"שבתריס" הוא מוצר חדש המאפשר הפעלת התריס החשמלי באופן ידני בעת הצורך בשבת. הוא קיבל את אישורם של הרבנים הראשיים לישראל ושל גדולי הפוסקים בהם הרב דוב ליאור, הרב ד"ר רצון ערוסי והרב שלמה מחפוד. כל זה אינו מונע מהרב ישראל רוזן לכנות את המוצר "קלות דעת הלכתית". איך הרב, שעומד בראש עמותה שלה "נגיעה", מרשה לעצמו להביע דעה על מוצר שלא ראה ולא בדק היטב וביסודיות, כפי שפעל כל אחד מהרבנים האמורים.
במאמר אחר הוא כותב: "למיטב ידיעתי שום רב בעל משקל איננו מתיר ציוד זה למטרה זו". הדבר מזכיר לי ביטוי במסכת אבות "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים... ורבי (ישראל רוזן) אלעזר בכף שנייה מכריע את כולם". להיכן נעלמה הענווה?
מתקן ה"שבתריס" הוצג והודגם בפני כל הרבנים שפעלו ככתוב " וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת". בדקו ביסודיות, בפרוטרוט ולעומק ואישרו אותו. הרבנים ראו גם את היתרונות בשיפור הביטחון והבטיחות ש"שבתריס" נותן.
ה"שבתריס" משמש כתחליף לשעון שבת להפעלת התריסים בשל הבעיות והסיכונים שבו, התרת השימוש בשבת ע"י הרבנים בהתחשבות גם בסיבות כדלהלן:
- היו מקרים ששעון השבת הוריד את התריס בזמן המתוכנן. תינוק שהיה במקרה תחתיו ללא השגחה נמחץ והובל במצב קשה מאוד לבית החולים.
- כמו-כן לא אחת קורה שהתריס יורד על כיסא או רהיט וגורם נזק כבד לתריס.
- קורה ששוכחים להעביר את בורר השעון למצב חול ואז התריס נפתח מאיליו גם ביום חול.
- הגנבים הבינו כי ברוב הבתים הדתיים זמני שעון השבת להפעלת התריס חוזרים על עצמם בכל שבת. קרה שבשבת, במבוא ביתר התריס עלה לפני שהתעוררו בני הבית הגנבים נכנסו בנחת, לקחו את מפתח הרכב ונמלטו. מזלם שזה היה אך רכוש.
- לעיתים יש הפסקות חשמל. ואז יש צורך בכיוון השעון מחדש. בנוסף לשינויי קיץ חורף.
- התריסים בשל גודלם ומשקלם משמשים כקיר להגנה על הרכוש והנפש מפני פורצים וחורשי רע
- ומבחינה בריאותית יש מקרים שאפילו הם רחוקים, כגון: דליפת גז, עשן, חולים הזקוקים לנשימת אויר צח, כל שנייה חשובה ועלולה להיות גורלית. ה"שבתריס" נועד גם למצבים אלו.
במאמר אחר שכותרתו 'שבת תריס', 'כושר סויטש' ומה שמאחוריהם, הטמיע ב"עורמה" בכותרת אחת את ה"שבת תריס" ואת ה"כושר סוויטש". באותה קטגוריה. הקורא התמים בתודעתו חושב ששני המכשירים שווים במטרה לפגוע בשיווקו. זו הונאת ציבור קלאסית. וכן "מכה רעהו בסתר" ועוד. ה"שבתריס" כשמו כן הוא נועד אך ורק להפעלת תריס חשמלי בלבד ולא כל מכשיר אחר, וכאמור קיבל אישורי הרבנים. לעומת זאת, ב"כושר סוויטש" ניתן להפעיל אורות וכל סוגי המכשירים החשמליים. כנראה שיש לו שוק בארה"ב לא ידוע לי אם קיבל אישורי הרבנים הנ"ל.
"שבתריס" פועל על-פי שיטת המכון הטכנולוגי להלכה ובראשו הרה"ג לוי יצחק הלוי. שיטה זו נקראת "מניעת המניעה" שהיא פחות מגרמא ומותר להשתמש בה אף לכתחילה. היא מקובלת יותר על הציבור החרדי. לעומת זאת, שיטת מכון צומת מתבססת על גרמא רגילה שיש לה הרבה מתנגדים.