|
1 |
|
|
ועוז הרוח ומסירות הנפש למען מולדת וכנגד אויבי ישראל למען עצמאות בארצנו ולהרים את מרום הגאוה הלאומית היהודית.
ושנזכה לטפח ערכים כאלה גם כיום |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מרד שראוי להערכה |
|
|
2 |
|
|
הם אלה שגם היום מבקשים רק את הכניעה, את מסירת המולדת,
אז זה היה היוונים, הרומאים, היום זה אובמה,אבו מאזן,ברלין, וכו' המרעין בישין. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אהבתי. |
|
|
3 |
|
|
שנה ועד קום מדינת ישראל של מנהיג עילאי אמיץ ללא חת שבזכותו כמעט הייתה ישות עצמאית שניסיון כזה עוד לא היה עד ימינו של קום המדינה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דוד ביטון |
|
|
4 |
|
|
שלש הערות למאמר.
ראשית - נכון , מרד החשמונאים נגמר בניצחון -ויש סיבה לחגוג.
אולי היה זה רק נס שנעשה לעם ישראל - כך או כך -חוגגים.
מרד בר כוכבא נגמר בשברון לב , אבל עדיין חוגגים מחר -
ומעלים על נס את גבורתו של המנהיג .
גם השיר שהבאת - בעובדה -מתייחס למכבים - ולא למרידות
ברומאים.
שנית - כבר לא היה נביא - שיכול היה להזהיר את העם מראש
מתוצאות אפשריות של מרידה במלכות רומי - כפי שעשה
ירמיהו ביחס לאשור - בהזהירו מפני לחימה-(לא כל כך רצה לדבר
ולא יכל לשתוק ,כי דבר ה' בער בו"כאש בוערת ,עצור בעצמותי")
והערה שלישית- יפה כתב מגיב קודם - המבקרים באים מחוגים
שגם היום מרפים את ידינו - סוג של 4 אמהות ..
למזלם של הרומאים ולרוע מזלנו לטיטוס לא היו מסבירנים
שלחשו על אוזנו ,שאי אפשר לגמור טרור בכוח. הוא לא ידע
את זה נלחם בנו והלכנו 2000 שנה בגלות....
עם ישראל חי.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נוניק |
|
|
|
|
- הבהרות |
|
אסתר שניאורסון גר | 6/05/15 22:49 |
|
|
השיר מתייחס הן למכבים והן לחיילי בר כוכבא. כוכבי יעקב - בגלל כינויו של בר כוכבא מפי רבי עקיבא "דרך כוכב מיעקב".
לבר כוכבא היו 300000 חיילים. מחציתם רוכבי סוסים ועוקרי ארזים תוך כדי דהרה, והשאר הפגינו אומץ כשחתכו בהינף סכין את זרתם. וזה מופיע בשיר ומתאר את החיילים שאינם מוותרים, עזי נפש, גומלים לאויביהם פי תשעים ותשעה. ועם זאת השם מכבים הוא תיאור של חיילים אמיצים בכל המלחמות, בכל הדורות
ניחא אם הית אומר שלמרד לא היה יוסף בן מתתיהו משלו שישפוך אור מקרוב על ההתרחשויות כפי שהיה בתקופת חורבןבית שני, אבל
נביא ? כלומר המרד בעינייך לא היה צריך לקרות ולא כך דעתי !
חבל שהמרד לא צלח. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסתר שניאורסון גר |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- הבהרות |
|
אסתר שניאורסון גר | 7/05/15 00:34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
מבלי לחוות דיעה אם המרד היה מיותר או לא אלו המסרבים לראות בזה גבורה לא טוענים כפי שכתבת "עובדה הוא נכשל". לעניות דעתי עיקר טענתם שונה מהותית כי לטענתם אפשר היה לראות מראש שהוא ייכשל ולכן אינו מרד אלא מעשה התאבדות... אמת או לא אבל יש לדייק בהצגת טענתם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יעקב עמר |
|
|
|
|
- הבהרות |
|
אסתר שניאורסון גר | 6/05/15 23:16 |
|
|
ראשית יעקב תודה. אבל מה שכתבת איננו מדוייק. לא הייתה כל כוונה להתאבד. הרומאים כמעט והרימו ידיים ! גם עם סוורוס הם לא הצליחו לכבוש את ביתר אלא שמישהו בגד בלוחמים והורה לרומאים את דרך הכניסה.
