X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כל בר דעת מבין שבסופו של דבר אם אדם עושה פעולה מכוונת ויש תוצאה הכרחית - הריהו אחראי לתוצאה כ'עושה' או כ'גורם', לא פחות מכך!
▪  ▪  ▪
מיתקפה שיווקית ממוחזרת [צילום: איתמר לוין]

לאחרונה העולם הרבני סוער, בעיקר בארה"ב, סביב המצאת ה'כושר סוויטש', המאפשר כביכול הפעלת חשמל בשבת לנוחיות או לצרכים שוטפים ולא חיוניים. מדובר במיתקפה שיווקית ממוחזרת מלפני כשלש שנים. באותה קטיגוריה, להבנתי, מתפרסמות מודעות, כולל בעיתונות החרדית, בדבר היתר 'שבתריס' להפעלת תריסים חשמליים בשבת בכל עת שיעלה הרצון.
מאחורי שתי ה'המצאות' עומדת קביעה הלכתית שכביכול יש אפשרות לפעול בשבת בתיחכום המותר לכתחילה, שאיננו אפילו בגדר 'גרמא' אשר הותרה רק לצורך רפואי, ביטחוני וכיו"ב. השיטה קרויה בפיהם 'מניעת המונע' או 'הסרת המונע'.
אני מצר מאוד על הפרחת תיאוריה זו ע"י עמיתנו המכון הטכנולוגי הלכתי (ידידי הרב הלפרין הי"ו) בירושלים, שאיננה מוסכמת ע"י שום פוסק מובהק ובעל מוניטין. כל בר דעת מבין שבסופו של דבר אם אדם עושה פעולה מכוונת ויש תוצאה הכרחית - הריהו אחראי לתוצאה כ'עושה' או כ'גורם', לא פחות מכך! גם אם יגרד את אוזן ימין בפיתול יד שמאל. יתר על כן, המכון שהמציא תיאוריה זו מפרסם בכתביו שהרב ש"ז אוירבך זצ"ל ראה בפעולה זו איסור 'בידיים' אם התוצאה מתחילה מיד, כמו חיתוך קרן אור הפותחת דלת מעלית.
כל פרח-אברך יודע כי האדם אחראי משפטית והלכתית לנזק שגרם גם אם פעל באמצעי מתוחכם בשיטת 'הסרת המונע'. בסופו של דבר מידי 'גרמא' לא יצאנו בשום מקרה, ולא כאן המקום להרחיב על כך. ראו באתר מכון 'צומת' בקשר לאפסות שיטת 'מניעת המניעה'.
אוכל להכיל, בדוחק, היתר שיטה זו - שהיא 'גרמא' פשוטה - במערכת אזעקה המיועדת לביטחון מפני גנבים ואלימים למיניהם. לא אוכל להבין כיצד ניתן להתירה לפתיחת תריס חשמלי וסגירתו בשבת, וישתקע הדבר ולא ייאמר.
הראו לי אישורי הרבנים דוב ליאור ורצון ערוסי ל'שבתריס'. הם אומנם הגבילו את היתרם רק "למקום שבו מצויים ילדים קטנים וקיים חשש שהפעלת התריס ע"י שעון שבת תסכן אותם". אך הנה לפנינו תסמונת הרחבת ההיתרים מתוך אינטרס שיווקי: הגבלה זו איננה במודעת החברה המפיצה ("פטנט בלעדי המאפשר הפעלה ידנית בכל עת של התריסים החשמליים ללא חילול שבת").
מכאן קצרה הדרך ל'כושר סוויטש' האמריקני המבשר בשיווק נמרץ על 'פטנט' להפעלת נורות תאורה ומזגן וכל מכשיר אחר בשבת על-פי ההלכה. מכשיר זה פועל על בסיס 'הסרת מונע', דהיינו חציצת קרן אור המפעילה את התאורה! וגם אם התוצאה מתעכבת קמעה - מידי 'גרמא' לא יצאנו!.
היתרים כאלו מאופיינים בשרשרת של הסתמכות רבנית זה על זה, מבלי שהם נכנסים לעבי הקורה. לדידי, לא יעלה על הדעת שכל רב יתן כשרות למפעל מזון, למשל, מבלי שהתמחה בנושא, או יאשר מקווה ציבורית (שלא בעירו). כך בדיוק בנושאי שבת; הזכות למתן אישורים שמור לרבנים המתמחים בכך, ואני קובע זאת בבטחה, ומתוך תחושת אחריות, למרות שיאשימוני בנגיעה בדבר!
בטוחני אפוא כי גם אם ממציאים ומפתחים למיניהם 'מוציאים' אישורים רבניים מתוך אינטרס שיווקי, בטוחני כי הציבור לא יקבל זאת וידחה על הסף גם רבנים חשובים שאין זו בקעת התגדרותם.

תאריך:  29/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'שבת תריס', 'כושר סויטש' ומה שמאחוריהם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ממש יש לכם בעיות....
פרה ורודה מצאתם?  |  3/05/15 05:52
2
נראה לי שהנגיעה בדבר שלך גדולה
פרח אברך  |  19/05/15 16:31
 
- שבתריס
אברהם הלוי  |  4/06/15 18:25
3
שבתריס
אברהם הלוי  |  5/06/15 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
בנימין נתניהו, ראש מדינה קטנה בסך-הכל, העז ללכת ראש בראש נגד נשיא ארה"ב בעניין קיומי לעמו ולא נרתע גם מלקרוא לילד בשמו: מניעת שואה שנייה. כצפוי, העונש הגיע מיד. התקשורת העוינת ירתה בו חיצי רעל לעגניים כ"זורע פאניקה" ומפחידן לאומי, המנצל את השואה כדי להיבחר שוב
שולמית קיסרי
בחודש מרס 2014 הוגשה הצעת חוק בכנסת נגד החלוקה חינם של ישראל היום ובעד הפיכתו לעיתון רגיל הנמכר בכסף. ב-12 לנובמבר באותה שנה אושרה הצעת החוק בקריאה טרומית. נתניהו חש בסכנה
עמוס עמירן
לרגע לא פנה אלי רופא השיניים שלי ואמר כי ציפיותיי היו מוגזמות ושלוקח זמן להתרגל ועוד אמירות אחרות במטרה להשאיר את המצב בעינו. הוא פשוט קבע במעשה - הלקוח אינו מרוצה, ללא קשר לסיבה, אבנה לו משהו חדש והכל במחיר הכולל שעליו הוסכם מראש
קיסר קבהא
מכבי אום אל-פאחם מליגה א' צפון אירחה בסבב הראשון את קטמון י-ם וערכה לכבודה קבלת-פנים השמורה בדרך כלל למלכים. בגומלין בי-ם איש לא ספר את האורחים ממטר!
רועי אורן
כידוע לכולנו, למשרד התחבורה יש תוכנית האמורה לחבר את חופי ישראל בשביל אחד ארוך אותו יחלקו במשותף רוכבי האופניים והולכי-הרגל. אך בגלל שהעסק תקוע לא מעט זמן, החליטו הרשויות המקומיות לקחת על עצמן את המיזם הנרחב הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il