X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החברות נקלעו למצב אין ברירה שכופה עליהן את העלאת מחירי הליסינג. אולם חרף העובדה כי ביכולתו לחלץ את השוק מפגיעה בצרכנים ובהכנסות המדינה, משרד התחבורה אינו נוקט בצעדים המתבקשים - חידוש מיידי של תוכנית הגריטה וסלילת הדרך ליצוא כלי רכב משומשים לחו"ל
▪  ▪  ▪
להחיות את תוכנית הגריטה [צילום: AP]

בימים אלה התפרסמו דוחותיהן של 4 חברות הליסינג הגדולות בארץ, המחזיקות ביחד למעלה מ-60% מנתח השוק. אין ספק - התשואה הכוללת של החברות איננה מצדיקה את הסיכונים הכרוכים בפעילות זו וללא שיחול שינוי בתחום מכירת כלי הרכב המשומשים, תאלצנה החברות להעלות את מחירי הליסינג. את האצבע המאשימה למצבן של חברות הליסינג יש להפנות ישירות למשרד התחבורה.
בכבישי הארץ נעים כ-220 אלף כלי רכב המשמשים את ענף הליסינג התפעולי. מרכיב חשוב בהכרת הפעילות היא כי חברות אלה מדווחות על הון עצמי, המשמש לצורך פעילות הליסינג הינו כ-1.8 מיליארד שקלים. בסיס ההון הנ"ל משמש לצרכי הרחבת הבסיס ההוני לרכישת כלי הרכב. החברות משתמשות במקורות בנקאיים, אגרות חוב מהמוסדיים, וכמובן מאשראי המוענק להם ע"י היבואנים עצמם.
בשנת 2014 לא היה צריך לקרות דבר שישפיע על תוצאות פעילות הליסינג התפעולי בישראל. לכאורה, היקף פעילות הליסינג מניב הכנסות שנתיות, לחברות אלה, בסך כולל של 6 מיליארד שקלים, המשקף גידול של כ-9.7% לעומת שנה קודמת.
עם זאת, אין להתעלם מכך, שמדובר במספרים שאינם נכונים, המספרים כוללים את הסכומים הנובעים ממכירת כלי הרכב שסיימו את תקופת הליסינג. מהדוחות שפורסמו קשה לבחון אם מדובר בגידול בהכנסות מהשכרת רכב או שמא מהכנסות שנובעות ממכירת כלי רכב. ככל שחלה עליה בהיקף מכירת כלי הרכב ביחס להיקף ההשכרה - הדבר מעיד על מגמת צמצום של הענף.
אחת הדרכים לחזק את איתנותן הפיננסית של חברות הליסינג הוא ביצוע מהלכי התייעלות, אלא שבענף שבו השירות הוא האלמנט היחידי בו חברה יכולה להתעלות מעל למתחרותיה, מדובר במהלך בעייתי שכן על החברות לדאוג לפריסה ארצית של סניפים בהן יינתנו שירות על בסיס מקומי ועל-ידי צוותי עובדים מיומנים. כלל הוצאות אלה מהוות מרכיב חשוב בהוצאות חברות הליסינג. וזוהי בהחלט סיבה נוספת לרווחיהם המצומקים.
לפיכך, החברות נקלעו למצב אין ברירה שכופה עליהן את העלאת מחירי הליסינג - מהלך שיגרור פגיעה בהכנסות המדינה שכן שיעורי המס שנובעים משווי השימוש המסתכם במיליארדי שקלים יצטמצם בעקבות צמצום הענף כפועל יוצא מהעלאת המחירים. הפתרון למצבן של החברות נמצא במגרש של משרד התחבורה, אולם חרף העובדה כי ביכולתו לחלץ את השוק מפגיעה בצרכנים ובהכנסות המדינה, הוא אינו נוקט בצעדים המתבקשים - חידוש מיידי של תוכנית הגריטה וסלילת הדרך ליצוא כלי רכב משומשים לחו"ל.
החייאת תוכנית הגריטה תוביל לעלייה בהיקף רכישת כלי רכב חדשים ומשומשים שכן השוק הישראלי אינו יכול לקלוט את כל כלי הרכב המשומשים. ההיגיון הפיננסי שעומד מאחורי תוכנית הגריטה שונה לחלוטין ובאופן בלתי מוסבר כאשר מדובר על גריטה של כלי רכב באירופה. כך למשל, רק לאחרונה, הוברר כי בהולנד, עיריית רוטרדם מעניקה 45,000 שקלים (9,000 אירו) על כל גריטת כלי רכב ישן. עיריית רוטרדם לבדה הקציבה למעלה מ-36 מיליון שקלים לביצוע תוכנית הגריטה.
שומה על מקבלי ההחלטות ליצור תוכנית גריטה יעילה, אסרטיבית, תוך שיתאפשר מכירת כלי רכב לצרכי גריטה במועדים קצרים יותר (החל מ-10 שנים) ובמחירים גבוהים יותר. אם בגרמניה אחרי 9 שנים התוכנית מאפשרת קבלת 2,500 אירו לצרכי החלפת רכב משומש שמיועד לגריטה כנגד חדש מייצור מקומי שעלותו נמוכה מזה שבישראל, אין כל סיבה שלא לעשות תוכנית דומה גם אצלנו. בנוסף, על המדינה לאפשר לחברות הליסינג לייצא את כלי הרכב המשומשים לחו"ל, תוך מקסום הרווח הגלום בהן ובלימת הצפת השוק ברכבים משומשים שתוביל גם היא לעליה במספר רכישות כלי הרכב החדשים.
יצוא כלי רכב משומשים לחו"ל אומנם יחייב השבת מיסים אבל מאידך יאפשר למדינה ליהנות מהכנסות רבות נוספות. מחד-גיסא, חברות הליסינג ידרשו לקבל חלק יחסי מהמיסים ששילמו בעת רכישת כלי הרכב. כאמור, מדובר על חלק יחסי בלבד, שהוא נמוך בכ-50% מגובה המיסים המשולמים על כלי רכב חדשים. מאידך-גיסא, תתרחש הגברת יבוא ומכירה של כלי הרכב חדשים המניבים הכנסות כפולות למדינה. מהלך זה יעזור לחברות הליסינג להיפטר מכלי הרכב המשומשים במחירים טובים, ומאידך יגדיל את הכנסות המדינה.

