X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי המשפט משנים אט-אט את המגמה בנוגע למתן הפטר לפושט רגל לו יש חובות מזונות. לאחרונה פסק בצורה זו גם בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
עמית. נסיבות אישיות [צילום: גילי קרן]

לא אחת, הליכי פשיטת רגל הם גלגל הצלה אחרון עבור חייבים אשר אינם מסוגלים לעמוד בחובותיהם. בקליפת אגוז, אלו הליכים אשר מאפשרים לפושט הרגל לפתוח פרק חדש בחייו ולזכות בהפטר מחובותיו. אולם, הליכי פשיטת רגל אינם חלים על כל סוגי החובות. למשל, סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל קובע, כי צו הפטר איננו תקף על חבות לפי פסק דין בתובענת מזונות. כלומר: גם פושט רגל צריך להמשיך לשלם את מזונות ילדיו הקטינים (ו/או מזונות אשתו). למעשה, במשך שנים, בתי המשפט כלל לא היו מאפשרים לחייבים להיכנס להליכי פשיטת רגל כאשר עיקר חובותיהם נבעו ממזונות.
לאחרונה, ניתן לראות שינוי מגמה מסוים. שינוי זה מבוסס בעיקר על כך שסעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל השאיר מעט רווח לבית המשפט. על-פי הסיפא לסעיף קטן זה, בית המשפט רשאי להורות אחרת לגבי חוב מזונות כאשר הנסיבות מצדיקות את העניין. כעת, נבין מעט מהן אותן נסיבות אפשריות ואימתי בית המשפט ישתמש בסמכותו לכלול הפטר גם על חוב מזונות.
בשלב ראשון, חשוב להבחין בין שני סוגי חובות למזונות. האחד הוא חוב מזונות "פעיל" אשר משולם לילדים והאישה מדי חודש, והשני - חוב מזונות מהעבר אשר לא שולם במועד אך כיום אין חובה לשאת בו (מזונות משולמים לילדים בדרך כלל עד גיל 21 בלבד). בנוגע לחוב הראשון, כלומר חוב מזונות פעיל וקיים, הסיכוי של החייב לקבל עליו הפטר שואף לאפס. דהיינו, סביר להניח שגם שיקולים מרחיקי לכת לא יצליחו להטות את הכף לטובתו של פושט הרגל. מנגד, כאשר עסקינן בחוב מזונות מהעבר, בתי המשפט מפגינים לעיתים מידה של גמישות.
בפסק דין אשר ניתן על-ידי בית המשפט העליון בינואר 2014 (רע"א 7940/13), נדחתה בקשה של המוסד לביטוח הלאומי למנוע קבלת הפטר לגבי חוב מזונות מהעבר. במקרה זה, החייב לא שילם את המזונות לאשתו וזו פנתה לביטוח הלאומי אשר עמד לצידה. כידוע, על-פי סעיף 14 לחוק המזונות (הבטחת תשלום), כאשר הביטוח הלאומי נכנס בנעלי אב ומשלם מזונות, הוא רשאי לפנות לגביית התשלום מהחייב עצמו.
"לטעמי, יש במאפייני המקרה ובנסיבותיו האישיות של המבקש (החייב) בכדי להצדיק מתן הפטר גם על חוב מזונות", כתב השופט יצחק עמית בהחלטתו. בית המשפט התייחס למשל לכך שתיק הוצאה לפועל נפתח לפני יותר משלושה עשורים, והילד שהיה זכאי למזונות הגיע כבר לגיל 35. כמו-כן הודגש, כי החייב הוא אדם מבוגר בן למעלה מ-60, נכה 100% אשר התאלמן לאחרונה מאשתו השנייה בנסיבות טרגיות. בנוסף, השופט התייחס למצבו הכלכלי החמור של החייב ולעובדה שהוא מתגורר בדיור ציבורי ומתפרנס מקצבת נכות של כ-2,600 שקל בחודש.
