X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבות עוד ידובר על אותו ערב אלים בתל אביב. אולם דבר אחד כמעט בטוח: התינוק יישפך עם המים. אבוי, אבל ככה זה בישראל כמעט תמיד
▪  ▪  ▪
מחאת האתיופים. גם מחאת הרוסים בדרך [צילום: בן קלמר / פלאש 90]

למרות הקרקס הפוליטי, למרות הפצצות ו/או הפלות בסודן, למרות אפילו הפסדיה הנערמים של מכבי ת"א בכדורסל, שיחת היום הייתה ונשארה המחאה של יוצאי אתיופיה. רבות כבר נאמר ונכתב, רבים ורעים כבר ניסו לקחת את כאבם ואת זעקתם של עולים אלו למחוזות לא טובים. רבות עוד ידובר על אותו ערב אלים בתל אביב. אולם דבר אחד כמעט בטוח: התינוק יישפך עם המים. אבוי, אבל ככה זה בישראל כמעט תמיד.
הייתי רוצה להתייחס לארבע נקודות חשובות (בעיניי), ולבלי להיכנס לדיונים ארוכים ומייגעים, שלא מתאימים לפורמט של טור דעה, ולהצביע על מספר נקודות:
  • המדינה כן אשמה. חלק הארי של העולים מאתיופיה לא היו מוכנים למעבר כה דרסטי לעולם המערבי. להבדיל מעולי ברה"מ, למשל, לא היו להם כמעט (או בכלל לא) מהנדסים, רופאים או בעלי מלאכה מבוקשים, כמו חרטים, לפפי מנועים, חשמלאים וכו'. הסיכוי שלהם להיקלט בארץ לא היה גבוה מלכתחילה, אבל במקום להבין את זה, המדינה זרקה את האתיופים לכלבים. שיכנה אותם במרכזי קליטה גדולים ויצרה גיטאות. שם הם התנוונו במשך שנים רבות, לעיתים - עשורים, מבלי לרכוש השכלה מתאימה או מקצועות מבוקשים בשוק העבודה. הילדים ראו כיצד האבות הפכו לאנשים חזקים ומשפיעים לבטלנים שלא מבינים את המציאות מסביבם, והתחיל תהליך ההתפוררות של מוסד המשפחה. רבות כבר דובר על זה, איני רוצה לחזור על מה שנאמר על-ידי בני הקהילה וסוציאולוגים, אבל אם המדינה לא תפנים שגם לה אחריות כבדה על מה שגרם לקהילה זו להשתרך מאחור כמעט בכל תחום, חוץ מפשע, מצבה של קהילה זו לא יישתפר גם בעשורים הקרובים.
  • האתיופים כן אשמים. תמיד נוח להציג את עצמך בתור קורבן, להתלונן ולהתבכיין. אומרים שאין דבר העומד בפני הרצון. זה אומנם אופטימי וחולמני מדי, אבל כן אפשר לפרוץ קדימה, כן אפשר לצאת ממעגל של פשע והזנחה. מיכאיל לומונוסוב, מחשובי המדענים ואנשי אשכולות של המאה ה-18, נולד בכפר דייגים נידח במחוז רוסי מרוחק. למרות שכמעט ולא היה לו סיכוי להגיע למשהו בחייו, הוא לא ויתר. בהיותו נער ברח מהבית, הגיע למוסקבה, והפך לימים לאיש שגילה את חוק שימור החומר, עסק כבר אז בחקר האטומים, החשמל ונדידת היבשות. גם למרתין לותר קינג היה, בהתחלה, רק חלום. נפוליאון היה בנו של איש עסקים מרושש, טמוצ'ין בורג'יגין גדל כנווד יתום וחסר-כל בטרם הפך לג'ינגיס חאן, מגדולי המצביעים של כל הדורות. דוגמאות לא חסר,והמסר הוא פשוט - צריך לרצות יותר, להמשיך ולהתמיד, גם כאשר המדינה לא עוזרת, ולעיתים אף שמה מקלות בגלגלים. לא צריך לחפש תמיד אשמים, ולא צריך לחפש בכל כישלון את ידם של הרשעים - לפעמים צריך להביט במראה ולבדוק את עצמך. ובעיקר: אם המודלים לחיקוי הם בני הקהילה שהצליחו, השחורים באפריקה שהתקדמו בצורה מרשימה או דמויות היסטוריות כבירות - אז השמים הם הגבול. אבל אם מנסים ללכת בדרכם של אנשי הסלאמס מדטרויט, בולטימור או לוס-אנג'לס - אז גם התוצאות תהיינה בהתאם.
  • המשטרה שלנו רקובה מן היסוד. בתור עיתונאי לשעבר נתקלתי בסיפורים רבים אינספור אודות אלימות משטרתית. הנתונים שדלינו ממח"ש היו מזוויעים והצביעו על-כך שאין דין ואין דיין. שוטר אלים לא ייענש, אפילו אם בית המשפט האזרחי יפסוק פיצועים לקורבן של אלימות משטרתית (הפיצויים מגיעים, כידוע, מכספי המיסים שלנו). חמישה שוטרים לא ייתביישו לגרור סבתא בת 85 לבית משפט ולטעון שהיא תקפה אותם, ולכן היה צורך לשבור לה כמה צלעות ואת שתי הידיים. הרי לא שמישהו ייעשה להם משהו. המשטרה מדליפה מידע לעיתונאים בכל פעם שזה יכול לקדם את האינטרסים שלה. לגבי כל עבירות המין שנחשפו בחודשים האחרונים כבר נאמר הכל. הארגון הזה רקוב, רבים ממפקדיו רקובים, וכל מלאכת הקודש של כל השוטרים הטובים יורדת לטימיון בגלל אותם בני בלי על במדים. עד שמח"ש לא יהפוך לגוף נפרד ועצמאי באמת (והשתייכותו למשרד המשפטי לא הופכת אותו לכזה, וידוע לכל מי שעוסק בסוגיה כי מדובר בפיקציה), עד ששוטרים אלימים לא ייכנסו לכלא על עוולותיהם ופשעיהם - שום דבר לא ישתנה.
