X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנפגעים הגדולים מחוק הספרים הם הסופרים החדשים המתקשים להוציא לשוק את ספרי הביכורים שלהם
▪  ▪  ▪
במקום להודות בכשלון החוק, מתעקשים לשכלל מנגנוני פיקוח ש"יתקנו" את מה ש"לא עובד"

לאחרונה פורסמו נתוני הדוח שהגישה הוועדה המייעצת לשרת התרבות והספורט, לשר הכלכלה ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת - במלאת שנה לחוק הספרים. הדוח מתאר את אשר יגורנו מפניו. הדוח חושף כי מחירם הממוצע של ספרים שיצאו לאור מאז חוקק החוק עלה עלייה דרמטית של יותר מ-40 אחוז - מ-48 ש"ח בממוצע לספר שאינו מושפע מהחוק, למחיר של 68 ש"ח. עלייה חדה זו הובילה לכך שמחירו הממוצע של ספר עלה בעקבות החוק מ-44 ש"ח ל-51 ש"ח.
בעקבות העלייה גם חלה ירידה בנתח השוק של הספרים החדשים. בשנים 2012 - 2013, אחד מכל שלושה ספרים שנמכרו היה ספר חדש שיצא לאור באותה שנה, ואילו לאחר כניסת החוק לתוקף, בפברואר 2014, ירד שיעור הספרים החדשים לאחד מתוך ארבעה ספרים שנמכרו.
גם אורך חיי המדף של ספרים חדשים התקצר, ומספר העותקים המודפסים ממנו ירד (על-מנת לצמצם סיכונים). מן הדוח עולה כי רק כ-25 אחוז מהספרים שהתפרסמו אחרי החוק המשיכו להימכר 8 חודשים אחרי הוצאתם, לעומת 43 אחוזים מהספרים שיצאו לאור בשלושת החודשים שלפני כניסת החוק לתוקפו.
הנפגעים הגדולים הם הסופרים החדשים המתקשים להוציא לשוק את ספרי הביכורים שלהם. מנתוני מו"לים נבחרים עולה כי ב-2014 חלה ירידה של כ-21 אחוז בממוצע בכמות ספרי הביכורים לעומת 2013.
למרות הנתונים המדאיגים, פירסם משרד התרבות הודעה לתקשורת בכותרת: "שנה לחוק הספרים - הדוח השנתי על מצב הענף חושף: שוק הספרים הפך לתחרותי יותר, הדואופול של הרשתות נחלש, חל גידול במספר הספרים החדשים שיצאו לאור". אלא שהגידול היחיד שנרשם לאחר כניסת החוק לתוקף היה בהוצאתם לאור של ספרים אלקטרוניים שפחות הושפעו מהחוק. בנייר עמדה שפורסם מטעם "מכון ירושלים לחקר שווקים" טרם כניסת החוק לתוקף, צפה בדיוק התפתחות זו: את עליית המחירים בשוק הספרים המסורתי ואת העידוד שיקבל ענף הספרים הדיגיטליים כתוצאה מכך.
המסקנה המדאיגה מניסוח כזה של הודעות לתקשורת של משרד התרבות היא שהמשרד והעומדים בראשו מתאמצים שלא להכיר בכישלון החוק ובנזקיו ומשתדלים להציג לציבור את הכישלון כהצלחה. הביטוי הבוטה ביותר לכך הוא השימוש בנתוני הצמיחה בכמות הכותרים בשוק הספרים האלקטרוניים - מצב שנחזה מראש בעקבות ייקור הספרים המודפסים ודחיקת הציבור לרכישות של ספרים אלקטרוניים - כאילו הוא מבטא "הצלחה" של החוק, בעוד שהוא מבטא בדיוק את ההפך.
