X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשמים מכנס המודיעין והיחידות המיוחדות של המל"מ וישראל דיפנס: האכזבה מהשר כ"ץ, האורחים הזרים, הגיל הצעיר והשינוי הניכר שעובר תחום המודיעין
▪  ▪  ▪
יש לנו מה למכור

מר (לא) מודיעין

אחד הדוברים הראשונים בכנס מודיעין ויחידות מיוחדות של המל"מ וישראל דיפנס שהתקיים השבוע (30.6-1.7.15) היה שר המודיעין והתחבורה, ישראל כ"ץ. הוא דיבר בין היתר על האיום האירני וגם על הצורך בהקמת נמל צף מול רצועת עזה שיביא לניתוק ישראל מהרצועה.
במהלך דבריו של כ"ץ עלתה תחושה לא נעימה. התחושה לא נוגעת לחשש מתפקוד המודיעין הישראלי, אלא מעבודתו של השר. ההרגשה הייתה שהדברים נאמרו בצורה רדודה ושטחית, מהפה לחוץ, בלי להבין יותר מדי מהי עבודת המודיעין ותפקידה. ישנה אפשרות שהדבר נובע מחוסר יכולת רטורית של השר, אבל אין להתייחס בביטול לנושא.
לעומת זאת, ניתן להיזכר בשר המודיעין הקודם, ד"ר יובל שטייניץ. הוא הכיר את נושא המודיעין לאור תפקידיו הקודמים, במיוחד בוועדת החוץ והביטחון. הדבר ניכר ונשמע בביטחון שבו הוא היה אומר את דבריו. בנאומו של כ"ץ הביטחון הזה לא נשמע ולא הורגש. ניתן רק לקוות שהדבר לא ישפיע על עבודת המודיעין ולא יפגע בה.

לא כולם נגדנו

בכנס היו מאות אנשים, ביניהם גם זרים רבים. מהסתובבות בכנס ושמיעת השפות, ניתן להבין שהיו בו אורחים מכל מקום בעולם: אמריקה הצפונית והדרומית, אירופה, אפריקה, המזרח הרחוק ואפילו מאחת מדינות האזור. הדבר לא מלמד רק על החשיבות שמקנים למל"מ ולישראל דיפנס, אלא בעיקר לחשיבות שמקנים למחשבה הישראלית. אנשים באים מכל העולם לכנס בישראל כדי לשמוע מהי דעתם של מומחים ישראלים בנושאים כמו אירן, דאעש, תקשורת, סייבר, מודיעין ועוד.
לדבר זה יש גם משמעות בנוגע לחרמות על ישראל. לא משנה מה חושבים עלינו בעולם; גורמים רבים עדיין מעריכים אותנו ואת דעותינו, באים לישראל (חלקם במדי צבאותיהם), מפגינים נוכחות, משתתפים בהרצאות ורוצים לדעת מה הישראלים חושבים. זה מעודד ומביא אותנו לדעת שלא כל העולם נגדנו. וגם אם זה נראה כך, יש לא מעט מדינות שתומכות בנו.

לראות ולהראות

הכנס כלל לא רק את המושבים המקצועיים, אלא גם תערוכה של חברות ביטחוניות. כאשר חוזרים מהסלון האווירי בפריז לתערוכה הקטנה הזאת, מרגישים קצת אכזבה. אולם, מובן שאי-אפשר להשוות כאשר בסלון האווירי משתתפות מדינות מכל העולם ובתערוכה הנוכחית היו רק חברות ישראליות. יש לציין, שישראל היא אחת המדינות היחידות שיש לה ביתן משלה בסלון האווירי.
בתערוכה השתתפו חברות גדולות כמו התשעייה האווירית וארונאוטיקס, אבל גם חברות מוכרות פחות כמו YTS ו-TSG. החברות האלו באות ומציגות את מוצריהן בכנס זה, שצריך לזכור שהוא לא כנס ממשלתי או גדול במיוחד. עם זאת, התנועה ברחבת התערוכה לא פסקה אף לרגע. הביתן בו התקיים הכנס חולק כך שברובו התקיימו ההרצאות ובחלק קטן ממנו התקיימה התערוכה. כל הזמן ניתן היה לשמוע בחלק של ההרצאות את רחשי הדיבורים והצעדים של אנשים בחלק התערוכה, מסתובבים, מתעניינים ורוצים לראות תוצרת ישראלית.
הדבר גם מתחבר לנקודה הקודמת של האורחים הזרים. אורחים אלו הסתובבו בתערוכה ורצו לשמוע ולהתרשם מהתוצרת הישראלית. בסופו של דבר, החיבור שנוצר בין אורחים אלו לחברות השונות עוזר לחיזוק הקשר בין מדינותיהם לבין ישראל.

