X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה, אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות
▪  ▪  ▪
רות המואביה. לקחת ממנה דוגמה [צילום: גמאל דוואני]

כל מי שאחראי לחרפת מתקן חולות בצפון הנגב בו כלואים מאות רבות של פליטי רעב מאפריקה, שיקרא את מגילת רות, אותה אנו עומדים לקרוא וללמוד במהלך השבוע המתקרב. משפחה אמידה בעיר בית לחם מצאה עצמה נאלצת להצטרף אל שיירות התרות אחר פת לחם באסם בר שמעבר לים, במקרה שלנו בארץ מואב, בעברו המזרחי של הירדן.
אל שבעת השבועות בין פסח לשבועות אנחנו באים מצוידים עם חווית הגד מספר דברים כ"ו 5 "אֲרָמִי אוֹבֵד אָבִי". הגד בעל משמעות רבה בסיפור ההגדה של פסח, שהיא כבר מאחורינו. אנחנו ממשיכים בשבעת השבועות להקשיב לסיפור הרקע למגילת רות, סיפור ההיאחזות בארץ כנען תוך התמודדות עם מהמורות של רעב ומלחמות קיום קשות. התמודדויות החובקות בחובן עוצמות רוח הבאות לידי ביטוי הן בסיפור ההגדה והן במגילת רות. התמודדות המחייבת אותנו כיום להיות קשובים לקולות מהעבר שלנו כעם. קולות של ההיאחזות בקרקע וקולות של מעידה ונדודים אחר הלחם מעבר לגבול.
אנחנו מתקרבים לחג השבועות, מתקרבים למפגש עם מגילת רות, המספקת לנו שלל תופעות יחידאיות במקרא. רק במגילת רות נמצא תיאור דמות גברית בזיקתה אל האישה - "אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי" פרק א' 3. הספרות המקראית מאופיינת בציון זיקתה של האישה, כשהיא נזכרת רק ביחס לגבר - אשת לוט, בת יפתח. חלק רב של המקרים הנשים הן אלמוניות ללא שם, וכל הזהות השמית נתחמת ביחס ובזיקה לגבר. גם כשהן עצמאיות, לרוב הן נמדדות על-פי התועלת שהיא מביאה לגבר - לבעל. כך הוא המקרה בתיאור אשת חיל במשלי ל"א - "הָיְתָה אֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחַק תָּבִיא לַחֲמָהּ ... וְנוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעֲלָהּ", או באותו ספר בפרק י"ב 6 - "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעֲלָהּ, וּכְרֶקֶב בְּעַצְמוֹתָיו מְבִישָה ".
מדוע אנחנו קוראים את מגילת רות, סיפורה של גיורת מואבייה - שנישאה לבועז, מבני העלית בעירו, בית לחם - דווקא בשבועות, חג המקובל לציין בו את מתן התורה. חז"ל מציעים שני רעיונות עיקריים במענה לשאלה זו. האחת הרואה ברות המואבייה דוגמה לקבלת המערכת שהתורה מייצגת. השנייה יוצאת מנקודת מבט, שבלעדיה לא הייתה ההיסטוריה היהודית יכולה להימשך כפי שנמשכה, בתוקף היותה בסופו של דבר הסבתא רבא של דוד המלך.
רות - בת לעם מואב המנואץ בכתובים - מזדקרת במלוא עוצמתה המוסרית והערכית. היא נותנת שיעור לכל אנשי בית לחם מה זה מוסר. רות עושה להם בית ספר ומכניסה את כל בני העיר הממוקמת בהרי יהודה לרזי רזים של המופת האנושי.
היותה בת לעם המואבי, שהתורה מנדה אותו ואסרה עלינו לבוא בקהלו, חייבה את חז"ל לשורה ארוכה של התפתלויות והתחבטויות, עד שמצאו פתרון. לדבריהם, התורה באוסרה כל מגע וחובת חרם דורות על בני עמון ובני מואב השתמשה בלשון זכר. במקרה שלנו, על-פי "מסכת יבמות", היות רות המואבייה, נקבה, הרי שלגביה לא חלים ציווי החרם והנידוי לדורי דורות. החרם הוא רק כלפי זכרים. כשם שהמצרים במצרים ביקשו את נפשם רק של זכרים עבריים, כך התורה מחרימה רק זכרים מואביים. אודה, שקשה לי ההסבר הפתלתל שבמסכת "יבמות".
אני מתייחס לפתרון במסכת יבמות, "המכשיר" את רות, בת העם הנוכרי, בת העם המואבי, כהיגד דחוק. עבורי, רות אינה זקוקה לשום הכשר מאף לא גורם הלכתי כדי לקבלה בזרועות פתוחות לחיק החברה היהודית גם אם היא מואבייה, שאביה מולידה הוא מנואץ בתוקף היותו בן העם המואבי. עבורי רות היא דמות מופת באומרה לחותנת קשישה, מוכת גורל שאבדו לה אישהּ ושני בניה "אַל תִּפְגְּעִי בִּי (אל תשכנעי אותי) לְעוֹזְבֵךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי - אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי - אָלִין..." (רות א' פס' 15).
אני מעריץ את רות, שעוצמתה הרוחנית והערכית כופפה הוראה חשוכה ובלתי נסלחת בספר דברים פרק כ"ג 4 - "לא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לא יָבוֹא לָהֶם עַד-עוֹלָם". רות בעוצמתה המוסרית השתיתה דפוס חיים חשוב במסורת ישראל. דפוס המורה לחברה הישראלית את החובה לפתוח את לבה כלפי אנשים, גם בני עמים אחרים, שהגורל התאכזר אליהם כדוגמת רות. אנשים בני עמים אחרים מלומדי סבל, המאצילים עוצמות אנושיות וערכיות. מתחת לרדרים של השנאות אנו עדים לנורמות אנושיות. ארץ מואב פתחה את שעריה לפליטי רעב עבריים, ביניהם משפחת אלימלך מבית לחם יהודה לתקופה של עשר שנים. ארץ יהודה פותחת שעריה לבת ארץ מואב מוכת סבל של אלמנות ושכול. ואילו כיום אנחנו עושים את שאסור היה לנו לעשות רואים במתקן חולות את הכתובת.
לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה (גם אם יש לי הסתייגויות רבות מהתנהגותו המוסרית), אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות. מי יודע כמה נשים אצילות נפש הפסדנו בהתעמרות ובבוטות הממסדית כלפי מהגרות עבודה, שאחרי השימוש בהן זרקנו אותן. מי יודע כמה נשים כדוגמת רות, ילדיהן וילדותיהן נמצאים בין כותל בית הספר "רוגוזין" ברחוב עליה בתל אביב. אך מלתעות שררה ושוטרי משטרת "עוז" תלשו יותר מדי פעמים אימהות מבתיהם בשעות לילה והראו להן את הדרך למטוס או את הדרך למאהל אוהלי החרפה במתקן חולות בנגב..
בין הקריאה להשמיד את עמלק "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר" (שמואל א' ט"ו 3) ולהחרים את מואב "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא...עַד עוֹלָם" (דברים כ"ג 4) אני בחרתי בציווים ההומאניים והמוסריים של מגילת רות, מגילה המלמדת אותנו לקבל את האחר, להתייחס אליו בכבוד ואף לפתוח אליו את הלב.
קריאת מגילת רות חייבת להיות מלווה בדרישה לאמץ את ערכי מגילת רות ולא את ההתלהמות של שרת התרבות החדשה, שבחוצות הכרך קראה לעברם של אותם מוכי גורל סרטן. נזכור, לעברה של אפריקה נדדו אברהם אבינו וגם בני יעקב, לעברה של עבר הירדן המזרחי נדדו משפחות מלב ארץ יהודה לתור אחרי הלחם. עד יעבור זעם הרעב והאימה, עד יעבור זעם הפחד מפני מוות המצפה להם, נתייחס למוכי הגורל מאפריקה שגנבו גבולות באמות המידה המוסריות והערכיות של ספר הספרים.

