X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשפט בפרשת רונאל פישר יצא לדרך השבוע. מבט על ההישג של מח"ש בהסדר עם מלכה, על הטקטיקה של פישר, על העבר של דוד ועל צורת הניהול של סובל
▪  ▪  ▪
לא בטוח שיהיה משפט [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

ערן מלכה

הסדר הטיעון עם ערן מלכה הוא הישג מרשים מאוד של מח"ש. תמורת מחיקתו של סעיף שולי - מה זה עוד שיבוש הליכים אחרי שורה ארוכה של עבירות שוחד, מרמה, הלבנת הון, שיבושים ועוד - היא קיבלה ממנו עדויות שעשויות להפליל את ברונו שטיין, לסבך את אפרים ברכה ולקבור עמוק עוד יותר את רות דוד ויאיר ביטון. בקשתה הצפויה של המדינה לגזור עליו שבע-תשע שנות מאסר אינה מהווה הקלה; קשה לראות בית משפט שהיה גוזר על מלכה עונש חמור יותר, גם אם היה מנהל את משפטו עד תומו.
מבחינת מלכה, זהו צעד של יאוש. הראיות נגדו כנראה כל כך חזקות, עד שהאפשרות היחידה שנותרה לו לנסות ולחסוך שנה-שנתיים בכלא הייתה לחתום על ההסדר. גם עופר ברטל ודב גלעד כהן, הקוסמים שהשיגו לשולה זקן 11 חודשי מאסר, לא יכלו להועיל לו יותר מדי. ושלא יהיה לכם ספק: מלכה ראוי לעונש כבד במיוחד, עונש שיגרום לכך שלפחות במשך חמש שנים אף שוטר לא יעז אפילו להתחיל לחשוב על שוחד.

רונאל פישר

לא ברור איזו טקטיקת הגנה ינקטו פישר ועורכי דינו, רון שפירא ונטלי שטרול. לכאורה, הראיות נגד פישר מוחצות: גם עדי מדינה, גם גרסאות של אחרים, גם המון תכתובות ווטסאפ ממכשיר הסמארטפון שלו. בחקירתו שמר פישר על זכות השתיקה, מה שיקשה עליו עוד יותר לתת גירסה בפעם הראשונה בבית המשפט.
נכון לעכשיו, הסניגורים מקשים על המדינה בכל מיני בקשות וטרוניות: בנוגע לחילוט הזמני, בנוגע להבאתו לבית המשפט, בנוגע לצו החיסיון ועוד. זה בסדר נקודתית, אך ודאי אינו מהווה תחליף לקו הגנה של ממש. ייתכן שנכון לעכשיו מטרתם היא להרוויח זמן וגם להראות שאינם מתכוונים להיכנע בקלות. אבל בשורה התחתונה, הסיכוי היחיד של פישר – שוב: על פניו – הוא להגיע להסדר טיעון שיחסוך לו כמה שנות מאסר. ואולי הוא יסכים לספר את האמת על קשריו עם רות דוד ולהפוך גם הוא לעד מדינה, תמורת הקלה בעונש.
השאלה היא האם פישר רוצה/מסוגל להודות באשמה. כדאי לזכור, ששפירא אינו ליטיגטור ועיקר המוניטין שלו הוא כאקדמאי מוביל. באולם רווחה השבוע הערכה, שפישר שכר את שפירא משום שהוא רוצה לנהל בפועל את הגנתו ולעשות את זה עד הסוף.

