X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכול זמני. מה שהיה אינו עוד, ומה שיש היום לא יהיה מחר. העימות בין מתיישבים לבין ילידים שמשסע את הארץ הזאת אינו גזירת שמיים, ויש בכוחנו לשנות את המצב הקיים, אם רק נרצה
▪  ▪  ▪
ההילולה השנתית של ל"ג בעומר [צילום: AP]

1911 - מסע אלונקות ממירון לצפת
זה היה בתאריך 15 במאי 1911. המונים התקבצו להילולה השנתית של ל"ג בעומר בקבר המיוחס לשמעון בר יוחאי במירון. יש כאלה שדיברו על כ-10,000 איש ואישה. היו שם יהודים דתיים וחילונים, גברים ונשים וגם ערבים. קהל רב הצטופף על גג בית הכנסת ונערך לשיאה של ההילולה - רגע ההדלקה. כאשר ניגש הרב רפאל דין להדליק את המדורה "ההמון המשולהב התפרץ לרחבה בשירה וריקודים ומספר שניות לאחר מכן, קרס מעקה הגג, שגרם למפולת של אבנים גדולות אשר קברה תחתיה חלק מהחוגגים. כ-100 איש אשר עמדו באותה עת על הגג נפלו מגובה של 8 מטרים לעבר חצר המבנה (לפי יהושע בר יוסף, בספרו "עיר קסומה"). 7 נהרגו מיד וכ-40 נפצעו. כמה שעות לאחר מכן הגיעה הידיעה על האסון לצפת השכנה. מושל המחוז, איפנדי אראד, החליט על פתיחת בית חולים רוטשילד (היום הקמפוס של המכללה האקדמית צפת), שלא היה פעיל באותה עת, וגיוסם של כל רופאי העיר, יהודים וערבים, ויצא עמם למירון. בנוסף, הוא הורה לנגרים מכפר מירון להתקין אלונקות מקרשים, וגייס סבלים מתושבי הכפר כדי להוביל את הפצועים לצפת, המרוחקת 3 שעות משם.
רבני צפת נכנסו לדון באסון וקבעו כי זה היה "עונש משמיים" בגלל חילול הקבר עקב השתתפות של הציונים ובמיוחד של בחורות "לא צנועות".
פולחן מים קדום?
בספר יהושע (י"א) מוזכר מקום בשם "מֵי מֵרוֹם", ור' תנחום הירושלמי (שחי במאה ה-13 בירושלים) בחיבורו בערבית "כתאב אלביאן" (ספר הביאור) כותב כי אותו מקום "נקרא היום מירון, והוא מעיין של מים. ומספרים שהמים מתגברים שם בשביל עולי הרגל אחרי שהיו יבשים. ותראה אותו מקום שהיה מצוי בזמן קדום, אבל לא הזכירו בו מעולם את הנס הזה ולא אחר".
נראה שמדובר בפולחן המים, שנהוג היה לבצע בתקופה של תחילת האביב, שבה בדרך כלל פוסקים או מתמעטים הגשמים. על-פי התלמוד: "ירדו (גשמים) לצמחים אבל לא לאילן. ציבחד ציבחד (טיפה טיפה) לאילן אבל לא לצמחים. סגין סגין (נדיר נדיר) לזה ולזה אבל לא לבורות לשׁיחין ומערות".
אוכלים "כל מעדני המלך" אצל הישמעאלים - והכשרות?
עדויות לעלייה לקברי צדיקים במירון קיימות מסוף המאה ה-11. החל מהמאות ה-12 וה-13 ישנן עדויות על עלייה לקברי הלל ושמאי, והחל מהמאה ה-13 קיימות עדויות על השתטחויות על קברי צדיקים (בעיקר בפסח שני). עדות מהימנה לעלייה לקבר שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר ניתן למצוא רק מהמאה ה-15‏. בספרו "מסעות ארץ ישראל" כותב אברהם יערי על עולה רגל אלמוני מהעיר קנדיה (היום הרקליון, בירת כרתים) שביקר בארץ בשנת 1473, וכשחזר לעירו סיפר כך: "(במירון) יש מערה, נקברו בה ר' שמעון בר יוחאי ובנו, ..., ואין שם מים חיים כלל, עד שלא יוכלו לדור שם בני אדם מהעדר המים, אך יבואו העברים... ויתחננו עם תפלות סליחות ותחנונים לאל יתברך שיתן להם מים שיוכלו לעמוד שם ימים אחדים, ומיד יבוא מטר, והישמעאלים ימלאו הבורות שלהם וכיליהם מים, אז יתנו ליהודים לאכול ולשתות כל מעדני מלך".
מנהגי ערביי-הארץ?
לא כולם תמכו בהשתתפות של יהודים בחגיגות אלה. רבי לוי אבן חביב (ממגורשי ספרד, והרב הראשי של ירושלים מ-1525 עד מותו ב-1541), כתב שמדובר בחגיגה של ישמעאלים "ומי יודע אם אין המנהג הזה (ל"ג בעומר) להם איזה ירושת פליטה מעבודת זבחי מתים. ובכל זאת מצא לו המנהג מהלכים בינינו. האמנם כי חלילה לו לבן-ישראל לטמא עצמו ברגל, אך ביומא דפגרא (ימי חופשה) התירו לעצמם לחקות את הישמעאלים."
גם ר' עובדיה יוסף הסתייג מההילולה וסקר את ההיסטוריה שלה כך: "בהילולא זו השתתפו לא רק כל מיני טיפוסים של יהודים מתושבי הארץ ומתפוצות הגולה אלא גם ערבים ממירון ומהכפרים הסמוכים. הערבים היו מעורבים עם היהודים ושמחו שמחתם ורקדו בריקודיהם. הערבים קראו להילולא זו בשם: "עיד א- שעלה" = חג ההדלקה. בהילולא היו שרים כמו בימינו שירים מיוחדים לכבודו של רשב"י, השירים היו בלשון הקודש וגם בערבית".
אציין עוד כי הטקס היהודי של גילוח ראש של ילד שהגיע לגיל 3 בל"ג בעומר, המכונה "חאלאקה", מקורו במנהג ערביי-הארץ לעלות לקברי צדיקים ולגזוז שם את שערות הילדים, ומכאן שמו הערבי - חאלאק - שמשמעו גילח.

תאריך:  03/05/2015   |   עודכן:  03/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ל"ג בעומר שלא הכרנו - חגיגת הארץ ותושביה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
לרשות החוגגים יועמדו 220 אוטובוסים שיסיעו ללא תשלום את הנוסעים משלושה חניונים אל קבר הרשב"י ובחזרה
גרשון אקשטיין
אברהם הללי
הרב בעז גנוט
המועדים הלאומיים של סוף ניסן ותחילת אייר מזכירים בתנודתיות החדה שלהם את מותם של בני אהרון בעיצומה של חנוכת המשכן ואת המעבר המיידי מאירוע זה לקדושת יום הכיפורים
חיים שאולזון
נכון שהיינו רוצים מדינה יותר יהודית, אבל בלי מדינת ישראל - דם יהודי היה נשפך כמים    כאשר רואים כיצד מתנהלות קהילות חרדיות, מבינים למה עדיף שבמדינה ישלטו חילונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il