X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאחר שלא פעם מדובר בכשרות כפולה משום החוק המחייב "רבנות" בכל מחיר, הרי שלמרות שהלקוח משלם כפול מסתבר כי שניים או יותר של הכשרים החליטו להסתפק רק במשגיח אחד ומאחר שרק משכורת אחת משולמת לאותו משגיח הרי שהכסף שמשולם עבור שאר המשגיחים שאינם קיימים הולך לכיס ההכשרים הכפולים
▪  ▪  ▪
הכשר. הוצאה גבוהה וכפולה [צילום: איתמר לוין]

זעקות ה"גיוולעלד" של ה"רבנות הראשית" ומטיבייה מש"ס ומ"יהדות התורה" נגד הפרטת מערכת הכשרות וביטול המונופול של ה"רבנויות" היו יכולות להיות מובנות אילו באמת ה"רבנויות" בארץ - ובראשן ה"רבנות הראשית לישראל", היו עשויות ללא חת מבחינה דתית והיושבים שם היו צדיקי הדור. אבל לא כך היא התמונה. למעשה דווקא הבדצ"ים החרדים היו צריכים להיות הראשונים שילחמו נגד הבלעדיות של ה"רבנויות" על הכשרות, והמפלגות החרדיות היו אמורות להילחם נגד ה"רבנות הראשית", שהחרדים התנגדו לה בראשית הקמתה בשנות ה-20 של המאה ה-20 ע"י החילוניים והציונות הדתית. והנה כיום הכול הפך ל"הפוך על הפוך". החרדים תומכים ב"רבנות הראשית" והציונות הדתית נלחמת לבטל את המונופול שלה.
החוק הנוכחי בענייני הכשרות קובע כי רק ה"רבנויות" הן אלה שרשאיות להעניק כשרות ועל-פי תיחום לאזורים גאוגרפיים ברורים - על-פי סדר מוניציפלי ברור ועל-פי חלוקה למועצות אזוריות בהתיישבות העובדת. במצב הנוכחי נוצר מצב שנמשך כבר עשרות שנים רבות שעל פיו הכשר ה"רבנות" הוא חובה על כל מפעל ובית מזון על-פי מפתח גאוגרפי, ואם המפעל הזה נמצא באזור עם "רבנות" חלשה הרי שעליו להוסיף "מהדרין" מבד"ץ זה או אחר, ומדובר בהוצאה גבוהה וכפולה משום שבד"ץ באשר הרי שהוא אינו יכול לתת באופן עצמאי את כשרותו אלא לאחר שה"רבנות" המקומית נתנה אותו.
המצב הבלתי נסבל הזה אינו קיים בעולם היהודי בחו"ל משום ששם כל מפעל ובית מזון יכולים לבחור את ההכשר הנוח להם ולהגיע דרכו לכל הציבור היהודי בארצם ללא הגבלה גאוגרפית. המצב הישראלי יוצר עיוות נוסף. מאחר שלא פעם מדובר בכשרות כפולה משום החוק המחייב "רבנות" בכל מחיר, הרי שלמרות שהלקוח משלם כפול מסתבר כי שניים או יותר של הכשרים החליטו להסתפק רק במשגיח אחד ומאחר שרק משכורת אחת משולמת לאותו משגיח הרי שהכסף שמשולם עבור שאר המשגיחים שאינם קיימים הולכים לכיס ההכשרים הכפולים, ומי שמשלם על איוולת זו הם היצרן והצרכן ואילו הכשרים פיקטיביים ממשיכים להתקיים ללא צורך מקצועי וכלכלי בם.
זו אחת הסיבות שהבדצ"ים אינם מרימים קול צעקה למרות שהם לא מורשים לתת כשרות ללא ה"רבנות תחילה". סיבה אחרת שמונעת מהבדצי"ם להילחם בחוק הקיים - ולמרבה הפלא, לתמוך בהמשך בלעדיות ה"רבנות", היא העובדה שגורמים חרדים שנמצאים ו/או קשורים לבדצ"ים מכניסים את מקורביהם לעבוד בתוך מנגנוני ה"רבנות" הריקים מתוכן וכך הם אינם רוצים לנסר את ענף הכוח והשררה שדרכו הם מעניקים פרנסה למקורביהם, למרות שציבור צרכניהם נפגע.
עניין ההכשרים הפרטיים הוא דווקא רעיון טוב אבל האינטרסים של צרי שררה מונע את יישומו. רעיון כזה היה פוטר מתשלומים מיותרים יצרנים, רעיון כזה היה מוזיל מוצרים ושרות, רעיו כזה היה מעלה את רמת המהדרין לציבור הצורכים שלו, רעיון כזה היה מבטל משרות ותקנים מיותרים ומצמצם אותם עד רבע ופחות, ורעיון כזה היה מבטל כפילויות יקרות ופיקטיביות כמו "רבני מפעלים", "רבני מוסדות" ועוד מיני המצאות שבגללן רמת הכשרות היא נמוכה אך יקרה יותר.
