X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תוך פחות מיממה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
מיהו באמת האויב?
איילת שקד כבר מסומנת כ"אויבת שלטון החוק" - משום שהיא מעזה לומר שצריך להכניס שינויים בכמה מן המערכות המשפטיות המרכזיות הטענות נגדה הן צביעות והתעלמות ממושגי יסוד של שלטון דמוקרטי
מה זה "שלטון החוק"?
מה זה בכלל "שלטון החוק"? ויקיפדיה מגדירה זאת כ"כפיפות הכל, החל בתושב דרך אזרח ועד השליט, לחוק". יפה. אבל מי קובע את החוק? - המחוקק. ומיהו המחוקק? - חברי הפרלמנט. ומה מקצועם? - פוליטיקאים. ומי בוחר אותם? - הציבור. זאת אומרת, ש"שלטון החוק" הוא שכולם כפופים לקביעות הפוליטיות של נבחרי הציבור. אם החוקים אינם נראים לציבור, הוא יכול להחליף את נבחריו

בלתי דמוקרטי בעליל
מאחר ששלושת שופטי בית המשפט העליון תמיד מצביעים בגוש אחד, יש להם וטו על כל מינוי שאינו נראה להם. יכולים השרים, חברי הכנסת ועורכי הדין להסכים על מועמד - וזה לא יעזור להם מול השופטים, אם הללו מתנגדים לדעותיו או למעשיו של המועמד. מצב בו שלושה יכולים לטרפד רצון של שישה, הוא בלתי דמוקרטי בעליל

היכן בג"ץ לא מתערב
קחו רק את הכותרת: "הנחיות היועץ המשפטי לממשלה", כולל במסמכים המועברים לשרים. לא ייעוץ, לא עמדה; הנחיה. בגיבויו של בג"ץ, הפכו עמדותיו של היועץ המשפטי לבעלות כוח שמעל החוק: בג"ץ קובע שוב ושוב שהנחיות היועץ מחייבות את הכל, והוא מבטל חוקים הרבה יותר בקלות מכפי שהוא מתערב בשיקול דעתו של היועץ. מספר החוקים שבוטלו עולה במאות אחוזים על מספר ההתערבויות בשיקול דעתו של היועץ

לא העזה לפצות פה
יהודה וינשטיין אסר על פאינה קירשנבאום להגיע ללשכתה במשרד הפנים בזמן החקירה נגדה. פשוט אסר. האיסור הזה עמד בניגוד בוטה לחוק חסינות חברי הכנסת, מהחשובים שבחוקיה של ישראל כמדינה דמוקרטית, אבל קירשנבאום לא העזה לפצות פה. למה? כי אותו וינשטיין הוא שיחליט בסופו של יום האם להעמיד לדין אותה ואת בתה, אז היא כמובן לא תאמר דבר וחצי דבר