לא למבוגרים בלבד

דבר מיוחד נוסף בכנס היה גילם של המשתתפים. בכנסים רבים בהם נכחתי, רוב האנשים שהגיעו לכנס היו בשנות ה-60 ומעלה לחייהם. בכנס הנוכחי ניתן היה לראות אנשים מבוגרים, אך גם אנשים צעירים מאוד ואף צעירים ממני. גם דבר זה מצביע על הכוח והמשיכה של המל"מ וישראל דיפנס לכנס, אך גם על רמת ההתעניינות. נראה שצעירים רבים מתעניינים בנושא המודיעין והיחידות המיוחדות, משקיעים מכספם ומזמנם כדי להגיע לכנס ולשמוע את הדוברים המקצועיים. מדובר בדבר חשוב ומשמעותי לעתיד, כאשר צעירים אלו נכנסים לנושא כעת ובעתיד הם יהיו חלק ממעצבי המדיניות וממקבלי ההחלטות בישראל.

המודיעין המשתנה

אחד הדברים המרכזיים שרבים דיברו עליו בכנס היה נושא המודיעין המשתנה, לצד הכלים הקלאסיים של המודיעין. בכנס ניתן היה לראות שימת דגש על כל הקשור למודיעין הגלוי. כיום, המודיעין הגלוי הוא אחד ממקורות המידע המרכזיים בכל הקשור לדאעש, כאשר הארגון עצמו עוזר בפרסומיו המבעיתים. גורמים אמריקנים אמרו שהם מקווים שדאעש ימשיך לצייץ בטוויטר, משום שכך משיגים מידע על הארגון. דוגמה לכך הם ציוצים של הארגון ופרסום סרטונים על-אודות מחנות אימוניהם בסוריה ובעירק.
הרשתות החברתיות פרצו את הכל ואנחנו תורמים לכך. כולם תורמים מידע על עצמם וניתן לדעת מי הם, איפה הם היו ומה הם עשו. נראה שהמודיעין הגלוי הוא תחום הולך וגדל. ההתקדמות הטכנולוגית ביחד עם הרצון של האזרחים לפרסם כמה שיותר פרטים על עצמם, רק יביא להקדמות ולהתעצמות המודיעין הגלוי – וכמובן שזה גם מחייב מודעות הרבה יותר גבוהה לביטחון המידע.

תאריך:  02/07/2015   |   עודכן:  02/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
רק לעשרים ושבעה נמצאו קרובי משפחה בארץ. כל היתר היו לילדי טהרן. לא ילדי פולין, או ליטא, או אוקראינה, על-פי בית אבא, ולא רק מפני שכל בתי אבא כבר עלו באש אלא מפני שעיר אם הדרך בה חנו האסופים הייתה כתובת מותג נוחה
אהרון שחר
חשבתם שאתם יודעים מהי דמוקרטיה? תחשבו שוב. חשבתם שאתם יודעים מהי פילוסופיה? שוב תחשבו
עמיר בניון
כיף יותר להרגיש כוכב מאשר להיות אדם פשוט, העושה את תפקידו באופן מסור, ומבין שהוא רק צינור שדרכו עובר המסר החוצה
אפרים הלפרין
לכל המעוניין ניתן לעיין בנוהל העתירות/קבילות לוועדת הבחירות המרכזית על חשד לעבירות בתחום של חוק הבחירות דרכי תעמולה, העתירות/קבילות על שוד של היקר לנו ביותר, על שוד הדמוקרטיה שלנו
יבשם עזגד
אחד מכל שני עובדים סובל ממנהל מתעמר. האם התופעה המושתקת הזאת תתמקם בתודעתנו, במקום טוב באמצע, ממש ליד תופעת ההטרדה המינית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il