נתוני הדוח המוכיחים את הנזק שגרם חוק הספרים אינם מפריעים למשרד הכלכלה להקים מנגנוני פיקוח ולגבש תוכניות להתערבויות נוספות בשוק ש"יתקנו" את מה ש"לא עובד" בעקבות החוק. מנגנונים אלה גם עולים ממון רב למשלמי המיסים. כספים אלה לא רק מממנים פקחים מיותרים, אלא גם פיתוח של מערכות ממוחשבות במשרד הכלכלה שנועדו לשמש לפיקוח, לעיבוד הנתונים העסקיים המתקבלים מהגורמים השונים בשוק הספרים ולטיפול בהפרות החוק. על-פי הדוח "אחד מהכלים שפותחו הנו סורק ממוחשב המאפשר למפקח לבדוק את חלוקת שטחי התצוגה בין המו"לים השונים על מדפי רשתות הספרים ולבחון את התאמתם לדרישות החוק".
אם תימשך מגמה זאת, כנראה יהיו לנו כלי פיקוח משוכללים ומערכות מיחשוב מתקדמות למטרות אלו, אך ספרים חדשים ורעיונות חדשים לא יהיו. לפני שנעמוד מול שוקת שבורה, ראוי כי המחוקקים יכירו בטעותם ויבטלו את חוק הספרים במקום להמשיך ולהחמיר את הנזקים שגרם שכבר נראים בשוק.
הנפגעים הגדולים מחוק הספרים הם הסופרים החדשים המתקשים להוציא לשוק את ספרי הביכורים שלהם.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  24/04/2015   |   עודכן:  24/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבטל את חוק הספרים עכשיו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גם הקונים נפגעים
אהרון שחר  |  24/04/15 19:57
2
לימור לבנת נזק וטוב שהלכה
ירדנה   |  25/04/15 07:21
3
אין זה מדאיג את האזרח הממוצע
לא ספרי איכות  |  25/04/15 08:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק סיבוש
ישראל "תחטוף מנה" בכל מקרה, גם אם לא תנקוף אצבע מלכתחילה, וכדאי מאוד להיערך לכך. שר ביטחון המצווח "אירן מפלצת" לא יועיל כאן הרבה, אך ממשלת אחדות (כן, בוז'י חמוש במעילי עור) עם עמוס ידלין נראית חסרת תחליף
טל בן דור
יש לעודד את מי מהם שחפצה נפשו בשלטון מוסרי, ערכי ומכבד יותר מזה שבישראל, המיטיב יותר עם אזרחיו באשר הם - גברים ונשים, דתיים וחילוניים, בני כל הדתות והאמונות, החי בשלום עם שכניו ועושה למען רווחת תושביו ואזרחיו - לעזוב את תחומי המדינה והארץ שאותה אינו מכבד, ושנגדה ונגד אזרחיה הוא פועל
מנשה שאול
המערב, ובראשו ארצות-הברית, מגיש לאירן קרש הצלה על-ידי הגעה להסכם המסגרת בסוגיית הגרעין. זאת, במקום להמשיך בעיצומים ולהחליש את כוחה של אירן לעמוד מול המתקפה הסונית נגדה
מרדכי קידר
צחוק עשה שר ההיסטוריה שבשנת 2000 העניק פרס נובל לשלום לג'ימי קארטר הנשיא האמריקני הדמוקרטי שאיפשר את עליית ח'ומייני לשלטון, וב-2009 פרס נובל לשלום לברק אובמה הדמוקרטי שעומד לאפשר אירן גרעינית
נחמן פביאן
לא רק היחסים הטובים של רוסיה ושל ארגנטינה עם אירן מקרבים בין ולדימיר פוטין וקריסטינה קירשנר. על השניים גם להתמודד, כל אחד בנפרד ושניהם יחד, עם הצעדים שנוקטות נגד ארצותיהם מדינות המערב וארה"ב
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
ערוץ העריצות במזרח התיכון  /  מנשה שאול
האם היה לדור תש"ח גיבור ספרותי?   /  יוסף אורן
"האליטה התבונית" נגד "הצ'חצ'חים"   /  אלון דהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il