X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינתם זו רק ההתחלה. המשלחת האירנית חוזרת הביתה מחויכת [צילום: AP/Ebrahim Noroozi]
חוש ההומור של ההיסטוריה
כמו בהסכם מינכן ובהסכמי אוסלו, כך לאחר ההסכם עם אירן, המתנגדים מואשמים ברצון ל"עימות תמידי", ומושתקים על-ידי אווירת הפיוס הנאיבית האירנים הבינו זאת בזמן, וחוגגים כל הדרך אל הניצחון
האירנים אינם רואים בחולשת היריב סיבה להגיע עימו לפשרה אלא הזדמנות לחסלו. משום כך, צעדים בוני אמון של "רצון טוב" מתפרשים אצלם כחולשה וכחוסר נחישות מצד היריב

1. אפשר למתוח קווים מקבילים בין הסכמי אוסלו ב-93'-94', שם ישראל נשאה ונתנה עם הארגון לשחרור פלשתין, לבין הסכם וינה, כשני עשורים אח"כ, שם נשאו ונתנו המעצמות - בהובלת ארה"ב - עם הרפובליקה האיסלאמית של אירן.
בשני המקרים נשאו ונתנו צוותים להוטים להצליח במשימתם ה"היסטורית", שייצגו בתפיסת עולמם תרבות מערבית - עם ארגון/מדינת טרור, במטרה להביא לפיוס, לזנוח את כוונות המלחמה ולהעלותם על דרך השלום.
בשני המקרים נמצא הצד השני - אש"ף או האירנים - על הקרשים מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית. הם היו נוחים לקבל כמעט כל תכתיב, בתנאי שהמערב במקרה של אירן, או ישראל במקרה של אש"ף, היו סבלניים דיים להתעקש על עקרונותיהם, לשמור על הלחץ הכלכלי ולא להרפות מלהט החרב המתהפכת מעל ראשי הטרור.
בשני המקרים הזהירו דוברים שמרנים-ימנים כי מדובר בטעות היסטורית שנשלם עליה גם בחרפה וגם במלחמה. בשניהם הוזכר הסכם מינכן 1938 - חוזה השלום שחתמו מעצמות המערב עם גרמניה הנאצית תוך הקרבת צ'כוסלובקיה, מסירת חבל הסודטים והפקרת קו הביצורים החשוב - לא השוואה מלאה, אלא במדיניות הפייסנית כלפי רודנות תוקפנית.
כותבי דברי אותם ימים (כולל מקורבים להיטלר) מספרים שהיטלר לא האמין שזו תהיה תגובת המעצמות, והפייסנות שיכנעה אותו בחולשת המערב ("קורי עכביש"...) וסללה דרך למלחמה הנוראה.
אלברט שפֵּר, שר החימוש והייצור המלחמתי בממשלתו של היטלר, מספר שלאחר סיפוח חבל הסודטים על ביצוריו האדירים נסע לשם היטלר, לתהות על טיב מערכת הבונקרים שעמדה איתן בפני ניסויי הירי של הגרמנים. כשחזר סיפר בהתפעלות: "הגנה נחרצת עליהם הייתה מקשה עלינו מאוד לכבוש אותם, והדבר היה עולה לנו בדם רב. עכשיו הם בידינו מבלי שתישפך אף טיפת דם אחת... איזו נקודת זינוק מצוינת יש לנו עכשיו! דילגנו מעל שרשרת ההרים, ואנחנו כבר יושבים בעמקיה של צ'כיה".
2. במקרה אוסלו, ההסכם היה פרי הכנה בת כשני עשורים ויותר שהבשילה בשמאל הישראלי, ושעיקרה הנוסחה "שטחים תמורת שלום". ל"שלום" צורף הצו "עכשיו", בבחינת "אם לא עכשיו - אֵימָתַי?" צירוף המילים הנפוץ ביותר בהקשר הזה היה (ועודו) "חלון הזדמנויות". כך אירע בעקבות הבחירות ב-1992, כאשר הימין התפלג ורב בינו לבין עצמו ועל הדרך איבד עשרות אלפי קולות, והשמאל עלה לשלטון על חודו של קול.
הבהילות של "חלון ההזדמנויות" הפוליטי הביאה לבהילות במו"מ, ובעזרת תקשורת חד-צדדית שווק הסכם הדמים כתקווה היחידה לשלום ושגשוג. קולות המתנגדים הושתקו, ונציגיהם הוגחכו והוצגו כמחרחרי מלחמה נצחיים, המעוניינים ב"עימות תמידי" - ממש כדברי שר החוץ הבריטי, פיליפ המונד, השבוע על התנגדותה של ישראל להסכם וינה. מי אמר שאין להיסטוריה חוש הומור?
