X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המשטרים המלוכניים נהנים מלגיטימיות מובנית, בעוד שהמשטרים שנוסדו בהפיכות צבאיות חייבים להפגין נאמנות לרעיונות ולמפעלים גדולים, כגון פריחה כלכלית, שבדרך כלל אין הם מצליחים להגשימם, ואז הם פונים לאלימות כדי לבלום את מחאת נתיניהם
▪  ▪  ▪
בשאר אסד הוא הרופא הפרטי שלך

פסקי דין מוות נגזרו על נשיאה לשעבר של מצרים מוחמד מורסי ועל מספר מנהיגי-הצמרת של "האחים המוסלמים", כמו מוחמד בדיע וחירת אלשאטר. חוגים ערביים ובינלאומיים עוסקים בנושא ותוהים האומנם יבוצעו פסקי הדין.
כנהוג, בית הדין העביר את מסמכי גזר-הדין להכרעתו של המופתי, שכן הדעת נותנת שביצוע פסקי דין מוות נגד מנהיג צמרת מחייב שיקול דעת ברמה הגבוהה ביותר.
קיימים מספר גורמים שעל ההנהגה המצרית לשקול:
  • ביצוע פסק דין מוות נגד מי שנבחר בבחירות דמוקרטיות לנשיאות יעורר התנגדות בזירה הבינלאומית, וכבר החל לחץ בינלאומי כלפי הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי בנושא זה.
  • ביצוע גזר הדין עלול להסלים את גל המחאות ומעשי האלימות המתרחשים ברחבי מצרים. יש להביא בחשבון כי ל"אחים המוסלמים" יש עדיין תמיכה נרחבת.
לביצוע גזר דין מוות בטרוריסטים מן השורה לפני ימים אחדים ב-6 מחבלים מארגון "אנצאר בית אלמקדס" הייתה התנגדות פחותה מביצוע גזר דין כזה לגבי מנהיג וסמל של תנועת "האחים המוסלמים".
  • עצם הפניית הסוגיה לסמכות דתית כמו המופתי להכרעה סופית תיחשב צעד המרמז כי השלטון מכבד את הדת והלכתה, בניגוד לטענת "האחים המוסלמים".
  • קיימת אפשרות סבירה שא-סיסי ישעה לעצתו של הפרשן הסעודי בעל המוניטין טארק אלחמיד, ובסופו של דבר יבטל את עונש המוות של מורסי וימיר אותו במאסר. בכך תתחזק הסמכות של א-סיסי ומשטרו והם יזכו בנקודות זכות של כבוד ומתינות.
אחרים נפלו ולא הם
גדולי הפרשנים בעולם הערבי עסוקים בימים אלה בניתוח התופעה המדהימה שמשטרים רפובליקניים ומהפכניים נפלו או הזדעזעו והתנדנדו בגלל "האביב הערבי", בעוד שמשטרים מלוכניים מסורתיים נשארו על-כנם והוכיחו את יציבותם. כך, המשטרים בתוניסיה, מצרים, תימן, לוב וסוריה נפלו או בדרכם ליפול, ואילו המלוכות והאמירויות כמו ירדן, מרוקו, סעודיה, בחריין ושש אמירויות המפרץ ממשיכות להתקיים, ושלטונן רק הולך ומתייצב.
בעיתון "אלסיאסה" הכווייתי כותב אחמד אלדואס (27.4.15) כי:
"העולם המודרני בלתי יציב מלבד המשטרים המלוכניים. מדינות המפרץ יציבות וכך גם המלוכות של הולנד, דנמרק ונורווגיה. לעומת זאת, מרבית המדינות באסיה, אפריקה ודרום אמריקה סובלות מאי יציבות פנימית, וזאת למרות הפוטנציאל התיירותי הטמון בהן ולמרות אוצרות הזהב והמחצבים שבשטחיהן. הן סובלות מהעדר ביטחון, וחייו ושלומו של האזרח חסרי מגן.
"המשטר המלוכני נשאר על-כנו, כי הוא משטר יציב, והנסיונות להסית נגדו נכשלו. כוחות ערביים מהפכניים היו משוכנעים שהאמירויות והמלוכות יתמוטטו, אך הן נשארו והמסיתים קרסו".
הסופר הצרפתי ז'ן מרטינז כותב בספרו החדש "מוחמד השישי - מלך היציבות" כי:
"מרוקו לא הושפעה מן הזעזועים שפקדו את שאר מדינות ערב, כי משטר המלוכה בעיני העם מתאפיין בממד רוחני מסורתי - שאינו קיים במשטרים שנפלו.
"זאת ועוד, בין המפלגות במרוקו אין מאבק על המנהיגות הדתית, היות שהמלך נושא את התואר 'נסיך המאמינים' בשל השתייכותו למשפחת הנביא.
"מרוקו היא החומה שנשארה מחוץ לתחום ההתפשטות של הקבוצות הקיצוניות הפועלות ברצועת החוף הצפונית של אפריקה, למרות הפעילות המאסיבית של בוקו חראם ואל-קאעידה".
יש להוסיף כי גם השושלת הירדנית נחשבת כנמנית על בית הנביא מוחמד, והמלך הירדני נקרא על-ידי עמו: "אדוננו".
