X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פעילות עמותה המזוהה עם "עדי ה'" מעלה שוב את השאלה היכן עובר הגבול בו תעצור מדינה דמוקרטית את חופש הדת והביטוי. למדינה יהודית מותר למנוע פעילות המיועדת להעביר יהודים על דתם
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP/Armando Franca]

כינוס של "עדי ה'" ברעננה בשבת האחרונה, גרם להפגנת מחאה והוציא אלפים מתושבי רעננה מבתיהם לתפילה המונית ברחבה שליד האולם בו התקיים הכנס.
תחילתה של פרשה בהסכם שחתמה עיריית רעננה עם עמותת "המצפה לישראל", המייצגת את קהילת "עדי ה'" בישראל, ומעת לעת עורכת כנסים ואירועים לחבריה. לפי ההסכם, התחייבה עיריית רעננה להעמיד לרשות העמותה את היכל הספורט "מטרו ווסט", המצוי בבעלותה של העירייה, בשני מועדים.
יומיים לפני המועד המתוכנן לעריכת הכנס הראשון הודיעה העירייה לעמותה על ביטול ההסכם. העמותה עתרה לבית המשפט, שם נקבע, כי העירייה חייבת לקיים את ההסכם. בית המשפט קבע, כי השינוי בעמדתה של העירייה מקורו במחאה של גופים מסוימים שהשפיעו על שיקול דעת העירייה, ובכך נפגעו חופש הדת וחופש הביטוי.
חובת השוויון של רשות מקומית
עיריית רעננה הגישה ערעור לבית המשפט העליון וביקשה לעכב את ביצוע פסק דינו של בית המשפט המחוזי. העירייה טענה, שהסכמתה לקיום כנסים של העמותה ניתנה בשל מצג שווא של העמותה בדבר מהותה, עקרונותיה ופועלה. לטענת העירייה, העמותה היא כת מסיונרית משיחית, אשר חבריה עוסקים בניסיונות להעביר יהודים על דתם.
עוד טענה העירייה, שקיומו של כנס של העמותה באולם ספורט המצוי בלב קריה חינוכית, פוגע פגיעה קשה ברגשותיהם של תושבי רעננה, בסדר הציבורי ובאוטונומיה של תושבי העיר. פגיעה זו מתעצמת בהתחשב בכך, שחברי העמותה אינם תושבי רעננה. העירייה טענה למאות פניות של תושבים המצהירים, כי בכוונתם למחות בצורה מאסיבית נגד קיום הכנס, באופן שיפר את השלווה בעיר.
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, דחתה את הבקשה לעיכוב ביצוע והורתה לאפשר את קיום הכנס ב-2.5.15. לדברי בית המשפט, העמותה הוציאה הוצאות רבות לקראת תכנונו של הכנס רב המשתתפים, ועמלה חודשים על הפקתו והכנתו. ביטול הכנס עלול לגרום לעמותה להוצאות כספיות משמעותיות, וכן להסב עוגמת נפש הן למארגנים והן למשתתפים.
עוד נקבע, כי עיריית רעננה שינתה את עמדתה ביחס להתקשרות עם העמותה בהתראה קצרה יחסית מבלי שהצביעה על שינוי נסיבות אוביקטיבי, להבדיל משינוי ברחשי לב. בית המשפט העליון אף הפנה לקביעת משטרת ישראל: "הגם שיש יסוד סביר להניח להפרעת הסדר הציבורי, אין חשש לשלום הציבור, והמשטרה יכולה לאבטח את הכנס". נקבע, כי העירייה לא הצביעה על נזק חמור שעלול להיגרם לה והמצדיק את ביטולו של הכנס בהתראה כה קצרה.
עוד ציינה ברק-ארז, כי סיכויי הערעור שהגישה עיריית רעננה אינם נוטים לטובתה. חובתה של רשות מקומית לנהוג בשוויון בהקצאת שטח ציבורי לצרכים דתיים, ואין היא יכולה להנחות עצמה בהתאם להסתייגות מאופייה הדתי של הפעילות. נקבע, כי העירייה לא הצביעה על טעם טוב לחריגה מחובת השוויון.
למנוע השפעה על ילדים
החלטת בית המשפט העליון מעוררת שוב את השאלה העתיקה: היכן עובר הגבול שלאחריו תאסור מדינה נאורה ודמוקרטית את חופש הדת והפולחן? טעמי המתנגדים לעמותה נעוצים בחשש מפעילות מסיונרית שתכליתה העברת יהודים על דתם והעלאת שיעור ההתבוללות.
דומה, כי ההתנגדות מתחילה היכן שמסתיימת פעילות דתית גרידא ומתחילה פעילות מסיונרית. מרבית הציבור אדיש לפעילותו של מיעוט דתי, המבצע כנסים וטקסים לחברים בו, בינם לבין עצמם. עם זאת, הפגיעה ברגשות הציבור מתעוררת במלוא עוזה, כאשר יש חשש לפעילות מסיונרית, שמטרתה המוצהרת הינה להעביר על דתם כמה שיותר יהודים.
החשש מתממש בדרך כלל כאשר מדובר בפעילות מסיונרית שמופנית כלפי מי המוגדר כ"גולגולת דקה", מקרים בהם יש בנמצא ניצול של גיל צעיר או מצוקה נפשית או כלכלית על-מנת להמיר את דתו של המנוצל.
זו הסיבה שבעבר מנע בית המשפט את פעולת עמותת "המצפה לישראל", למרות טענותיה להפלייתה לרעה. היה זה כאשר הנהלת בית הספר רזיאל בנתניה ביטלה היתר שנתנה לעמותה להשתמש אחת לשבוע בכיתה בבית הספר. עיריית נתניה טענה, כי פעילות העמותה עלולה להשפיע לרעה על ילדים המגיעים לבית הספר לאחר הלימודים, שמא ייחשפו לפעילותה המסיונרית. העמותה טענה, כי אינה עוסקת בפעילות שכזו.
בפברואר 2014 דחה השופט יחזקאל קינר (אז בבית משפט השלום בראשון לציון, כיום בבית המשפט המחוזי מרכז) את עתירתה של העמותה, הן מהפן ההסכמי והן מהפן החוקתי. בפן ההסכמי התבססה דחיית התביעה על כך, שההסכם הותנה בקבלת אישור משרד החינוך, וכן על ההטעיה שהטעתה העמותה את המנהלת.
גם אוכלוסיות מוחלשות
חשיבות פסק הדין הייתה בעיקר בפן החוקתי. בית המשפט קבע, כי העמותה עוסקת בפעילות מסיונרית ורואה בשטח בית הספר כר פורה ל"הטפת הבשורה". זכות העמותה לחופש דת נסוגה מפני זכויות הקטינים, וכי שידול קטין להמיר את דתו מהווה עבירה פלילית. השופט ציין, שערכי העמותה אינם עומדים בקנה אחד עם מטרות החינוך הממלכתי, ולכן האינטרס הציבורי גובר על רצון העמותה לקיים את פעילותה דווקא בבית ספר יהודי.
עיון בפסק זה מוליך למסקנה, כי אומנם חופש הביטוי, הדת והפולחן הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה, ולכן אין למנוע מאנשים להשמיע את דעתם, אולם כאשר עסקינן בפעילות מסיונרית, לרבות העברת ילדים על דתם - החברה הדמוקרטית רשאית וחייבת גם להגן על עצמה.
בתי המשפט למשפחה חזרו וקבעו, כי החופש של אדם להמיר את דתו מוגבל בכל הנוגע לקטינים, בשל יכולתם המוגבלת של אלו להפנים ולהשוות בין הדתות המתחרות, ויש לאפשר התערבות של המדינה כדי להגן על מי שאינו מסוגל להגן על עצמו.
לעניות דעתנו, יש להחיל קביעות אלה לא רק על קטינים אלא על מכלול השכבות החלשות באוכלוסייה, אשר עלולות ליפול קורבן לניצול מצוקתם הכלכלית, הנפשית או אחרת, על-אף היותם בגירים. כיבוד אמונתו של האחר הוא עניין אחד. ואילו לאפשר תנועות מסיונרית בקרב חברה יהודית, כאשר מטרתן הראשונה במעלה הינה לנצר אחרים - הוא עניין אחר בתכלית. התנגדות לפעילות מסיון, הדוגל בניצור יהודים, בקרב אוכלוסייה יהודית - היא לגיטימית מאין כמותה.

