X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופט שאול שוחט שוב מציב ציון דרך בתחום דיני המשפחה והפעם הוא קובע: צרכיו המינימליים של ילד הם חזקה הניתנת לסתירה
▪  ▪  ▪
שוחט. ריאליזם שיפוטי [צילום: בוצ'צ'ו]

לאחרונה ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב (עמ"ש 1180-05-14), בו התקבל ערעורו של אב והופחת התשלום בגין מזונות ילדיו. את פסק הדין כתב השופט שאול שוחט, שבעבר שימש שופט בית משפט לענייני משפחה במחוז תל אביב. בלא מעט פסקי דין בהם ישב שוחט בערכאת הערעור, פסקי הדין נכתבו על ידו ויתר חברי ההרכב הסכימו לקביעותיו. הוא הוציא תחת ידו עשרות פסק דין בתחום שהפכו לציוני דרך.
כידוע, בית המשפט על ערכאותיו השונות (למעט בית המשפט העליון) כפוף בפסיקותיו להלכה הפסוקה. בעניין מזונות, פסיקת בית המשפט העליון מלפני עשור היא 1,400 שקל לחודש, לכיסוי צרכים הכרחיים של ילד. בנתיב זה הלכו בתי המשפט בכלל ובתי המשפט לענייני משפחה בפרט בפסיקותיהם בתביעות למזונות.
לא אחת מצא עצמו אב מחויב במלוא שכרו במזונות ילדיו. "ומנין אביא לעצמי פת לחם?", שאל ונענה: "לקט מהגורן ומהיקב". נכון שבית המשפט העליון קבע באחת מפסיקותיו שצרכיו ההכרחיים של אב, אשר יש להותיר למחייתו כדי שלא יגיע לפת לחם, עומדים על 2,000 שקל בחודש, אך הלכה זו לא מיושמת ברוב המקרים.
בנסיבות הערעור דנן מדובר ביישום שונה מהמקובל בבתי המשפט. שוחט קבע, כי 1,400 שקל לחודש כצרכים הכרחיים של קטין אינם חזקה חלוטה. לשיטתו, ייתכנו מקרים בהם יש לחשב סכום מזונות נמוך יותר, כחלק מאיזון נכון וראוי בין הכנסות המשפחה. קביעתו עונה לנסיבות המיוחדות שבתיק, שם הוכח שאם האב ישלם את המזונות שנפסקו לו, הוא ייוותר ביתרת חובה לאור משכורתו הצנועה וללא משאבים מספיקים לצרכיו.
פסיקה זו היא בגדר ריאליזם שיפוטי, הרואה את העניין הנדון באופן גלובלי הנפרש על פני יריעה רחבה יותר ובהתאם לשיקולי צדק. בית המשפט מציין ובטעם, כי כאשר בני הזוג חיו יחדיו הם נעזרו במשכורתה של האם. קרי: צרכי הילדים נשאבו מהכנסות שני הצדדים. מההכנסות המשותפות סופקו כמובן גם צרכיו של האב.
ריאליזם שיפוטי מעין זה ניתן בעיקר ליישם בתיקי משפחה, לאור הוראת סעיף 8 לחוק בית משפט לענייני משפחה, המאפשר לבית משפט זה גמישות רבה ולנהוג בדרך הנראית לו הטובה ביותר לעשיית צדק. ברור, כי היצמדות בית המשפט של הערעור להלכה הפסוקה במקרה דנן, היה בה כדי עשיית אי-צדק כלפי האב והצבתו בפני שוקת שבורה.

הכותב עוסק בדיני משפחה.
תאריך:  28/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שאול שוחט / Shaul  Shochat
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אין להותיר לטעמו האישי של כל שופט את הקביעה האם דבק קלון בעבירה שביצע איש ציבור. יש לקבוע בחקיקה, שכל עבירה מסוג פשע - תיחשב ככזו שיש עימה קלון
אהוד פרלסמן
הפרסומאי פרידן, המספר לנו על 400,000 שונאי אשכנזים בעלי רגש נחיתות, שיצאו בין שמונה לעשר בערב לקלפיות והביאו לליכוד עשרה מנדטים, מציג בפנינו קריקטורה של אוויל שאינו מחריש, ונחשב לחכם רק בעיני עצמו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: אהרן מגד בעד השבת    זמָרֵי עירךָ קודמים    ח"כ יקר! לכלכת בלשונך, תשַלם    ממשלה 4 יוּ    מי היא האישה הקשישה ביותר?    ולקינוח פסוקו
איתן קלינסקי
שיבת בני ח'דתא לאדמתם הוא פתרון צודק. חזרתם תניב רק תועלת מוסרית ואזרחית לכל התושבים במדינת ישראל ערבים ויהודים כאחד. בניית ח'דתא מחדש יכולה להיות מענה לפתרון מצוקת הדיור בכפרים בגליל
עמוס גלבוע
בעקבות הבחירות החלו המפסידים לדבר על שני עמים, כאשר הם משייכים את עצמם לאיזשהו עם עליון בעל תבונה יתרה. מגילת העצמאות שלנו מכירה בעם אחד, בלאום אחד, והוא העם היהודי שהקים במולדתו, בארץ ישראל, את מדינתו הריבונית. האם אותם מפסידים משתייכים לעם היהודי ומקבלים את מגילת העצמאות, או שהם בלתי משתייכים, תלושים מקרקע לאומית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il