X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על הדימוי של דת ודתיים בעיני החילונים די להכללות ולהשמצות שווא ולדה-לגיטימציה של החרדים לא על החזות לבדה - מודל היהדות המנצחת לאורח חיים מושלם
▪  ▪  ▪
מוכפשים [צילום: פלאש 90]

אפולוגטיקה מכירים?
בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה, הבאה לידי ביטוי בתחום העיתונות, הספרות (נעמי רייגן, חנוך דאום וכדומה) והקולנוע, שאנשים אשר פרשו מהקהילה הדתית או החרדית מטילים צל וכתם כבד על הקהילה כולה. תופעה זו אינה חדשה. כבר סופרי ההשכלה והתחיה, החל משלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים, ועד יוסף ברדיצ'בסקי, סופר דת העבודה, הציגו תדמית שלילית של קהילת מוצאם.
זוהי תופעה אפולוגטית ידועה. בפסיכולוגיה מכונה מנגנון הגנה זה בשם היטל (פרוייקציה). הוא מתמצה באמרת חז"ל "הפוסל - במומו פוסל". עיקרו: אדם מצדיק סטייתו מנורמה דתית או קבוצתית מסוימת על-ידי הטלת דופי על הזולת או על הקבוצה כולה. בדרך זו הוא מתמודד עם רגשי האשמה הנובעים מסטייה זו, ובכך משקיט קול מצפונו. כאן כאמור מדובר בפסילה קולקטיבית של הקהילה החרדית.
הניסיון להציג לא אחת את הקהילה החרדית כעבריינית וסוטה, בגלל מקרים חריגים בה, מבוסס על הכללה ואינו משקף את המציאות. נהפוך הוא. תופעה שהקהילה הדתית והחרדית יכולה להתברך בה, הוא שאחוז העבריינים בה הוא מזערי, שכן בתורה טמון פוטנציאל מרסן אדיר. ידועה אמרת חז"ל: נתתי לו יצר הרע, נתתי תורה תבלין לו". הראייה לכך בעלי התשובה שעברו מאורח חיים מתירני לאורח חיים מבוקר ומרוסן בזכות התורה.
אינני שוללת עובדת קיומם של חריגים בציבור הדתי. אולם כאמור שיעורם יחסית לכלל האוכלוסייה נמוך ביותר. מקרים חריגים אלו מפרנסים את התקשורת, הרוקחת מהם מטעמים כיד הדמיון הטובה עליה, ואת הציבור החילוני הרעֵב לסנסנציות, במיוחד מקֶרֶב הציבור הדתי (אולי מסיבות אפולוגטיות), והללו עטים עליהם כמוצאי שלל רב, כאילו הם מייצגים חלילה את הציבור הדתי כולו. לבד ממקרים בודדים יוצאי דופן,כל יתר השמועות מקורן בסוכנות (מכירים?) אא"א - איש אחד אמר, ואין להן כל יסוד או אחיזה במציאות.
בין דת לדתי
עד כאן על התופעה בכללותה. מכאן ואילך ברצוני להבהיר עקרון יסוד, אשר אולי יפתח צוהר להבנת מושגים דת (יהדות) ודתי.
אין המושג דתי זהה עם המושג דת, ואין חזות חיצונית, דתית או חרדית, מעידה על זהות דתית. הקריטריון הוא מעשי: אדם הוא דתי כאשר הוא ממלא אחר מצוות התורה בנאמנות. או אז מייצג הוא אורח חיים דתי והתנהגות דתית. זו היא אמת מידה יחידה לבחון אם אדם הוא דתי או לא. אין הדבר נבחן לא בלבוש, לא בהופעה חיצונית, לא בתוויות ולא בהשתייכות לקבוצה המזוהה כדתית, אלא בשמירת מצוות בפעל בלבד. יהא אדם בעל חזות דתית או חרדית, או ידוע כמזוהה עם קבוצה דתית - אם עבר על מערכת הערכים והנורמות ההלכתיות, הרי הוא פרש מכלל זה של ציבור שומרי תורה ומצוות, ואין הקריטריון הדתי עוד חל עליו (להוציא מקרים פתולוגיים כמובן).
יש אפוא לשפוט אם אדם הוא דתי אך ורק על-פי עמידתו בדבקות ובנאמנות בחוקי היהדות - עמידה עקבית ואיתנה המעוררת כבוד שאינה יודעת פשרות.