הכותבים הם שותפים במשרד בר-און, כהן, העוסק גם בליטיגציה אזרחית.
תאריך:  06/05/2015   |   עודכן:  06/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין חופש דת למסיונריות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
החזרה בתשובה הינה מיסיונריות
אחד העם  |  6/05/15 15:38
 
- טעות מהותית בידך
אורי כ  |  10/05/15 17:52
2
מה לגיטימי ומה לא
סתם תוהה  |  6/05/15 17:27
3
ל3
נתנאל   |  10/05/15 16:51
4
מיהו יהודי
צחיק  |  10/05/15 16:59
5
מיהו יהודי
צחיק  |  10/05/15 17:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדוע שנאשמים כמו אהוד אולמרט יכו על חטא, אם שוטרים כמו חבר כנסת לשעבר דוד צור מתעקשים לטעון שאצלם בבית הכל בסדר?
צ'לו רוזנברג
משה כחלון יכול להפוך לגואל הלאומי אם יתעלה לדרגה של מנהיג. אם הוא באמת בעל יושרה, הדרך היחידה לצאת מן המשבר היא בחירות חדשות
דרור אידר
מה שהזהרנו מפניו אירע. אביגדור ליברמן היפנה עורף למחנה הלאומי, מכר את בוחריו לרעת פיגוע התאבדות בממשלה שאמורה להיות הקרובה ביותר להצהרותיו הפוליטיות. ומאחורי הקלעים מחייך לעצמו בסיפוק אחד, נוני מוזס
עמי דור-און
האיש שבידיו נתון עכשיו עתידו של בנימין נתניהו, לשבט או לחסד, הוא לא אחר מאשר נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, שנוא-נפשה של שרה
איתן קלינסקי
בשיעור לדמוקרטיה, שערכו אלפי הצעירים הישראלים יוצאי אתיופיה בכיכר העיר, אני נותן למורים הצעירים ציון מעולה. הציון שקיבלו התלמידים הסוררים - רשויות השלטון ובעיקר משטרת ישראל - הוא בלתי מספיק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il