X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עבורי המקרא הוא נכס, הוא מורשת תרבותית של עם, ואינו מסתכם רק בקובץ של מצוות
▪  ▪  ▪
נכס [צילום: פלאש 90]

בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת ה-20 מי שיכהן כנראה בתפקיד שר החינוך יהיה שר, שלא ראה בכהונה במשרד החינוך עדיפות עליונה. הוא רצה הכל - בעדיפות ראשונה חשק בתפקיד ראש הממשלה, בעדיפות שנייה שר ביטחון או שר החוץ. רק בלית ברירה נטל את בדל העדיפות האחרונה - שר החינוך, כשהוא לוחם גם בחירוף נפש להשיג עמדות כוח לפרנסי מפלגתו במשרד הדתות.
דיון בפרשות "בהר" ו"בחוקותי" והתבוננות בהתייחסות לפרשות מצד גדולי הלכה במהלך ההיסטוריה מעניקים לנו מעמדים מאוד מרגשים. רק לא את המעמד ה"מרגש" של הרכבת "הגואליציה". לא מעמדי הכוחנות הבוטה ולא כיפופי הידיים תוך השתלחויות גסות, שבינן ובין הרוח הנקייה הנושבת בפרשות אלו אין מאומה.
עבורי המקרא הוא נכס, הוא מורשת תרבותית של עם, ואינו מסתכם רק בקובץ של מצוות דתיות. כשההלכה מותאמת למציאות חיים, אני מקבל בברכה את המבקשים להתאימה לחיים ולא לאבנים, לא רק לאותיות, שלא יתאפשר לתת בהן חיים.
שחפת וקדחת
העובדה, שאינני מעגן את חיי בתפיסה שיש מעלי משגיח על ברואיו, אינה מונעת ממני להיות קשור בעבותות ליצירה המקראית, המשלבת הגות עמוקה עם שירה נשגבה. יצירה המעניקה לחברה בכללותה מארג של חוק, מסורות, מיתוס, אגדה וסיפור, שנפרסים על פני מאות שנים של יצירה עד לחתימה בסוף ימי הבית השני.
אני מגיע אל פרשות השבוע בהר ובחוקותי במבט חופשי וביקורתי, כמי שאימץ לו כבר את התפיסה, שאין הצדקה לפסילת אדם לכהן בקודש, אם יש לו תבלול בעין או שבר בידו.
אני נמנה עם אוהבי הספר, שנמנעים להצדיק קיום צו שאין בו הצדקה. המקרא ממלא את כל הווייתי בטוב הרב שיש בו. טוב שיוצק בתוכי תכני חיים וזוכה לאהבה רבה. ולכן אינני זקוק להתניות או לאיום במחלה קשה, בַּהָלָה לצד שַׁחֶפֶת וְקַדַּחַת, וחיים בישימון וברעב עד השפל של אכילת בשר בנים, אם המצווה לא תקוים. אינני מקבל התניה - היצמד לצווים, ואם לא, מצפה מציאות, בה "וַאֲכַלְתֶּם בְּשַׁר בְּנֵיכֶם וּבְשַׁר בְּנוֹתֵיכֶם תֹּאכֵלוּ" (ויקרא כ"ו 28)
מציאות חיים אכזרית
אני ניגש אל הערכים והתכנים בפרשת השבוע כאל נכס רוחני, הרואה לפָנַי יצירה, שנתחברה במשך מאות שנים תוך תמורות רבות.
התמורות הן לעתים נובעות מאילוץ חיצוני כפוי. הפרשה שלנו פותחת בענייני שמיטה. מסכת סנהדרין חוללה תמורה תוך התמודדה עם מציאות חיים אכזרית תחת שלטון רומי.
הדיון הקשה במסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי ביקש לתת מענה וסעד לאזרח הנתון במצוקה קיומית, לכן הורה על ביטול הוראת שמיטת קרקעות תחת שלטון רומי הקלגסית, שלטון שלא ויתר על המיסים בשנת השמיטה.
מרחב חיים נקי
מנסחי מסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי היו מודעים לקיומה של ברכה, המבטיחה שפע בשנה של טרם שמיטה, שתספיק לקיום של החברה בשנה, שהחקלאי אינו יכול להתפרנס, שנת שמיטה .
מסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי לא השאירה את הקיום הכלכלי לחסדי הברכה השמימית, אלא ארגה לו יריעה רציונאלית. כך יעשו למעלה מאלפים שנה יותר מאוחר הרבנים פרנקל, מוהליבר וקוק, מי שהיה בראשית המאה הקודמת רבה של העיר תל אביב, בהתירם לאנשי העלייה הראשונה לעבוד את אדמתם בשנה השביעית.
תעוזת מתקנים הפכה לפנינים את פרשת בהר סיני וחברתה בחוקותי, שתי הפרשות הנועלות את ספר ויקרא. הספר - שגולת הכותרת שלו היא היותו קדוש, ומהווה תורת כוהנים לכוהנים - הצליח לשזור ערכי קדושה בחיי חולין יומיומיים של התמודדות קיומית בעבודת השדה הקשה.
חסרה לנו כיום התעוזה של קשובים לחיים, המוכנים לתת חיים לכתובים. מה שנותר לנו זו הגועליציה הכוחנית והבוטה בדרך להרכבת הקואליציה. לא הותירו מרחב חיים נקי לתמורות שחוללו ענקי רוח בעולם התלמודי לפרשת השבוע.