אני חייב להודות שהופתעתי. לא חשבתי שאיילת שקד תסומן כאויבת "שלטון החוק" כל כך מהר. חשבתי שיתנו לה 100 ימי חסד, או לפחות 100 שעות חסד. אבל היא לא קיבלה אפילו יממה. למחרת היום בו נקבע שהיא תהיה שרת המשפטים, כבר נמצאו מי שדיברו על כך שתוכניותיה הן "פגיעה בשלטון החוק".
נכון, לא כולם בהמות כמו יוסי פריצקי, עם אמירתו הסקסיסטית הדוחה על שקד. אחרים מתבטאים בנימוס ומתמקדים בצד המקצועי. הם אומרים שהיא תהיה יותר רגועה בתור שרה מאשר בתור חברת כנסת. הם אומרים שהיא תבין בצורה טובה יותר את הרגישות של המערכת. ואז הם אומרים, שהיא בוודאי לא תפגע ב"שלטון החוק". ומכלל הן - אתה שומע לאו: אם היא לא תהיה יותר רגועה, אם היא לא תבין את הרגישות - אזי היא תפגע ב"שלטון החוק".
רוב אלו שמתבטאים לא מכירים את שקד. הם מסתמכים על דברים שאמרה בעבר ועל עמדותיה המוצהרות, וזה לגיטימי; אבל הם לא מוכנים לקבל שיש מישהו שחושב אחרת מהם, ושמישהו עוד עלול - רחמנא ליצלן - להפוך את דעותיו למעשים. הם לא מוכנים לקבל שתבוא בחורה (!) צעירה (!) מן הימין (!) - ותגיד שהיא חושבת שצריך לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים; שצריך לתת לכנסת יותר סמכויות על חשבון בג"ץ; שצריך לפצל את תפקיד היועץ המשפטי מתפקיד ראש התביעה; ושצריך להחזיר את היועצים המשפטיים בכלל למעמדם הנכון כיועצים.
הנחת יסוד מופרכת
מדובר בנושאים המצויים מזה שנים על סדר היום הציבורי. יש מי שמעלים אותם מנימוקים מקצועיים, יש מי שמעלים אותם מנימוקים פוליטיים. אז עכשיו תחזיקו חזק: במדינה דמוקרטית מותר לכל אחד להביע כל דעה מכל נימוק שהוא. כן, גם לפוליטיקאים ומנימוקים פוליטיים. אתם יודעים למה? כי הפוליטיקאים הם נבחרי הציבור, ובמדינה דמוקרטית שולט הציבור - לא האליטות, לא השופטים, לא היועצים המשפטיים ולא העיתונאים.
אני, למשל, חושב שאין לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים אלא לבטל את הווטו שיש לשופטים על המינויים; שצריך לאפשר פסקת התגברות בתנאים שימנעו את הפעלתה הסיטונאית; ושחובה להפריד את תפקידי היועץ המשפטי ולהפסיק את שליטת שלוחיו בכל מערכות חיינו. ואני חושב את כל אלו, משום שלדעתי המצב הנוכחי הוא-הוא הפגיעה ב"שלטון החוק".
מה זה בכלל "שלטון החוק"? ויקיפדיה מגדירה זאת כ"כפיפות הכל, החל בתושב דרך אזרח ועד השליט, לחוק". יפה. אבל מי קובע את החוק? - המחוקק. ומיהו המחוקק? - חברי הפרלמנט. ומה מקצועם? - פוליטיקאים. ומי בוחר אותם? - הציבור. זאת אומרת, ש"שלטון החוק" הוא שכולם כפופים לקביעות הפוליטיות של נבחרי הציבור. אם החוקים אינם נראים לציבור, הוא יכול להחליף את נבחריו.
מובן מאליו, שיש צורך חיוני באיזונים ובלמים. מובן מאליו, שפרשנות החוק ויישומו אינם יכולים להיות בידי מי שחוקק אותו; זהו תפקידה של מערכת המשפט. אלא שיש כאן הנחת יסוד מופרכת: כאילו למאזנים ולבולמים אין שום דעות ואינטרסים, שיש אמת משפטית אחת ושהם פועלים אך ורק מטעמים משפטיים אוביקטיביים ענייניים. זה כמובן בלתי אפשרי בעליל: גם משום שמדובר בבני אדם משכילים ואינטליגנטיים, וגם משום שתמיד יש יותר מאשר פרשנות אפשרית אחת לחוק (אחרת עורכי הדין ובתי המשפט היו מחוסרי עבודה).
האיזונים יצאו מאיזון
מאחר שגם המשפטנים - בעיקר היועצים המשפטיים, ופה ושם גם השופטים - מכניסים לתוך מערכת השיקולים את דעותיהם האישיות, נוצרת הבעיה הגדולה: האיזונים כבר יצאו מזמן מאיזון, ויש במערכת המון בלמים - ומעט מאוד דוושות גז. שלושת העניינים בהם סופגת שקד ביקורת, מוכיחים שזהו המצב.
