X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העתירה לבג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון כנגד אריה דרעי, צפויה להיכשל כשלון חרוץ מכיוון שמדובר בבחירה חופשית ומודעת, אין זה ראוי שבית המשפט יתערב בה, ויקבע לציבור שלם, שהבחירה שעשה אינה ראויה
▪  ▪  ▪
אריה דרעי. בחירה חופשית ומדעת [צילום: יונתן סינדל/פלאש 90]

חברי התנועה לאיכות השלטון אינם מחבבים את אריה דרעי כלל וכלל. אפשר להבין אותם, שהרי עצם מינויו לשר של אדם שהורשע בפלילים, ממש מעיב על עצם קיומה של התנועה. אם עבריין מורשע רשאי לכהן כשר, נראה שאין כל קשר בין איכות ובין שלטון, ואזי אולי התנועה אינה נחוצה עוד.
המינוי הזה כל כך הציק לתנועה לאיכות השלטון עד שבחודש מאי האחרון, שוב הגישה התנועה עתירה לבג"ץ כנגד מנהיג השקופים, כנגד מינוי דרעי לשר הכלכלה. הטענת המרכזית המובאת בעתירה, היא שאין זה ראוי למנות אדם אשר הורשע בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים וכו' בעת שכיהן כשר, לשוב ולכהן ככזה, משום הפגיעה המשתמעת בכך בעקרון שלטון החוק. כוחה של טענה זו, הוא שהיא הגיונית באופן ברור מאליו לחלוטין: כאילו, מה הם חושבים לעצמם בממשלה, שניתן לו לחזור לזירת הפשע? שמי שרימה בעבר לא יעשה זאת בשנית? יש גבול לכל תעלול!
על פניו הטיעון כה הגיוני, שלכאורה היינו עשויים לחשוב שבג"ץ יקבל את העתירה הזאת על אתר. אולם בעולם האמיתי ברור לכולם, כולל לחברי התנועה לאיכות השלטון, שאין סיכוי שעתירה כזאת תתקבל. נכון, ברור לכל שאין זה ראוי שאדם שסרח בצורה חמורה כל כך, ישוב לכהן כשר. מעבר לכך, ברור שהדבר תורם לאבדן האמון של הציבור בממשלה (בהנחה שעוד יש בכלל אמון כזה לאבד). דא עקא, אין מה לעשות. אלו הן תוצאותיהן של הבחירות לכנסת, ואין לכך קשר עם מה היה "ראוי" להיות. ציבור הבוחרים בחר לתת לדרעי את המנדט הרחב אשר ניתן לו, ובמבנה המשטר הישראלי, בו אין הפרדה אמתית בין הכנסת לבין הממשלה, השמת דרעי במשרד הכלכלה היא למעשה הגשמת רצונו של הבוחר.
הכנסת, כמו שאר הפרלמנטים במדינות הדמוקרטיות, מבטאת את רעיון השלטון העצמי של העם, ומגשימה את העיקרון של רצון הבוחר. הכנסת אינה מריטוקרטיה, ממש לא. היא מבטאת את רצון העם, יהא אותו רצון אשר יהא (כמעט, שהרי בכל זאת ניתן לפסול חוקים מכוח פסקת ההגבלה). לפיכך, אילו בחרה הכנסת (כלומר, העם) להגביל את אפשרות כניסתו של שר מושחת בחזרה לממשלה, היא הייתה צריכה לעשות זאת בחוק. נושא אקוטי כמו הגבלת כשרותו של אדם להיבחר לממשלה, הוא בהחלט הסדר ראשוני, כלומר נושא שראוי שיהיה מוסדר בחקיקה ראשית. בדיון הראשון שהתקיים בעתירה, השופטת חיות אף רמזה על כך בעצמה.
מעבר לכך, התנועה לאיכות השלטון "פספסה" שבכלל יש לנושא כבר הסדרה בחוק. בחוק יסוד: הממשלה נקבע כי לא יתמנה לשר מי שהורשע בעבירה ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שבו השתחרר מן הכלא (וזאת אם קבע בית המשפט כי יש עם העבירה שבה הורשע משום קלון). אם לשון החוק, ולא סתם חוק אלא חוק יסוד, מאפשרת לדרעי להזדחל חזרה ללשכת השר, הכיצד בג"ץ יכול למנוע זאת ממנו? האם יש דרך לפרש את החוק, כך שלא יתאפשר למי שהורשע בעבירות מרמה לשוב ללשכת השר? האם עדיף למשל, לפרש את החוק כך שרק מורשעים באונס יוכלו לכהן כשר?
אין דרך לצפות את זה בסוכר: אריה דרעי הוא נציגם של מאות אלפי ישראלים חרדים ממוצא מזרחי, שבחרו בו לכנסת, למרות שהם מודעים היטב לקלון אותו הוא נושא. זה פשוט לא מפריע להם. מכיוון שמדובר בבחירה חופשית ומודעת, אין זה ראוי שבית המשפט יתערב בה, ויקבע לציבור שלם, שהבחירה שעשה אינה ראויה.

תאריך:  06/07/2015   |   עודכן:  06/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנועה לאיכות השלטון לא יכולה על דרעי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הציבור בחר זה לא תרוץ
שבץ חלובה  |  6/07/15 08:44
2
הציבור בחר זה לא תרוץ
גדעון אמיר  |  6/07/15 14:05
3
רוב הציבור יצביע לבטל מס הכנסה
אליהו חיים  |  7/07/15 11:03
4
מגיבים קשקשנים
ה.א  |  7/07/15 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עידן יוסף
הכלכלן הראשי במשרד האוצר הציג לממשלה סקירה על ההתפתחויות הכלכליות ותחזיות התקציב לשנים 2016-2015    התחזית: המשך צמיחה בשנתיים הקרובות
איתמר לוין
התנועה עתרה לבג"ץ נגד כוונת הממשלה להעביר בשבוע הבא את בתי הדין ממשרד המשפטים למשרד לענייני דת, ונגד ההסכם הקואליציוני המבטיח לש"ס נציגות בלעדית בוועדה למינוי דיינים
יורם דורי
דוברי האופוזיציה נאלמו. מעניין לאן נעלם ונאלם מועמד האופוזיציה לשר ביטחון, עמוס ידלין? איפה נמצא בדיוק יצחק הרצוג? היכן ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי? ואיה מתבודד יאיר לפיד? את כולם נשאה הרוח לעבר שדה הגז תמר או אולי נאכלו על-ידי "לוויתן"
ראובן לייב
הסיבה: האופוזיציה מנמנמת ולא מפעמת בה שום רוח של קרב. היא מפוצלת וגם די מותשת ואין בה איום להפלת השלטון
עופר וולפסון
מנכ"ל המשרד: "טיוטת הדוח תפורסם בתוך ימים, והדוח בתוך שבועות, ותהיה בו ביקורת נוקבת"    שגריר ארה"ב בישראל ניסע לשכנע הח"כים הערבים לתמוך במתווה הממשלה - ללא הצלחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il