הנה לדוגמה, אנו לא נבחן מקצוע מסוים על-פי טיב המורה המלמד אותו, אלא להפך. נקודת המוצא תהיה, נבחן את המורה על-פי מידת יכולתו להעביר מידע הגלום במצוע בצורה נכונה. כך למשל, המורה למתמטיקה נבחן על-פי מידת יישומו את הידע המתמטי בהוראה. אנו לא נחרוץ ממורה פסול משפט על המתמטיקה כולה שהיא מדע פסול, רק משום שהמורה הוא גרוע. על אחת כמה וכמה דרושה מידת שיפוט זהירה ביהדות כאשר המבחן הוא מעשי. נקודת המוצא תהיה, לבחון אם אדם הוא דתי על-פי הדת, דהיינו מידת יישומו את חוקי היהדות, ולא לשפוט מהות היהדות על-פי האדם ה'דתי'- בעל חזות דתית או המשויך לקבוצה דתית. אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות ממקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה. על-פי נקודת מוצא זו הלבוש וההופעה החיצונית הם סממן לוואי בלבד, המאַשר ומאַמת עוּבדת היות האדם דתי אם אכן הוּכחה התנהגותו הדתית.
אומנם בהכללה נכון הדבר שהלבוש וההופעה החיצונית מהווים אלמנט זיהוי סוציולוגי, על שום הממד הסמלי והייצוגי הטמון בהם. הם משמשים כסמלים המייצגים זהות דתית או קבוצתית מסוימת. כך למשל הכיפה הסרוגה המסמלת ציונים דתיים, הכיפות והחליפות השחורות המייצגות את החרדים. אכן זוהי כאמור הבחנה סוציולוגית בלבד, אך באשר לפרטים יש לבחון בדקדקנות כל מקרה ומקרה לגופו. כאן יש לנקוט את הכלל הנבון: חכמים היזהרו מחיקויים ומזיופים! ידועים מקרים של אנשים מתחזים, אשר לגביהם כל האמצעים כשרים - כולל שימוש בחזות חרדית להשגת מטרות אישיות (כגון תרומות כספיות), או במקרים קיצוניים אפילו מטרות לאומניות (כגון חבלנים המתחזים לדתיים). כל אלה עושים בלבוש ובהופעה החרדית קרדום לחפור בהם לצרכים אישיים.
ואחרון אחרון ראוי להעיר: במאמרי זה הריביתי להשתמש במונחים 'דת' 'דתי' 'חרדי' 'חילוני'. זוהי הבחנה סוציולוגית בלבד, ולא הבחנה מהותית. אגב, המונח 'דת' מקורו פולחני בכנסיה של ימי הביניים, ואילו התורה מעולם לא הכירה במושגים אלה. מבחינה מהותית המכנה המשותף לעמנו - כולנו יהודים. בפעל קיימים אנשים שומרי תורה ומצוות ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, דהיינו שהפוטנציאל היהודי בהם לא בא לידי מימוש ולא מוּצה עד תום, אך בפוטנציה (בכוח) כל יהודי שומר תורה ומצוות. עובדה היא, רובם של היהודים שומרים ומקיימים מצוות בסיסיות: מילה, בר מצווה, קידושין, צום כפור ועוד וכן מצוות שבין אדם לחברו.
השלד ההלכתי המחייב כל יהודי הוא המשותף לכל שומרי המצוות, אך הציבור הדתי אינו עשוי מעור אחד ונבדל בגווניו השונים. ההבדלים הם אידיאולוגיים, כגון בין ציונים דתיים לחרדים, או מקורם במנהגים שונים בין העדות. אגב, הלבוש החרדי אינו מעוגן בהלכה, ומקורו במנהג מזרח אירופאי בלבד.

תאריך:  26/04/2015   |   עודכן:  27/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
החוק נגד החרם שזה עתה עבר בבג"ץ, בהרכב בראשות הנשיא היוצא השופט גרוניס והנשיאה המכהנת השופטת נאור, בא להגן על מי שמפרסם, פועל להטיל חרם על ישראל. עיקרו הפשטני של החוק - להגן על מדינת ישראל, על ערכיה, על החלטות הממשלה, על תפקודה הכלכלי ותדמיתה, מבלי לפגוע בערכי הדמוקרטיה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    שתי קבוצות, בלי ויתורים, הפסידו, טבועה, דמעות תנין ונמשך
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס הודיעה על הטלת מס חדש כדי לשפר את מצבה הכלכלי הקשה בעקבות ירידה דרמטית בהיקף ההברחות ממצרים. זעם רב ברצועת עזה בעקבות ההחלטה וארגוני פתח החזית העממית קוראים למרי אזרחי
איתמר לוין
מן הקצה האחד: מלחמות עבריינים ברחובה של עיר, הגובות מחיר דמים מילדים    מן הקצה השני: סחר בבני אדם בדמות פונדקאות בלתי חוקית    בתווך: החוק שהפך להמלצה בלבד בתהליך המוביל לאנרכיה ולהרס המדינה
ארי בוסל
כששקר נאמר פעם אחר פעם, הוא הופך לאמת, מציאות משלו, נפרדת מהמציאות בה אנו חיים    כך הפכה מדינת ישראל בתודעה הבינלאומית למדינת אפרטהייד רשעית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il