X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה יהודים יש בעולם היושבים תחת התאנה, ותחת הגפן, ותחת הזית, ותחת התפוח, ותחת האגוז שנטעו אבות ואבות אבותיהם בחלקה בה הקימו את ביתם. אין צל ותיקים לרוב יהודי העולם, ואין צל ותיקים לרוב יהודי ישראל, וגם השתולים מתמול הם עקורים משלשום
▪  ▪  ▪
בנייה בהר חומה. עדיין לא איש תחת גפנו ותחת תאנתו [צילום: פלאש 90]

לשם העצם "מולדת" אין אחות בשפה האנגלית. זה מוזר. האמריקנים, והאוסטרלים והקנדים וכמובן אזרחי בריטניה הגדולה אינם פטריוטים פחות מן הצרפתים אך למרבה התמיהה בשפתם אין מולדת. בצרפתית יש, PATRIE, שורשית, מילונאית, והפטריוטים הצרפתים אפילו שרים אותה בשיר הלאומני הבוטה במסריו האכזריים שהם אימצו כהמנון, המרסייז. אלפי מילים צרפתיות חצו את התעלה והטמיעו עצמם באנגלית המדוברת. "מולדת" לא הייתה אחת מהן. לא שאין לעמים דוברי האנגלית מולדת. יש כלכל עם ולשון. אבל שפתם נמנעה משום מה מלהעניק לה שם, וכשהם רוצים לדבר בה או להישבע לה אמונים או להילחם על קיומה, הם נזקקים לקונסטרוקציה מוזרה כלשהו. "Home- land", שאין לה לא 'נחלת אבות' כמו לגרמנים "Vaterland" - ארץ מולדת גיאוגראפית - ולא 'ארץ' אם כנגד שפת אם, Mutterland - ארץ מורשת תרבותית או אתנית(ספרד היא ארץ האבות של אזרחי ספרד וארץ האם של אזרחי ונצואלה או ארגנטינה בדרום אמריקה דוברת הספרדית) אלא ארץ בה בנוי ביתך בניין דורות.
אין לכך הסבר משכנע אבל עובדה היא עובדה. ייתכן כי השפה האנגלית שהתגבשה בבריטניה שידעה כיבושים אתניים בשרשרת - קלטים, רומיים, ויקינגים, אנגלו-סקסים, יוטים ועוד - סברה בסתר ליבה כי לקרא לארץ בשם הרומז כי לכל בניה אב קדמון אחד ואם מיניקה אחת, הוא בגדר של התגרות מסלפת בהיסטוריה והיא בחרה לציין את הנאמנות עד מות למולדת, כנאמנות לבית בו גדלת, לגינה אותה טיפחת, לחלקת השדה שהעניקה לך את לחמך. השוודים בוחרים לקרא למולדתם "fosterlandet'" הארץ שטיפחה אותך, אישית, שם שמחבר את הנאמנות להכרה של השתייכות מכוח חוויית יחיד, ואינו מחבר את כל בני המולדת האחת לעריסה קדמונית אחת העומדת בעבור הכלל מעל לכל.
גם אהבה פטריוטית שרואה את הנאמנות למולדת דרך הפריזמה של הנאמנות לבית ולמה שבית אומר ומסמל - כיבוד אב ואם, הגנה על הילד הרך, חינוך על ברכי תורה ודרך ארץ, האזנה לניגוני האהבה והגעגועים בהם ערסלו הורים את עולליהם, אחוות אחים והכרה בערכו של האלון המשפחתי הן כאלון עליו תולה אדם תקוותיו ומחויבויותיו והן כאלון יוחסין פרטי, טיפוח שכנות בלעדיה קורס כל בית בבדידותו, כבוד הזולת, הישענות על התפילה השואלת ברכת שמים ועל השבועה הדורשת הקרבה על קדושת החיים בארץ בה בנית את ביתך - גם אהבה פטריוטית כזאת היא אהבת מולדת ברה ונקיה והדורה בצניעותה.
הלשון לא כפתה עצמה על בני האדם. אלה נוצצים ונובלים כל אחד ואחד על-פי בחירתו, אולם ראוי לקשוב למה שהיא אומרת. היא חכמה בדרך כלל.