תאריך:  17/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרפת חולות: קִרְאוּ את מגילת רות
תגובות  [ 44 ] מוצגות  [ 44 ]  כתוב תגובה 
1
שקרן עלוב ונבזי
מגיב ותיק  |  17/05/15 15:52
 
- האיוולת של מגיב ותיק
מסתנן לא חוקי  |  19/05/15 12:40
2
מגיב ותיק המואבי
הקשר למגילת רות   |  17/05/15 18:31
3
אז שוב אנו נתקלים בתופעה שהיא
פלא יועץ  |  17/05/15 18:55
 
- פלא יועץ תתנהג כמו בני מואב
לפלא היועץ   |  17/05/15 19:28
 
- שטייא-ראשית רובו של הרעב בארץ
פלא יועץ  |  18/05/15 06:30
 
- פלא יועץ תתנהג כמו בני מואב
לפלא היועץ   |  17/05/15 19:28
 
- תשובה לפלא יועץ
יוסי פלס  |  24/05/15 14:32
 
- על רשע מהערב רב השמאלני החי
פלא יועץ  |  25/05/15 08:34
 
- מענה ליועץ האופל
יוסי פלס  |  25/05/15 22:34
4
איתן, גם מומר וגם טיפש.
מוטי1  |  17/05/15 19:01
 
