X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
530 צל"שים מכל הסוגים, שהוענקו לטוראים, לאלופי משנה ולכל מי שביניהם לאחר מלחמת יום הכיפורים שכנעו את הציבור שהצבא הוא צבא-גיבורים שביצע את הבלתי יאומן כשהפך את קערת המלחמה על פיה את המחיר הכבד ששילם "בשר התותחים" הם השמיטו מהנרטיב
▪  ▪  ▪
מלחמת יום הכיפורים [צילום: זאב ספקטור/לע"מ]
"המפקד נטש את הטנק וכל החיילים נהרגו"
עידן יוסף
מחבר המחזה "אח יקר" המועלה בימים אלה בתיאטרון הקאמרי, שמחזהו מבוסס על האירוע שבו נהרג אחיו יאיר בקרבות המובלעת הסורית במלחמת יום הכיפורים מאשים את הצבא בסדרה של פאשלות * למשפחה סיפרו על קרב גבורה הרואי. מן החברים נודע שהאמת הייתה לגמרי אחרת
לרשימה המלאה

במלחמת יום הכיפורים צה"ל לא סיפק את הסחורה: א. להרתיע את מצרים וסוריה מלתקוף את ישראל; ב. למנוע מהן כל הישג אם יתקפו; ג. ולהשמיד את צבאותיהן, כך ששנים רבות לא תהיה להן יכולת לתקוף.
כדי להציל את כבודם האבוד מאותה מלחמה, נקטו ראשי צה"ל בשתי דרכים: א. הם הטילו את כל האשמה על המחדל המודיעיני (שבין החוקרים מתקיים ויכוח עד היום אם בכלל היה), ומה הייתה מידת השפעתו על שדות הקרב; ב. הם הפעילו מערכת יחסי ציבור לאומית משומנת, ליצירת מציאות מדומה, שתשכנע את הישראלים שבסופו של דבר ניצחנו במלחמה, ושזה היה גדול ניצחונות צה"ל מאז הקמת המדינה.
ועדת אגרנט קיבעה בזיכרון הלאומי את המחדל המודיעיני, ו-530 צל"שים מכל הסוגים, שהוענקו לטוראים, לאלופי משנה ולכל מי שביניהם, שכנעו את הציבור שמדובר בצבא גיבורים שביצע את הבלתי יאומן כשהפך את קערת המלחמה על פיה, באופן שלכאורה שום צבא בהיסטוריה לא עשה. את המחיר הכבד ששילם "בשר התותחים" הם השמיטו מהנרטיב. אחרי מלחמת העצמאות שארכה ארבעה-עשר חודשים, הוענקו רק 12 צל"שים. מלחמת יום הכיפורים נמשכה 18 יום בלבד.
מתן צל"שים קלוקל
הפורום לאיזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים, שאני מרכז מזה שתים-עשרה שנים, חקר, בין היתר, את מתן הצל"שים במלחמה, בעזרת מסמכים חסויים שהועמדו לרשותו לאחר שפנה לבג"ץ; בעזרה של ראיונות מקיפים עם מפקדים ולוחמים, בעיקר בחזית תעלת סואץ, תוך התמקדות על קרבות הצליחה בכלל ועל קרב "החווה הסינית" של גדוד הצנחנים המהולל 890 בפרט. מה עוד שקרב זה לא היה בכלל בחווה הסינית, שבה נלחמה ושאותה כבשה חטיבת שריון 14. אכן מציאות מדומה למופת.
המחקר העלה שהגדוד שעליו פיקדו המח"ט עוזי יאיר ז"ל והמג"ד איציק מרדכי, נשלח למשימתו בצורה מרושלת על-ידי מפקדי החזית; הוא נכנס לקרב בצורה לא מאורגנת וללא מודיעין - אף כי המודיעין היה זמין בחזית - מבלי שהכיר את הגזרה, אף שמאז מלחמת ששת הימים אמורים היו מפקדיו ללומדה; בתצורה קרבית שלא תורגלה מעולם, ללא סיוע ארטילרי ומבלי שהמפקדים ידעו להכווין אש כזאת. הגדוד נבלם בקלות על-ידי המצרים, לא ביצע שום משימה, נחלץ בעור שיניו, והפקיר גוויות לוחמים ופצועים שדיממו למוות. את הפצועים והגוויות חילצו יחידות אחרות.
