X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פקיד השומה אינו יכול לפסול את ספריו של נישום בעסק אחד שבבעלותו, רק משום שהתגלו ליקויים בעסק אחר שבבעלותו
▪  ▪  ▪
פורדיס. עסק מסודר

החלטת פקיד השומה לפסול את ספרי הנישום תקפה אך ורק בעסק בו התגלו הליקויים בניהול ספרים, ולא לשאר עסקיו אשר לא היו בביקורת. כך קובע (19.4.15) בית המשפט המחוזי בחיפה.
בעקבות ביקורת אשר ערך פקיד השומה בעסק של קאסם אגברייה נמצא, כי לא נרשמו כדין תקבולים בסך 10,486 שקל. קאסם רשם את התקבולים על גבי דפי נייר הנושאים לוגו וכיתוב (בשפה הערבית) של בית דפוס, אשר לא היו כרוכים ולא היו ממוספרים.
בית המשפט מפנה להלכה הפסוקה הנותנת חשיבות רבה לניהול ספרי חשבונות בהתאם להוראות הדין (ע"א 557/68). על קאסם הייתה מוטלת החובה לנהל את מערכת החשבונות הנזכרת בסעיף 2(ג) לתוספת י"א להוראות ניהול ספרים, הכוללת, בין היתר, סרט קופה רושמת, ספר תקבולים ותשלומים ופנקס חשבוניות מס/קבלה. אין מחלוקת, כי קאסם לא ניהל אף אחד מן הספרים הנ"ל.
על קאסם, לפיה ערך רישום חלופי של התקבולים, אומר בית המשפט, כי רישום חלופי, כשמו כן הוא: רישום הכולל את כל הפרטים הנחוצים לצורך מעקב נאות אחר הכנסות הנישום, כמו גם לשלול אפשרות של אי-הכללה או העלמה של הכנסות.
קאסם טען לחלופין, כי גם אם הרישום בדפי הנייר אינו עולה כדי רישום כדין, עדיין מדובר ב"רישום חלופי" אשר אמור היה להניח את דעתו של פקיד השומה באופן אשר לא יביא לפסילת ספריו. בחוזר 25/93 מס הכנסה מ-24.5.1993, אשר עניינו "יישום מנהלי של הוראות הפקודה בעניין פסילת ספרים", נקבע, כי יש לתת משקל לרישום חלופי על-ידי הנישום, כחלק ממכלול השיקולים הנשקלים על-ידי פקיד השומה בבואו להחליט בדבר פסילת ספריו של הנישום.
בית המשפט קבע, כי ספר פדיון יומי אינו אחת מדרכי התיעוד אשר נקבעו בהוראות ניהול ספרים לצורך רישום תקבולים של עסק דוגמת זה של קאסם. אף לשיטת קאסם, הרישום בדפי הנייר הוא "רישום חלופי" על הרישום החלופי אשר בספר הפדיון היומי. גם אם נניח שבית המשפט היה מקבל את החלופה של "ספר פדיון יומי", חלופה של חלופה לא תתקבל.
הביקורת אשר ערך פקיד השומה התקיימה בעסק באכסאל ובו התגלה אי-רישום תקבולים בספרים. לא קיימת מחלוקת, ולכל הפחות לא הוכח אחרת על-ידי פקיד השומה, כי העסק של קאסם בפורדיס לא ניהל קופה רושמת כפי שנדרש על-פי הוראות ניהול ספרים. גם אם במשך תקופה מסוימת נוהלו העסק בפורדיס והעסק באכסאל תחת העוסק המורשה של קאסם, הרי היה זה לפרק זמן קצר, עד אשר פתח אביו של קאסם עוסק מורשה בעצמו.
מדובר בשני עסקים נפרדים אשר נוהלו על-ידי שני גורמים שונים - גם אם הם אב ובנו. העסק בפורדיס ניהל רישום כדין בספר קופה רושמת, והנהלת החשבונות נוהלה ברישום נפרד ביחס להכנסות העסק באכסאל. לכן נמצא, כי בשים לב להוראות החוזר אשר צוטט לעיל, יש מקום לקבוע שהחלטת הפסילה חלה רק על העסק באכסאל ואין להחילה על העסק בפורדיס.
בית המשפט מתייחס לטענת פקיד השומה, לפיה, טענה זו, של הפרדת העסקים, לא הועלתה מראש במפורש בשימוע שנערך לקאסם. הוא קובע: מתוך הבקשה לשימוע, ידע פקיד השומה על עסקו הנוסף ולכן היה על פקיד השומה לבחון את החלטתו בהתייחס לעסק הנוסף תוך שקילת תחולתה על העסק בפורדיס.
שתיקתו של פקיד השומה ואי-טענתו כלפי עתירתו של קאסם בדבר ההפרדה בין העסק בפורדיס לאכסאל עשויה ללמדנו, כי אילו פקיד השומה ידע על כך, היה יכול לקבל את טענת הפרדת העסקים לצורך פסילת הספרים.
לסיכום: על פקידי השומה לתת משקל לפני פסילת ספרים גם ל-"חלופות" רישומיות אותן ניהל הנישום. בנוסף, ליקוי בעסק אחד של הנישום, אינו פוסל אוטומטית את כל עסקיו. בית המשפט מגביל את תחולת פסילת הספרים לעסק אשר לגביו נעשתה הביקורת ולא לכלל עסקיו של אותו נישום.

תאריך:  17/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניגודי העניינים והאינטרסים האישיים והמערכתיים המתגלים בפרשת רונאל פישר ורות דוד, מחייבים שינוי מבני יסודי: איחוד של מח"ש עם נציבות הביקורת על הפרקליטות והעברת הגוף המאוחד למשרד ראש הממשלה
נסים גבאי
כמה חזק, וכמה מתאים למארג השרים הנהדרים המוצבים בראש השלטון בישראל. שר הצבעים לח|כ ארדן יכול להיות תפקיד חשוב מחד ומרתק מאין כמוהו. תראו כמה צבעים יש... אדום, לבן, סגול, תכלת, שחור, ירוק... ממש המון תעסוקה ועבודה
עמי דור-און
ב-26 במאי ימלאו למירי רגב 50. אין ספק שבשער שנת היובל השני לחייה מגיעה לה מתנה
שרה אהרונוביץ קרפנוס
כמי שכותבת גם שירים, מובן מאליו שהשירים בתקופה של מחלת בעלי, נסבו על תחושותיי והתנסויותיי ולקראת יום השנה לפטירתו, החלטתי לקבצם בספר
ראובן לייב
אחרי שערוריית ההעתקות החוזרת ונשנית בבחינות שוב אין האוניברסיטאות מוכנות לסמוך על תעודת הבגרות ומאיימות להסתמך על המבחן הפסיכומטרי בלבד לצורך אישור קבלה אליהן. לא די שהתעודה היא בחזקת נבלה - גם המבחן הוא טריפה. כך או אחרת ברור בהחלט ששניהם אינם כלי-חיזוי יעילים והוגנים להצלחה בלימודים האקדמאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il