ישראל אינה מדברת הרבה על בית. אדם בישראל חותר לרכוש "דירה". הוא נחשב ל"חסר בית" כשהוא שוכר מקום מגורים ואין ידו משגת לרכוש אותו. הוריו גרים בדירה שלהם והוא בדירה שלו, כי אנחנו נוודים גם בארצנו, מישוב לישוב, מן העיר אל הכפר או להפך, מדירת שני חדרים לשלושה, ולארבעה, ולדירת גג, או לדירה צמודת קרקע פלוס דשא.
כל העולם כולו, גם זה בו דרו עד הנה בנים בבית אבותיהם, נע היום, אפילו מיבשת ליבשת, בוודאי מארץ לארץ, מעיר לעיר, ואף על-פי שהתרבות המקובלת מדגישה עד כמה היא חותרת לקדש את האינדיבידואליות, היא מוותרת על "הבית" כעל מולדתו האישית, המעצבת, הפרטית מאוד, של האדם הטוען בקול שהוא יחיד אבל אינו יודע אפילו אם היה לו מימים ימימה בית אחד בו עיצב את יחידיותו, והוא נע ונד בלהקות ואפילו הוא מניף דגלים ושר את ההמנון בפתיחת כל מפגן ספורטיבי, ופותח את יום הלימודים בבתי הספר בהצהרת נאמנות למדינה, וסבור - לא רק רטורית - כי מדינתו שלו היא הסטנדרט של הטוב והישר והנכון והראוי על פני כל מדינה אחרת, מעטים בקרבו רואים במולדת בית על כל מה שבית נוצר באינטימיות ובערכי הכלל בין כתלי חדריו.
יש לכך השלכות. גם חברתיות, גם ערכיות, גם פוליטיות. כמה יהודים יש בעולם היושבים תחת התאנה, ותחת הגפן, ותחת הזית, ותחת התפוח, ותחת האגוז שנטעו אבות ואבות אבותיהם בחלקה בו הקימו את ביתם. אין צל ותיקים לרוב יהודי העולם, ואין צל ותיקים לרוב יהודי ישראל, וגם השתולים מתמול הם עקורים משלשום והתקווה כי עוד ישבו ילדים בבתים שבנו האבות וזקנים ברחובות שבנו זקניהם כשהיו עולי ימים, היא בנביאים, עדיין בנביאים. מולדת - בית, אי-מתי נגיע ונזכה ונראה.....

תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השתולים מתמול הם עקורים משלשום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
לא ניתן להשתחרר מהרושם שהשרים רוחצים בנקיון כפיהם, מי שלא קבע מדיניות ליום חג לא יכול עכשיו להטיל את כל האשמה על כתפי הרגולטור
מעיין כפיר
שר הכלכלה החדש, אריה דרעי, מיהר לבטל את תקנות הממשלה הקודמת שהפחיתו את הזכאות להנחה במעונות ובמשפחתונים של משרד הכלכלה עבור משפחות אברכים. לא כולם מרוצים: עיתון 'דה מרקר', למשל, הצליח לפרסם ניתוח מופרך לחלוטין של ה'הישגים' שהושגו בזכות האפליה הזו
דרור אידר
פסק דין העליון בתביעת הבדואים לבעלות על קרקעות מהווה תקדים בהסדרת נושא אדמות הנגב    וגם: מדוע בשבועות אנו משחררים את רוחנו מבית האסורים
מרדכי ליפמן
האיש ששכנע אותנו, או יותר נכון את התקשורת, לאמץ את תפיסתו ולנפץ את עקרונות חלוקת הסמכויות במדינה, פתח עכשיו במערכה חדשה, הפעם נגד שרת המשפטים, על שום שהרהיבה עוז וכבר אמרה שתפעל לחיזוק הכנסת
אורי שרגיל
ארגונים כגון אש"ף, פתח, חמאס, חיזבאללה מבלבלים את העולם    אלה למעשה 'אירגוני טרור מוסריים', כפי שהעולם מגדיר אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il