גם במקרה של הסכם הגרעין האירני, מדובר בפרייה של תפיסת עולם שאובמה הביא בכניסתו לתפקיד: נסיגה הדרגתית של ארה"ב מתפקיד השוטר העולמי והליכה לקראת פיוס היסטורי עם עולם האיסלאם. נאום קהיר היה הצהרת כוונות, אבל המטרה הייתה התפייסות עם אירן.
ב-2009, כשזויפו הבחירות באירן לטובת כהונה שנייה של אחמדינג'אד, יצאו מיליונים לרחובות במה שכונה המחאה הירוקה. ארה"ב (והמערב) הייתה יכולה לתמוך באופוזיציה האירנית, במפגינים, לעזור בדרכים רבות להצלחת המחאה ולהתמוטטות הדיקטטורה של האייתולות, אבל ברק אובמה הסתפק בתמיכה מילולית ותנחומים להרוגים.
החכמים הגדולים בינינו, המדברים על הסכם הגרעין כ"כישלון" של נתניהו, כאילו היה צד במו"מ, ראוי שיביאו בחשבון את הכיוון העקבי של ממשל אובמה לקראת הסכם ופיוס עם האירנים מאז 2009.
בנאומים ובראיונות לעיתונות פרש אובמה בבירור את השקפתו על המשטרים האיסלאמיסטיים - שגם אם ניזונו משנאת המערב ומאנטישמיות חולנית, הרי "העובדה שאתה אנטישמי או גזען, אינה מונעת ממך לבחור בהישרדות; אינה מונעת ממך להיות רציונלי באשר לצורך לשמור את הכלכלה שלך צפה על פני המים; אינה מונעת ממך החלטות אסטרטגיות כיצד להישאר בשלטון. לכן העובדה שהמנהיג העליון הוא אנטישמי, אינה אומרת שזה גובר על כל שיקוליו האחרים" - כפי שאמר בראיון לג'פרי גולדברג במאי האחרון.
במילים אחרות, אובמה מייצג תפיסה (הומניסטית?) ארוכת שנים, ולפיה גם דיקטטורות, ממסדים דתיים פנאטיים ואפילו ארגוני טרור חולקים רציונליזם דומה לזה של המערב. אחרי ככלות הכל, כך אמר לי פעם אחד מאדריכלי אוסלו, "גם הם" רוצים לחיות טוב, "גם הם" מעוניינים להתפשר ו"גם הם" מעדיפים מו"מ על פני פיגועים ומלחמה. כן.
3. ד"ר הרולד רוד למד בשנות השבעים באירן ושימש יועץ לענייני אירן בפנטגון מראשית שנות ה-80. הוא הספיק לשרת גם את ממשל אובמה בראשיתו והגיש לממונים עליו עבודת מחקר על מקורות התנהלות המו"מ של האירנים. לדבריו, היא נדחתה. רוח אחרת נשבה בבית הלבן. רוד כתב שאי-אפשר לגשת לשיחות מול האירנים בלי להביא בחשבון את ההיסטוריה הארוכה ואת תרבות המו"מ שלהם, שעקרונותיה שונים בתכלית מאלו הנהוגים במערב, ובמיוחד בארה"ב.
פשרה, למשל, כפי שהמערב מבין את המושג, נתפסת אצל האירנים כסימן של כניעה וחולשה. המוותר מביא קלון עליו ועל משפחתו. לעומת זאת, מי שכופה על אחרים להתפשר, מאדיר את כבודו, וצפוי בעתיד להמשיך ולכפות על אחרים להיכנע.
האירנים אינם רואים בחולשת היריב סיבה להגיע עימו לפשרה אלא הזדמנות לחסלו. משום כך, צעדים בוני אמון של "רצון טוב" מתפרשים כחולשה וכחוסר נחישות מצד היריב. רוד הסביר את המושג "קֶטמַן" (ה"תקייה" הערבית), אמנות העמדת הפנים ששוכללה במשך מאות שנים באירן, כצורה חיובית של הגנה עצמית. במאמרו מובאות התייחסויות נוספות לתרבות המו"מ האירנית ודוגמאות לרוב (המאמר זמין באתר המכון הירושלמי לענייני ציבור).
אפשר לסיים באבחנה האקטואלית הבאה של רוד: "מו"מ בתרבות האירנית הוא הזדמנות לגבור על אחרים, להפגין כוח ולהביס יריבים. האירנים אינם רואים בהתמקחות הזדמנות להגיע למצב שבו כולם מרוויחים. חוזים אינם יותר מאשר פיסות נייר שהאירנים יחתמו עליהם, אם הם יקדמו את האינטרסים שלהם". האם נלמד?

