X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא ראיתי עוד לוויה כזאת. היא הייתה פרידה של הארץ מאיש שעזב את הארץ ולא ליוותה אותו אלא עד קצוות הארץ, לא רחוק יותר, לא למעלה מזה, לא מטה, לא מעלה
▪  ▪  ▪
אבא קובנר [צילום: לע"מ]

שיירה ארוכה הלכה בדממה אחר ארונו של אבא קובנר. הקיבוץ, עין החורש, היה מעולף בשאריות חום הקיץ הגווע וקצת הסתיו של ראשית תשרי היסס כבר בינות לעצים הנשירים. היה ריק סביב. כפר נאה שדמה כנטוש. הכל ליוו את האיש . רחוקים שהגיעו מכל קצוות הארץ הניחו את כלי הרכב שלהם בחנייה בשערי הקיבוץ והלוויה הלכה אל החורש בו פינה לעצמו בית העלמין את מקומו. הייתי, אני יודע, האיש האחד בצוותת המלווים הגדולה הזאת שהיה חבוש כיפה סרוגה. ואולי לא, אולי היה שם גם אברהם מלמד נוחו עדן, שמעולם לא נטש את אהבהבותיו לשמאל האידיאי, גם כשהיה כבר נבחר הציבור הדתי הלאומי, ולא את השרפרף שנשמר לו בין יושבי הקרנות של האמנים, ואנשי העט, והפזמונים שחיפשו אלה את אלה בתמר או בסוקולוב, גם כשקולה המצוי של תנועתו עשתה הדים להדרת האומנויות החופשיות כמרוקנות מיהדות. לא ראיתיו. אבל מוכרח שהלך סמוי בין המלווים. אני מכל מקום הייתי שם.
כבוד גדול רחשתי לאבא קובנר. פגשתי בו באחת מן הישיבות של מועצת רשות השידור. הוא הרצה רעיונותיו על הנצחת התפוצות בישראל. היו לו פני חולם. אולם קוויה של הפנים האלה היו נחושים. האיש פרח יותר מפריחה אחת. הוא היה כבר קרוב לשנתו השבעים ועדיין קומתו הייתה תמירה, ודיבורו מדוד ושקול ועשיר מבע, והייתה בו בדיבור הזה אמונה במה שהוא אומר ואף לא פקפוק שגם מה שהדיבור אינו אומר נשמע. הרהרתי בתוכי אז, כי האיש ששמו היה כשם מי מי שבא מקובנה שבגולה, לא בא אלא מן המקום בארץ ישראל שהוקצה להיות יד לקובנה הרבות מספור מתוכן נבנתה הגולה שעלתה באש ונקברה ירויה ומוחנקת מתחת עיי המפולת של ההיסטוריה העולמית.
בבית קראתי בשיריו. "מעבר מעבר/ מוטלת עיר עוד גופה חם./מצלצלים פעמונים. לא ראיתי עיר מוטלת על גב/כסוס בדמו, מטרף בטלפיו/ ולא קם.....". את הסוס הזה, לא סוס משא בערבות אוקריינה, לא סוס רתום לעגלות העץ הכבדות של ליטא, סוס אציל, סוס מרוץ בין יער ליער, בא קובנר להקים זכר לעיר שחייתה מרחפת ומתה שדודה. כך אני זוכר שנתפרשו לי השורות מן השיר של האיש הזה. ידעתי כמו כל אדם בארץ את קובנר שהיה לאגדת לוחם במחתרת, לנבואת נקם, לאדוק באמונתו בשומר הצעיר המיישב בארץ את חזון התחדשות היהודים על-פי טעמיו, אולם בפגישה ההיא ובכמה שנזדמנו לאחר מכן, החילותי לראות באבא קובנר איש אמונות שהלך בדרכו בשיר של הפרוזה שהיו חייו ובפרוזה של השיר שהמה בתוכו מנעוריו, וכל חילוקי הדעות שנשרכו אחריו בשובל מציק לא מיררו לא את ייסוריו ולא המתיקו את מלחמותיו. כשמת, הייתי שייך להלוויה שליוותה אותו.
לא ראיתי עוד לוויה כזאת. היא הייתה פרידה של הארץ מאיש שעזב את הארץ ולא ליוותה אותו אלא עד קצוות הארץ, לא רחוק יותר, לא למעלה מזה, לא מטה, לא מעלה. הבן ספד. האנשים והנשים בשלל מלבושיה המגוונים של קהיליית ערים וכפרים, ושועים, ורשים, ועובדי אדמה, ופקידי רשויות, עמדו דוממים, כמו עצי החורש ונעו להרגיש את נוכחותם בצד הקרובים להם כנוע ענפי האילנות המחרישים. לא המתנתי והלכתי אחרי שתם מספדו של הבן, ונמצאתי עובר לאורכה של הדרך שחצתה את הקיבוץ לבדי, מהרהר באיש ובמה שהיה, ובמה שהוא כבר איננו, ובמה שיישאר עימנו תמיד.