- למוטי הראשון
מוטי השני   |  19/05/15 09:39
 
- תשובה למוטי טמא השפתיים
יוסי פלס  |  24/05/15 15:37
5
הקשר למגילת רות
הימין שמתעלם  |  17/05/15 19:18
6
רצחנות,טיפשות צביעות ורוע....
י.ש  |  17/05/15 19:31
 
- תקשיבו ל״תובנות״ של י.ש
איצי   |  18/05/15 09:50
 
- דברים כדורבנות!
יוסי פלס  |  24/05/15 23:18
7
אנלוגיות
באום  |  17/05/15 21:32
 
- יש לעשות את האנלוגיה
למר באום  |  18/05/15 14:50
 
- לא אמרתי
באום  |  18/05/15 16:33
 
- לחבר אנלוגיות למציאות
למר באום   |  19/05/15 09:52
 
- לחבר אנלוגיות למציאות
למר באום   |  19/05/15 09:52
8
נוכל סמולני מתחסד וכזבן.
עזרי  |  17/05/15 22:40
9
מילים כמו חול
אהרון שחר  |  18/05/15 08:42
 
- אהרון שחר בדמות אהרון חושך
לאהרון חסר השחר   |  19/05/15 08:41
 
- גולם
אהרון שחר  |  20/05/15 01:53
 
- איוולת של תגובה
אדם ק.  |  20/05/15 09:05
 
- מסכים לגמרי עם אדם ק. ל"ת
יוסי פלס  |  24/05/15 23:13
10
הצו של מגילת רות - לפתוח לבבות
מ.מ.  |  18/05/15 09:28
11
איתן , "חזק ואמץ"
יהודית ר.  |  18/05/15 13:07
12
והאחר ידקור בסכין את לבך..צבוע ל"ת
אורי ציון   |  19/05/15 10:33
 
- לאורי המבייש את הציונות
מאורי לאורי  |  19/05/15 12:54
13
השוואה לוקה בחסר
יוני.ר  |  19/05/15 12:30
14
כמה הערות על המאמר המקומם הזה
ימני שפוי  |  19/05/15 12:45
 
- לימני שפוי
מימני שפוי  |  19/05/15 14:18
 
- אז הנה הטעות שלך
ימני שפוי  |  20/05/15 10:34
 
- לימני השפוי
תגובה ....  |  19/05/15 14:45
 
- 2 הערות
ימני שפוי  |  20/05/15 10:58
 
- לימני שפוי
מיהודי שפוי   |  20/05/15 15:07
 
- לא נכון
ימני שפוי  |  21/05/15 11:17
15
ישראל חייבת להיות נורמלית
ישראל ..  |  20/05/15 10:05
 
- לחזור לשפיות
לחזור לשפיות .  |  20/05/15 10:39
 
- לחזור לשפיות
לחזור לשפיות .  |  20/05/15 10:39
16
מאמר מעולה
יוסי פלס  |  24/05/15 00:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
במקום להתמכר לעיסוק כפייתי ב"תהליכי שלום" הרסניים, טוב יעשה ראש הממשלה אם יתחיל לאלתר בתוכנית של השוואת השירותים לכלל תושבי ירושלים ושל עידוד הגירה חיובית לבירת ישראל    יום כ"ח באייר תשע"ה, יום ירושלים ויום ראשית פעולתה של ממשלתו הרביעית, הוא יום מתאים להחלטות מסוג זה במקום להצהרות נטולות כיסוי
רפי לאופרט
התנהלות אובמה במרחב המזרח התיכון כושלת זו הקדנציה השנייה, ונראה שכך הוא מתכוון לסיים את תפקידו כנשיא ארה"ב
יצחק מאיר
המלך ממונה על שמירת המשפט, על קיום המצוות, על הדין ועל הצדק, אבל עליו לדעת כי התנאי הקיומי להבטחת ריבונות הוא ההתנהלות היום יומית, עולם המידות הנשלט בסופו של דבר על-ידי הפרסונה המוסרית כל איש ואישה. לא ההלכה בלבד
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חתרנים, הג'יהאד של סאדאת, אחידות המסר, נדם קולם ואין
רן מלמד
"פיברומילאגיה זה כואב", אמרתי. מאוד כואב. וזה אמיתי. זו לא התחזות, זו לא קריאה לעזרה מצד מישהו שמשהו השתבש בעולמו    פיברו היא העולם החדש של החולים    חולים כמוני שצריכים לחשוב כל רגע על איזה כדור לקחת ומתי כדי שהתפקוד השוטף לא ייפגע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il