X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני פסקי דין סותרים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע למתן שירותי ניהול באמצעות חברה בבעלותו של המנהל: האם זו הכנסת עבודה של המנהל עצמו?
▪  ▪  ▪
בן-שושן. הערעור נדחה

באוקטובר 2014 פרסמה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, את פסק דינה בערעור מס הכנסה 28320-05-12 (קרן תל אביב לפיתוח נגד פקיד שומה תל אביב 5).
קרן תל אביב חתמה על הסכם העסקה עם מפקד חיל הים לשעבר, אברהם בן-שושן. בהסכם נקבע, כי בן-שושן ישמש כמנכ"ל המערערת מ-1.9.2002 עד 1.9.2005 (עם אופציות להארכת התקופה, מצד אחד, ואפשרויות להפסקת ההסכם בתנאים מסוימים מצד שני), וכי התשלום בגין שירותיו ישולם כנגד חשבונית מס - ערוכה כדין - שתוצא למערערת. הצדדים הסכימו, כי היחסים ביניהם יהיו יחסי קבלן עצמאי-מזמין, וכי לא יהיו ביניהם יחסי עובד-מעביד. כן צוין בהסכם, כי המערערת תקבל את שירותי הניהול מחברת בן-שושן, באמצעות בן-שושן.
במבוא להסכם הצהירה המערערת, כי היא מעוניינת להעסיק את בן-שושן כמנכ"ל, ובן-שושן הצהיר, כי הוא מעוניין להיות מועסק אצל המערערת בתפקיד מנכ"ל, וכי יש לו את הידע, היכולת והניסיון, הדרושים כדי לעבוד בתפקיד. ב-4.9.2002 הקים בן-שושן חברה, בשליטתו המלאה, בשם א. שושן ייעוץ ותכנון אסטרטגי. חברת הניהול הנפיקה למערערת חשבוניות בגין שירותי הניהול שסופקו לה על-ידי בן-שושן, וקיבלה בפועל את התשלומים בגין שירותי הניהול.
בן-שושן לא משך משכורת (ואף לא דיבידנדים) מחברת הניהול, וקיבל רכב צמוד וטלפון נייד מהמערערת, שהנפיקה לו תלושי שכר בגין ההטבות הללו (תוך גילום הסכומים, לפי שיעור המס השולי שלו). במסגרת הפרישה מעבודתו כמנכ"ל המערערת, קיבל ממנה בן-שושן תשלום עבור פדיון 84 ימי חופשה בלתי מנוצלים, בסך 209,550 שקל. בדוחות הניכויים שלה לשנים 2009-2007 (וגם לפני כן) דיווחה המערערת על התשלומים ששילמה לחברת הניהול, כהוצאה בגין שירותי ניהול.
פקיד השומה סירב לקבל את המוצהר ותחת זאת קבע, כי הסכומים שקיבלה חברת הניהול מהמערערת מהווים, במהותם, הכנסת עבודה של בן-שושן, ולפיכך היה על המערערת לנכות מס במקור (משכרו של בן-שושן) וכן לשלם מס מעסיקים ומס שכר (שחל על מלכ"רים ועל מוסדות כספיים).
בית המשפט מצא, כי בנסיבות העניין קיבלה המערערת את שירותי הניהול מבן-שושן ולא מחברת הניהול, ועל כן דחה את הערעור והחליט: "אין להתערב בקביעת פקיד השומה, שלפיה התשלומים ששילמה המערערת לחברת בן-שושן במסגרת העסקתו של מר בן-שושן אצל המערערת מהווים 'הכנסת עבודה' בידו של מר בן-שושן".
אנו התייחסנו בעבר להחלטת בית המשפט בעניין בן-שושן והערכנו, כי למיטב הבנתנו אין המדובר בפסק דין מנחה, וטרם הוכרעה המחלוקת בדבר הלגיטימיות (לצורכי מס) בדבר קבלת שירותי ניהול מחברה הנמצאת בשליטתו של יחיד, הנותן את שירותי הניהול (בפועל). חלפה מאז כמחצית השנה, והערכתנו התאמתה בפסק דין נוסף, שניתן באותו בית משפט ב-13.4.2015 מפי השופט גדעון גינת, בערעור מס הכנסה 1065-09 (עלי בייגל נגד פקיד שומה פתח תקוה).
