X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין העליון בתביעת הבדואים לבעלות על קרקעות מהווה תקדים בהסדרת נושא אדמות הנגב וגם: מדוע בשבועות אנו משחררים את רוחנו מבית האסורים
▪  ▪  ▪
חבית אבק שריפה המשליכה על כלל זיקתנו לאדמות הארץ. אדמות אל-עראקיב [צילום: מיכל רותם]

בשבוע שעבר נפל דבר בעולם המשפט. בית המשפט העליון דחה לחלוטין את תביעת הבדואים בגיבוי ארגוני השמאל בנושא אל-עראקיב. המקום הפך לסמל ולמוקד בעירה ביחס לכלל אדמות המדינה. הבדואים טענו לבעלות על קרקעות בנגב הצפוני מכוח "זכויות עתיקות", התובעים דיברו על "אדמות היסטוריות" שמהן נושלו, ושבעצם שבט אלעוקבי עיבד את האדמות האלה בתחילת המאה ה-19.
לעזרת התובעים נחלץ פרופ' אורן יפתחאל כעד מומחה שטען לקיומו של יישוב בדואי קדום בתחומי אל-עראקיב, אבל כל טענותיו נדחו. הן המחוזי והן העליון ביקרו אותו בחריפות. השופטת שרה דברת כתבה: "התברר שהוא סמך על מקורות וציטט אותם בלי שטרח לקרוא בהם". בפס"ד העליון כתבה השופטת אסתר חיות: "מניתוח הראיות עולה כי פרופ' יפתחאל אינו נסמך על ראייה אוביקטיבית". ייתכן שהשבט הבדואי חנה במקום כחלק מנדודיו, אבל זה לא מוכיח שהיה שם יישוב קדום.
הדבר המעניין היה הדיון בדבר שממת הנגב במאה ה-19. המומחית מטעם התביעה, פרופ' רות קַרק, טענה שחלקות אל-עראקיב לא היו מיושבות ומעובדות באופן קבוע עד ראשית המנדט הבריטי. היא הסתמכה על סקרי קרקע, מפות היסטוריות, תעודות רשמיות וספרי מסע. חשיבות הדיון המשפטי חורגת מהסיפור הפרטי של אל-עראקיב ונוגעת בטענה ההיסטורית באשר לכלל הארץ שהייתה ברובה שוממה, הן מבחינה חקלאית והן מבחינת תושבים.
פריט חשוב בראיות היה מפת הסקר של הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל (PEF), סקר מעמיק ויסודי שנערך בשנים 1877-1871 ופורסם בשבעה כרכים. המפה הייתה כה מפורטת עד שפורסמה ב-26 גיליונות (זמינה כיום באינטרנט). אנשי הקרן שירטטו כל ואדי, כל יישוב, עץ, בית. הם חרשו את השטח לאורך ולרוחב, ועיון במפה מלמד על העזובה והשממה של הארץ, ועל מספר התושבים הנמוך.
התובעים הבדואים טענו לזכויות באדמות מכוח היותם "ילידים", אבל בית המשפט הטיל ספק בטענה, שכן גם לפי גרסתם הם הגיעו לנגב לאחר שכבר היה בשליטה של האימפריה העות'מאנית, ולכן לא מדובר במיעוט ילידי שנכבש על-ידי שלטון זר. מקריאת פסק הדין מתברר שהבדואים העותרים העידו ששבטם, אלעוקבי, נלחם נגדנו במלחמת העצמאות לצד צבאות ערב ובעקבות ההפסד נפוץ חלקו לעזה ולירדן. בשום שלב לא הוצג קושאן על האדמות ואפילו לא רישום שלהן כקרקע שהוקצתה לשבט בידי העות'מאנים. גם לא הוצגה ראיה שממשלת המנדט או האימפריה העות'מאנית הכירו בזכויות ילידות של הבדואים. בית המשפט שלל עקרונית את הניסיון "לייצר זכויות יש מאין".
פסק הדין חשוב מאין כמותו והוא צריך לשמש בסיס להסדרת נושא אדמות הנגב מול תביעות הבדואים. מדובר בחבית אבק שריפה המשליכה על כלל זיקתנו לאדמות הארץ. אסור להשאיר את הסוגיה הזאת תלויה ועומדת. לתשומת לב הממשלה החדשה.

כל אנשי הקמפיין
יצחק הרצוג [צילום: Tomer Neuberg/Flash90]

חלקו הראשון של הסרט על מסע הבחירות של הרצוג ממשיך את הקו שנשמע בתקשורת מאז תבוסת השמאל בבחירות: הייתה תקלה, לא היה "קמפיין" טוב. קוסמטיקה

