X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החוקים שהליכוד מאותת על רצונו להעביר - שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים והוספת "פסקת ההתגברות" - עלולים לאפשר לממשלה לפגוע בזכויות יסוד של המיעוט. האם משה כחלון יעמוד בהתנגדותו לחוקים אלו ובכך ימנע פגיעה קשה בדמוקרטיה?
▪  ▪  ▪
חנופה לבית היהודי [צילום: פלאש 90]

כאשר מפלגת שלטון דורשת להעביר שני חוקים שיחלישו את סמכותו של בית המשפט העליון, נורה אדומה חייבת להידלק. לפי הדיווחים האחרונים בתקשורת, הליכוד הודיע לשותפות הקואליציוניות שידרוש לקדם שני חוקים בממשלה הבאה: חוק שמטרתו לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים, וחוק נוסף לקידום נוסח של "פסקת ההתגברות". שני החוקים מסוכנים לדמוקרטיה, כל אחד בדרכו המיוחדת.
נתחיל מהקל אל הכבד. ככל הנראה, הליכוד ידרוש להעלות את מספר הפוליטיקאים בהרכב למינוי שופטי בית המשפט העליון מארבעה לשישה. כיום כדי למנות שופט, על הוועדה להשיג רוב רגיל מתוך 11 חבריה (למעט לבית המשפט העליון; שם יש צורך ברוב של תשעה). רק ארבעה מתוכם הם פוליטיקאים, השאר הם נציגים שונים מתחום המשפט. שינוי הרכב הוועדה יחליש בצורה מיידית את כוחה, יקטין את עצמאותה ויגדיל את תלותה במערכת הפוליטית.
במצב כזה, אילו הפוליטיקאים ירצו לסכל מינוי של שופט מסיבות שונות ומשונות, הם יוכלו. הכוח שיינתן בידי המערכת הפוליטית הוא רב מדי, הרבה מעבר למה שהיא מסוגלת לשאת. גורמים חיצוניים עלולים לבסס את השפעתם במערכת המשפט דרך קשרים בשלטון. יתרה מזאת: אפילו פוליטיקאים עלולים לנצל את הכוח הזה לרעה. למשל, לסכל מועמדותו של שופט שאינו מתכתב עם השקפת העולם של מפלגתם, או להפך. לא רק שהמערכת המשפטית צריכה להיות עצמאית, עליה להיות גם אקטיביסטית: לבקר את השלטון ולמנוע ממנו לעשות פעולות מסוימות.
החוק השני צפוי להיות מסוכן אף יותר. ככל הנראה הוא יהיה מבוסס בחלקו על הוספת "פסקת התגברות" לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שכפי שהציעה איילת שקד. הצעה זו, שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה בממשלה הקודמת, מאפשרת לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבית המשפט העליון החליט לפסול. משמעות התיקון לחוק היא שניתן יהיה לחוקק חוקים המנוגדים לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. במילים אחרות: ההחלטה של בית המשפט העליון נזרקת לפח. היא עשויה לשמש כהמלצה בלבד, אם בכלל. הדמוקרטיה תעוקר משורשיה.
הדבר הולך ונעשה אפילו גרוע יותר. לפי נוסח התיקון המקורי, מספיק רוב של 61 חברי כנסת בלבד כדי שהחוק הפסול יקבל תוקף לארבע שנים. כידוע, קל להשיג תמיכה שכזו: ראשי המפלגות שוללים את חופש ההצבעה של חברי הכנסת בחוק מסוים; משמעת קואליציונית במלוא הדרה. הדבר נעשה מסוכן אף יותר כשהקואליציה היא מאוד הומוגנית, בדיוק כמו זו שמסתמנת בימים אלה. במצב כזה, פעילות הרשות המחוקקת לא תרוסן על-ידי שום גורם. ממשלות עלולות לנצל את כוחן הרב כדי לפגוע במיעוטים בחברה ובחלשים שבה, בחסות החוק. עריצות הרוב של ממש.
