X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפעם השלישית תוך שלושה חודשים מתברר שהסקרים היו רחוקים מאוד מתוצאות האמת של הבחירות בשל חשיבותם המכרעת בתחומי הכלכלה והעסקים, חובה לבחון האם הכלים המסורתיים נותרו רלוונטיים בעידן המודרני
▪  ▪  ▪
הבטיחו לו רוב [צילום: Lefteris Pitarakis/AP]

זוהי בדיחה ישנה מאוד, שזכתה להרבה וריאציות, אך היא כל כך רלוונטית לענייננו, עד שאין מנוס מלחזור עליה.
טייס נאלץ לנטוש את מטוסו בשמי טקסס, צונח ומוצא את עצמו בלב שדה תירס אין-סופי. הוא מתחיל ללכת ואחרי כמה דקות רואה אדם נוסף ניצב בין השיחים. "היכן אני?", שואל הטייס ואותו אדם משיב: "אתה נמצא בשדה תירס ששטחו 500,000 דונם, הגובה הממוצע של שיח הוא 2.5 מטרים והאורך הממוצע של קלח הוא 18 ס"מ". "אתה סטטיסטיקאי, נכון?", שואל הטייס. בן-שיחו מאשר ותוהה כיצד הגיע הטייס למסקנה זו. הטייס מסביר: "נתת לי מידע מלא, מדויק ולחלוטין בלתי רלוונטי".
ראו מה קרה לסוקרי הבחירות בחודשים האחרונים. בישראל הם צפו ניצחון למחנה הציוני - וכולנו יודעים איך זה נגמר. בבריטניה התחזית הייתה למרוץ סופר-צמוד בין השמרנים ללייבור; בפועל זכו השמרנים בניצחון מוחץ. בטורקיה ניבאו הסוקרים רוב מוחלט למפלגתו של טאיפ ארדואן ואפס מנדטים לכורדים - וקרה בדיוק ההפך.
בכל מדינה ניתנו הסברים שונים ומשונים לכשלון הסקרים. בישראל נטען שהשינוי הגדול חל ב-48 השעות האחרונות בהן לא נערכו סקרים; שהציבור העניש את התקשורת על חד-צדדיותה בכך שנתן לסוקרים מטעמה תשובות שגויות; שנאום "הערבים נוהרים" של בנימין נתניהו גרם להבדל. בבריטניה היו שאמרו, שאנשים חשו אי-נוחות להודות שהם תומכים בדייוויד קמרון, שכן הסקרים יצרו מעין נבואה שעמדה להגשים את עצמה. בטורקיה עוד לא שמענו הסברים, אך ייתכן שייאמר שהחצי-דיקטטורה של ארדואן גרמה לנשאלים לחשוש לומר את האמת בלא הגנתו של הפרגוד.
אלא שאין אפשרות להסתפק בהסברים הללו. כאשר מדובר בשלוש מדינות כל כך שונות בזמן כל כך קצר, חייבים לשאול האם הסקרים במתכונתם הנוכחית לא פשטו את הרגל; האם הם רלוונטיים לעידן התקשורת המודרנית. כאשר המידע עובר במהירות הבזק באמצעות האינטרנט; כאשר עמדות מושמעות בפייסבוק ולא בכיכרות; כאשר ציוץ אחד בטוויטר יכול להשפיע יותר מאשר עשרה נאומים; כאשר המונים מתווכחים און-ליין בזמן אמת - כאשר זוהי התמונה, לא בטוח שסקרים המתייחסים לדקה מסוימת משקפים את העמדה בדקה שאחריה.
לעידן בו אנו חיים יש השלכה אפשרית נוספת. המהירות והשטחיות ירשו את מקומם של האמינות והדיוק. יותר חשוב מי מפרסם ראשון ולא מי מתבטא במדויק. הפוסט, הציוץ והטוקבק באים מהבטן ולא מהראש. לא יהיה זה מופרך לחשוב, שהתשובות לסקרים ניתנות באותה מידה של רצינות ומחשבה - ואילו כאשר הבוחר מגיע לרגע האמת, הוא שם את הקלפי המשקף עמדה שקולה וארוכת טווח.
אלו הן כמובן רק מחשבות של הדיוט, ויש מומחים גדולים בהרבה ממני שצריכים לתת על כך את הדעת. ומדוע הם צריכים לעשות זאת? - משום שלסקרי דעת קהל יש חשיבות כלכלית ועסקית מכרעת. בתחום הפוליטי הם בעיקרו של דבר גימיק, אך בתחום העסקי הם יכולים לחרוץ גורלות. סקרים מהווים שיקול מרכזי בהחלטות על השקת מוצרים ושירותים, על כניסה לתחומים חדשים, על מיתוג וסמלילים. אם הם מספקים מידע שגוי, חברות עלולות להפסיד מיליונים ואפילו לקרוס, כאשר יגלו באיחור שדעתו האמיתי של הלקוח שונה מזו שהשתקפה בסקר. יכול להיות שבתחום העסקי ההצלחה שלהם הרבה יותר גדולה; אבל את זה צריך לבחון לעומק ובצורה אמפירית, ולשאול האם המגמות בסקרים הפוליטיים לא מחלחלות לסקרים המסחריים.
הסוקרים והסטטיסטיקאים חייבים לשבת ולבדוק מה השתבש אצלם. כן, אצלם. לא אצל הציבור. בפרפראזה על דבריו של יצחק בן-אהרון אחרי המהפך של 1977, אי-אפשר להחליף את הקהל אם דעתו לא מסתדרת עם הסקר. נכון לעכשיו, הסוקרים נותנים שירות עוד יותר גרוע משל עמיתם בשדה התירס: לא רק שהמידע שלהם בלתי רלוונטי, הוא גם רחוק מלהיות מלא ומדויק.

