X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההסתדרות אומנם טוענת שהתארגנות פנימית של עובדים היא "התארגנות מטעם", אך בפועל יש לה יתרונות רבים על פני התארגנות באחת ההסתדרויות
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אחד הגורמים המרכזיים לפריחתה המחודשת של העבודה המאורגנת הוא התחרות על ליבם של העובדים, שהתפתחה בשנים האחרונות בין ההסתדרות הכללית לבין ארגוני העובדים הנוספים, ההסתדרות הלאומית וכוח לעובדים.
בעקבות תחרות זאת התפתחה פסיקה ענפה, המטילה מגבלות על המעסיקים בהתערבות בהתארגנות העובדים. המוביל שבהם הוא פסק דין פלאפון של בית הדין הארצי לעבודה, שאושר בידי בג"ץ, ואשר אוסר על מעסיק להתבטא באופן כלשהו בעניין ההתארגנות. בנוסף, קבעה הפסיקה את כללי המשחק בין ארגוני העובדים ובנוגע לתחרות ביניהם אצל אותו מעסיק. המחוקק מצידו ביצע שינויים בחוק ההסכמים הקיבוציים, המגנים על ההתארגנות ועל המתארגנים, וקבע איסורים וסנקציות על מעסיקים אשר מבקשים לפגוע בתנאי עבודתם של עובדים הפועלים במסגרת הארגון.
כל אלה הביאו להתארגנות עובדים במקומות עבודה רבים וחתימת הסכמים קיבוציים. הסכמים אלו שיפרו את תנאי עבודתם של העובדים ואיפשרו לארגוני העובדים לגבות דמי חבר ודמי טיפול, המנוכים משכרם של העובדים. כספים אלה חיזקו עוד יותר את ארגוני העובדים, שהגבירו את גיוס העובדים ותמיכתם בהתארגנויות חדשות. לאחרונה הוקם בהסתדרות הכללית אגף התארגנויות, היוזם ומרכז את גיוס העובדים החדשים, וגם ארגוני העובדים הנוספים הרחיבו את פעילותם למקומות עבודה חדשים. בעת האחרונה מבינים מעסיקים שהשאלה היא לא האם העובדים יתארגנו, אלא מתי.
עם הגידול הדרמטי בהתארגנות העובדים, נשמעים מעת לעת קולותיהם של עובדים המתנגדים לארגונים ה"חיצוניים". הדברים בולטים במיוחד במקומות בהם פועלת ההסתדרות הכללית לארגן את העובדים, למשל בחברת מגדל, בחברת מנורה ובחברת אמדוקס.
טענות העובדים במקרים אלה מדגימות את החסרונות של התארגנות חיצונית, דהיינו באחת ההסתדרויות: ייזום התארגנות על-ידי עובדים ממורמרים, שאינם חוששים לאבד את מקום עבודתם; קיומם של שיקולים זרים שאינם בהכרח לטובת העובדים; קבלת החלטות משיקולים פוליטיים; התנהלות מנותקת מרצונם של העובדים; מנהיגות עובדים בדרג נמוך, המשמשים בסופו של דבר בובות של ההסתדרות; העדר שליטה על התשלומים לארגון העובדים; תמורה נמוכה יחסית לדמי החבר המשולמים; אקטיביות ולוחמנות יתר לפני חתימת ההסכם הקיבוצי (כל עוד לא משולמים דמי חבר) ופשרנות יתר לאחר חתימתו (לאחר קבלת דמי החבר); שימוש בכספי העובדים כדי לממן את מנגנון ארגון העובדים ועוד.
במקרה של "התארגנות נגדית" מיד טוענת ההסתדרות, כי מקורה בעובדים הפועלים מטעמו של המעסיק. אולם, התארגנות עצמאית של עובדים במקום עבודתם מגלמת יתרונות רבים מבחינתם: מדובר ביחידת המיקוח הטבעית והראויה במקום עבודה; ייצוג אותנטי של העובדים; יצירת שיח ישיר בין העובדים למעסיק ללא השפעות חיצוניות. הארגון הפנימי מאפשר לעובדים ותיקים, נאמנים ומוכשרים להוביל את מהלך ההתארגנות מתוך ראייה רחבה של כלל האינטרסים של עובדי החברה. דמי החבר ודמי הטיפול שמשלמים העובדים ישמשו את העובדים עצמם, ולא יממנו מנגנון של ארגון חיצוני.
