X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי שערוריית ההעתקות החוזרת ונשנית בבחינות שוב אין האוניברסיטאות מוכנות לסמוך על תעודת הבגרות ומאיימות להסתמך על המבחן הפסיכומטרי בלבד לצורך אישור קבלה אליהן. לא די שהתעודה היא בחזקת נבלה - גם המבחן הוא טריפה. כך או אחרת ברור בהחלט ששניהם אינם כלי-חיזוי יעילים והוגנים להצלחה בלימודים האקדמאיים
▪  ▪  ▪
מבחן בגרות. לא מדד אמין [צילום: פלאש 90]

אחרי שכבר הסתמנה דרך המלך לעקוף את המבחן הפסיכומטרי ולהסתמך על תעודת הבגרות כתנאי-יסוד לקבלה לאוניברסיטה - באה שערוריית ההעתקות של הבחינות בתיכון וסתמה, ככל הנראה, את הגולל עליהן כמדד-קבלה לאקדמיה. עכשיו מבקשות האוניברסיטאות בארץ להפעיל את המבחן הפסיכומטרי כשוט יחידי לקבלה אליהן.
אלא שעל אף העתקה וגם בלעדיה - לא תעודת הבגרות ואף לא המבחן הפסיכומטרי צריכים לשמש מדד שכזה. אחרי ככלות הכל ראוי לזכור ששניהם אינם כלי-חיזוי יעילים והוגנים להצלחה בלימודים האקדמיים. רק השקידה על לימודים אינטנסיביים בבית הספר התיכון, עם מורים פדגוגים, היא שצריכה לשמש מדד להצלחה.
צמצום אפשרויות
טרור אובססיבי - רק כך ניתן להתייחס לבחינות הבגרות שכופה המדינה על בוגרי בתי הספר התיכוניים בארץ כתנאי-קבלה מינימאלי למוסד אקדמי. שהרי כבר הוכח, לא אחת, שבעל התעודה, המשמשת כרף הכניסה להשכלה הגבוהה, איננו בהכרח מצוייד בידע המקיף הנדרש לכך.
בהבדל ממדינות רבות אחרות בעולם הנאור, עדיין מתעקשת מדינת ישראל לשמר את הרף הזה מכל משמר; ואם לא סגי בו - היא גם מוסיפה עליו, במקצועות מבוקשים מסוימים, את הבחינה הפסיכומטרית, רק כדי לצמצם בכך עוד יותר את אפשרות ההגעה לשערי ההשכלה הגבוהה.
זה בדיוק הזמן הנכון לבטל את הצורך בבחינות הבגרות. שהרי כבר הוכח לא אחת שאין בעמידה בהן כדי להעיד על ידע נדרש ומקיף שצבר הנבחן לאורך הזמן מעבר לחומר המשונן על-ידיו ליום הבחינה. המציאות הרי מוכיחה בעליל שבחלוף הזמן שוכח התלמיד, ממילא, את מה ששינן למבחן.
שמו פס
במדינות רבות בעולם הרחב שמו כבר פס ממזמן על תעודות הבגרות ולחלופין גם על המבחן הפסיכומטרי, שאיננו יותר מתלוי-תרבות, ובתור שכזה גם פוגע בשוויון ההזדמנויות של התלמידים. קחו לדוגמה את אוניברסיטת סורבון בצרפת, שמן הסתם מתחרה בכל אוניברסיטה ישראלית מן השורה הראשונה.
הדברים אמורים במוסד אקדמי רם-מעלה, שאינו מהסס לקבל אל בין כתליו בוגרי-תיכון ללא תעודות שכאלה. בהבדל מישראל, עדיין מסתפקים הצרפתים, ולא רק הם, בתעודת הסיום של בית הספר התיכון כמדד-כניסה לאוניברסיטה. זו הרי מעידה על כך שהתלמיד עמד בכל המטלות הדרושות של השתתפות פעילה בכיתה ושל עמידה בבחינות השגרתיות לאורך כל שנות-לימודיו.
הקטנת הפער
לימוד אינטנסיבי, לא רק לעוס, אלא גם נעכל,בחסות של מורים פדגוגים - זו בהחלט הנוסחה הגואלת. היא תמנע חרדות מיותרות של תלמידים, הנאלצים כיום לא רק להעתיק איש מרעהו, אלא גם לבלוע גלולות-הרגעה כדי להשתחרר מן הלחץ הנורא המופעל עליהם בעטיים של המבחנים הכפייתיים.
ביטול בחינות הבגרות, כמו גם המבחן הפסיכומטרי, יתרום בין היתר להקטנת הפער החברתי-כלכלי בארץ. יהיה בו גם כדי לשים קץ לתעשיה הענפה והמשגשגת של מכוני הלימוד הפרטיים, שגובים ממון רב עבור השתתפות בקורסים להכנה לבחינות.
אחרי ככלות הכל צריך לזכור שבדרך זו מערים, למשל, המבחן הפסיכומטרי מכשולים מיותרים בפני מועמדים פוטנציאליים מרקע כלכלי-חברתי נמוך. למרבה הבושה אמורים הדברים בהכנסת יד גסה לכיסם של הורי התלמידים, ובכך רק מפלה המבחן בין מי שיש לו לבין מי שאין לו.

תאריך:  16/05/2015   |   עודכן:  16/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעודת סיום במקום בגרות ופסיכומטרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רשימתך מלמדת שאינך בקיא בחמר
לכותב  |  16/05/15 12:29
 
- המגזר הערבי משקר בכל הבחינות
שבץ חלובה  |  16/05/15 13:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנשה שאול
ובדותות על הציונות שהעולם הערבי מסרב לוותר עליהן
יובל ברנדשטטר
גם אני הייתי רוצה להביע את זעמי בראש חוצות על אלף תופעות מעוררות חימה ולהכות את כל מי שמרגיז אותי. אבל כדי לעשות זאת, אני צריך לעבור קודם כל שיזוף עמוק, ואז כל החושבים-נכונה המסיתים את האלימות יתנו לי את ההכשר לזה
מנפרד גרסטנפלד
במקום להפסיק להפעיל סטנדרטים כפולים נגד ישראל, בחר האיחוד האירופי פשוט להסיר מאתרי האינטרנט שלו את ההגדרה של אנטישמיות שהוא עצמו ניסח שאחד ממאפייניה הוא...הסטנדרט הכפול
ח'אלד אבו-טועמה
ההנהגה הפלשתינית חוששת לומר לפליטים את האמת, בהיותה כבולה בהסתה נגד ישראל שהיא עצמה מנהלת
דורון בקל-איילון
יצירות כמו "אחוזת דג'אני" מקבעות בפלשתינים תודעת קורבּניוּת מסולפת, מנתבות אותם להמשך שלילת זכות-הקיום הלאומי היהודי בארץ ישראל ומרחיקות את השלום במקום לקרבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il