X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפקט הפרפר: מה נלמד מהפֶּרד שטייל בתוך...הדלעת? ומהן ההשלכות על פרשתנו? ארץ בריאה בגוף בריא - המתכוֹן לחיים מאושרים על כל אלה ועוד במאמר שלפנינו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

'אדם אחד משתעל, וכל הארץ חוטפת שפעת'. זהו למעשה המסר שמשקף סיום הפרשה בסוגיית ההקפדה על טהרת המשפחה. "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה". לפנינו אפקט הפרפר, המונח ביסוד חוק האקולוגיה הרוחנית, המלמד על הזיקה הרוחנית-פיסית שקיימת בין האדם לסביבתו.
כפי שראינו, ספר ויקרא הוא המדריך האולטימטיבי לחיי טהרה וקדושה בכל מקום. אחרי קדושת הפה, וההקפדה על האוכל הכשר הנכנס בשעריו, שבפרשת שמיני, ושמירת הלשון ותרבות הדיבור, היוצא ממנו, העומדות במרכזן של פרשות תזריע-מצורע - מעלה פרשתנו על סדר היום את נושא טהרת הגוף והמשפחה.
מעֵבר לתפישה גופנפש, שעליה מצביעים הפסיכולוגים, מצביעה התורה על הזיקה הטבעית הקיימת בין המישור הפיסי למישור הרוחני. על-פי התפישה ההוליסטית, זיהום החטא משפיע על זיהום הגוף, זיהום הסביבה והבריאה כולה. החטא משפיע על בריחת האוזון וההתכלות האורגנית של הסביבה.
כבר לפני אלפי שנים מגלה התורה, כי ההתפתחות הסביבתית היא פונקציה של הרמה הרוחנית. כל מצווה משדרת אנרגיה חיובית לסביבה, וכל עבירה משדרת אנרגיה שלילית.
ההנחה היא כי הגוף המחובר לנשמה הוא טהור ביסודו, ורק החטא משחית אותו ואת סביבתו. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלוּת. כדי לפלוט את החטאים, הגורמים לטומאה, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה.
מדד הצמח
חכמינו ראו אפוא בהתפתחות הצמחים בארץ ישראל ובאיכותם את המדד למצבם הרוחני של היהודים ולירידת הדורות. וכך התַּנאים חזו את חורבנה ההדרגתי. אומנם בתקופת המקרא הענבים בארץ היו כל כך גדולים, עד כי כל אשכול נאלצו לשאת לא פחות מארבעה(!) אנשים, כפי שהיה לפני חטא המרגלים.
אף בימות המשיח, כשכל העם היהודי ידבק בתורה וישמור מצוות, והעמים הרשעים יושמדו מן העולם, מציינים חז"ל שכל שיבולת חיטה תהיה בגודל כליה (שמעתם נכון), ואפילו עצי סרק יניבו פירות! כך גם מספרת הגמרא, כי לשנה אחת ירדו תַּנאים לשדה וראו דלעת ענקית, עד כדי כך שפֶּרד היה יכול לטייל בתוכה. ואכן כשראו את הדלעת מרחוק סברו שהיא...פרד! מכאן הסיקו שהיהודים הם ברמה רוחנית טובה ומקיימים מצוות כהלכה. לשנה הבאה ירדו לשדה, וגילו שהירקות הצטמקו, וכי הדלעת לא הייתה יכולה עוד להכיל את פרדם. מכאן הסיקו על ירידת הדור, וכי היהודים אינם הולכים די בדרכה של תורה.
אולם הדרגה הנמוכה ביותר, כפי שמצביעה פרשתנו, היא טומאת הארץ, בעקבות אי-שמירת הלכות טהרה, מצב המחייב כאמור גלות. קיים אפוא קשר אורגני בין המעשה האנושי לרמה הפיסית של האדם וסביבתו הקרובה והרחוקה. התורה מניחה את היסוד לתפישה של גמול אורגני - שכר ועונש טבעיים כפונקציה של המעשה. אכן, הנביא ישעיהו כבר הצביע על כך, כי "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" וכי העונש הוא תוצאה טבעית של המעשה.