רות דוד

מה שמוביל אותנו לנאשמת מספר 3. השאלה האם רות דוד העניקה או לא העניקה טובות הנאה לרונאל פישר כאשר שימשה כפרקליטת מחוז תל אביב (פלילי), היא אחת החשובות ביותר בפרשה. זה לא רק מהסיבה המובנת – חומרת המעשים אם יתברר שאכן כך היה – אלא גם לנוכח האפשרות שהיו אז בפרקליטות כאלו שהעלימו עין ממעשיה והם ממשיכים לעבוד בה כיום.
בהקשר זה חשוב מאוד להדגיש: מה שרואים במבט לאחור, אינו מה שבהכרח ראו בזמן אמת. יכול להיות שהיום נגיע למסקנה, שלדוד ופישר היה קשר מושחת ארוך שנים, ושבשמונה שנותיה כפרקליטת המחוז, היא העניקה יחס מועדף ללקוחותיו ב – נגיד – עשרה מקרים. האם בזמן אמת יכול היה מישהו להבחין במעשים כאלו של בערך פעם בשנה? האם כאשר פרקליטת המחוז מקבלת עשרות ומאות החלטות, יכול מישהו לשים לב לדפוס פעולה הנוגע לסניגור מסוים? האם פרקליט בדרג נמוך יותר צריך לייחס לממונה עליו מניעים מושחתים כאשר אינה מקבלת את דעתו?
סביר להניח שהתשובות לשאלות הללו הן שליליות. אך כדי להיות בטוחים, חובה לחקור ולוודא שאין היום בפרקליטות פירות רקובים שנטעו בזמן כהונתה של דוד. וזה, כמובן, לצד הצורך למצות איתה עצמה את הדין, אם יתברר שיש ממש בחשדות הללו. טוב עשה יהודה וינשטיין כאשר הורה על חקירת משטרה מלאה ויש לבצע אותה בצורה מקיפה.

הסדרי טיעון

יש לי הרגשה, שמשפט מלכה-פישר-דוד לא ממש יתנהל. דומה שלפחות שלושת אלו יגיעו להסדרי טיעון. מלכה ודוד הודו במידה רבה במיוחס להם, וכפי שאמרנו – לא ברור איזו הגנה יכולה להיות לפישר. כך שמהצד שלהם, האינטרס בהסדר ברור: לחסוך חלק מהעונש (אם כי ייתכן שההחמרה הצפויה באישומים נגד דוד תקשה על הגשה להסדר איתה). אבל מדוע שהמדינה תסכים, אם יש לה ראיות כל כך טובות כפי שהיא טוענת?
ראשית, החיסכון בזמן יהיה משמעותי גם מבחינת מח"ש והפרקליטות. כמעט כל חוקרי המחלקה גויסו לחקירת פרשת פישר, ואם הם גם יצטרכו להעיד – היא שוב תשותק לימים ארוכים. ומבחינת הפרקליטות, ברור שעדיף לסיים את התיק תוך שתיים-שלוש ישיבות ולא תוך שנתיים-שלוש של הליך בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון.
שנית, ואולי זה העיקר: עדי מדינה הם חרב פיפיות. הם אומנם מעידים מתוך לב ביצת הפשע, אך אינם בדיוק נרקיסים שצמחו בה אלא חלק מן המדמנה. אם היו למדינה מספיק ראיות חיצוניות מוצקות, היא לא הייתה צריכה את ע"י, העוזרת לשעבר של פישר שהפכה לעדת מדינה, את הקבלן ששון חי ואת ההודעות של מלכה. מבחינת התביעה, מוטב שהנאשמים יודו וגם במחיר של עונש פחות חמור, שכן היא יכולה להיות בטוחה בהרשעה בלא להסתכן בחקירה נגדית צולבת של ע"י, חי ומלכה.