הסיבה הנראית לעין לכך שהליכוד מבטיח להעביר חוקים אלה היא חנופה למפלגת הבית היהודי. זו מתלוננת מתחילת המו"מ הקואליציוני שהיא לא מקבלת מספיק תיקים. לאחרונה היא אף מספקת אמירות נחרצות במיוחד בעניין תיק הדתות. בכל אופן, התנהלות הליכוד כמפלגת שלטון בנושא הזה מבישה. להזכירכם, זו לא הפעם הראשונה שהממשלה מנסה להתערב בתחומים שאינם בסמכותה: זוכרים את פרס ישראל בספרות?
לפי הדיווחים האחרונים בתקשורת נראה, כי מפלגת כולנו מתנגדת לחוקים שיחלישו את בית המשפט העליון. אולי משה כחלון יציל את החברה שלנו מעצמה. אני מקווה שהוא ימשיך להתעקש. שלטון החוק הוא חשוב ומשמעותי. חובה להילחם על שמירתו. במקרה הזה יכולת המנהיגות של כחלון תעמוד למבחן: האם הוא מוכן לעשות הכל כדי לשמור על עקרונותיו, או שמא מוכן להגמיש אותם בשביל לקבל עוד תיק אחד או שניים.
המגמה הזו מסוכנת. איתות לכמה המגמה יכולה להיות מסוכנת, קיבלנו בניסיון להעביר את חוק הלאום בממשלה הקודמת. עיקרון הפרדת הרשויות הוא עיקרון יסודי בדמוקרטיה. בלעדיו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מחליקים במדרון חלקלק.

תאריך:  26/04/2015   |   עודכן:  26/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סכנה לדמוקרטיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סכנה לקליאופטרה
אהרון שחר  |  26/04/15 09:04
2
לא הצלחתי להבין מה בדיוק
סניל  |  26/04/15 14:32
3
טיפש של חורף מול טיפש של קיץ
מיכאל ברונשטיין  |  27/04/15 07:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עופר וולפסון
בפגישת מו"מ קואליציוני, הציע נתניהו ליו"ר הבית היהודי 3 תפקידי שרים שיחזיקו ב-4 משרדים, ותפקידי סגן שר ויו"ר ועדה חשובה בכנסת    ההצעה - על-רקע הישארותו הצפויה של ליברמן במשרד החוץ, למרות שזכה לפחות מנדטים מבנט, שחשק במשרד
אליהו קאופמן
הליכוד חייב לשים במשרד הפנים אדם שיכול להיות גם איש ביצוע מעולה, גם בעל ניסיון אדמיניסטרטיבי, ובמיוחד איש בעל פקחות פוליטית
איתמר לוין
לא תמיד אנחנו מדברים על העניינים העיקריים, ולא תמיד הנקודות הטפלות הן באמת חסרות חשיבות. הנה כמה דוגמאות מן הימים האחרונים
עו"ד חיים שטנגר
תגידו לי רבותי הפוליטיקאים. השתגעתם או אולי הגעתי אני בטעות למסיבת התה של הכובען המשוגע ואפילו, באיחור מה? אין לכם במה לעסוק בימים טרופים אלה? כל מה שעומד בראש מעייניכם בתקופה סוערת וטרופה זו הוא הצרת ודחיקת רגליהם של שופטי בית משפט העליון? ומה עם העיסוק בענייני החול והיומיום? ומה עם הטבת מצבם הכלכלי של שכבות הביניים, שנדחקו בשנים האחרונות אל פתחי העוני?
הרב אליהו קאופמן
הליכוד חייב להבין כי המושג "כפר בלתי מוכר" שייך לחברה הפיאודאלית של חשכת ימי הביניים באירופה. הליכוד חייב לגנוז את חלומות הגירוש של ערביי הנגב - שחלקם אפילו שיכלו את בני משפחותיהם במסגרת "כוחות הביטחון" הישראלים
רשימות נוספות
סגן שר לבית היהודי; מנכ"ל לש"ס  /  עידן יוסף
ריבלין האריך בשבועיים את זמן הרכבת הממשלה  /  איציק וולף
בנט: תיק הדתות לש"ס? - אין מו"מ!  /  עידן יוסף
נתניהו והרצוג לא נפגשו  /  יואב יצחק
כחלון למשרד הדתות  /  מרדכי איזנברג
במקום להוקיר תודה  /  בעז שפירא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il