הכותב הוא יועץ ליסינג לחברות ולארגונים גדולים. הקים את ענף הליסינג בישראל והקים וניהל בשנות ה-90 את חברת ניו קופל (חברת הליסינג הראשונה).
תאריך:  25/05/2015   |   עודכן:  25/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק הליסינג מצוי בקיפאון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
סורי, אבל לא קניתי..
מפוכח  |  25/05/15 17:46
 
- חזק אתה
יוזף..  |  25/05/15 18:40
 
- גם אני איתכם
עיניים פקוחות  |  25/05/15 21:23
 
- למה שאני אשלם לטייקוני הרכב
עצוב שדופקים אותי  |  26/05/15 14:42
2
אין בושה לכותב
קורן מטבריה  |  25/05/15 21:36
3
שוק נחלש, מדוע שהמדינה תסבסד?
אחד העם  |  25/05/15 22:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לקרוא כדי להאמין: אולמרט - אשר שיבש פעמיים את מהלכי משפטו והדיח פעמיים את שולה זקן שלא להעיד - טוען שמגיעה לו התחשבות בשל הזמן הרב בו נמשך ההליך המשפטי נגדו
עמי דור-און
כיצד מגיע לישראל כסף זר ממדינות איסלאם אויבות ומסייע לפעילות של עמותות כמו שלום עכשיו    חובה על המדינה לטפל במסגרת החוקית הראויה בכל הגורמים הפועלים לפגיעה ביסודותיה
ציפי לידר
מה לומדים מהשיר "לא ארחף בחלל" על מתן תורה, על הרלוונטיות האישית והלאומית לימינו, על הגבול בין האסור והמותר, ועוד? על כך ברשימה שלפנינו
ציפי לידר
פרשת הגיורים עלתה לאחרונה לכותרות בנסיבות פוליטיות ועוררה הדים רחבים בציבור הרחב ובכלי התקשורת. אולם מעבר לכל מחלוקת אישית או פוליטית דומני כי מדובר במחלוקת עקרונית בין בית שמאי לבית הלל, בין המקילים לבין המחמירים בהלכות גיור
דביר מור
מדוע ראש הממשלה נסער כל כך לגבי התקשורת הישראלית? האם שמירת תיקי החוץ והתקשורת לעצמו, שוב נעשית משיקולים נטו פוליטיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il