המשטרה

אי-אפשר להתייחס לחלקו של ערן מלכה בפרשה כאל "מקרה קיצון" ו"תפוח רקוב" כפי שאוהבים לומר יוחנן דנינו ולהקת המעודדות שלו. וזה לא רק משום שלא עובר שבוע בלי פסק דין נגד איזשהו "מקרה קיצון" נוסף או נגד "תפוח רקוב" מספר-מי-יודע-כמה.
מה שחייב להדיר שינה מעינינו הוא ליקוי המאורות המוסרי המוחלט שהוביל את מלכה לפעול בצורה כל כך מושחתת, כל כך הרבה זמן – עד כדי בידוי ראיות ותפירת תיקים. התנהלות כזו אינה יכולה להיות מנותקת מתרבות ארגונית שמאפשרת אותה, ועליה אנו עומדים כאן שוב ושוב: המשטרה היא ארגון שבו אמירת האמת אינה נתפסת כעיקרון-על ואולי אפילו לא כעיקרון בעל חשיבות ממדרגה ראשונה. רק באווירה כזאת יכול קצין מוביל ביחידת עילית לקבל שוחד במשך שנים ולעשות בתיקים כאוות נפשו.
וזה מביא אותי לנקודה השנייה, שהיא כבר מחרידה באמת: מי לידנו יתקע, שמעשים כאלו – דהיינו יצירת חקירות יש מאין מסיבות מושחתות – לא יכולים להישנות? האם יש למשטרה מנגנוני בקרה שימנעו זאת? האם בכלל אפשר למנוע זאת? על זה מגיעות לנו תשובות מצמרת המשטרה, אלמלא היא הייתה עסוקה בפסטיבל זחוח של פרידה מן המפכ"ל הכושל ביותר בתולדותיה.

משה סובל

השופט משה סובל אותת בדיון הקראת כתבי האישום, כי הוא מתכוון לנהל את המשפט ביעילות אבל בלי קיצורי דרך. הוא שם לב לכל פרט (כולל תוספת של סעיף בכתב האישום שמח"ש לא הפנתה לגביו את תשומת הלב) והקפיד על הנהלים, כפי שצריך לעשות בהליך פלילי. הוא גם נטל הפסקה של חצי שעה כדי לקרוא את כתב האישום המתוקן לפני שהרשיע את ערן מלכה לפי הודאתו. מצד שני, כאשר החל רון שפירא להעלות טענות מקדמיות, העיר לו סובל שלא זה המקום לכך ואמר לתובעות שהן אינן צריכות להגיב.
סובל יצטרך להיות גם בתפקיד המפשר בין הצדדים, שהתקוטטו לא מעט השבוע בשאלת מסירת חומרי החקירה לסניגורים. בדיון זה הוא נתן להם להוציא קיטור, אך די מהר חתך לכיוון מתן החלטה. דיוני ההוכחות צפויים להיות עוד יותר טעונים, ותפקידו זה של סובל יהיה עוד יותר משמעותי.
המוניטין של סובל הוא בעיקר של אדם חכם מאוד. במשפטו של אהוד אולמרט, כחבר בהרכבים שהובילו שני שופטים דומיננטיים (מוסיה ארד ויעקב צבן) הוא לא בלט באולם. כעת ההצגה כולה שלו.

תאריך:  12/06/2015   |   עודכן:  12/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי כרמל / Uri Carmel  אילון מכלוף / Eylon  Machluf  איתן פלג / Eitan Peleg  אלון חסן / Alon  Hassan  אסף גולן / Assaf Golan  אפרים ברכה  ברונו שטיין / Bruno Shtein  ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  הלבנת הון  זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen  חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich  יאיר ביטון / Yair Biton  יאיר  גולן / Yair Golan  יהודה וינשטיין  יוחנן דנינו  יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass  יורם ברק / Yoram Barak  יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth  יעקב צבן  יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger  ירון בארי / Yaron Be'eri  ליאורה נהון / Liora Nahon  ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar  מוסיה ארד  משה סובל / Moshe Sobel  משה סעדה / Moshe Saadda  נועם עוזיאל / Noam Uziel  נחשון שוחט / Nahshon Shohat  נסים מרום / Nissim Marom  ע"י  עדי כרמלי / Adi Carmeli  עופר ברטל / Ofer Bartal  עפר נמרודי / Ofer Nimrodi  ערן מלכה / Eran  Malka  קובי כחלון / kobe kahlon  קרן אלטמן / Keren Altman  רון שפירא / Ron Shapira  רון שפירא / Ron Shapira  רונאל פישר / Ronel Fiaher  רונן יצחק / Ronen Yitzhak  רועי בר / Roee Bar  רות דוד / Ruth David-Blum  רמי דואני / Rami Douani  שולה זקן / Shula Zaken  שי ברס / Shay Baras  ששון חי / Sasson Hay
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פישר, מלכה ומה הלאה
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
שפירא לא ליטיגטור???
בלונד  |  12/06/15 10:14
2
לטובת אמון הציבור "אין לטייח "
מיכל מירושלים  |  12/06/15 10:19
 