חוק הסכמים קיבוציים קובע, כי רק ארגון עובדים רשאי לטעון כנגד יציגותו של ארגון עובדים אחר. בנוסף, בית המשפט העליון קבע את המאפיינים של ארגון עובדים: הוא חייב להיות עצמאי, דמוקרטי ולפעול במישור יחסי העבודה הקיבוציים. עליו לסייע בארגון העובדים ולהוות מסגרת להתארגנות עובדים, לחזק את כוחם של עובדים כלפי המעסיק, לקבוע את תנאי עבודתם בדרך של מו"מ קיבוצי וחתימה על הסכמים קיבוציים. עליו לגבות דמי חבר ודמי טיפול מהעובדים בשיעור סביר, כדי שלא ייחשב כמי שמטרתו רק להתנגד לגבייתם על-ידי ארגון עובדים אחר.
קבוצת עובדים המעוניינת לפעול באופן עצמאי, אינה יכולה להסתפק בהתנגדות להתארגנות העובדים של ההסתדרות; עליה לפעול כארגון עובדים לכל דבר ועניין. התארגנות מפעלית יכולה לפעול גם לצידו של ארגון עובדים קיים, כאופוזיציה שתאפשר ביקורת וחלופה עניינית, ועל כן לארגון המפעלי יש זכות קיום גם לאחר חתימתו של הסכם קיבוצי. עם זאת, עובדים המעוניינים להתאגד באופן עצמאי במקום עבודה לא מאורגן, כדאי שימהרו ויעשו זאת לפני כניסתו של ארגון עובדים חיצוני למקום העבודה, על-מנת שפעילותם תיחשב אותנטית ולא כמהלך נגדי מטעם המעסיק.

הכותב הוא ממשרד גורודיסקי ושות' ועוסק בדיני עבודה.
תאריך:  28/05/2015   |   עודכן:  28/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התארגנות אורגנית
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
דיני עבדות
אהרון שחר  |  28/05/15 09:06
2
צר לי שזו עמדתו של מר גל
אודי.מ  |  28/05/15 11:10
3
הבלוף הגדול
איתמר.ש  |  28/05/15 19:32
4
התארגנות עובדים
מיקי ח.  |  28/05/15 20:02
5
ועד פנימי זה בלוף של ההנהלה
אמת   |  28/05/15 20:03
6
מכין לעצמו את הקרקע
ברכה סעד  |  28/05/15 20:16
7
מאמר מיותר והזוי
אודי מ.  |  1/06/15 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
אנרכיסט שמאלני קיצוני, התמודד בעבודה לחברות בכנסת    הוא חשב שמאמריו בעיתון הארץ, הספוגים בדעות ובביטויים ארסיים נגד כל בעלי התפקידים מקרב אנשי הביטחון והדת, יביאו לו קולות רבים
שמעון זיו
כל 120 הח"כים שנבחרו, נבחרו להוביל את המדינה קדימה ולהבטיח את שגשוגה וקידומה לטובת תושבי ישראל. לצורך כך אין הבדל בין קואליציה לאופוזיציה. אלא שההתלהמות כל כך גדולה, ששוכחים את מטרת בחירתם יום אחרי הבחירות
יוליה בן-משה
תקדים של בית המשפט העליון עלול לפגוע באלפי ילדים עם מוגבלויות קשות, ללא ידיעתם    מדובר בהחלטה שמשנה את מועדי ההתיישנות להגשת תביעות של הורים לילדים עם מוגבלויות; למה המדינה לא מיידעת אותם ומשאירה את העבודה לעמותות ולמתנדבים?
אורי שרגיל
מר פרס ממשיך לטחון בשיניו של סביר: "העמדה האמריקנית העתידית, מרגע שיחזור הריאליזם הפוליטי לירושלים, וגם לרמאללה, הינה ברורה כשמש"
מנחם רהט
סיפור פוליטי ברוח 'תזרום חביבי': זה מה שקורה כשהאגו מכתיב חלוקת תיקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il