X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט חייב עורך דין לפצות לקוחות לאחר שלא גילה שהם נופלים קורבן לעוקץ ברכישת דירה. הסיבה: ניתן היה לגלות את התרמית בקלות
▪  ▪  ▪
די היה בבדיקה מול עמידר

לקוחות אשר עומדים לפני עסקה חשובה, מתקשרים בדרך כלל עם עורך דין מטעמם. זאת, מתוך ציפייה שעורך הדין יוודא את מלוא הפרטים הרלוונטיים לעסקה, וידאג לעשות ככל שביכולתו כדי לשמור על זכויותיהם והאינטרסים שלהם בהסכם. האם כאשר העסקה מתבררת כמעשה תרמית, ועורך הדין לא איתר את העוקץ מבעוד מועד, קיימת עילה להשית עליו אחריות לתשלום פיצויים? סוגיה מרתקת זו נדונה לאחרונה בבית משפט השלום בפתח תקוה.
בית המשפט נדרש לבחון את מידת אחריותו של עורך דין לאיתור תרמית במעשה עוקץ בעסקת נדל"ן. הטענה כנגד עורך הדין הייתה, כי הוא לא בירר את אישור הזכויות של המוכרים, אשר כלל לא היו בעלי הזכויות בדירה, וכפועל יוצא מכך לקוחותיו "נעקצו" ב-220,000 שקל. לאחר דיון מעמיק בנסיבות קבע השופט נחום שטרנליכט, כי יש לקבל את התביעה בחלקה ולחייב את עורך הדין לשאת בחלק ניכר מהסכום שאבד בעוקץ.
חובת הזהירות של עורך דין
כידוע, עורך דין אשר מעניק שירותים משפטיים וייעוץ מקצועי, חייב בחובת זהירות מושגית כלפי הלקוח. אם מדובר למשל בעסקת נדל"ן, עורך הדין חייב לבצע את כל הבדיקות המשפטיות הדרושות. חובת הזהירות אשר מוטלת על כתפיו זהה למעשה לחובת הזהירות של נותני שירות, מן הטעם הברור שהלקוח מסתמך על ידיעותיו וכישוריו של עורך הדין, וזה חייב לפעול כ"עורך דין סביר". בפועל, מדובר על רף זהירות גבוה יותר מאשר הרף שמוצב מעל אדם רגיל (המחויב בזהירות כ"אדם סביר" בלבד).
הבסיס העיקרי מאחורי חובת זהירות זו הוא בסיס חוזי. עורך דין ולקוח עורכים הסכם התקשרות, אשר במסגרתו הראשון מתחייב לספק לאחרון שירותים בתמורה לשכר טירחה. חובת הזהירות מול הלקוח מעוגנת גם בחקיקה ספציפית לעורכי דין. סעיף 54 לחוק לשכת עורכי הדין קובע במפורש, כי עורך דין מחויב לפעול במסגרת מילוי תפקידו לטובת שולחו "בנאמנות ובמסירות". לכך יש לצרף את כלל 2 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה), אשר מוסיף לאחריות גם את החובה לפעול "ללא מורא" תוך כדי "שמירה על הגינות וכבוד המקצוע".
ואכן, כפי שקבע בית המשפט העליון זה מכבר (עמ"מ 9/55), "היחס שבין עורך דין ללקוחו מיוסד על אמון בלי מצרים. הלקוח הוא לרוב הדיוט בענייני המקצוע, והוא סומך על עורך הדין כי יילחם לו באמונה וכי יגן על זכויותיו במיטב כישרונו ויכולתו".
עסקות תרמית
הדברים נכונים לא רק לגבי ייצוג "רגיל" אלא אפילו בהגנה מפני עסקות תרמית ועוקץ. אולם חשוב לזכור, כי חובתו של עורך דין למנוע תרגיל עוקץ איננה מוחלטת. היא נבחנת בהתאם למידת הסבירות ועל-פי נסיבות המקרה. הלכה פסוקה היא, כי עורך דין איננו חוקר פרטי או בלש, וגם עורך דין זהיר במיוחד עלול ליפול בפח שהטמין לו נוכל מיומן. עם זאת, ככל שעסקת התרמית הייתה יכולה להתברר במסגרת עבודתו הרגילה והסבירה של עורך הדין, אחריותו בהחלט עומדת על הפרק.