דוגמה נוספת להפטר על מזונות ניתנה בתחילת חודש מאי 2015, כאשר בית המשפט העליון דחה בקשת ערעור של אישה ובתה על הפטר לחוב מזונות מהעבר (ע"א 6456/13‏). גם כאן, נסיבות המקרה הביאו להעדפת פושט הרגל על פני החוב הוותיק. בפסק הדין הודגש שהחייב כבר בן 84, מצוי בהליכי פשיטת רגל יותר מ-12 שנה, מצבו הכלכלי ירוד, ואין ברשותו נכסים נוספים. כלומר: החייב פשוט לא יוכל לפרוע את החוב. "בית המשפט היה ער להלכה הפסוקה לפיה רק במקרים חריגים יינתן לחייב הפטר מלא או חלקי מחוב מזונות", נכתב בהחלטה, "אולם נוכח הנסיבות שפורטו לעיל, הגענו למסקנה שעניינו של המשיב (החייב) אכן בא בגדר אותם מקרים חריגים".
חוב מזונות הוא ללא ספק חוב אשר נהנה ממעמד מיוחד. לא בכדי, המחוקק מצא לנכון להחריג את חוב המזונות מהליכי פשיטת רגל ותחולת צו ההפטר. עם זאת, לאחרונה ניתן להבחין בעוד ועוד החלטות ופסקי דין אשר מכירים בכך שלא מדובר בהלכה למשה מסיני. היינו, במצבים מסוימים, בית המשפט רשאי לסטות מהוראות החוק הדווקניות ולהעניק לחייב הפטר גם על תשלום מזונות.
לאור ניתוח החלטות ופסקי הדין שניתנו בסוגיה זו, ניתן להעריך שפטור מחוב מזונות יתקבל רק לגבי מזונות מהעבר ובעקבות מצב אישי קשה במיוחד של החייב פושט הרגל. לעיתים, בית המשפט מתייחס גם לגילו של החוב וכן למצבם הכלכלי של הנושים. לדוגמה, במקרה השני שהצגנו כאן, בית המשפט הדגיש לא רק את מצבו הקשה של החייב אלא גם את מצבן השפיר של האם ובתה (הראשונה מקבלת פנסיה והשנייה משפטנית עם שכר נאה).

הכותב הוא יו"ר ועדת הוצאה לפועל בוועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  20/05/2015   |   עודכן:  20/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק עמית / Issac Amit
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המזונות והרגל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אסור לתת הפטר לחוב מזונות
שלומי בן שלוה  |  20/05/15 16:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יוסף ברוק
הצעד שסלל את הדרך לקבלת התורה היה האחדות והאחווה. היציאה ממצרים 45 יום קודם לכן הייתה עדיין שלב הכנה לקראת הפסגה    על משמעותו של חודש סיון
יניב הלפרין
נשים מהוות רק 2% ממקבלי השכר הגבוה ביותר בהיי-טק - עובדה המעידה עד כמה צמרת הענף היא קליקה גברית    הגיע הזמן שהתעשיה והממשלה יעשו כדי לשנות את המצב העגום ולהתייחס בשוויון מלא לכל אדם
עפר דרורי
מאיר השכל בוחן את תופעת חסידי אומות עולם באופן כללי, מנסה להבין את שורשיה ומתמקד בקרב הגרמנים שנימנו על קבוצה מפוארת זו
מרדכי ליפמן
על-פי הנתונים שנאספו, "זלגו" אל הרשות, במהלך עשר השנים האחרונות כ-35 מיליארד דולר, לא פחות. סכום עתק זה ניתן לרשות הפלשתינית ל"פיתוח כלכלי". מישהו ראה? מישהו שמע? עקבותיו של פיתוח זה לא נראים בשום מקום
יעקב שטרכר
הלקח העיקרי לא הופק. אנו רואים עדיין מינויים ציניים לתפקידי שרים לתיקים שאינם רוצים בהם ופיטורים שרירותיים כמו של מנכ"ל משרד התקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il