תאריך:  08/06/2015   |   עודכן:  08/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התירס וארדואן
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אני הצעתי לאסור על סקרים
אהרון שחר  |  8/06/15 09:35
 
- לא
שמ  |  9/06/15 19:04
2
שקר "לבן",שקר רגיל וסטטיסטיקה ל"ת
דרגות השקר  |  8/06/15 09:57
3
אין היגיון לסקרים כנ"ל
יואל קורנבלום  |  8/06/15 18:22
4
מי אמר את הדברים הבאים ??
יעקב יעקב   |  9/06/15 20:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד קורל בלאיש
פסק דין של השופט עודד מודריק מעלה סוגיות בתביעות פיצויים בגין ירידת ערך בהתאם לסעיף 197 לחוק התכנון והבנייה
איתמר לוין
העימות הפומבי המחוצף והגס עם שרת המשפטים אינו החטא היחיד של יהודה וינשטיין בנאומו היום. הנאום הזה כולל אמירות שחצניות, חסרות יסוד ואפילו כאלו שנועדו להסית נגד איילת שקד
אלעזר לוין
"סין דורשת שעובדיה לא יועסקו בהתנחלויות" - זועקת כותרת ראשית בדה-מארקר    ה"סקופ" כביכול פורסם ב-News1 ב-23 בפברואר    שר הפנים דאז, גלעד ארדן, התייחס לנושא בכינוס סוכני ביטוח לפני חודשיים    גם יאיר לפיד דיבר על כך
דרור אידר
הפעולה מול אורנג' העולמית בסוף השבוע האחרון היא מבוא ופתיח לדרך ההתמודדות הרצויה מול תנועות החרם: לא התגוננות אלא התקפה
יעקב שטרכר
הוצאה על מים של כ-5,000 שקל לחודש בקיסריה?! בסכום זה אפשר לכסות הוצאות של לפחות עשר משפחות. קשה לדמיין כיצד הצליחו להוציא סכום זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il