- ל'אתרג' גם 'שותפיה' בפרקליטות ל"ת
מטרות הטיוח  |  12/06/15 12:44
3
מלכה הרוויח הרבה מההסדר!
לידיעת לוין  |  12/06/15 10:21
4
דוד - הטייה אינה רק ! פישר !
לוין ממזער  |  12/06/15 10:56
5
אברבאנל
פסיכולוג  |  12/06/15 10:58
 
- כנראה שכן
לא תמים  |  12/06/15 13:11
 
- יש
תכתובת  |  12/06/15 17:18
6
דבר ראשון, להשליך את דנינו
אליהו חיים  |  12/06/15 11:46
7
דבר ראשון, להשליך את דנינו
אליהו חיים  |  12/06/15 11:46
8
החקירה המשובשת
חרד  |  12/06/15 11:47
 
- שיבוש חקירה
צבר  |  13/06/15 01:12
9
בסוף כולם יהיו עדיי מדינה
זינגלה  |  12/06/15 12:39
10
מאסר 20 שנה+ עבודת פרך
urixo  |  12/06/15 14:28
11
ברשימתך - לגיטימציה ל'ראש קטן'
ללוין - מחדל שלך  |  12/06/15 14:39
12
כבוד השופט סובל משה משרתם ....
מבשרת   |  12/06/15 14:56
13
סעיף 5 מדבר על תרבות
אהרון שחר  |  12/06/15 16:28
14
לא חקרו הכל בקשר פישר-רות דוד
יונית הרפי  |  12/06/15 18:19
15
כולם יודעים וכולם שוטקים!
דגדג  |  12/06/15 18:21
16
למה קרמשניט בכיבוי?
אביר איכות השלטון  |  12/06/15 21:46
17
" אכיפה הפוכה "
שוקי משעול  |  12/06/15 23:42
18
של בועז גוטמן - נסגר חוסר אשמה ל"ת
חקירה יש מאין  |  13/06/15 02:58
19
קשרים נוספים של רונאל
א.ב  |  13/06/15 10:14
20
ערן מלכה
gregory  |  13/06/15 10:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת רונאל פישר
יואב יצחק
החשדות נחשפו ב-News1 ביולי 2014    על-פי החשד, קיבלה רות דוד מעו"ד רונאל פישר מתנות יקרות ערך כשכיהנה כפרקליטת מחוז תל אביב (פלילי)    בהודעת דובר המשפטים נמסר: "המשטרה הציגה את ממצאי הבדיקה הראשוניים שהתקבלו בשבועות האחרונים, המניחים תשתית לחשד לביצוע עבירות פליליות"
איתמר לוין
מלכה ופישר מטילים זה על זה על האחריות לייזום הפרשה    מח"ש תבקש לגזור על מלכה קרוב לעשר שנות מאסר    סניגוריו של פישר: המדינה קנתה את הודאתו של מלכה
חיים שטנגר
נראה היה שהכל עשו ניסיון, שהדיון יהיה מינורי, ככל שאפשר ובכל מקרה שלא יהיה זה דיון בוטה, צעקני, שקטעים ממנו יתפרסמו בצהובוני יום המחרת. השופט, משה סובל, איש יסודי ומעמיק, תרם - בשקט שלו - לדיון מופתי ומכובד
איתמר לוין
הסניגורים: לא קיבלנו את מלוא חומר החקירה; מח"ש מסתירה מידע במכוון    מח"ש: על חלק מהחומר נבקש להטיל חיסיון    המדינה קיבלה ארכה להוצאת תעודת החיסיון
איתמר לוין
שטיין, ידיד ותיק של פישר, היה ראש אגף התנועה ומפקד מחוז מרכז    נחקר בחשד שהדליף מידע מחקירות תמורת נסיעות לחו"ל, בקבוקי ויסקי והבטחה להתמנות לדירקטור בחברת ב.יאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il