X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע מלאו 95 שנה לוועידת סן-רמו, שבה חתמו אומות העולם לראשונה מאז חורבן הבית, על קושאן בינלאומי בדבר בעלות העם היהודי על ארצו – מהלך בקנה מידה היסטורי, שבעטיו פסק ה'אור שמח' כי פקע תוקפן של שלוש השְבועות, שמנעו, לדעת חוגים מסוימים באורתודוקסיה דאז, שיבה לארץ ישראל
▪  ▪  ▪
המפה המקורית של הסכם סייקס פיקו
תושבי הארץ, לא פלשתינים
כבר בדברי ההקדמה להחלטה, מכירה הוועידה בקשר ההיסטורי של העם היהודי לפלשתינה כבסיס לבנייתה מחדש של הארץ. מצד שני, ההחלטה מבטיחה "זכויות אזרחיות ודתיות" לכל תושבי הארץ. ודוק: בשום אופן לא דובר על זכויות פוליטיות ולא אוזכרה כלל המילה ערבים, אלא "תושבי הארץ". רק כעבור 40 שנה ויותר הומצאו 'הפלשתינים'

סן-רמו. מי מכיר, מי יודע? סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של הציבור היהודי בישראל, בשאלה מה משמעות המונח המוזכר לכאורה סן-רמו, העלה כי שישה מכל אלף ישראלים מודע למשמעותו. מדהים. נכון שמדובר באירוע שהשבוע, ליתר דיוק: ב-25 באפריל, מלאו בדיוק 95 שנה להתרחשותו, אבל השלכותיו במשפט הבינלאומי, חיות וקיימות עד ימינו ויש להן משמעות הנוגעת לסלע זכויותינו תחת השמש המזרח תיכונית.
במילים אחרות: הוועידה הבינלאומית שהתכנסה בעיירה האיטלקית הקטנה סן-רמו, היא זו שחתמה ב-25.4.1920 על קושאן ראשון מזה אלפיים שנה, שהעניק לעם היהודי בעלות מוחלטת ובלעדית, ללא שותפים, על ארץ ישראל, מאז - ולעולם.
ובכל זאת, מפתיע שרק ישראלים מעטים מודעים לתשתית המשפטית הבינלאומית הזו, היצוקה בבטון, לגבי עצם זכויותינו הבינלאומיות כאן. אבל מה הפלא? בבתי הספר לא עוסקים בסן-רמו, אפילו כבדרך אגב, ולא מציידים את התלמידים בנתונים חיוניים לגבי מעמדנו המשפטי בחבל ארץ זה. משל למה הדבר דומה? לאדם המתגורר בדירה מבלי שיחזיק שטר בעלות פורמלית עליה. אז זהו, שבניגוד לדייר שבמשל, לעם ישראל דווקא יש קושאן בינלאומי, ע"ע סן-רמו, אפריל 1920.
כמובן שעם ישראל כשלעצמו, אינו נזקק לקושאן הזה. הקושאן המקורי שלו כתוב בתורה, שנוי בנביאים ומשולש בכתובים. ראשיתו בהבטחה האלוקית לאברהם אבינו. אבל בפועל, יש בקרב שלומי אמוני ישראל שדווקא כן נזקקים לקושאן שהושג בסן-רמו.
"הממלכות הנאורות בסאן רעמא" - וזאת למה, אם התנ"ך הוא הקושאן האמיתי שלנו? מפני שהיו שחששו שמא פעילות התנועה הציונית ליישוב ארץ ישראל בראשית המאה שעברה הינה בגדר הפרת 'השְבועות' (על-פי אגדתא תלמודית אחת, שלא נפסקה להלכה, הן אוסרות יישוב מחדש של ארץ ישראל, מפני שיש בכך משום 'עליה בחומה': מרידה באומות העולם). בסן-רמו הם הבינו שהחלטה זו מרוקנת את תפיסת 'העלייה בחומה' ופותחת את שערי הארץ לרווחה.
וכך התבטא גדול פוסקי הדור ההוא, רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק, בעל ה'משך חוכמה' ו'אור שמח', אחרי המהפך הגדול בסאן רעמא (בלשונו): "...רבנים הרבה עמדו מנגד, ואף אותם שהיה בלבם לקרב את הדבר, שמו יד לפה, מפני כי חרדו... מה-ג' שְבועות (כתובות קי"א, א')... (אך) כעת הסבה ההשגחה (העליונה) אשר באספת הממלכות הנאורות בסאן רעמא, ניתן צו אשר ארץ ישראל תהיה לעם ישראל, וכיון שסר פחד השְבועות, וברשיון המלכים – שבה למקומה מצוות ישוב ארץ ישראל ששקולה כנגד כל מצוות שבתורה... ומצווה על כל איש לסייע בכל יכולתו לקיים מצווה זו".
סן-רמו היא אם כן נקודת מפנה בתולדות עם ישראל בארצו, אפילו מבחינה אמונית. ובימים אלה, במלאת 95 שנה למפנה אדיר זה, חובה לחזור אליו. קצת היסטוריה: בינואר 1920, שנתיים אחרי תבוסת האימפריות הוותיקות, במלחמת העולם הראשונה, הוקם חבר הלאומים, שמנה 51 מדינות. אלה דנו בגורלם של השטחים שהותירו ארבע האימפריות שהתפרקו: הקיסרות הגרמנית, הקיסרות האוסטרו-הונגרית, הקיסרות הצארית והאימפריה העותומנית, שהותירה אחריה שטחים נרחבים נטולי בעלים במזרח התיכון. ההתפרקות הולידה מדינות לאום חדשות: פולין, ליטא, לטביה, אסטוניה, יוגוסלביה וצ'כוסלובקיה.
נותרה רק שאלת השטחים שהתפנו משליטה עותומנית באסיה: סוריה, עירק ופלשתינה. לפתרון עניין זה כונסה ועידת סן-רמו, שהחליטה לחלק את השטח בין צרפת ובריטניה, שיחזיקו בו כפיקדון זמני עבור המדינות שיוקמו בהם.
בחללה של הוועידה עמדו שני מסמכים העוסקים בדיוק בנושא הנדון: הסכם סייקס-פיקו שנחתם בין צרפת לבריטניה ב-1916 באשר לחלוקת המזרח התיכון ביניהן, לאחר הניצחון; והצהרת בלפור, שבה הצהירה בריטניה כי היא רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. על כן הוחלט על חלוקת השלל בין שתי המעצמות שקיבלו עליהן ניהולו הזמני: סוריה ולבנון לשליטת הצרפתים; עירק ופלשתינה בגבולותיה התנ"כיים, לשליטת הבריטים. בטרם תקבלה ההחלטה, הופיעו בפני הוועידה שלוש משלחות: שתיים ערביות (ואף אחת מהן לא הייתה פלשתינית, מפני שאז לא היה קיים עם פלשתיני, ומפני שבעיני הערבים פלשתינה נחשבה מאז הכיבוש הפרסי, במאה ה-7 למניינם, חלק מסוריה), שהתעניינו רק בגורלן של סוריה והלבנון; והמשלחת היהודית, הציונית, בראשות חיים ויצמן, ביקשה למסור את המנדט על פלשתינה לבריטים, רק כדי שיממשו התחייבותם בהצהרת בלפור.
הפלשתינים הומצאו כעבור 40 שנה
בהיעדר התנגדות לבקשתו של ויצמן, הוחלט פה-אחד להיענות לבקשתו. תמכו בהחלטה 51 מדינות חבר הלאומים, ושני בתי הקונגרס של ארה"ב (שלא הייתה אז חברת הארגון). כבר בדברי ההקדמה להחלטה, מכירה הוועידה בקשר ההיסטורי של העם היהודי לפלשתינה כבסיס לבנייתה מחדש של הארץ. מצד שני, ההחלטה מבטיחה "זכויות אזרחיות ודתיות" לכל תושבי הארץ. ודוק: בשום אופן לא דובר על זכויות פוליטיות ולא אוזכרה כלל המילה ערבים, אלא "תושבי הארץ". רק כעבור 40 שנה ויותר הומצאו 'הפלשתינים'.
החלטות סן-רמו הפכו למסמך בינלאומי מחייב. אלא שלמרבה הצער, דווקא שני 'מחותניו' התעלמו ממנו. 12 מיליון יהודי אירופה העדיפו את ארצותיהם, על פני ארץ ישראל שפתחה זרועותיה לקראתם, פרט למעטים שנענו ועלו ארצה (מה שאולי גזר גורל יהודי אירופה לשואה המזוויעה); ואילו הבריטים חילקו את הארץ בזדון לב ומסרו את כל חלקה המזרחי לשושלת ההאשמית, ובניגוד למחויבותם תמכו במאבק האנטי יהודי.
עד היום מהווה סן-רמו אבן יסוד משפטית, מבחינת החוק הבינלאומי, המקבעת את זכותם הבלעדית של היהודים לבנות את מדינתם בארץ ישראל. בשבת האחרונה מלאו 95 שנה לאישרורה מחדש של הזכות היהודית הבלתי מעורערת על הארץ.