מפקד הגדוד ועשרה מפקודיו קיבלו צל"שים על "עוז רוחם". אנשי היחידות שחילצו את הפצועים בגבורה עילאית, תחת אש, לא רק שלא עוטרו, אלא שחלקם בקרב הודר ממורשת הקרב של צה"ל עד שהפורום שלנו החל לפעול.
שלושה מפקדים מקרב זה הגיעו לצמרת צה"ל ולצמרת המדינה: רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, שהיה גם שר; רב-אלוף, שר הביטחון וראש הממשלה, אהוד ברק; ואלוף ושר הביטחון, יצחק מרדכי, שקיבל עבור הקרב הזה את עיטור העוז. לפחות לגבי מג"ד 890 העיטור שקיבל שימש רוח גבית חזקה (כמעט צונאמי) לקריירה הצבאית והאזרחית המזהירה שלו, כ"גיבור קרב החווה הסינית".
התיקים שנעלמו מהארכיון
בראש ועדת העיטורים למלחמת יום הכיפורים עמד אלוף מנחם (מנדי) מרון, שהיה אז ראש מחלקת ההדרכה במטכ"ל, ושפיקד במלחמה על אוגדה 440. הוועדה כללה עוד תשעה תתי-אלופים. לא יהיה זה בלתי מבוסס לומר שעשרה קצינים בכירים אלה מאפיינים את תרבותו הקלוקלת של צה"ל בתחום הצל"שים, וממילא גם בתחומים אחרים.
הפורום שלנו ביקש לקבל את פרוטוקול ועדת העיטורים, כדי לבדוק את שיקול-הדעת של ועדת מרון. בהסדר משפטי, שמחק את עתירתנו לבג"ץ, הוסכם, שארכיון צה"ל יציג בפני הפורום פרוטוקולים של מדגם שמות (שקבע חבר הפורום, אביתר בן-צדף, לבקשת הצנחן לשעבר, עו"ד שמואל צנג ז"ל, פרקליט הפורום), מתוך כלל העיטורים שניתנו אחרי מלחמת יום הכיפורים. המדגם כלל שתי אוכלוסיות: כמעט את כל המעוטרים מהקרב ב"חווה הסינית" של גדוד 890, ללא חשיבות שיוכם החילי, או היחידתי; ומדגם של קצינים ושל חיילים, מתוך כלל אוכלוסיית מקבלי העיטורים בחזית הדרום, במלחמת יום הכיפורים. אחרי משא-ומתן ארוך עם משרד הביטחון ועם ארכיון צה"ל, אושרה הרשימה, שהגיש הפורום, והועברה לאיתור בארכיון צה"ל.
כחודש לאחר מכן נמסר לפורום, כי התיקים אותרו, ואנשיו יוכלו לעיין בהם במתקן הארכיון בתל השומר. להפתעת אנשי הפורום, חלק מהתיקים, שנמסרו לעיונו - כולל כל התיקים של כל מי שנהיו לקצינים בכירים (תא"ל ומעלה) במהלך שירותם - היו ריקים. כלומר, צה"ל לא היה מוכן לחשוף את הדיונים ואת ההחלטות בענייניהם, אף שאין מדובר בסכנה לביטחון המדינה.
הפרוטוקולים שנמסרו לעיון הפורום, מלמדים על עבודת מטה לקויה ביותר, ומעוררים ספק רב לגבי תקינות ההחלטות - מדרג הגדוד ומעלה. בעיקר, תמוהה העובדה, שעבודת המטה והדיונים בוועדת העיטורים נעשו בניגוד למה שנקבע בפקודות מטכ"ל ובהוראות הפיקוד העליון בעניין הצל"שים. בעיקר, המדובר בעדים שזומנו על-ידי היחידות לאשש את סיפורי המעשה. במקרה מסוים - תמוה ושנוי במחלוקת בפני עצמו - סיכמה הוועדה בקושי להעניק למעוטר את עיטור העוז. בטקס חלוקת העיטורים קיבל קצין השריון את עיטור הגבורה, ואין בתיק, שקיבל הפורום לעיונו, כל תיעוד לגבי השינוי בהחלטה.
המחקר שלנו מלמד שבחלק גדול מן המקרים יש רק קשר מקרי בין האירועים בשדה הקרב לבין ההנמקות שהתפרסמו עם הענקת הצל"שים, וכי חלק גדול מן הצל"שים הוענקו לא כדי לציין מעשי גבורה, אלא כדי להסתיר כישלונות ומחדלים, ולקדם קריירה של מפקדים. אכן צה"ל ניצח את תרבות הביטחון הירודה של הישראלים.

