X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל אדם בחברה מוזמן לשאול את עצמו - מהי כתיבה בשבילי? התשובה תהיה כרוכה בוודאי ברגשות ולא רק בהבנות מושכלות. מסתבר שכתיבה היא סוג של אמנות, שקשורה לרגש, שמעלה תחושות שהן מעבר למוחשי והרציונאלי, ושזורות בתחושת התרגשות
▪  ▪  ▪
בכתיבה 'רגש ושכל' הולכים יחדיו [צילום: AP]

בשבוע הספר הנטייה הציבורית היא לדבר על קריאת ספרים, שהרי שמו הוא "שבוע הספר". אולם זה גם שבוע שמפנה את הזרקור אל האוריינות שלנו, אל היכולת שלנו לבטא את עצמנו באמצעות השפה הכתובה, שנדמית כיום כפעולה טבעית, כחלק מחיינו. השאלה - מה משמעות הכתיבה בחיינו האישיים והמקצועיים?
ניתן ללמוד על כך מניסיון הכתיבה של אנשי האקדמיה, שאומנותם מטבע עיסוקם היא אמנות הכתיבה. חלק בלתי נפרד מחייהם המקצועיים הוא המחקר, שאליו מתלווה הכתיבה, שהרי "אם לא כתבת, אתה לא קיים" כמאמר המשפט המתורגם מאנגלית - "פרסם או היעלם". לכאורה, פעולה טבעית בעבודתו של איש האקדמיה. למעשה, פעולה מורכבת, פעולה שמלווה ברגשות, והביטוי המוחשי שלה שונה מאדם לאדם.
כשמדברים על מקומה של הכתיבה בחיי אדם, אנשים הולכים אל מקומות אינטימיים בחייהם, אל זכרונות העבר, ועל-פי-רוב, אלה זכרונות שמחים. זהו כפל קשר בין שמחה לכתיבה: השמחה לכתוב ואירוע משמח הכרוך בכתיבה. זוהי השמחה שבהחזקת ספר שזה אך יצא לאור, פרי עטו של הכותב, או מאמר אקדמי שהתפרסם בכתב עת.
מה אפשר ללמוד מזהות הכותב, איש האקדמיה? מהן ההשלכות לכולנו, החיים בחברה הרואה את עצמה חברה אוריינית, "אוהבת ספר"? כל אדם בחברה מוזמן לשאול את עצמו - מהי כתיבה בשבילי? התשובה תהיה כרוכה בוודאי ברגשות ולא רק בהבנות מושכלות. מסתבר שכתיבה היא סוג של אמנות, שקשורה לרגש, שמעלה תחושות שהן מעבר למוחשי והרציונאלי, השזורות בתחושת התרגשות. ואם זה כך, גם אם השואל שאלה זו איננו סופר או איש אקדמיה, אולי ימצא בכתיבה אמצעי לבטא את הקול האישי שלו, "להשתחרר", כדבריו של הוגה הדעות הברזילאי פאולו פרירה?
עבור מערכת החינוך ההשלכות הן רבות. בהנחה שהכתיבה קשורה לרגש, היא חשובה בחייו של אדם, וגורמים משמעותיים המשפיעים עליה הם הבית והמנחים במסגרות החינוך, אזי ניתן להפנות את הזרקור לסביבת הלמידה, שתאפשר לכתיבה להתפתח. עוד מסתבר, ש'ההשתקפות החברתית', דהיינו מה שחושב אדם על עצמו ככותב בעקבות מה שהחברה חושבת עליו, משפיעה רבות על התפתחותו של הכותב, החל מגיל צעיר. זהו נדבך חשוב בהתפתחות זהות הכותב, נדבך שמרומם או מדכא את יכולת הכתיבה. נדבך זה מעצים את תפקידה של מערכת החינוך בטיפוח כותב, כל כותב, בין אם מוכשר מאוד ובין אם פחות מוכשר. יצירת סביבה שתתמוך בכתיבה, בכל הזדמנות, לא רק בשיעור מיוחד לכתיבה, תפתח אצל הלומדים את הביטחון העצמי ביכולתם לכתוב, לבטא את עצמם, ובסופו של דבר - להשתמש בכתיבה כחלק מזהותם האישית והמקצועית, לכשיהיו בוגרים, בחברה הרואה עצמה אוריינית.
הדבר בידינו, אנשי החינוך, והביצוע - בידי כל אחד ואחת באופן אישי. בכתיבה 'רגש ושכל' הולכים יחדיו, והם אלה שיוצרים את תחושת הניצחון האישי וההנצחה העצמית, "נקמת היד בת התמותה", כדברי המשוררת ויסלבהשימבורסקה.

הכותבת היא דקאן הפקולטה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך.
תאריך:  13/06/2015   |   עודכן:  13/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי משמעות הכתיבה בחיינו?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שחרור קיטור
אהרון שחר  |  13/06/15 22:10
2
גם לקרוא ספרים חשוב
א.ש.  |  16/06/15 09:19
 
- אני קראתי, התרוממתי
אהרון שחר  |  16/06/15 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ראש הממשלה ומנהיג הליכוד ניצח, אומנם, בגדול בבחירות, אבל מתקשה לקטוף את הפירות. שלטונו ניצב על כרעי-תרנגולת וגורר עקב כך סחטנות מצד חבריו לסיעה ושותפותיו לקואליציה
יובל ברנדשטטר
תוכנית כחלון היא כולה כוונונים שונים ומשונים של מערכת המיסוי, בלי שום התייחסות לגורמים העיקריים למחסור בביקוש. מדובר בתוכנית המתעלמת מכוחות השוק ומעלה את המיסוי על הדירות הקיימות, כך שנוצר תמריץ לפנות לכלכלה השחורה לשם העלמת מס. זוהי תוכנית שנידונה מראש לכישלון, בדיוק כמו טיפול ביתר לחץ דם עם אנטיביוטיקה
אברהם שלום
הלקח של אהרן ברק מן ההיסטוריה של גרמניה אינו כי עלינו להגן על חיינו מפני הסכנה ולפעול בזמן ולהרתיע ולהילחם באויבים, אלא כי יש סכנה שדווקא אנו ננהג כמו הגרמנים
מנפרד גרסטנפלד
אחת השאלות שיוכל גולדברג להפנות לאובמה: "ההגדרה של מחלקת המדינה האמריקנית למושג אנטישמיות כוללת יישום של סטנדרט כפול. מדוע אם כן השימוש המובהק שלך בסטנדרט כפול כלפי ישראל לא ייחשב כביטוי של אנטישמיות?"
קובי קמין
שיגרה היא שחברי מרצ הצעירים מחליטים לסמן מוצרים תוצרת ההתנחלויות. תמה אני: מדוע אנשי ההתנחלויות לא מגיעים לבתיהם של אנשי מרצ הצעירים ומסמנים את רכושם במדבקות בנוסח "מוצר זה שייך לפשיסט שאינו מכבד את רכושם של אנשים אחרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il