הוועדה למינוי שופטים. במצב הנוכחי, יש צורך ברוב של שבעה מבין תשעת חברי הוועדה כדי למנות שופט בבית המשפט העליון. מאחר ששלושת שופטי בית המשפט העליון תמיד מצביעים בגוש אחד, יש להם וטו על כל מינוי שאינו נראה להם. יכולים השרים, חברי הכנסת ועורכי הדין להסכים על מועמד - וזה לא יעזור להם מול השופטים, אם הללו מתנגדים לדעותיו או למעשיו של המועמד. מצב בו שלושה יכולים לטרפד רצון של שישה, הוא בלתי דמוקרטי בעליל.
פסקת ההתגברות. כיום מצויה המילה האחרונה בתחום החקיקה לא בידי הרשות המחוקקת, אלא בידי הרשות השופטת. זה בהחלט בולם אבל ממש לא מאזן. פסקת התגברות מתונה (אני אישית חושב על רוב של 70 ח"כים בכל הקריאות, רוב מוחלט בוועדת הכנסת שתכין את החוק והגבלת ההתגברות לשלוש-ארבע שנים) תחזיר למערכת את האיזון: המילה האחרונה תהיה של הרשות המחוקקת, אבל בצורה חריגה ומוגבלת. המצב הנוכחי הוא הפגיעה האמיתית בשלטון החוק - משום שהוא מנטרל את שלטון המחוקק.
היועצים המשפטיים. דומה שלא צריך להוכיח, שהיועץ המשפטי לממשלה הפך להיות שליט-על במדינה, בין במישרין ובין באמצעות נציגיו במשרדים הממשלתיים, ברשויות המקומיות ובתאגידים הציבוריים הגדולים. קחו רק את הכותרת: "הנחיות היועץ המשפטי לממשלה", כולל במסמכים המועברים לשרים. לא ייעוץ, לא עמדה; הנחיה. בגיבויו של בג"ץ, הפכו עמדותיו של היועץ המשפטי לבעלות כוח שמעל החוק: בג"ץ קובע שוב ושוב שהנחיות היועץ מחייבות את הכל, והוא מבטל חוקים הרבה יותר בקלות מכפי שהוא מתערב בשיקול דעתו של היועץ. מספר החוקים שבוטלו עולה במאות אחוזים על מספר ההתערבויות בשיקול דעתו של היועץ.
לפחות מינימום של הגינות
חלק מהעיוות נובע מכפל התפקידים המעוות וחסר ההיגיון של היועץ המשפטי כראש התביעה. במישור העקרוני, אין שום קשר בין התפקידים. במישור התפקודי, כל אחד מהם הוא משרה מלאה ויותר. במישור המעשי, הכפל הזה מאפשר לבעל התפקיד להטיל אימה. כן, להטיל אימה. הנה דוגמה אקטואלית: יהודה וינשטיין אסר על פאינה קירשנבאום להגיע ללשכתה במשרד הפנים בזמן החקירה נגדה. פשוט אסר. האיסור הזה עמד בניגוד בוטה לחוק חסינות חברי הכנסת, מהחשובים שבחוקיה של ישראל כמדינה דמוקרטית, אבל קירשנבאום לא העזה לפצות פה. למה? כי אותו וינשטיין הוא שיחליט בסופו של יום האם להעמיד לדין אותה ואת בתה, אז היא כמובן לא תאמר דבר וחצי דבר.
והנה דוגמה עוד יותר אקטואלית: בנימין נתניהו הבהיר למקורביו, ידע "מקור ראשון" לספר (יום ו', 8.5.15) שלא יהיו מהפכות בתחום המשפטי. אולי נתניהו חושב שלא צריך כאלו. ואולי נתניהו יודע שהוא צריך את הרצון הטוב של וינשטיין ואנשיו בבדיקה על הנעשה במעון ראש הממשלה ובייצוגו מול מני נפתלי. כאשר ראש הממשלה תלוי אישית ביועץ המשפטי - הוא צריך להיות טמבל מושלם כדי לצאת נגדו, וגם מתנגדיו הקיצוניים ביותר של נתניהו אינם מייחסים לו טיפשות.
ראינו, אם כן, שבשלושת הנושאים עליהם דיברה שקד - אפשר לכל הפחות לטעון שיש בעייתיות במצב הקיים, ושיש מקום לדון ברצינות בשאלה האם הוא מצריך שינויים. אפשר גם בהחלט לומר, שהמצב הנוכחי מנטרל במידה רבה את יכולתם של נבחרי הציבור להגשים את מדיניותם. וכפי שראינו, החוק הוא תוצר של עשייה פוליטית - ולכן אם מסרסים את העשייה הזאת, פוגעים במישרין בלב-ליבו של שלטון החוק.
אני מצפה למינימום של הגינות, למינימום של דיון על ה-issue ולא על האיש, למינימום של יושר אינטלקטואלי שיוביל לדיון פתוח ומאוזן. אני מצפה שלא יפסלו דעה בצורה קטיגורית, שלא ידביקו לאחר סטיגמות חד-משמעיות רק משום שהוא חושב אחרת, שלא יחרצו משפט מבלי שבכלל ישמעו את העמדה השונה. והעיקר: אני מצפה ממי שנזעק להגן על "שלטון החוק", שיזכור שיש יותר מדרך אחת לשמור על הדמוקרטיה ועל זכויות היסוד; שגם לשלטון מותר להביע את דעתו על החוק; ושחובתו של השלטון להשפיע על עיצוב החוק.

