X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מתקשה לקבל נקודת מבט של הענקת תחושת אחריות מוסרית לנגעי הגוף על החולה. קשה במיוחד לקבל את הגישה לפיה, חלק הארי של תהליך ריפוי נעוץ בבחינה ובבדיקה רוחנית של הנפגע במעשים בלתי מוסריים שביצע בעברו
▪  ▪  ▪
הענקת תחושת הטומאה לא מקובלת [צילום: AP]

אי-אפשר שלא להתפעם מהעובדה, שבתקופה שלא פעם הייתה עדה לקריסת חברות כתוצאה ממגפות של חולי, אנחנו עדים למסמך מרשים המחייב את קוראיו לאמץ את תרבות ההיגיינה והבריאות, ואף נותן למחויבות זו הילה של קדושה בשתי פרשות.
שתי הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דנות בעיקר בנושאי טומאה וטהרה. נושאי הטומאה והטהרה, כפי שמנוסחים בפרשות, היו להם חשיבות מרובה בזמן שבית המקדש עמד על מכונו. בצד ההערכה הרבה, שיש לי להתנסחות בפרשות תזריע ומצורע על-רקע תקופה כתיבתן, אינני יכול שלא לתת ביטוי להסתייגות כואבת.
היום רבים מהדיונים בשתי הפרשות רחוקים מעולמנו, במאה העשרים ואחת, אך יש להם השלכות בחיינו. דוגמה למרחק אפשר לראות בהתנסחות "וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר בּוֹ הַנֶּגַע - בְּגָדָיו יִהְיוּ פְּרוּמִים וְראשׁוֹ יִהְיֶה פָּרוּעַ וְעַל שָׁפָם יַעֲטֶה וְטָמֵא טָמֵא יִקָרֵא. כָּל אֲשֶׁר הַנֶּגַע בּוֹ יִטְמָא ..." (ויקרא י"ג פס' 45-46)
ברור לי, שחברה חייבת להתמודד בנחישות עם סכנת נגעים אישיים. הבידוד הוא בהחלט אמצעי חיוני לשמירת החברה מפני מגפה. אך קשה לי לקבל את תחושת העלבון, שמתלווה לכך. בכך שמעניקים לאדם שחלה את התחושה, שהוא נושא באחריות על עבירות מוסריות, שביצע במהלך חייו, ולכן הוא חולה במחלה קשה, המחייבת את בידודו.
אני מתקשה לקבל נקודת מבט של הענקת תחושת אחריות מוסרית לנגעי הגוף על החולה. קשה במיוחד לקבל את הגישה לפיה, חלק הארי של תהליך ריפוי נעוץ בבחינה ובבדיקה רוחנית של הנפגע במעשים בלתי מוסריים שביצע בעברו והבעת חרטה כנה על אותם מעשים.
יותר מכל קשה לי לקבל את ההסבר של פרשן, ענק רוח, כדוגמת רש"י בפירושו לויקרא י"ג. פס' 22, לפיו צרעת עשויה לבוא כעונש על דברי רכילות ולשון הרע - "בדד ישב - שלא יהיו טמאים היושבים עמו ...הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו, אף הוא יִבָּדֵל."
בידודו של חולה במחלה מדבקת מקובלת עלי. לא מקובלת עלי הענקת תחושת טומאה ותחושת היותו נענש על מעשה שביצע במישור מוסרי כסיבה למפגע בריאותי קשה, איתו נאלצים הוא ובני משפחתו להתמודד כל זמן המחלה.
מן הראוי לתת את הדעת שהפתיחה של פרשת "תזריע" מורה על הולדת חיים חדשים ואילו הנושא המרכזי בפרשה ובפרשה שאחריה הוא נגע הצרעת, אשר כל תוכנו ההפך מהחיים. מצערת אותי הגישה שתחילת החיים ותום החיים קשורים בשתי הפרשות עם תווית של טומאה. ועוד היולדת טמאה משך זמן רב יותר אם ילדה בת.