קידוש החיים בכל המישורים האישיים, החברתיים והרוחניים על-ידי דבקות בתורה, בהוראות ההפעלה המנצחות שלה, הוא מתכוֹן בדוּק לחיים בריאים ומאושרים. רק על-ידי פרישה מטריפות ומחיים מתירניים נגיע אל הקדושה המיוחלת המשתקפת בפרשת 'קדושים תהיו' ובסדרת עשרת הדברות הנשנית בה.
תחת גפנו
"אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמורו", מבטיחה התורה בסיום החומש, תהיה הארץ גשומה ופוריה והשלום ישכון בה. אומנם בימי שלמה המלך כשכל העם היה שומר מצוות, שרר מצב אידיאלי בארץ. כפונקציה של המצב הדתי חי העולם הרוחני בשלום ובהרמוניה עם העולם הפיסי. עקב כך נהנו היהודים בתקופת שלמה משלווה פסטורלית, משגשוג חקלאי ומשלום. לא היו מלחמות כלל, והם זכו לשבת "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" על האדמה הפורייה. המצב הביטחוני והכלכלי היה מושלם, ממש התגשמות חלום כל הדורות.
חוק התורה
הזהות בין חוק הטבע לחוק התורה והזיקה ההדדית ביניהם באה לידי ביטוי גם בפסוק בנביאים: "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". המילה 'אם' בפסוק זה היא לא רק מילת תנאי, אלא גם מילת שבועה. האנלוגיה בין שני חלקי הפסוק מצביעה על כך שברית התורה היא חוק נצחי, בדומה לחוקי הטבע ומחזוריותו. כשם שאי-אפשר להתכחש לחוקי הטבע, כך אי-אפשר להתכחש לחוקי התורה. התורה היא תורשתית, וטבועה בדנ"א היהודי והיא חלק בלתי נפרד מהגֶנים הלאומיים שלנו. מורשת התורה עוברת בתורשה מדור לדור, מאב לבן ומאם לבנה (וכמובן לבָנות החסודות). הנשמה היהודית היא בריאת-על, במחלקה הראשונה של הבריאה, מֵעֵבֶר לפקולטה של דומם, צומח, חי ומדַבר. דרווין, אבי תורת הקוֹפים, לא השכיל לחזות את המוטציה היהודית הייחודית הזאת בכל העולם. הקב"ה, אומרים חז"ל, הסתכל בתורה וברא את העולם. התורה היא אפוא מודל הבריאה, שעל-פי תבניתה ברא ה' את עולמו. מוסר התורה הוא הבסיס לקיום העולם.
שבת שלום!

תאריך:  24/04/2015   |   עודכן:  24/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
חז"ל המשילו את עם ישראל לגוף אחד; והרי מי שתוך כדי הכנת סלט פגעה הסכין שאחז בימינו באצבע יד שמאלו, האם יעלה על הדעת שיד שמאל תחטוף את הסכין ותנקום ביד ימין? זה לא יקרה כי בכל מקרה את הכאב מרגיש הראש
איתמר לוין
לא תמיד אנחנו מדברים על העניינים העיקריים, ולא תמיד הנקודות הטפלות הן באמת חסרות חשיבות. הנה כמה דוגמאות מן הימים האחרונים
עמית גל
שני יזמים שגייסו רבבות שקלים במימון המונים באינטרנט מספרים על העבודה הקשה והמתגלמת - לא רק בצד הכספי, אלא גם ובעיקר בצד הרגשי ובתמיכה המפתיעה שקיבלו מאנשים שמעולם לא פגשו
הרב בעז גנוט
המועדים הלאומיים של סוף ניסן ותחילת אייר מזכירים בתנודתיות החדה שלהם את מותם של בני אהרון בעיצומה של חנוכת המשכן ואת המעבר המיידי מאירוע זה לקדושת יום הכיפורים
חיים שאולזון
נכון שהיינו רוצים מדינה יותר יהודית, אבל בלי מדינת ישראל - דם יהודי היה נשפך כמים    כאשר רואים כיצד מתנהלות קהילות חרדיות, מבינים למה עדיף שבמדינה ישלטו חילונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il