תאריך:  10/05/2015   |   עודכן:  10/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיהו באמת האויב?
תגובות  [ 55 ] מוצגות  [ 55 ]  כתוב תגובה 
1
היא תצליח למרות המשטינים
איציקבן  |  10/05/15 08:20
 
- שופטים שבוחריםאת עצמם=פאשיסטים
ע_הראל  |  10/05/15 20:34
 
- נכון, הפאשיזם של בית המשפט1
שפרירית  |  12/05/15 21:23
 
- נכון, הפאשיזם של בית המשפט2
שפרירית  |  12/05/15 21:29
 
- נכון, הפאשיזם של בית המשפט3
שפרירית  |  12/05/15 21:40
 
- נכון, הפאשיזם של בית המשפט4
שפרירית  |  12/05/15 21:52
2
האויב האמתי הוא שלטון החוק בכב
קורןנאוה טבריה  |  10/05/15 08:25
3
האויב נסארללה משקיף מלבנון
ART  |  10/05/15 08:27
4
איילת שקד היא התקווה
שוחר-שלום  |  10/05/15 08:39
5
הסיכוי והסכנה
יוסי מ  |  10/05/15 08:45
 
- כל מילה בסלע למעט הפתיח
בני בנקר  |  10/05/15 10:41
 
- אלה החיים בני.
יוסי מ  |  10/05/15 14:17
 
- לא מבין איך כאיש ימין אתה יכול
בני בנקר  |  10/05/15 16:04
 
- לבני, חלק ראשון
יוסי מ  |  10/05/15 18:22
 
- יוסי.מ=טיפש+שוטה+סתום לחלוטין!
ע_הראל  |  10/05/15 21:43
 
- החיים קשים.
יוסי מ  |  10/05/15 22:34
 
- גלידה פסטוק=תרפא מחלת הנפש שלך
ע_הראל  |  11/05/15 09:50
 
- יפה,כל מילה בסלע. יש גם
בני בנקר  |  11/05/15 13:33
 
- לאל לאט בני.
יוסי מ  |  12/05/15 15:32
 
- יוסי,מקריאת תגובתך אני למד
בני בנקר  |  11/05/15 13:26
 
- המשך
יוסי מ  |  12/05/15 15:47
 
- הגיעי הזמן
שוחר-שלום  |  10/05/15 10:42
 
- מי לא שוחר שלום??
יוסי מ  |  10/05/15 14:41
 
- פקח עיניים וראה את הנעשה סביב
שוחר-שלום  |  10/05/15 18:18
 
- לסיכום
יוסי מ  |  10/05/15 19:58
6
האוייבת היא
אהרון שחר  |  10/05/15 08:49
 
- עריצות הדמוקרטיה?
שולטי  |  10/05/15 10:24
 
- ודאי שאכתוב
אהרון שחר  |  10/05/15 14:53
7
יוסי פריצקי-פרסום לאסלות וב"ש.
שרת משפטים ראויה  |  10/05/15 08:59
8
ה"עשורה" האירני בעליון - מסוכן
אלי לוי  |  10/05/15 09:37
9
איילת שקד האמיתית-כנסו
עין אחת  |  10/05/15 09:57
 