הנעשה ברבנות י"ם
כל ההתגוששות החדשה החלה שוב לפני כשנה, כאשר "רבנות י"ם" הגישה למשפט כשרויות פרטיות שעברו על החוק הקיים, אבל אותה "רבנות י"ם - שהיא דווקא "רבנות מהודרת מבחינה כשרותית מקצועית, הייתה צריכה להיות האחרונה שתתקוף אחרים בעניין ה"הונאה בכשרות". ה"רבנות" הזו עברה בעשרות השנים האחרונות פעמים רבות בעצמה על החוק.
במסגרת חוק הכשרות אסור ל"רבנות" זו או אחרת לתת כשרות באזור שאינו חלק מתחום שיפוטה אבל "רבנות י"ם" היא המובילה בעבירות על החלק הזה בחוק הכשרות. כך למשל היא העניקה ומעניקה כשרות באזורים המרוחקים ממנה כמו קיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן, בעיר בית שמש, בעבר עשתה זאת גם בנמל התעופה בלוד ועוד. כמו-כן הרי שחוק הכשרות קובע כיום כי רק ל"רבנות הראשית לישראל" מותר להוציא ציוותי שחיטה לחו"ל אבל רק "רבנות י"ם היא היחידה מכל ה"רבנויות" המקומיות העוקפת חוק זה וציוותי ה"מהדרין" שלה יוצאים לחו"ל באופן עצמאי תוך עלמת עינה של הרה"ר מכך.
דווקא העבירות של "רבנות י"ם" מוכיחות כי החוק הנוכחי הוא מחסום ברמת הכשרות בגלל ההגבלות המקומיות והגאוגרפיות ואילו מה שמוצע כיום - כשרויות פרטיות לכל הרמות, היא האלטרנטיבה האמיתית, כשאם הרעיון הזה יתממש הרי שהרבה "רבנויות" חלשות, ומנגד בדצ"ים חלשים, ייעלמו מהשטח וההכשרים עצמם יתנו את התשובה האמיתית לשיפור.
אני דווקא הייתי מצפה מ"רבנות י"ם" שדווקא היא תוביל את הרעיון החדש בכשרויות העצמאיות וביטול המונופול האזורי, שהרי מי כמותה יודעת שרק כאשר היא עוברת על החוק הקיים הרי שהיא מצליחה להעניק כשרות איכותית ואמינה לאלה שהיא מעניקה להם זאת במסגרת העבירה על החוק הקיים.

תאריך:  22/07/2015   |   עודכן:  22/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יהדות התורה והשבת  ש"ס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אולי תשובה צודק, אולי המדינה צודקת. ואולי לא. דבר אחד ברור: טוב הייתה עושה המדינה אם הייתה חושבת בכובד ראש ובשיקול דעת מעמיק מה ואיך לעשות עם המשאב הלאומי היקר הזה ביום שייחשף קיומו
אריק דניאל
שוק הדיור נמצא בנקודת רתיחה, הריבית נמוכה ואין אלטרנטיבות אחרות להשקעה. יתר על כן, נוצר מצב אבסורדי בו חברות יזמיות מארה"ב וקנדה שזיהו את הפוטנציאל האדיר והביקוש מגיעות לישראל בכדי לגייס הון בבורסה
יהודה דרורי
אכן קיימת האפשרות שנופתע ע"י פצצה אירנית ואף נסבול כמה עשרות אלפי הרוגים ופצועים והרס לא קטן, אבל מדינת ישראל תתאושש ועוד באותו יום בו אירן תנסה לפגוע בנו, תחזיר ישראל לאירן מכה כפולה ומכופלת, מכה שתגרום לכך שהממלכה הפרסית תתמוטט לחלוטין
שמעון זיו
ועדת לוקר חוטאת למטרה, היא לא תביא ביטחון אלא תפגע בביטחון והפעם בכל הרכיבים. לא היה בוועדה מישהו שיהיה איפכא מסתברא מול כל השואפים לקיצוץ בכל מחיר, ולכן הם ייזכרו לדראון עולם בראייה היסטורית
רון בריימן
קיצור השירות הצבאי נראה כצעד פזיז המחייב שיקול דעת נוסף והערכת סיכונים מעמיקה    עם כל הצער, השלום לא יגיע בדורנו - לא באשמת ישראל - אבל בינתיים אסור לישראל להתפרק מנשקה ומצבאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il