X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהי המדיניות הנדרשת ממנהיגי המדינה בנוגע להחלטה מי קובע מתי ואיך ללחוץ על "הכפתור האדום" בעת מתקפת אויב או כמכת מנע
▪  ▪  ▪
להחליט על מדיניות. "הכפתור האדום" [צילום אילוסטרציה: AP/Fabrice Coffrini]

סביר מאוד להניח, כי מנהיגי ישראל לדורותיהם - מתוך אחריות עילאית לשלומם של המדינה ואזרחיה - הקדישו ומקדישים זמן ומחשבה לדיון בשאלה איך להיערך לקראת היום המתקרב והולך שבו יהיו בידי אירן נשק גרעיני ואמצעים בליסטיים לשיגורו לעבר לב גוש-דן. תרחיש של יום שחור כזה ובאיזו דרך להגיב עליו מציב בפני ישראל מספר שאלות עקרוניות. האחת: האם לפתוח במהלומת-מנע מקדימה על אירן נוכח איום משמעותי של מתקפה אפשרית? השנייה: האם להסתפק בחשיפת היכולות של ישראל כדי לייצר "מאזן אימה" שימנע מתקפה ממשית? השלישית: איך להגיב אם אירן תהלום בישראל ללא כל התרעה מוקדמת?
כיוון שהנושא הטעון הזה מעולם לא ניצב במוקדו של דיון ציבורי-תקשורתי פתוח בישראל, אפשר רק להעריך, מה באמת עושים מנהיגי ישראל כאשר הם דנים בתרחיש הזה. מתוך מה שפורסם בעולם כאשר התקיימו דיונים על אפשרויות העימות הגרעיני בין ארה"ב לברית המועצות, ניתן להעריך מה יהיו השאלות הנדרשות לישראל לצורך גיבוש מדיניות מעשית לדילמה הנוראה.
הנה מספר דוגמאות הנגזרות מן הניסיון שנצבר בימי המלחמה הקרה:
  • מי בעל התפקיד הבכיר ביותר בממשל הקובע האם הגיע הרגע שבו אין מנוס מהכרה בעובדה שמדובר ב"איום קיומי" וכי זה הזמן ללחוץ על "הכפתור האדום"?
  • מי, ועל בסיס איזו שיטה של בדיקת מידע ואימותו, מחליט שהגיע המועד להפעלת "האופציה הגרעינית"?
  • בידי מי מצוי בפועל "הכפתור האדום" להפעלת התגובה? האם רק בידי ראש הממשלה או גם בידי מישהו המוסמך מטעמו כמו הרמטכ"ל למשל?
  • במקרה שראש המערכת השלטונית "מנוטרל" מסיבה כלשהי ונבצר ממנו לקבל החלטה, לידי מי עוברת סמכות ההפעלה, ומי מוסמך לקבוע כי אכן נדרשת העברת הסמכות?
  • מי הגורם המחליט לאיזו מטרה/מטרות לשגר את הטילים או את המטוסים נושאי נשק תגובת "יום הדין"? האם מדובר בצוות, או באדם יחיד?
  • האם הוכנו מראש תרחישים המכסים את כל האופציות של מתקפת אויב - קונבנציונלית, גרעינית, ביולוגית או כימית?
  • האם קיימת מערכת פיקוח ובקרה על החלטות המחליטים ועל הוראות ההפעלה? (השיטה המקובלת בעולם לפיקוח מן הסוג הזה מצויה ב"מערכת הבקרה הכפולה". לפי שיטה זו שני אנשים השייכים לשתי שרשרות פיקוד שונות, מחזיקים בידיהם שני מפתחות מקודדים נפרדים להפעלת המערכת. רק הפעלה מתואמת של שני המפתחות יכולה לאשר את ביצוע הוראת ההפעלה.)
  • האם, בתקופה של חילופי שלטון, נבחנת המערכת ב"תרגול יבש" כדי לוודא שקיימת סינכרוניזציה מדויקת בין כל הפעולות ואין חשש של לחיצה שגויה על "הכפתור האדום" בידי פוליטיקאי לא מנוסה די הצורך?
ייתכן אולי שכל השאלות האלה אינן מעניינו של הציבור הרחב. לא תמיד יכולה "דעת הקהל" לקבוע מה טוב ומה רע למדינה ולתושביה, בוודאי שלא נוכח סכנת מלחמה, כיוון שלציבור הרחב חסר המידע המעמיק והמדויק בהשלכות ובמשמעויות הרחבות של שאלות מן הסוג הזה. אבל במסגרת יחסי חוסר האמון המהותי השורר במחנה הפוליטי בין העם לבין נבחריו המתחלפים לעתים תכופות, חשוב מאוד שאזרחי ישראל יידעו, בביטחון המרבי, כי עתיד קיומם מצוי בידיים מיומנות ונאמנות, בשאלה המכרעת של אפשרות הפעלת "הכפתור האדום".
הנוהג שהיה מקובל פעם להשתמש באמרות הפשטניות של "סמוך" ו"יהיה בסדר" כדי לפתור בעיות מהותיות - אסור שיהוה בסיס למדיניות. לכן ייתכן כי הדרך הנכונה ביותר הניצבת בפני השלטון היא להודיע לציבור החי בחששות הולכים וגוברים נוכח מלחמת האיסלאם המשתוללת בעולם כמו מחלה קטלנית, כי בידי ועדה מיוחדת של הכנסת - אולי ועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון - שהרכבה האנושי והמקצועי יפורסם, תופקד האחריות לבדוק את החלטות הממשל והיערכותו ל"יום סגריר", כמו גם את דרכי תפקודו בתחום הרגיש והמסוכן הזה. כפי שנהוג בארה"ב, למשל. אם זה מתאים ונכון לדמוקרטיה האמריקנית, זה בוודאי צריך להיות טוב וראוי גם לנו.