היה שקט בו לא נשמעים אלא הרהוריו של הטבע סביב. פתאום רעש. קולות צווחנות עליזה של ילדים. רחוק השקט הפרוש כיריעה כהה על ההלוויה, ומולי, גם תינוקות ופעוטות וילדים משחקים בחצר ומנדנדים את העולם כאילו אין בו אלא צחוקם שאינו יודע עדיין מחר. החיים אמרו שהם גם השקט הרחוק, גם החדווה הקרובה, גם היום היוצא לדרך גם השעה החותמת אותה.
עברתי על פני גדר חצר הגן בהילוך מהיר. ילד, בתוך פקעת קטנה של משחקים הבחין בי וצעק אל עבר חבריו, "הנה אבא קובנר.."! הוא הצביע עלי. קומתי הגבוהה, ואולי בעיקר שערי המאפיר, הגולש על עורפי עד כמעט כתף, היו ככל הנראה לסימן היכר בעיניו. "לא יכול להיות", צעק אחד הילדים כנגד אותו ילד שאמר הנה אבא קובנר, "הוא מת"! - . "מת, מת"" השיב הילד כלאחר יד, "אבל הוא עוד הולך, תראה תראה, מת והוא עוד הולך...."" וחזר למשחקיו, כאילו ראה מה שאינו יכול אפילו להתמיה ומה שסוף דבר שום ילד לא חולק עליו.....
אמרתי ללבי בבואי אל המכונית כי אכתוב את הסיפור הקטן הזה למשמרת. אבל עד לשובי אל ביתי נשתכח נדרי ולא נזכר בי אלא עתה, כמעט שלושים שנה לאחר אותה הלוויה. הילד ההוא היכן הוא? אני יודע בו שאין לו אפילו צילו של זיכרון ממה שאמר אז ושכח מיד שאמר, והמתים שכבר מתו ועדיין הם הולכים, גם הם יש מהם שחדלו ללכת, ואם הם הולכים - אין אלא ילדים שהבל פיהם בונה כל יום עולמות שיודעים את הסוד, עד שהוא מתעלם גם מהם.... מי יכתוב אותו..?

תאריך:  22/06/2015   |   עודכן:  22/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אברהם מלמד  רשות השידור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוויה אחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק
יהוידע  |  23/06/15 10:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
על האמירות התמוהות של עודד קוטלר    למה הוא לא רוצה להופיע ב"חו"ל" שישראל כבשה כמו בקעת הירדן ועוד?
אברהם הלוי
"שבתריס" פועל על-פי שיטת המכון הטכנולוגי להלכה ובראשו הרה"ג לוי יצחק הלוי. שיטה זו נקראת "מניעת המניעה" שהיא פחות מגרמא ומותר להשתמש בה אף לכתחילה, ומקובלת יותר על הציבור החרדי. לעומת זאת, שיטת מכון צומת מתבססת על גרמא רגילה שיש לה גם מתנגדים    תגובה למאמרו של הרב ישראל רוזן
אברהם פכטר
ההינתקות מגוש-קטיף הייתה מהלך דרמטי, כואב והשאירה אצל הרבה אנשים טראומה אישית, פוליטית ומחשבתית. להערכתי - המהלך החד-צדדי של פינוי גוש-קטיף, היה מבחינה ביטחונית-אסטרטגית ומבחינה משפטית-בינלאומית - מהלך דרמטי, ראוי, רצוי ומשתלם מכל הבחינות - הן ביטחונית והן בהשלכותיו החיוביות הבינלאומיות
יעקב עמר
הזלזול שלנו בחינוך הערבי לשנוא יהודים בשל יהדותם וראייתו כדבר שולי הם הבסיס לרציחות אליהן הורגלנו. המלחמה בהסתה האנטישמית ובתעמולה השקרית הניאונאצית צריכה להיות מלחמת חורמה. אין לדבר עם מי שזהו החינוך שלו ואין להאמין למילה אחת היוצאת מפיו
אורי שרגיל
מה רואה לנגד עיניו צעיר מבולבל בן 21 שמתעורר בבוקר עם אקדח ביד? את העולם כמובן    העולם המחייך בתפאורות ססגוניות המתחלפות לפי מצב הרוח של פרסומאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il