תאריך:  30/04/2015   |   עודכן:  01/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'סר פחד השְבועות'
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תזכורת היסטורית
מתתיהו (מתי) דוד  |  30/04/15 16:52
2
חולק עליך במישור העקרוני
אורח  |  30/04/15 19:53
 
- אורח! לא בן המקום. אין לו זכות
שולם  |  30/04/15 20:40
 
- אורח! לא בן המקום. אין לו זכות
שולם  |  1/05/15 17:53
 
- http://www.mythsandfacts.org/ ל"ת
קרא ותשכיל  |  3/05/15 20:18
3
פתרון אחד ויחיד
אדם הגון  |  1/05/15 06:27
4
אני מזמין את כולם
אהרון שחר  |  1/05/15 08:22
5
עצוב
ישראל הכנועה  |  1/05/15 12:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
הויכוח הנוקב בעניין פסקת ההתגברות ובעניין השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים הוא מאוד ‏לגיטימי. מה שלא לגיטימי זה הניסיון של "בני האור", אלה שלכאורה מינו עצמם ללא כל סמכות למגיניה ‏הבלעדיים של מערכת המשפט, לקבוע כי העמדה השנייה היא בלתי לגיטימית‏
רבקה שפק ליסק
מאמר תשובה לתגובה למאמר שלי על סיפורה של קריית ספר היהודית שחרבה פעמיים ע"י האימפריאליזם הרומי
רפי לאופרט
כאשר מדובר בווריאציות שונות של יצירות התרבות היהודית שנוצרו לאחר חורבן הבית השני, מדובר בשני זרמים מרכזיים ובווריאציות משנה שלהם - הזרם האשכנזי, שמקורו באירופה, והזרם המזרחי שמוקדיו בקידמת-אסיה וצפון אפריקה
ציפי לידר
מנגנון ממשלתי משומן. שיא גינס ישראלי    חולבים את העם    הפיחוּת שחל במעמד הכנסת    השר הנחשק    האח"מ הגדול - מועדון השרים היוקרתי    סידור עבודה    שר למכבסת מילים    צל"ג בלי צל"ש
הרב ישראל רוזן
השיקול המוסרי, האנושי, הוא-הוא המאפיין את כל הליכותיו והשקפתו של הרב ליכטנשטיין, ו'תורת ההסדר", אף היא משתקפת דרך פריזמה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il