- מזעזע
אהרון שחר  |  10/05/15 10:09
 
- לו היו לך 2 עיניים היית חכם
איציקT  |  10/05/15 10:26
 
- אכן עשתה ניתוח פלסטי באף ואכן
ijij  |  10/05/15 16:18
10
דמוקרטיה ללא זכויות מיעוטים
עדו הקטן  |  10/05/15 10:19
11
ביבי חושש בצדק. שקד פורח
סניל  |  10/05/15 10:19
12
חבל שהכותב כמו כל האחרים
בני בנקר  |  10/05/15 10:33
 
- אנדוקטא
יוסי מ  |  10/05/15 14:25
 
- התנהלות וועדות האיתור לא
בני בנקר  |  10/05/15 15:55
 
- המציאות
יוסי מ  |  11/05/15 08:26
13
חנינה ליגאל עמיר
ליברל והומאני  |  10/05/15 10:34
14
הכותב מטעם לוין מאמין לה?
אורח  |  10/05/15 10:41
15
יחי להחלפה של כל הזבל לחיים ל"ת
הרודס תאורה  |  10/05/15 11:19
16
מר לוין, תקרא את התגובות מעלי
אלטע קאקער  |  10/05/15 11:29
17
מי שמוכרת יופי מדומה במגזינים
עין אחת   |  10/05/15 11:57
18
אנחנו הטיפשים
עין אחת  |  10/05/15 12:04
19
עוד צעד לבידוד ישראל בעולם
אליהו העורב  |  10/05/15 12:17
20
שרת משפטים מעולה - מול ציפורע
רמי מ.  |  10/05/15 12:21
21
מסכים בהחלט . להעביר ל"הארץ"
יוסף מגבעתיים  |  10/05/15 13:06
22
חוזרים לחוקי התורה!
אלו  |  10/05/15 15:09
23
בקשה קטנה ליואב יצחק
עין אחת  |  10/05/15 18:04
 
- כמה נמוך אפשר לרדת? ל"ת
פלטיאל  |  11/05/15 00:05
24
בתקוה שתצליח לנקות את האורוות
אוקלהומה  |  10/05/15 18:27
25
שקד ובנט סוסים טרויאנים
חתחתן  |  10/05/15 18:53
26
היא תצליח בתנאי
אדם הגון  |  11/05/15 10:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עידן יוסף
ההבטחה לעדיפות לאומית - למרות שאין שום עיר חרדית בפריפריה - ניתנה לש"ס בהסכם הקואליציוני    70 מיליון שקל למבני דת
איציק וולף
השר בנט, שצפוי להיכנס בקרוב למשרד החינוך, הצהיר כי חוק צוהר לפתיחת אזורי הרישום לנישואין לא יבוטל למרות העברת משרד הדתות לידי ש"ס
עמי דור-און
האם מוטת השליטה על האימפריה הענקית שהעניק ראש הממשלה נתניהו למשה כחלון היא באמת בתחומי יכולות התפעול שלו והאם באמת יש לו הידע והכישורים כדי להפוך לשר אוצר מוצלח?
יואב יצחק
מפלגת הליכוד בראשות נתניהו זכתה ב-30 מנדטים ובניצחון ברור    למרות זאת, ארנון מוזס, החושש מאוד מהתחזקות ישראל היום ומהתרסקות ידיעות אחרונות אם ימשיך נתניהו בשלטון, ממשיך בחתירתו כדי למנוע מנתניהו להקים את הממשלה    הטקטיקה: סחיטה ואיומים כדי למנוע רוב בהצבעה להשבעת הממשלה בכנסת
עופר וולפסון
אומר כי דחה את הצעת ליכוד להצטרף לממשלה תמורת תפקיד שר הביטחון    ראש הממשלה ינסה להגדיל את מספר השרים בממשלה כדי לאפשר עוד תפקידים לחברי ליכוד    לפיד מאיים לפנות לבית המשפט העליון אם ההצבעה תעבור
רשימות נוספות
הפלשתינים מתקוממים: "הוקמה פה ממשלת מלחמה"  /  עופר וולפסון
נחתם ההסכם בין הליכוד לבית היהודי  /  איציק וולף
שקד תקבל כמעט את כל הסמכויות  /  עידן יוסף
לקראת ממשלת אחדות  /  יוני בן-מנחם
התבטאות שוביניסטית  /  עמי דור-און
ממשלת יום נקם  /  עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il