  • גם מחאת הרוסים בדרך. יש איזו אמונה מטומטמת שאינה נסמכת על כלום שהרחוב הרוסי הולך ונעלם, שהעולים מברה"מ הפכן לישראלים לכל דבר. כל המחקרים אורמים אחרת, אבל את מקהלת "הגאונים" בתקשורת הרי שום דבר לא יישכנע. ישנם אומנם עולים רוסים שהחליטו להשאיר מאחרויהם את כל מטענם התרבותי וההיסטורי, ולהפוך בכוח מיורי לרועי. חלקם אפילו הצליחו, ואפילו רואים הישג בכך (אגב, בקרב המזרחים ישנה מגמה הפוכה של חזרה לשורשים וגאווה במסורת ובמורשת של יהודי מרוקו, תוניס או עירק). אבל מרבית הרוסים לא זנחו את מטענם (הוא מאוד שונה מזה של ילידי הארץ, אבל זה כבר נושא לאייטם נפרד לגמרי) ונשארו יהודים-רוסים. ויש להם בעיות משלהם, בעיות שזרות לילידי הארץ. בעיות אלו רבות ומגוונות, חלקן עוד יחזור לכולנו כבומרנג, אבל יעברו עוד כמה שנים, ואז דור שני לעולים, אלו שכבר נולדו בארץ ואין להם את תסביכי המהגרים, אלו שכבר לא מכירים מציאות אחרת ולא רגילים לשתוק ולהבליג - גם אלו ייצאו לרחובות. חלקם יתהו כיצד זה הם, ישראלים לכל דבר ועניין, פתאום לא יכולים להתחתן במדינה שלהם, כי סבתא-רבא לא הייתה יהודייה. חלקם יזעם כיצד זה ייתכן, שהוריהם לא צברו פנסיה מספיקה בישראל ונאלצים לעבוד גם בגיל 70 על-מנת שלא להידרדר לעוני מחפיר. חלקם יבינו שגם להם אין סיכוי ממשי להיות שופט בישראל (להורים אין קשרים, מה לעשות) או אלוף בצבא. הם יגלו שאף עבורם, ילידי הארץ, קיימת תקרת זכוכית. ואז גם הם ייצאו לרחובות. וכמו אבות-אבותיהם מאה שנים לפני כן, לא מן הנמנע שגם הם לא יסתפקו בחיבוק של רה"מ והבטחה להקים וועדת חקירה. הם ירצו מהפכה אלימה.

הכותב הוא בעלים של אתר חדשות מוביל בשפה הרוסית izrus.co.il, יועץ אסטרטגי
תאריך:  07/05/2015   |   עודכן:  07/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחאת האתיופים - התינוק יישפך עם המים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב עמר
אותי, מר בהלול, לא הצלחת לבלבל ב"חלצי שדך ואינק" והעברית הבהלולית שהשד יודע מה מקורה. את מילותיך היפות מפריכה מציאות קודרת בה "עמך" בישראל מזדהה בגלוי עם אחיו, אויבינו המרים בעזה וביו"ש, וכל אמרי השפר שלך לשלום לא ישכיחו מאיתנו את העובדה הפשוטה ש"עמך" אינו מעוניין בשלום
רפי לאופרט
על המדינה לקבוע בחוק ברור שחובתה לסייע לאזרחים מחוץ לגבולותיה מוגבלת לשני מקרים בלבד: סיוע מלא למי שנשלח בתפקיד מטעם המדינה וסיוע קונסולארי/דיפלומטי לתאום פעולות וקישור עם שלטונות מקומיים כאשר הנגישות אליהם קשה או מסורבלת
איתן קלינסקי
ציפיתי מפרשה המסיימת את תורת הכוהנים למונולוג ישיר רגשי ואבהי, אך ציפייה זו התנפצה מול מילים ודימויים קשים, הנפרסים בתוכחה הקשה - "וַאֲכַלְתֶּם אֶת בְּשַׁר בְּנֵיכֶם וּבְשַׁר בְּנוֹתֵיכֶם"
אברהם הללי
וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמור: דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ שבת לה'
תרצה הכטר
לרגל חגיגות ל"ג בעומר אנו שבים מחדש לשאלות הבסיסיות: האם בר כוכבא ראוי להיחשב ל"גיבור" לאומי, משכמו ומעלה? או שמא, חשיבותו של רבי עקיבא עולה עשרות מונים עליו? האם תורתו ואמונתו של רבי עקיבא, דהיינו - האל שייחד את עמו ישראל כעם סגולה יגן עליו ואין בכח הזרוע בלבד להושיע - הן אמת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il