ויהי ביום כְּלוֹת משה להקים את המשכן וימשח אותו ויקדש אותו ואת כל כליו ואת המזבח וגו'. (ז/א) המדרש תָּמֵהַ: הלא משה לא הקים את המשכן? כפי שקראנו בפרשות תרומה ותצוה וכי תשא שם למדנו לדעת כי בצלאל ואהליאב הם עשו את המשכן בחכמתם. אם כן מדוע יוחסה הקמת המשכן למשה? דברים אלה מזכירים את האמרה: אחד זורע וְעֲמֵל ובא אחר וקוצר את אשר זרע קודמו ולוקח לו עמלו.
לא די בכך אלא שהוא גם זוכה בכל המחמאות כזורע וקוצר. על כך קהלת אומר: כי יש אדם שעמלו בחכמה ובדעת ובכשרון ולאדם שלא עמל בו יתננו חלקו (ב/כא) מעשים כאלה קיימים, אלא שהמדרש מבהיר כי כאן הדבר שונה. עשית המשכן במדבר הייתה זאת יוזמתו של משה כי ביקש לרכז את עבודת האלוהים במקום אחד במשכן ובכך לבטל את האלילות שדבקה בעם במצרים. ברור היה שמשה לא יעשה את המשכן, וכי רק בעלי ידע ומומחיות ומקצועיות יעשו זאת. עשיית המשכן כלומר הביצוע אינם מקנים לעושי המלאכה את הזכות גם לרעיון. אומנם משה נצטווה על-ידי הקב"ה להקים משכן לה', אבל משה היה הוא שהביא את הדבר לידיעת העם.
המשכן הוא בסך-הכל מבנה עראי שאלמלא שרתה בו רוח האלוהים, כפי שאמור להיות לא הייתה לו כל משמעות למבנה זה כמבנה עראי כמו למקדש שעתיד לקום בארץ. מדובר כאן במבנה נייד במדבר שלא שרתה בו רוח האלוהים, לפי המדרש, באו אל בצלאל ואהליאב שעסקו במלאכת המשכן, וביקשו מהם להעמידו, ולא היו יודעים להעמידו וכל ניסיונותיהם להעמידו עלה בתוהו והמשכן הוקם ונפל.
בא הקב"ה ואמר למשה שלא היה לו חלק במלאכת המשכן אתה תקים את המשכן שיעמוד ולא יפול, כדי שידעו בני ישראל כי בלעדיך לא יעמד המשכן. אמר (משה) להקב"ה: איני יודע להעמידו, אמר לו: עסוק בידך ואתה מראה (כאילו) אתה מעמידו והוא עומד מאליו, ואני כותב עליך שאתה הֲקִימוֹתוֹ שנאמר: ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן (שמות מ/יז) ומי העמידו שנאמר: וַיָּקֶם משה את המשכן (שמות מ/יח) ואכן קורה שיש הוגה רעיון אשר אחרים עושים המלאכה ונזקף הרעיון לבעל הרעיון, ויש שהוגי רעיון שלא עשה מלאכה למימושו ונחשב הוגה הרעיון כעושה המלאכה.
אַל יִתְהַלֵּל חוֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ זֶהוּ הַכְּלָל
לְבַל מַעֲשֶׂה הַלּוֹֹחֵם בְּכַחַשׁ מִמֶּנּוּ נִגְזַל
זֶה עוֹשֶׂה מְלָאכָה וְאָחֵר בָּהּ מִשְׁתַּבֵּחַ
זֶה לוֹחֵם נוֹפֵל בַּקְּרָב וְהַחוֹגֵר מִתְרַוֵּחַ
אַף שֶׁהַתּוֹרָה אֵינָה תּוֹרַה כֹּל הַעַמִּים
עָמֶּנוּ סוֹמֵךְ עָלֶיהָ וְדַרְכֵי-אֵל נֶעֱלָמִים
הִיא לָנוּ אוֹת וּמוֹפֶת לָקַחַת גָּם לָתֵת
בָּהּ תִּמְצָא פֵּרוּשׁ לְכֹל נֶעֱלָם בְּכֹל עֵת
רַק הֲפוֹךְ בָּהּ הָפוֹךְ וְצַטֵּט