X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית הדין לעבודה קיבל באופן חלקי בלבד את חוות דעתו של רופא מומחה וקבע: כאבי הגב מהם סובל נהג הם מיקרו-טראומה ולכן מהווים תאונת עבודה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ישנם הבדלים תהומיים בין גובה קיצבת הנכות הכללית שמשלם הביטוח הלאומי למבוטח לבין שיעורה של קיצבת נכות מעבודה. הראשונה על-פי רוב זעומה, ואילו גובה קיצבת נכות מעבודה נגזר משכרו של המבוטח, בהתאם לשיעור הנכות שנקבעת לו בידי הוועדה הרפואית הרלוונטית. אדם שנפגע בעבודה ושכרו המדווח לביטוח לאומי עמד על 8,000 שקל בחודש, יכול לקבל קיצבה נכבדת שתתקרב לשכרו החודשי. לעומת זאת, גובה קיצבת הנכות הכללית המלאה לרוב לא יעלה על 2,300 שקל.
פגיעות בעבודה מתחלקות לשני סוגים: תאונות ומחלות. הדין מונה רשימה סגורה של מחלות שמוגדרות כמקצועיות, והרשימה לא עודכנה מזה כמה וכמה עשורים. כתוצאה מכך, מספר רב של מחלות ומצבים לא זכו למענה הולם בחוק. בתי הדין לעבודה מצאו פתרון לחלק מהמקרים באמצעות פיתוח תורת ה"מיקרו-טראומה".
מדובר בגישה שמכירה באפשרות של פגיעה בעבודה שנגרמת לאיטה על-ידי פגיעות זעירות חוזרות ונשנות, קרי: כאלה שלא נגרמות בפתאומיות עקב אירוע תאונתי, אלא "נרכשת" על פני תקופה ממושכת בשל אופי העבודה ותנאיה. לדוגמא: עובד בקצבייה ששגרת עבודתו מחייבת אותו לאמץ את ידיו ולהפעילן מדי יום בצורה ובדרך מסוימות, עלול ללקות במחלות פרקים וכתפיים, והמוסד לביטוח לאומי יכול להכיר בליקויים אלה, לפי תורת המיקרו-טראומה, כ"פגיעה בעבודה". פירוש הדבר שכל הפעלה של היד גרמה למבוטח פגיעות זעירות, והצטברותן יחד הובילה בסופו של דבר לפגיעה משמעותית ולנכות. הפסיקה הכירה במצבים רבים ובמחלות ספציפיות כפגיעות עבודה שאופייניות למקצועות מסוימים.
באחרונה נדונה בפסיקה השאלה האם כאבי גב אצל מי שעבד משך שנים כנהג משאית אשפה יכולים להיחשב לפגיעה בעבודה. המוסד לביטוח לאומי סירב להכיר בכך, והמבוטח פנה לבית הדין לעבודה. בית הדין הסתייע במומחה לאורתופדיה שקבע, שאמנם יש קשר סיבתי בין מיחושי הנהג לבין עבודתו, ושלעבודה הייתה תרומה משמעותית לכאבים. עם זאת המומחה הבהיר, שלא ניתן להחיל על המקרה את תורת המיקרו-טראומה לצורך הסבר להתפתחות המחלה. על סמך תשובה זו של המומחה טען הביטוח הלאומי, שהמבוטח אינו זכאי לקיצבת נכות מעבודה.
אלא שבית הדין סבר אחרת. השופטת דגנית ויסמן לא השתכנעה מקביעת המומחה שלא מדובר במיקרו-טראומה, ואימצה את חוות דעתו באורח חלקי בלבד. לדבריה (12.4.15), "גם אם מבחינה רפואית המומחה שלל מיקרו-טראומה, הרי שמבחינה משפטית, הוא אישר בנימוקי חוות הדעת את ההנחה בדבר מיקרו-טראומה... בנסיבות אלה, כאשר המומחה קבע מפורשות כי רטט כל גופי מהווה גורם סיכון ידוע ומוכר בספרות הרפואית למנ"ד ואף הכיר בכך שלתנאי העבודה של התובע השפעה ממשית על התפתחות הליקוי הרפואי, יש לקבל את התביעה".
קביעה זו אינה מובנת מאליה, שהרי ככלל בתי המשפט ובתי הדין לא נוטים להתערב בחוות דעת מומחים בלתי תלויים. במקרה זה (שפסע בדרך שהתווה פסק דין אחר) דומה, כי בית הדין הבהיר למומחה, כי הסמכות לגזור מסקנות משפטיות הייתה ונותרה בידיו.

הכותבים ממשרד בלאייר-איתן ושות', העוסק בדיני נזיקין, ביטוח וביטוח לאומי.
תאריך:  10/05/2015   |   עודכן:  10/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד קרן זוקין
בית המשפט העליון פוסק בשאלת החלת כלל ההשתק על הסכם פשרה בו התקבלה טובת הנאה, אף אם בית המשפט לא דן בטענה לגופה
הרב יאיר בינשטוק
החיבור בין שמיטה להר סיני מלמד על הקשר בין מתן התורה לבין קיומה בארץ ישראל, בין חיי הרוח לחיי המעשה
איתמר לוין
איילת שקד כבר מסומנת כ"אויבת שלטון החוק" - משום שהיא מעזה לומר שצריך להכניס שינויים בכמה מן המערכות המשפטיות המרכזיות    הטענות נגדה הן צביעות והתעלמות ממושגי יסוד של שלטון דמוקרטי
עמי דור-און
האם מוטת השליטה על האימפריה הענקית שהעניק ראש הממשלה נתניהו למשה כחלון היא באמת בתחומי יכולות התפעול שלו והאם באמת יש לו הידע והכישורים כדי להפוך לשר אוצר מוצלח?
חיים שטנגר
נדיבותו של מנשקה הייתה שם דבר, אם כי הוא עשה, כל שלאל ידו, כדי להצניע אותה ולהסתירה    הוא לא היה אגדה. הוא היה הרבה יותר מכך. הוא היה איש גדול עם לב הרבה - הרבה יותר גדול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il