חלקו הראשון של סרטה של הבמאית ענת גורן ("המקור", ערוץ 10) על מסע הבחירות של יצחק הרצוג ממשיך את הקו שנשמע בתקשורת מאז תבוסת השמאל בבחירות: הייתה תקלה, לא היה "קמפיין" טוב, ההתנהלות לא הייתה נכונה. קוסמטיקה. נכון שהכשלים מוצגים עכשיו בגלוי בעוד במהלך מערכת הבחירות התקשורת התגייסה להעלים אותם, אבל זאת חוכמה שבדיעבד. גם הניתוח שנשמע מפיו של ראובן אדלר או תמי שיינקמן, היועצת הפוליטית של הרצוג, נשמע לעייפה מצד עיתונאים רבים. "מי שניצח את הקמפיין הזה היה רק ביבי... השקרים האלה עם האוטובוסים ועם הנחילים", העימות הקטן ב"פגוש את העיתונות", גרבוז וכדומה.
זה לא רציני. זה המשך היהירות שהפסידה את הבחירות. חשבון הנפש שנשמע עד היום הוא כיצד טעינו בחיזוי התוצאות והסקרים. הביקורת - גם בסרט - נותרה טכנית. כאילו אם היו מכים עוד יותר את נתניהו ו"הולכים על הראש של שרה" - הייתה התוצאה אחרת. הסיפור של גרבוז והקמעות מוצג רק כטעות וכמה חבל שהרצוג לא פירסם סטטוס בפייסבוק נגד.
אין דיון על התכנים. ברור לשמאל שהתכנים שלו מצוינים, הרעיונות המדיניים והכלכליים שלו הם לעילא ולעילא, ורק אם יידע להלבישם בכתונת משחק נכונה, הציבור יקנה זאת. כדי כך פשה העיוורון במחנה הגדול והחשוב הזה. כמו לא עברנו יותר משני עשורים שבהם ניסינו וחווינו את הפתרונות המדיניים הללו שהתפוצצו בפנינו בדם ואש ותמרות עשן. כאילו איננו רואים כיצד שינה המזרח התיכון את פניו לחלוטין, אבל השיח השמאלי - גם בבחירות הנוכחיות - נותר כאילו אנחנו עדיין בשנות ה-80. ככה לא בונים תיקון.

ביכורי הדעת

החברה הישראלית מקיימת דיאלוג של קרבה וריחוק עם המסורת היהודית ועם אוצר החוכמה ששום אומה לא העמידה כמותו לצאצאיה. "לא בשמיים היא", אמר משה בדברי פרידתו מהעם. לא בשמיים היא, נאמר אנחנו ונבקש אחר אוצרות החוכמה הללו שלא אחת הזנחנו והעדפנו להשאיר אותם אצל אחרים. גם אם נזנח הניגון היהודי - היה זה לשווא. הוא חוזר ביתר שאת ודופק על חלוננו. בעיקר אנחנו, שהעברית היא שפתנו.
מכיוון שאיננו חקלאים ברובנו, אפשר להבין את חג הביכורים גם כביכורי הדעת, הבשלת תהליך הלימוד, קטיפת פירות המאמץ האינטלקטואלי והנפשי, בואכה מתן תורה פרטי וכללי. חג השבועות הוא סיום התהליך שהחל בפסח. בפסח נזהרנו מחמץ ואכלנו מצות, ואילו בשבועות אנחנו מצווים להקריב דווקא חמץ.
החמץ, כלומר הלחם, הוא היעד והתכלית של החקלאי כבר מראשית עבודתו. לעומתו, המצה היא לחם שנעצר בתחילת התהליך, חיסרון המצפה להשלמתו. המצה היא לחמו של העני, גם זה העני בדעת - ואילו החמץ והשאור המתפיח את עיסת הבצק מייצג גם את העשיר בדעת, או לפחות את זה שעמל והשקיע כל הדרך עד שקנה חלק ונחלה בחוכמת עמו.
בפסח יצאנו מבית עבדים - כל אחד ומצרים שלו, המיצרים המעיקים על חייו. בשבועות אנחנו משחררים גם את רוחנו מבית האסורים - כל תקופה ואסיריה, כל תקופה וסוהרי הדעת שלה. וגם באומרנו זאת, נזכור את דברי רבי טרפון, איש המאה השנייה לספירה, שאמר בפרקי אבות: "לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה".

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 22.5.15)
תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא יוצרים זכויות יש מאין
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ההסטוריה מלמדת אותנו,
אל תתרגש הרבה  |  26/05/15 14:59
 
- את/ה צודק/ת, אבל שימ/י לב,
הערה חשובה.  |  26/05/15 16:17
2
נתן הופעת אורח אדירה,
מרלון ברנדו הגדול  |  26/05/15 15:19
3
ואולי טוב שהשמאלנים לא עושים ח
חשבון נפש  |  26/05/15 17:07
4
הסמאל לא השלים
אדם הגון  |  30/05/15 18:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
האיש ששכנע אותנו, או יותר נכון את התקשורת, לאמץ את תפיסתו ולנפץ את עקרונות חלוקת הסמכויות במדינה, פתח עכשיו במערכה חדשה, הפעם נגד שרת המשפטים, על שום שהרהיבה עוז וכבר אמרה שתפעל לחיזוק הכנסת
אורי שרגיל
ארגונים כגון אש"ף, פתח, חמאס, חיזבאללה מבלבלים את העולם    אלה למעשה 'אירגוני טרור מוסריים', כפי שהעולם מגדיר אותם
עמוס גלבוע
שלא בצדק תוקפים את ברק על היציאה של צה"ל מלבנון, ומכנים אותה "בריחה". ברק רצה לצאת מלבנון בהסכם עם סוריה ולבנון, אך משהשיחות עם אסד התפוצצו, הגה ברק רעיון מבריק: אם ככה, אז נעשה הסכם עם האו"ם על בסיס החלטה של מועצת הביטחון, ונזכה בלגיטימיות בינלאומית
אברהם פכטר
איילת שקד כשרת המשפטים מתכוונת לחזק את הכנסת, את החלטות הממשלה ולשמור על מקומו, תפקידו ומעמדו המיוחד של בית המשפט העליון - במסגרת האיזונים החיוביים. ההתנפלות על גב' שקד הייתה גסה ולא הגיונית. אילו הייתה נציגה של המחנה הציוני - הייתה מקבלת פרס ופרסום
איתן קלינסקי
ראויה תל אביב, שבדרך הומה בלב ליבו של מוקד ההתרחשות הביטחונית בקריה יונצח שמו של איש, שכל הווייתו נשאה שלום. כשם שראוי הנגב בו פעל, ששמו של לובה אליאב הונצח בפנינת נוף שעל פני גבול ישראל-מצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il