המשטרים המלוכניים נהנים מלגיטימיות מובנית, בעוד שהמשטרים שנוסדו בהפיכות צבאיות חייבים להפגין נאמנות לרעיונות ולמפעלים גדולים, כגון פריחה כלכלית, שבדרך כלל אין הם מצליחים להגשימם, ואז הם פונים לאלימות כדי לבלום את מחאת נתיניהם.
למן החודשים הראשונים של פרוץ "האביב הערבי", חזה האלוף (מיל.) עמוס ידלין העומד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי את יציבותם ועמידתם האיתנה של המשטרים המלוכניים מפני הגלים ההרסניים, בהסבירו כי:
  • משטרים מלוכניים מסורתיים משמשים סמל לעם וייצוג מכובד שלו.
  • משטרים מלוכניים אינם מבטיחים הרים וגבעות לעמיהם, ועל כן אין גם אכזבות כשהציפיות אינן מתממשות.
  • קיומם של חוק וסדר במשך עשרות שנים.
לנימוקים אלה יש להוסיף גם את עושרם של חלק מן המשטרים המלוכניים, כמו סעודיה ומדינות המפרץ, שאיפשר להם לנקוט צעדים דרסטיים כדי להדוף את הגל, באמצעות השקעה ברווחת עמיהן. כך לדוגמה, שחרר בית המלוכה הסעודי מכספי הרזרבות 135 מיליארד דולר לתחום הדיור והשירותים החברתיים. עם זאת, יש להבהיר כי גם משטרים מלוכניים שאינם עשירים, כמו ירדן ומרוקו, הוכיחו את יציבותם.
זאת ועוד, מהפכות "האביב הערבי" ושינוי המשטרים שבאו בעקבותיהן לא הביאו ברכה. להפך. מצבן הכלכלי והחברתי של המדינות שנסחפו בגל המהפכני רק הלך והחמיר. גם מצב זכויות-האזרח בהן התדרדר. לכן, עמים במדינות שלא נדבקו בנגע וראו את מה שמתרחש במדינות "האביב הערבי" - נזהרו. הם למדו את הלקחים ונרתעו, וכבאפקט הדומינו, כשלונם של "האחים המוסלמים" במצרים פגע בקבוצות דומות במדינות ערב אחרות.
וכך הפכו המלוכות והאמירויות מוקד קנאה לשאר המדינות בעולם הערבי.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  22/05/2015   |   עודכן:  22/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האומנם יוצא מורסי להורג
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מנשה שאול היקר,
שאול אבידור  |  23/05/15 12:02
2
הגבלת ילודה ל"ת
מנשה שאול  |  23/05/15 14:04
3
הגבלת ילודה
מנשה שאול  |  23/05/15 14:22
 
- חבל.
שאול אבידור  |  23/05/15 17:16
4
עד 120
אהרון שחר  |  23/05/15 21:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
זאק גולד
עליית נוכחות הג'יהאד בחצי האי סיני גובה מחיר הולך וכבד מהאוכלוסייה המקומית ומהחברה השבטית באזור. במטרה להתמודד עם האתגר, התכנסו מנהיגי השבטים מכל חצי האי ב-10 במאי ודנו בתוכנית פעולה. אם כל ההמלצות של איגוד השבטים בסיני ייושמו במלואן, תהיה לכך השפעה חיובית בהרגעת השטח בסיני
יוני בן-מנחם
אירן וסוריה חוששות שארה"ב תומכת בחלוקתה של סוריה והקמת מדינה בצפונה שבירתה היא העיר חלב. האופוזיציה הסורית רשמה הצלחות בשדה הקרב בצפון סוריה ואם תתמיד בכך היא יכולה להביא לחלוקתה של סוריה
יוני בן-מנחם
כוחו של ארגון דאעש מתגבר בעירק, בסוריה ובמדינות המגרב    הצלחותיו בשדה הקרב עלולות לעודד תופעה של אלפי מתנדבים לשורותיו
יורם שוייצר
ייתכן שבמסגרת המאמץ לבלום את התרחבות השפעתה של 'המדינה האיסלאמית' ברצועת עזה ובסיני ייווצר שת"פ עקיף ובלתי מוצהר בין חמאס למצרים, ובין חמאס לישראל. זאת, למרות שמצרים מאשימה בפומבי את חמאס בסיוע לפעילות 'אנצאר בית אל-מקדס' - 'ויליאת סיני', וכן בהסתרתם או למצער באי-מעצרם והסגרתם של פעילי הארגון לידיה
עופר וולפסון
כ-200 בני אדם נהרגו במתקפה, בהם אנשי כוחות הביטחון ואזרחים, שבוצעה באמצעות שש מכוניות תופת
רשימות נוספות
הפסקת האש בתימן נמצאת בתקופת מבחן  /  יוני בן-מנחם
הפסקת אש הומניטרית ל-5 ימים בתימן  /  יוני בן-מנחם
מלך סעודיה ביטל פגישה עם אובמה  /  עידן יוסף
נאטו ערבי  /  מנשה שאול
סעודיה בפאניקה  /  ישראל רוזנבלט
השבטים בסיני נגד דאעש  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il