במקרה הנוכחי נקבע, כי עורך הדין היה יכול למנוע את תרגיל העוקץ לו רק היה פונה לבדוק את הזכויות על הדירה מול חברת עמידר. ואכן, כאשר הבירור נעשה בפועל (יום לאחר החתימה על הסכם המכר והעברת סכום התשלום הראשוני), התרמית התגלתה והנוכלים נעצרו. בית המשפט קבע, כי עורך הדין ישלם ללקוחותיו 160,000 שקל וכן הוצאות ושכר טירחה.
בפסק הדין ניתנה התייחסות לא רק לאחריותו של הנתבע מבחינת חובת הזהירות המושגית המוטלת עליו מכוח הייצוג המשפטי. בית המשפט בחן את נסיבות המקרה גם בכל הנוגע להיקף החובה אשר מוטלת על עורך דין בעסקות נדל"ן בפרט.
נקבע, כי האחריות של עורך דין בעסקות מקרקעין איננה מסתיימת בזיהוי הצדדים (בהתאם לתקנה 16 לתקנות המקרקעין), ואף לא עם זיהוי חתימותיהם (לפי הוראות תקנה 14(א) לתקנות המקרקעין). הלכה פסוקה היא, כי עורכי דין חייבים לערוך בשלבים המוקדמים בדיקות למניעת "סיכונים אשר עלולים להיווצר". אומנם מדובר במלאכה מורכבת אשר דורשת מומחיות, אך אין ספק שזהו חלק מתפקידם. בעיקר כאשר הם מייצגים צדדים בעסקת מקרקעין אשר לרוב אינם בקיאים ב"סבכי הפורמליות המשפטית והרישומית".
לסיכום: בית המשפט מוכיח שלא עושים עסקה בלי ייצוג של עורך דין שגם אם הוא טעה, מלוא האחריות נופלת עליו, והלקוח לא מפסיד פעמיים.

הכותב הוא יו"ר ועדת הוצאה לפועל במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  22/04/2015   |   עודכן:  22/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עקיצה לעוה"ד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לשלול רשיון לצמיתות
רפי אשכנזי  |  22/04/15 10:08
2
ומה לגבי עורכי דין ששולחים ידם
רק שאלה  |  23/07/15 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)
בית הדין הארצי לעבודה קובע: ועדה רפואית רשאית ליזום חקירה סמויה כדי לברר את זכאותו של התובע לגימלה מהביטוח הלאומי
חגי הוברמן
יום העצמאות הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה העברי. העצמאות הוא החג היחיד (כמעט) בלוח השנה, שהוא חג ארץ-ישראלי אמיתי: חג שכל עילתו והווייתו מתרחשת בארץ-ישראל
ליאור רזניק
האם יש לנו את הזכות לחטוא לזיכרון של אלו שכבר לא יחזרו? ויותר חשוב, האם יש לנו את הזכות למנוע ממשפחות השכול לחגוג את יום העצמאות? התשובה היא לא, ולכן הגיע הזמן לשנות את המצב הקיים כדי שמצד אחד משפחות השכול יוכלו לחגוג את יום העצמאות, ומצד שני שהגיבורים שלא חזרו יזכו ליום שבו נזכור אותם באמת
חיים משגב
הרצון לדעת שהנה העם היהודי הגיע אל המנוחה ואל הנחלה וכי שוב אין הוא נרדף בידי חורשי רעתו על לא עוול בכפו, הוא רצון לגיטימי, אבל הוא אינו ריאלי
רותי לקס
תדע כל אם עברייה להאכיל, לכבס להלביש, לנחם ולהרגיע    תדע ללמוד קיצורים של צבא ואחרי כל זה תדע לעתים את הצער הנורא מכולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il