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 17.7.15)
תאריך:  19/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוש ההומור של ההיסטוריה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
שמישהו מה"ימנים השמרנים",
אם דר' מוד חי,  |  19/07/15 16:17
 
- שמישהו יספר לך
שוחר-שלום  |  20/07/15 23:39
 
- תחשוב שוב. יש מועד ב׳. ל"ת
תגובה טפשית  |  21/07/15 09:27
2
אובמה
שיבה  |  19/07/15 18:10
 
- לך ספר את זה לאורי מילשטיין
מגלגל  |  20/07/15 11:28
3
ראה נורדאו : השקרים המוסכמים *
ביחס לכותרת  |  19/07/15 19:14
4
בשניהם,גרמניה מרוויחה!
דניאל143   |  20/07/15 10:02
5
הצג מראה בפני פרצופו
שוחר-שלום  |  20/07/15 23:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עמי דור-און
קיימת דרך יעילה לבלום את המרוץ של טהרן לשליטה בארסנל גרעיני ובאמצעים לשגרו אל מטרות אויב. ארה"ב יודעת היטב על מה מדובר. בשפה המדעית המקצועית קוראים לנתיב הזה "פעימה אלקטרומגנטית"
ד"ר אורי מילשטיין
בישראל מתקיימת שטיפת מוח לאומית שמטרתה לשכנע אותנו שאובמה לא מבין את האסטרטגיה הגרעינית האירנית ושהוא נכנע לדרישות האירניות בשל שיקולים כלכליים ושהוא בעל אישיות חלשה    זלזול זה בנשיא ארה"ב מאפיין ליקוי תרבותי מובנה של הישראלים לזלזל ביריב ובאויב, ועל כך שילמנו מחיר כבד מאוד כשזלזלנו בנשיא מצרים סאדאת לפני מלחמת יום הכיפורים והוא היכה אותנו שוק על ירך והשיג את כל מטרותיו במלחמה
רפי לאופרט
ההסכם אינו רק שאלה של משקל האיום הגרעיני האירני לאחר חתימתו, אלא מאזן השת"פ הכולל עם ארה"ב, לפחות כל עוד אובמה הוא הנשיא. לאחר שיסתיים המאבק בקונגרס על אישור ההסכם, אם ההסכם לא ייבלם או למצער יוחזר ל"שולחן השרטוט" למקצה שיפורים רציני, צריכה ישראל לראות עצמה עומדת בכוחות עצמה נגד נטיות ההתפשטות האירניות, ומגלה במאבק בהן לפחות אותה נחישות ויוזמה שמגלה אירן בהמשך קידום תוכנית ההתפשטות שלה
ישראל רוזנבלט
להסכם אוסלו (ספטמבר 1993) - שהרמטכ"ל דאז, רא"ל אהוד ברק, הגדיר "הסכם מלא חורים כמו גבינה שווייצרית" - ולהסכם הגרעין בווינה (יולי 2015) - שנסלל אחרי סדרת ויתורים אינסופית של המערב לאירן - יש מכנה משותף אחד: שניהם חלק ממצעד האיוולת של מדינאים, שפעלו לפי משאלות ליבם מבלי להתחשב בעובדות
יורם הר-לב
עצם הידיעה שיש לך פצצה היא כוח עצום    כל אחד במזרח התיכון שמבין איך מתנהלים העניינים כאן, יעריך עכשיו שיש להם פצצה או תהיה להם בקרוב, כך שלמעשה יהיה להם את הכוח של מעצמת אטום מיד, ולא בעוד 10 שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il