רק אז נפלה ביתר.
היהודים ניסו להתנער מן השיעבוד הרומי .המטרה של המורדים
הייתה חידוש עצמאותו של העם, וקימום ירושלים. כאשר נגזר על קיום המילה, חש העם כי איננו יכול לקבל זאת. היהודים תמיד ייחסו חשיבות גדולה למילה ולמן התקופה החשמונאית נוסף יסוד נוסף-קידוש השם. כאשר גזר אנטיוכוס הרביעי אפיפאנס על המילה העדיפו רבים להפר מצוות מלך בשר ודם כדי לקיים את מצוות מלך מלכי המלכים. לפני אדריינוס הקיסרים לא גזרו על המילה אוקטבינוס, אוגוסטוס,טיבריוס, פירסמו חוקים הקובעים שהיהודים יחיו על פי דתם ויקיימו את מנהגי אבותם. אלא שאדריינוס פירסם צו "שאנשים לא יסורסו".אסור לאיש להסכים לסירוס וגם הרופא שיחתוך ייענש בעונש מוות. העדות הראשונה לכך הייתה של פסוודו-ספרטיאנוס"באותו זמן פתחו היהודים במלחמה משום שאסרו עליהם לפגוע באברי המין"היסטוריון זהשכתב על חיי אדריאנוס רואה באיסור המילה את המניע למרד. היסטוריון זה הוא מקור מהימן. גם במקורות יהודים כמו מכילתא דר' ישמעאל הוא אומר: "אלו ישראל שהם יושבים בא"י, ונותנין נפשם על המצוות. מה לך יוצא ליהרג? על שמלתי את בני.
המרד לא היה מאורע בודד אלא הוא בא בעקבות המרידות בשנים 70 ו-115-117 . דיו קאסיוס והמדרש מדגישים את התוכניות להקים מחדש את ירושלים כעיר פאגנית, איליה קפיטולינה, עם מקדש פאגאני במקום מקדש ל-ה'.
על כן המרידה לא הייתה יכולה שלא להתרחש, היא בערה בעצמותם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסתר שניאורסון גר |
|
|
|
|
|
אני לא אמרתי שזו "התאבדות" אך במו אזניי שמעתי הרצאה בה מישהוא טוען שהמרד על אף הצלחותיו בתחילתו היה חסר סיכויויותר מכך - שניתן היה לדעת מראש שהוא חסר סיכוי ... זו הסיבה שכתבתי "מבלי לחוות דיעה"...דיברתי על הצגת דברי אלו שחושבים שהמרד היה מיותר... לא מעבר לזה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יעקב עמר |
|
|
|
|
|
אותם "מומחים"גדולים ? שלא עשינו שלום עם הפלשתינים כי היו כל כך הרבה "תוכניות" שנרקמו בשבילנו...תוכנית רוג'רס,, הסכם קמפ דיוויד,הסכם לונדון בין פרס לחוסיין ,ותוכנית קלינטון ומפת דרכים ואוסלו ועוד ועוד... מן הסתם בעוד כך וכך שנים ידבר מישהו כמו ששמעת בהרצאה על כך שישראל הייתה צריכה לעשות שלום עם כל סובביה, לתת את רמת הגולן לאסד ואת ירושלים ויהודה ושומרון לערפאת ואז היה בא שלום פורח וזורח. תראה מרד בר כוכבא החזיק מעמד שלוש וחצי שנים ! 3.5 שנים
שכל לגיונות הצבא הרומאי לא הצליח להכניע, וידוע היום שהם כמעט נואשו ועמדו לוותר. עם קצת מזל, נניח שהקיסר היה מת
או הייתה מרידה ברומא, או לא היה בוגד אצלנו, אולי פני הדברים היו שונים ? אני לא חושבת שהם רצו להתאבד, מי שרוצה להתאבד לא מחכה כל כך הרבה זמן. הם האמינו וקיוו לניצחון.