תאריך:  20/05/2015   |   עודכן:  20/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי ילחץ על "הכפתור האדום"?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
טוב אתה
אהרון שחר  |  20/05/15 14:28
2
איום ב" מכה שנייה" ל-א רלוונטי
דוד צימרמן  |  20/05/15 16:19
 
- נא השלם
יוסי מ  |  20/05/15 16:43
 
- המסקנה היא
אהרון שחר  |  20/05/15 18:57
3
זה לא נושא לעיתון ולדיון פומבי
אתיק  |  21/05/15 10:25
4
שאלות היפותטיות מביאות מענים
רפי לאופרט  |  22/05/15 15:23
5
אל תדאג אף אחד לא יזרוק עלינו
פצצה  |  22/05/15 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
דן שפירו אומר שהנחיית הנשיא ניתנה לגבי היחסים עם ממשלתו החדשה של נתניהו    מבהיר במפורש: במידת הצורך - קיימת גם האופציה הצבאית מול אירן
מירב ארד
נשיא ארה"ב התייחס בראיון לאל-ערבייה לממשלת נתניהו החדשה וציין: שלא ניתן להגיע להסכם, בין היתר "בעקבות הרכב הממשלה"    הוא חזר והדגיש את מחויבותו לחזון שתי המדינות
עופר וולפסון
דיפלומטים פועלים השבוע ליישב את הפרטים של הסכם סופי בווינה, מבלי שהודיעו על כל פריצת דרך משמעותית    שר החוץ: "אופטימיים אך מוכנים לכל תרחיש"    נקודת המחלוקת העיקרית: מועד והיקף הסרת הסנקציות
יוני בן-מנחם
מנהיגי המפרץ החשובים זועמים על הנשיא אובמה על שבגד בהם והעדיף את אירן על פניהם    ארצות הברית הגיעה למסקנה כי אירן היא הכוח העולה במזרח התיכון ויש לתמוך בה כדי לשמור על האינטרסים של ארה"ב
עופר וולפסון
ראש הממשלה בנאום בכנסת: "לממשלה החדשה אתגרים רבים - אך ההתמודדות המתמשכת מול האיום האירני תתפוס מקום מרכזי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il