X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חוזה פיתוח או זכות חכירה במקרקעין? ועדת הערר קובעת, כי בדרך ל"קנית" עוצרים ב"נוה בנין" ו"בלוך"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה דנה (5.5.15) בשאלת יישום הלכת קנית (רע"א 85/88), נוכח התפתחות ההלכה ובמיוחד נוכח הלכות נוה בנין ובלוך.
השאלה עלתה כאשר העוררות (עמותת בהנחל עליון ואחרות) זכו במכרזי רשות מקרקעי ישראל וחתמו עימה על חוזי פיתוח לבנייה רוויה למגורים בבית שמש. בהמשך, אושרו לעוררות הקלות מן התב"ע, אשר השביחו את המקרקעין ובגינן נשלחה להן הודעת חיוב בהיטל השבחה.
בין העוררות לוועדה המקומית בית שמש נוצרה מחלוקת באשר למעמדן של העוררות: האם יש להגדירן כ"ברות רשות" מכוח חוזה פיתוח, או שמא בעלות זכות חכירה במקרקעין. אם ההגדרה הנכונה היא השנייה, הן יהיו חייבות בהיטל השבחה.
בפסק הדין דנ"א 1/89 (הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן נ' קנית ניהול והשקעות מימון) נקבע, כי כדי להכריע במחלוקת זו, יש לבחון את ההסדרים החוזיים העתידיים, העשויים ללבוש "לבוש ניסוחי שונה". בנסיבות המקרה, נוסח הסכמי הפיתוח כלל סעיף מפורש, שלפיו חבות בהיטל השבחה תוטל במלואה על הזוכה ללא זכות השבה מאת המינהל; בנוסף, להסכמי הפיתוח צורף הסכם חכירה אשר בו נכללה תקופת הפיתוח בתקופת החכירה; כמו-כן, התשלום בגין מלוא הזכויות שולם טרם חתימת הסכם הפיתוח. מנגד, עדיין דובר בהסכם "דו-שלבי" ולעוררות אין ודאות ביחס למימושו.
לאחר שסקרה את הפסיקה הרבה שניתנה ביחס להלכת קנית קבעה ועדת הערר, בין היתר, כי בהתאם לע"א 1321/02 (נוה בנין נ' הוועדה לבניה למגורים ולתעשיה אזור מרכז), ניתן לראות גם מי שזכאי למעמד קנייני עתידי של חוכר לדורות, אולם מצוי בתקופת ביניים חוזית, כחוכר לדורות לעניין היטל השבחה. ועדת הערר הבהירה, כי אין במסקנה שמדובר ב"חוכר לדורות" לעניין היטל השבחה, שום קביעה לצורך המעמד הקנייני של הצדדים.
בנוסף, כי התפתחות ההלכה לאורך השנים, ובמיוחד הדברים האמורים ברע"א 725/05 (הוועדה המקומית לתכנון ובנייה השומרון נ' בלוך), מחייבת בחינה מהותית של המסגרת החוזית, תוך מתן משקל מופחת לכותרת ההסכם ולשמה של הזכות המוענקת. כלומר: יש לתת משקל מוגבר למהות הכלכלית ולתכלית החקיקתית של התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, היא חלוקת העושר לציבור.
ביחס להסכמי הפיתוח שבנדון, ועדת הערר ציינה, כי בהתאם להוראות ההסכם, העוררות הן הנהנות הבלעדיות מכל השבחה של המקרקעין ורמ"י אינה רשאית לגבות כל תשלום נוסף. הזכות ליהנות מהמקרקעין בכל דרך, לרבות השבחתם, מוקנית לעוררות. העובדה שעיגונה של הזכות בחוזה חכירה פורמלי נדחית עד לאחר השלמת הבינוי, מהווה מבחינה מהותית תנאי שאינו רלוונטי כלל לחיוב בהיטל השבחה. יתר על כן: תנאי מעין זה, לפיו חכירה תופסק אם לא יעמוד היזם במטרת החכירה, הוא תנאי מקובל בהסכמי חכירה.
ועדת הערר קבעה, כי יש לשאוף לפתרון שלא יאיין את ההוראות החוזיות של ההסכם. הפתרון הראוי, לפיכך, הוא מתן תוקף לכוונת הצדדים שלפיה, מחד-גיסא המעמד הקנייני של החכירה לדורות לא ייכנס לתוקף עד להשלמת תנאי הפיתוח, ומאידך-גיסא מתן פרשנות לסעיף ההסכם הקובע, כי חבות בהיטל השבחה תוטל במלואה על היזם ובהתאם להלכות שנפסקו בפרשת נוה בנין ובלוך.
ועדת הערר הדגישה, כי היא אינה מייחסת לסעיף הנ"ל מעמד עצמאי מחייב, אולם יש בו כדי להצביע על הבחינה המהותית של הזכויות שנרכשו, בתוך מכלול השיקולים הנוספים שנסקרו בהלכת בלוך ובפסיקות בתי המשפט המחוזיים. בין היתר מדובר בצירוף הסכם חכירה חתום, תקופת חכירה הכוללת את תקופת הפיתוח, תמורה המשקפת את מלוא ערך הקרקע, נשיאה בכל התשלומים של חוכר לטווח ארוך, אחריות לטיפול ברוכשי הדירות עד לרישום זכויותיהם וכו'. לאור כל האמור לעיל, ועדת הערר דחתה את העררים בעניין עצם החיוב.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  12/05/2015   |   עודכן:  12/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סיכום ביניים של פרשת רונאל פישר, רגע לפני המעבר מן החשדות אל כתבי האישום. לצד הגילויים הקשים על שהתרחש בין פישר לערן מלכה, יש גם שאלות פתוחות שהאינטרס הציבורי מחייב לתת להן מענה
אורי שרגיל
תגובות להתבטאויותיו של צ'לו רוזנברג, אחד הכותבים היותר מנוסים ושקולים, אדם רב-תושייה, המפרסם את דבריו כמי שמפזר זירעוני חיטה ליונים
גיא דויטש
אין מה לעשות, רק דרך הקואליציה אפשר לשנות באמת. דרכה יוכל הרצוג "לרכך" חוקים מסוימים. לעומת זאת, אם הוא ירצה לשנות דרך האופוזיציה, הוא יצטרך לקוות שהמשמעת הקואליציונית תופר, דבר שלא קורה לעתים קרובות
אורנה רב-הון
אני הנערה עם המשרוקית, השורקת לבורא שיפתח לכולם שערי שמים, והאנשים אינם שומעים, אינם מבינים, הם חושבים שרק הם צודקים ויש להם זכות לומר לי איך להתחבר לבורא
איתן קלינסקי
קחו על עצמכם להיות חלוצים במאבק הציבורי לשים קץ להתעללות של ממשלת ישראל בישוב בדואי, שלפני שישים שנה נדרש על-ידי הצבא לעזוב את המקום, הועבר למקום אחר, ועכשיו מבקשים שוב לנשלו מביתו רק כדי להקים בו ישוב כפרי יהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il