תאריך:  09/06/2015   |   עודכן:  09/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציונים לשבח במלחמת יום הכיפורים
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
גילית את. אמריקה
זאבז12345  |  9/06/15 14:55
 
- לו היה חשוב לך באמת לימוד
ראומה  |  12/06/15 23:30
 
- ניצחון מלחמת יום כיפור וצל"ש
סא"ל אבי גור  |  13/06/15 14:10
2
לפי שם המאמר
אהרון שחר  |  10/06/15 09:34
3
23,000 ברשימת המקופחים
בלום נועם  |  10/06/15 22:25
4
על הונאת הבמ"לים
תרבותו הקלוקלת של  |  11/06/15 00:20
5
אורי, לימדתי אותך משהו
יואל קורנבלום  |  11/06/15 08:15
6
הצלש"ים זה ענין איזוטרי כמותך.
פועה  |  11/06/15 19:38
7
לעסוק בשולי האמת זה,
הגוי..  |  17/07/15 10:47
 
- ישראל גדולה
הגוי..  |  19/07/15 10:54
 
- ד"ר מילשטיין, מודה על
הגוי..  |  19/07/15 14:50
8
למר מלשטין בעיה.
ארוך ארוך ואמתי  |  19/07/15 13:16
 
- מעניין מאד מה שאתה כותב.
אלון 444  |  22/09/15 14:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
מרדכי ארגמן
על מלחמת יום כיפור נכתבו כמה מאות ספרים, שתיארו את המלחמה מזוויות שונות    להלן סיכום קצר של תוכנם של ספרים רבים, המיועד בעיקר לקורא שאינו אמון על ההיסטוריה המקיפה של המלחמה
גיא דויטש
היכנעות ללחצים הפוליטיים, לא מעידה על מנהיגות אמיתית. בואו נשים את כל הקלפים על השולחן: חלק ניכר ממצביעי הליכוד היו מעוניינים שהחרדים יתגייסו. ראש הממשלה שנבחר כבר בפעם השנייה ברציפות אמור היה לדאוג לאינטרס של בוחריו. לנתניהו היו אופציות אחרות, למשל להחזיר את לפיד לממשלה, למרות הכל
עפר דרורי
הספר עוסק בעיקר בקבלת ההחלטות בפיקוד העליון במלחמת יום הכיפורים. אישית העניין שיש לי בספרות צבאית בכלל ובמלחמת יום הכיפורים בפרט נוגע יותר בחוויות של הלוחם הבודד או של קבוצת הלוחמים בפלוגה או בגדוד
עידן יוסף
ביקורת חריפה שהשמיע מפקד מעוז "בודפסט" במלחמת יום הכיפורים על בעל אות הגבורה מהמלחמה, סגן משנה שלמה ערמן ז"ל, חוללה סערה בסדנת אלפרדו
עידן יוסף
בפרוץ מלחמת יום הכיפורים התקדם גדוד שריון מצרי למעוז 'בודפסט', היחיד שלא נפל במלחמה בגזרת תעלת סואץ. לכאורה לא היה למעוז סיכוי להחזיק מעמד. טנק ישראלי אחד בפיקוד שאול מוזס, שקיבל אחרי המלחמה את עיטור המופת, הגיע למעוז ברגע האחרון, השמיד את רוב הגדוד המצרי ומנע את נפילת המעוז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il