"דרך מקובלת בעולם העסקי"
המערער נתן שירותי ניהול לחברה עסקית בשם מצברי לירז שיווק (2003) ("החברה החדשה"), שבה החזיק מלכתחילה זכויות בשיעור של 48.5%, ומשקיע חיצוני החזיק ביתרת הזכויות. החברה החדשה הוקמה בשנת 2003, כדי לפעול בתחום שבו פעלה חברה בשם מצברי לירז שיווק (1998) ("החברה הקודמת"), שהייתה בבעלות המערער בלבד ונוהלה על ידיו. נטען, כי המשקיע החיצוני (בעל המניות העיקרי המקורי בחברה החדשה) לא היה מוכן להצטרף לחברה קיימת, ולכן הוקמה החברה החדשה, במטרה לעסוק בפעילות שהתקיימה בחברה הקודמת.
בשנת 2003, במקביל להקמת החברה החדשה, נחתם הסכם בין החברה הקודמת (בה נצברו הפסדים לצורכי מס) לבין החברה החדשה, בדבר שירותי ניהול שהתחייב המערער לתת לחברה החדשה. בשלבים מאוחרים יותר התבצעו שינויים בחברה החדשה, אך באופן מהותי (ובהרמת מסך) השחקנים בחברה החדשה נותרו כשהיו (תוך כדי שינויים פנימיים בשיעורי השליטה). בנוסף, צורף חתנו של המערער, ואף הוא העניק לחברה החדשה שירותי ניהול באמצעות החברה הקודמת.
פקיד השומה גרס, כי יש לסווג את דמי הניהול ששילמה החברה החדשה לחברה הקודמת כהכנסת עבודה (או כהכנסה ממשלח יד) בידי המערער. לחלופין טען פקיד השומה, כי ההסכמים השונים אינם אלא מצג שווא, וכי מדובר בהפחתת מס בלתי נאותה שהוא רשאי להתעלם ממנה (בהתאם לסמכותו לפי הוראות סעיף 86 לפקודת מס הכנסה).
בית המשפט קיבל את הערעור, לאחר שמצא, כי מלבד הרצון להפחתת מס (שייתכן שהיה קיים), ניתן לקבוע שהיה טעם מסחרי למהלכים השונים שנעשו (הקמת החברה החדשה על כל הכרוך בכך). השופט אף כלל בפסק הדין מילים מפורשות אלה: "כמו-כן, מתן שירותי הניהול, באמצעות חברה, מהווה דרך מקובלת בעולם העסקי, ויש בכך טעם מספק להעברת דמי הניהול מ'לירז החדשה' ל'לירז שיווק', ולא לידי המערער עצמו". וכל המוסיף גורע.

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  20/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל בוכניק
במהלך כהונתו של הנשיא אובמה הייתה ללובי האירני בארה"ב השפעה מרסנת על הממשל בכל הקשור לרף הלחץ על אירן בעיקר בהקשר למאפיינים הצבאיים של תוכניתה הגרעינית. מספר אישים המזוהים עם הלובי האירני, הצליחו להתברג בתפקידים משפיעים בממשלו של אובמה, ומטבע הדברים הזריקו תשומות מגמתיות למעגל קבלת ההחלטות האמריקני בסוגיית הגרעין האירני
רבקה שפק ליסק
ממשלת ימין עם החרדים חסרה את התוקף המוסרי לשלוח את בנינו לקרב ממנו הם עלולים לא לחזור. כל עוד החרדים אינם שולחים את בניהם לצבא כדי למלא את חובתם האזרחית והלאומית אין לממשלה שהם יושבים בה זכות מוסרית לצאת למבצע צבאי
איריס גביש
רה"מ נתניהו וראשי העיריות באזור חיפה לא עשו מאומה למניעת אוויר מזוהם שמביא למחלות ולסרטן באזור. הציבור זכאי ליחס ממנהיגיו וגם להשקעה בבריאות
עודד ערן
ישראל נקלעה למעשה למצב, שאין היא יכולה לנסות ולשנות באופן מהותי את ההסכמה שגובשה בין הרפובליקאים והדמוקרטים בוועדת החוץ של הסנאט, ללא ספק בהסכמה, אילמת לפחות, של הבית הלבן. כל ביקורת מצד בכירים ישראלים על הצעת החוק תתקבל בתרעומת מצד שתי המפלגות
אסתר שניאורסון גרי
המאמר מוקדש בהערצה לכל המאות והאלפים, שחירפו נפשם בשדות המלחמה, ללוחמי מחתרת אמיצים שהמיתו עצמם לבל יפלו בידי האויב ויסגירו סודות, לבעלי מעש הרואיים שהמשיכו להלחם במסירות עילאית עד כלות, גם כאשר נותרו לבד במערכה, פנים אל פנים, מול הסכנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il