תאריך:  20/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תווית של טומאה (ב)
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
המזור לחולי הוא רק ברפואה
איצי  |  20/04/15 12:54
2
צרעת כעונש?
צרעת כעונש?  |  20/04/15 13:59
3
נקבל את החיוב בשתי הפרשות
מ.מ  |  20/04/15 14:10
 
- חוקים שאינם מתאימים לימינו
ארנון ש...  |  20/04/15 15:44
 
- לכל קושיה יש מענה ,הקושי האמית
איריס כהן  |  24/04/15 14:18
4
עצם הקושי שלך לקבל זאת נובע
פלא יועץ  |  20/04/15 16:57
 
- לא צריך למהר להגיב
לפלא היועץ  |  21/04/15 12:39
5
היה פשוט קל וקצר יותר....
י.ש  |  20/04/15 21:25
 
- י.ש אינך בר שיח
תגובה ל-י.ש  |  21/04/15 12:03
 
- שיח ?
מגיב ותיק  |  21/04/15 16:16
 
- "נכון"....
י.ש  |  21/04/15 17:39
 
- אתה מתעקש להיות בר שיח שוטה ל"ת
למגיב יץש  |  22/04/15 20:03
 
- תגובת י. ש חכמה שנונה ובמקום
איריס כהן  |  24/04/15 14:39
6
איתן, אתה עמל לחינם
5588  |  22/04/15 12:57
7
איתן, אתה עמל לחינם
5588  |  22/04/15 12:57
8
הכותב לוקה בבורות מצערת
זיגמונד  |  23/04/15 01:52
 
- לזיגמונד
נער בן 14  |  23/04/15 09:25
 
- לזיגמונד
מ.מ   |  24/04/15 13:42
9
מעשה דתי מהווה תרופה ?
איצי  |  24/04/15 14:43
10
,איתן, שבת שלום לך. ל"ת
ידידיה   |  25/04/15 12:10
11
,איתן, שבת שלום לך. ל"ת
ידידיה   |  25/04/15 12:10
12
,איתן, שבת שלום לך. ל"ת
ידידיה   |  25/04/15 12:10
 
- מצטרף לאיחולי שבת שלום
מ.מ  |  25/04/15 13:13
13
נהניתי מהמאמר
תמיר ג.  |  26/04/15 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
עד כמה רשאית הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה להתערב בתכנון פיזי ולהשפיע על תוכניות בקשה להיתר בנייה המובאות לפתחה?
יורי מור
לאומן יש משימה חשובה בחברה מאשר לעקוץ פוליטיקאי זה או אחר. הוא מצויד בכלים בעזרתם הוא מסוגל לשנות את החברה, להשפיע עליה, לעצב אותה; הכלים הם - הכתיבה שלו, הנגינה, השירה, הפיסול, הציורים, המשחק על במה... בעזרתם אומן פונה ישר לליבו של אדם. הוא מחנך לא בכך שמטיף, מעליב, מחלק ציונים אלא בכך שמרים את הבן אדם מעל דברים קטנים, טפלים. מקדם אותו נפשית ומוסרית
משה חסדאי
בספרו האוטוביוגרפי 'אדון כלום בריבוע' מספר תא"ל (במיל.) יצחק יעקב, מי שהיה לוחם וקצין מצטיין בפלמ"ח על היכרותו עם החיה שבערבים. יצחק מתאר את הרוע הערבי כרוע של כריש קטלן שמתעלל בכלבי ים, התעללות חייתית. הוא כותב שהערבים לימדו אותו שיעור ביחס למושג האכזריות
עמי דור-און
מדוע בכתה השחקנית ענת וקסמן בראיון אצל רינה מצליח? האם בכתה על חוסר האפשרות שלה להחזיר את הגלגל לאחור, לימים שבהם לא הייתה נושא תקשורתי אישי שנוי במחלוקת?
יצחק מאיר
אי-אפשר שלא לחרוד אם כל הניגודים יקבלו דרור להשתולל בחירות חסרת בלמים ולהיגמר באסון אוטואימוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il