X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השליש האחרון של ספירת העומר מיועד להוציא מן הכוח אל הפועל את הטוב עליו עמלנו בשני השלישים הראשונים גם המדינה עברה שני שלישים מן הדרך אל המאה הראשונה שלה, וגם בה יש לעבור לקומה הבאה
▪  ▪  ▪
נקודת הציון [צילום: פלאש 90]

יום ל"ג בעומר, אותו ציינו זה לא מכבר, הוא נקודת ציון בספירת העומר, כשחשבון פשוט מראה שעד אליו עברנו כשני שלישים מהדרך. החלוקה בין שני השלישים הראשונים של הספירה לשליש האחרון, איננה רק חלוקה כמותית, כי אם חלוקה איכותית. כל פרק בספירה הוא חטיבה ייחודית בעלת משקל סגולי נפרד.
להבהרת נקודה משמעותית זאת נביא שתי דוגמאות, שגם בהן קיימת חלוקה דומה. הדוגמה הראשונה היא עשר המכות של יציאת מצרים. בחומש שמות מחולקות המכות לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה מופיעה בפרשת "וארא" והשנייה בפרשת "בא". הקבוצה הראשונה כוללת שבע מכות: דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין וברד. הקבוצה השנייה מונה שלוש מכות בלבד: ארבה, חושך ומכת בכורות. במכת דם נפתח הדיאלוג עם פרעה על שחרור בני ישראל מעבדות מצרים, אך בסופו של יום פרעה לא משחרר את בני ישראל. כך מסתיימת לה פרשת "וארא". לעומת זאת, שלוש המכות האחרונות הן השלב המביא לגאולה.
גם עשר הספירות של הקבלה מחולקות לשלוש ושבע. שלוש הספירות הראשונות - הכתר, החוכמה והבינה, הן ספירות המחשבה; בעוד שבע הספירות הנותרות - חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות - מייצגות את המידות המגלות את פעולת השם בעולם.
גם ימי ספירת העומר, המהווים הכנה למתן תורה בחג השבועות, היום הגדול בו נפגשו שמיים וארץ וירדה תורה לעולם, בנויים משני שלבים. הראשון נמשך מחג פסח עד ל"ג בעומר, והשני מתחיל בל"ג בעומר ונמשך עד לחג שבועות.
בספרי החסידות מבואר שימי הספירה, ארבעים ותשעת הימים, הם כמניין "לב טוב" (32+17). במשנה במסכת אבות מסופר על רבן יוחנן בן זכאי, שביקש מחמישה מגדולי תלמידיו שיבחרו תכונה אחת, שהיא החשובה ביותר לאדם, ובלשון המשנה: "אמר להם: צאו וראו איזו היא דרך טובה שידבק בה האדם". מכל ההצעות שקיבל בחר רבן יוחנן את זו של ר' אלעזר בן ערך: "לב טוב".
במסורת היהודית נקבעו ימי הספירה, עד ל"ג בעומר, כימי אבלות על תלמידי ר' עקיבא שמתו בתקופה זו. סיבת פטירתם הייתה "על שלא נהגו כבוד זה בזה". התיקון, אם כך, הוא בהוספת אהבה וכבוד בין איש לרעהו. ואכן את 32 הימים שקודם ל"ג בעומר אנו מקדישים ללב, לאחדות שיש בינינו. מי שיש לו לב טוב, הרי הוא טוב לכל אדם וחי בשלום עם כולם. "ואהבת לרעך כמוך" הוא כלל גדול אמר ר' עקיבא, וזו ההכנה הנדרשת מאיתנו לקראת קבלת התורה.
השלב הבא, השליש האחרון של ימי הספירה, מוקדש לעיסוק המעשי בטוב. התורה נמשלה לטוב מפני שהיא מיטיבה את אורחותינו, כמאמר חז"ל: "אין טוב אלא תורה, שנאמר 'כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו'". העיסוק בטוב מבלי להעביר אותו לפסים מעשיים, הוא טוב חסר. שני שלבי הספירה מדגימים מהלך שלם של תיקון הלב ולאחר מכן הבאתו לידי ביטוי בחיים.
גם יום העצמאות שאותו ציינו לאחרונה, מסמל נקודת זמן של 67 שנים שהם שני שלישים מתוך המאה הראשונה לתקומתה של מדינת ישראל. היו אלה שנים של עיסוק בהקמת תשתיות, כלכלה, משק, מערכת חינוך, קליטה ועלייה וסדרי ממשל. השליש הבא, השנים שנותרו עד לשנת המאה, הם הקומה הבאה שבה נחפש את האור הגנוז ואת טוּבהּ של הארץ גם מהבחינה הרוחנית.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנהל ספריית הרמב"ם בבית אריאלה בתל אביב.
תאריך:  15/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
בלפור חקק
כל אחד מאיתנו נוטע את הגן שלו, וכך נזרעים זה בצד זה גנים קסומים לתפארת    אנו בונים את הנדבך שלנו, איש איש בסַדנת היוצר שלו, אִשה אִשה בסדנת היוצר שלה, אנו עמלים ובונים על הנדבכים שקָדמו לנו
יצחק מאיר
באותה שעה של שחר השבעה במאי 1945 היה שמור לי עוד מקום בעולם הזה לגדול בו ולשאת בו תקוות ולעשות אותן להבות לשלהבת של עשייה. והנה שבעים שנה מאוחר יותר, אני עומד לפני המוני ילדי ישראל שבגרו בתוך הארץ המופלאה שלנו ואני עמדתי עימהם יד ביד כשהתחילו כביכול ללכת
אורנה רב-הון
אני הנערה עם המשרוקית, השורקת לבורא שיפתח לכולם שערי שמים, והאנשים אינם שומעים, אינם מבינים, הם חושבים שרק הם צודקים ויש להם זכות לומר לי איך להתחבר לבורא
תרצה הכטר
לרגל חגיגות ל"ג בעומר אנו שבים מחדש לשאלות הבסיסיות: האם בר כוכבא ראוי להיחשב ל"גיבור" לאומי, משכמו ומעלה? או שמא, חשיבותו של רבי עקיבא עולה עשרות מונים עליו? האם תורתו ואמונתו של רבי עקיבא, דהיינו - האל שייחד את עמו ישראל כעם סגולה יגן עליו ואין בכח הזרוע בלבד להושיע - הן אמת?
יפעת גדות
אחד המאפיינים הבולטים ביותר לשריפות הוא עלייה ניכרת בריכוז החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה העדינים הקטנים מ-2.5 מיקרון
רשימות נוספות
זינוק עד פי 18 בזיהום האוויר בל"ג בעומר  /  יפעת גדות
כ-1,500 אוטובוסים ישרתו את הבאים למירון  /  עידן יוסף
"ישראל - מגדלור דמוקרטיה באזור כאוב"  /  עידן יוסף
ההילולה והמשפט  /  פרופ' גדעון ספיר
ראש השנה לקוסמים  /  איתמר לוין
הפסקת אש  /  קרן לוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il