X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השיקול המוסרי, האנושי, הוא-הוא המאפיין את כל הליכותיו והשקפתו של הרב ליכטנשטיין, ו'תורת ההסדר", אף היא משתקפת דרך פריזמה זו
▪  ▪  ▪
הרב אהרן ליכטנשטיין [צילום: גרשון אלינסון]

אחר מיטתו
בר"ח אייר נקרא הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל לישיבה של מעלה. ר' אהרן, כפי שנתכנה בפי כל, היה ארי שעלה מבבל האמריקנית והעלה עמו את תורת ארה"ב בשיטת תורת 'הרב', הלא הוא חותנו הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, שהקים עולה של תורה בקרב היהדות האורתודוקסית דהתם, מן הזן התורני-אקדמאי המעורה. רבות נכתב אודותיו בכל כלי התקשורת, וכתרים רבים נקשרו למידותיו, לאישיותו המוסרית, לתורתו ולהשקפת עולמו. החלטתי אפוא לוותר על תוספת לסידרת ההספדים, ואתייחס רק לפן אחד במשנתו הכתובה - ה'הסדר'.
שלשת האבות
ר' אהרן הנחיל בישיבת ההסדר 'הר עציון', בנותיה והסתעפויותיה, את הלמדנות הבריסקאית מורשת ליטא, אשר חלפה אפיתחא דניו-יורק, והתבשמה בניחוח תרבות המערב, בצדדיה החיוביים. בכך המשיך-השלים את פעלו של הרח"י גולדוויכט זצ"ל שהנחיל למדנות זו בטעם מעורב ירושלמי-חסידי ב'כרם ביבנה', אם ישיבות ההסדר.
למדנות ליטאית מסוג שלישי בלימוד הש"ס, שקדמה לשניהם, שררה ב'מרכז הרב', במתכונת הלימוד הקלאסי של ישיבות ליטא ('וולוז'ין'), בצד הפריית תורת ארץ ישראל וטווית מסכת התקומה הגאולית. ישיבות אלו הינן שלשת האבות של הישיבות הציוניות (ו'אם רביעית' היא ישיבת 'שעלבים'), וכמדומה שכל השאר - ישיבות ובתי מדרש לרוב - הינן כוחן וכח כוחן.
שירות צבאי שילובי
והנה, בקשר לשירות הצבאי במסגרת ה'הסד"רהנודע, המשלב אורגנית ואידיאולוגית ספרא וסיפא, "עולם הפוך ראיתי" (על-פי ב"ב י,ב). בניגוד למצופה דוקא 'מרכז הרב', אשר קדושת המדינה וצבאה חרותות בתורתה, לא קיבלה שילוב זה, ועד היום לא התיישבה כדבעי התמיהה בלבי. תלמידיה אומנם מתעטפים במדים אך איש-איש בזמנו ובמסלולו, במשכי זמן מקוצרים או בשירות מלא יחידני, אך לא במתכונת מובנית בישיבה. לעומת 'מרכז הרב' החזונית התמסד ה'הסד"רואומץ ב'כרם ביבנה' הפרקטית, בראשית שנות הששים. ראש הישיבה דהתם קיבל את השקפת תלמידיו, חניכי 'בני עקיבא', ששירות צבאי (במתכונת הנח"ל) הוא-הוא לב הנאמנות למדינה, וחובת ההתערות בה כשותפים מלאים. לדעתי, קבלתו הייתה ברמת 'לכתחילה' (הייתי שם!), בהכירו שיש בכך אתגר ומחויבות ממעלה ראשונה, שהרי האידיאולוגיה השילובית היא לבה של הציונות הדתית; 'ואו החיבור' בין תורה ועבודה הועתקה לחיבור שבין תורה וצבא. ה'הסד"רסימל אפוא את המשכיותה של תנועת ההתיישבות הדתית שכולה תלויה הייתה על וו מחברת זו.
ישיבות הסדר נוספות נוסדו לאחר מלחמת ששת הימים; 'הכותל', 'הגולן', 'הר עציון' (ואת שעלבים כבר הזכרנו), וכולן זרמו במתכונת 'כרם ביבנה', על בסיס אידאולוגיית 'תורה וְ' כשלימות ראויה. עד שבא ר' אהרן נ"ע והיטה מעט את האתגר, לפי הבנתי, ברמה המחשבתית-הגותית. בכרך ז' של 'תחומין' (תשמ"ו) פרסמנו את מסתו "וזאת תורת ההסדר" (שפורסמה ב'עלון שבות' גליון ה-100, תשמ"ג) המתמצה במשפט "ישיבת הסדר - נורמה, ישיבת צרופה - חריג". במאמר זה לא נזכרת תורת ה'ואו המחברת', המשלבת, אלא ניתן דגש חזק להיבט המוסרי של אי-עמידה מנגד, של 'חסד' ושל "לא תעמוד על דם רעך" וכיו"ב. החיוב הלאומי של "עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם" (רמב"ם הל' מלכים ה,א) איננו מובלט במאמר, וגם לא מצות כיבוש הארץ וירושתה, שהיא תשתית תורת הרב קוק בתמיכתו בציונות המדינית וההתיישבותית. השיקול המוסרי, האנושי, הוא-הוא המאפיין את כל הליכותיו והשקפתו של הרב ליכטנשטיין, ו'תורת ההסד"ראף היא משתקפת דרך פריזמה זו.
ואעפי"כ, את התלהבותו ההיסטורית ממפעל ישיבות ההסדר, ואת גאוותו והתרגשותו על כך שזכה לעמוד בראש 'יצירה' שכזו, שמר ר' אהרן למשפט המסיים את מסהו: "בעמדו בדמעות על פסגת הר הזיתים, כשהמראה העגום של 'כל המקודש מחברו חרב מחברו' (מכתב הרמב"ן לבנו) משתרע לנגד עיניו, מה היה הרמב"ן נותן לעמוד בראש ישיבת הסדר?"

תאריך:  30/04/2015   |   עודכן:  30/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
KPMG סומך חייקין
ב-29 באפריל 2015 פרסם ה-FASB הצעה לתיקון ASC 606 אשר תדחה את מועד היישום לראשונה המנדטורי של התקן בשנה, אך תאפשר לחברות לבחור את מועד היישום לראשונה המקורי
אברהם פריד (פריצי)
ייתכן שהחרדים צודקים במה שהם אומרים על שיערן הארוך של נשים ועל שכלן הקצר    על נשות הליכוד ושותפיו
אברהם הללי
הפרשה עוסקת בהלכות הכהנים וקדושתם. תפקידם המיוחד של הכהנים מחייב אותם להתקדש בקדושה יתרה מכל העם    בחלק השני של הפרשה מובא החיוב לשבות ממלאכה בשבתות ומועדי ישראל    לקראת סופה מדובר על הציווי על הדלקת נר התמיד במנורה ועל לחם הפנים
יוני בן-מנחם
המורדים החות'ים ניצלו את הפסקת ההפצצות האוויריות כדי להשיג הישגים צבאיים נוספים. סעודיה הצליחה שלא להסתבך קרקעית בתימן אך אין לה פתרון למשבר
אריה גל
מפני שפירסמו את שם החיל אנו יודעים מי העדה בישראל שהכי סובלת מגזענות. לו פירסמו גם את שמות השוטרים אולי יכולנו לדעת גם איזו עדה בישראל היא זו המתייחסת בהכי הרבה גזענות לאחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il