גם ככה חייהם לאחר חורבן הבית השני לא היו קלים, והם ניסו לשנות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסתר שניאורסון גר |
|
|
|
|
|
לא אמרתי שאותו מרצה צדק רק שהוא אמר. המשיכי בבקשה לכתוב. אוהב את סגנונך מעריך את הידע הרב שלך וגם את דיעותיך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יעקב עמר |
|
|
|
|
- ליעקב |
|
אסתר ש ,גרי | 7/05/15 20:50 |
|
|
תודה רבה. האם גם אתה כותב? תוכל לשלוח אלי לפי המייל שלי המופיע באתר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסתר ש ,גרי |
|
|
|
|
|
והמרכאות משום שזה לא בדיוק מאמרים במובן הרגיל אלא תגובות ספונטניות שלי לדבר שגירה אותי לומר משהו עליו. תקישי את שמי בחפש ותוכלי לראות לטוב או לרע.תודה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יעקב עמר |
|
|
|
|
|
קיסר עצמו. האמת שהייתה לו עוצמה של 10 קיסרים למרות שהורעל במשך שנים בידי אשתו... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
סניל |
|
|
|
|
|
כהתאבדות..אזי אפשר לטעון שמרד גטו ורשה היה התאבדות... וזה עוד מקרה קיצוני.
בכל שאר מלחמות יש תמיד סיכוי כלשהו לנצחון גם לצד החלש בדרך הטבע ולא חסר דוגמאות מההיסטוריה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
טענה משוללת יסוד |
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
נפעם מרוח הדברים שעולים מאותו מאבק הירואי של מעטים צדיקים וטובים מול רבים ורשעים ממלכת הרשע רומי
כמה עצוב שכשל אותו המרד אבל לא מוריד מערכו ופליאתו |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בועז ריקלין |
|
|
9 |
|
|
להצליח, אם לא מריבות וה לשנות מפנים וש נאות בתוך היהודים אולי גם היה מצליח אך כמו תמיד ליהודים קשה לעמוד בפיתוי וליצור מחלוקות בינם לבין לעצמם . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יהודה בלאו |
|
|
10 |
|
|
להצליח, אם לא מריבות וה לשנות מפנים וש נאות בתוך היהודים אולי גם היה מצליח אך כמו תמיד ליהודים קשה לעמוד בפיתוי וליצור מחלוקות בינם לבין לעצמם . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יהודה בלאו |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
אמנם מרד שנכון בעוז והגבורה אך תוצאותיו היו כה גרועות לעם ישראל.
שבדיעבד עדיף שלא היה מתרחשברוך השם שלבסוף זכינו |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דוד מירושלים |
|
|
13 |
|
|
אמנם מרד שנכון בעוז והגבורה אך תוצאותיו היו כה גרועות לעם ישראל.
שבדיעבד עדיף שלא היה מתרחשברוך השם שלבסוף זכינו |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דוד מירושלים |
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
ורק עם גילויין של אגרות בר כוכבא קיבל העיסוק במרד התעוררות יתר. אי שימת הלב הראויה למרד בר כוכבא היא מפני שאין בידינו שום יצירה ספרותית היסטורית מימי המרד, המתארת אותו מכלי ראשון. יוסף בן מתתיהו למשל נתן בספריו תיאור מקיף על המרד בשנים 66-73, שר במהלכו חרב בית המקדש. העדר מקור כזה מאלץ לשחזר את המרד מעדויות חלקיות גם סותרות גם מגמתיות המופיעות בכתבים של סופרים רומיים, בדבריהם של אבות כנסייה ולשבץ ככל האפשר מממצאים ארכיאולוגיים. ובכל אלה אין אפשרות להעריך את ההיקף של המרד. ועם זאת איחודו של העם, עוצמתו הצבאית והמדינית משקפים את חיותו של העם בדורות הראשונים שלאחר חורבן בית שני. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אסתר.ש.גרי |
|