תאריך:  06/05/2015   |   עודכן:  06/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשות בְּהַר ובְּחֻקּוֹתַי והאומץ לשנות
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
אתה מחפש תעוזה ?
מחפש לשווא  |  6/05/15 12:05
2
בז למטיף המוסר הצבוע הזה
מגיב ותיק  |  6/05/15 12:12
 
- מעדיף את א. עודה על פני המגיב
איצי   |  6/05/15 17:44
 
- איצי תמשיך למה אתה עוצר? אנחנו
מהפך 77  |  6/05/15 23:01
 
- דעאש בעל ברית של מגיב ותיק
איצי  |  7/05/15 09:22
 
- המשותף בין החמאס ורעיו היהודים
רעיו של החמאס  |  7/05/15 14:31
 
- מעדיף את עודה איימן
מ.מ   |  7/05/15 09:44
 
- החברים של איתן הגיעו לתורכיה ?
מגיב ותיק  |  7/05/15 14:16
 
- מגיב ותיק זקוק לאישפוז
נרי......  |  7/05/15 16:47
 
- מגיב ותיק זקוק לאישפוז
נרי......  |  7/05/15 16:47
 
- מגיב ותיק זקוק לאישפוז
נרי......  |  7/05/15 16:47
3
יש תעוזה להנצחת שנאה.
איפה התעוזה?   |  6/05/15 12:20
4
פרשת בהר בוכה .
מ.מ   |  6/05/15 17:21
5
שמיטת חובות רק לטייקונים !
שמיטת חובות   |  6/05/15 18:31
6
איתן, יש להתייחס לתקופה
אבי כ.  |  7/05/15 17:07
7
ענישה אינה כלי חינוכי ערכי .
מ..  |  8/05/15 09:37
8
שבת שלום לך איתן . ל"ת
איצי   |  8/05/15 09:53
9
איתן, שיהיה לך שבוע פורה ל"ת
מאוהב לקרוא אותך  |  10/05/15 10:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
מדוע בישראל 2015 אנו עדיין עדים למקרים כאלו, מדוע ישנה אפליה כזאת מכוערת, האם הדם שלנו "הלבנים" שונה מדם "השחור", האם הדם שלנו שווה יותר מדמם?
ציפורה חלפון
כולנו יודעים שאבותינו לא הגיעו לארץ ישראל כדי להקים "קהילות" אלא כדי להקים מדינה ולפתוח ארץ חדשה-ישנה. יש לי חמלה רבה, על החייל המצטיין שבלי סיבה הוכה ע"י לבוש מדים כחולים אבל לא פחות על השוטרים שממלאים את תפקידם כראוי
אסתר שניאורסון גרי
מדוע את ניצחון החשמונאים חוגגים ברוב גיל ושמחה, מדוע ביוונים היה מותר למרוד, וברומאים לא? הרי גזרה שווה צריכה להיות לשניהם, האם רק כאשר מרד מצליח, ראוי למרוד?
יוני בן-מנחם
החשש לגורלם של הפליטים הפלשתינים בלבנון אילץ את אש"ף לשתף פעולה עם חיזבאללה וממשלת לבנון. אש"ף החליט לנקוט עמדה ניטרלית בעימותים הפנימיים בסוריה ובלבנון
שמעון זיו
המשטרה נוקטת כלפי העדה האתיופית ביד קשה יותר מאשר כלפי אזרחים אחרים, אולם המשטרה שלנו היא משטרה אלימה ללא צורך כלפי הרבה אזרחים, אין היא "מפלה" בעניין הזה בין אתיופים לרוסים, לערבים ולאחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il