X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עובדה היא שאירן ממשיכה לעבוד על העולם ובשעה שממשלו של הנשיא אובמה מנסה להציג מתווה של ניצחון, עוסקים מדענים אירניים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות הדרושות לניסוי פצצת אטום
▪  ▪  ▪
והאירנים בשלהם... [צילום: AP/Vahid Salemi]

האם ההסכם האטומי של אירן עם המעצמות יאושר בקונגרס האמריקני או לא - מנקודת הראות האמיתית של אירן אין לשאלה זו כל חשיבות. העובדה הבלתי מעורערת היא שאירן ממשיכה לעבוד על העולם ובשעה שממשלו של הנשיא אובמה מנסה להציג מתווה של ניצחון, עוסקים מדענים אירניים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות הדרושות לניסוי פצצת אטום. הפעם כבר לא מדובר על הסיסמה החבוטה "אטום לצורך ייצור אנרגיה חשמלית", אלא על נשק גרעיני התקפי המהווה איום קיומי לא רק על ישראל.
המצב החמור הזה איננו סוד כמוס. כל פרטיו כלולים בדוח מפורט שהוגש לא מכבר לדירקטוריון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עיון מדוקדק במידע הכלול בדוח מעורר את השאלה החשובה שמשמעותה איננה אם תהיה לאירן יכולת גרעינית מבצעית, אלא מתי יהיו בידיה היכולות הטכנולוגיות והידע המדעי לבצע ניסוי גרעיני ולשגר ל"מטרות אויב" פצצת אטום ממוזערת בראשו של טיל בליסטי בין-יבשתי מדגם "שיהאב" המתקדם.
כדי להבין במה המדובר דרוש הסבר קצר. "טיל בליסטי" הוא טיל שלאחר שיגורו יוצא מן האטמוספירה ולקראת נחיתתו חודר דרך אטמוספירה אל היעד הסופי. כדי לשגר בהצלחה נשק גרעיני בראשו של טיל בליסטי נחוצות שתי טכנולוגיות. האחת: אפשרות למזער את הפצצה כדי שתוכל להיטען בראשו של הטיל. השנייה: איך להכניס את הפצצה הממוזערת לתוך מיכל מתכתי שיוכל למנוע כל נזק אפשרי לראש החץ מן הלחצים בעת השיגור והטמפרטורות הגבוהות בעת החזרה.
דוח הסוכנות
בדוח המפורט של הסוכנות מוצגות העובדות הבאות: אירן עוסקת בפיתוח תוכנית גרעין צבאית הכוללת יכולות להעשרת אורניום לרמה של 20% וגם אמצעים טכנולוגיים להפקת פלוטוניום בכור IR-40 באראק, כמו גם מרכיבים אלקטרוניים של המתקנים הדרושים לביצוע ניסוי של פיצוץ גרעיני. במסמך האירני שפרטיו מובאים בדוח הסוכנות מסופר על המידע המדויק המצוי בידי אירן בתחום התכנון והבנייה של "מתקן לניסוי גרעיני". במסמך מצוין כי מידע כזה היה מצוי כבר בשנת 2003 בידי לוב. בדוח נכתב כי המקור שסיפק את המידע ללוב הוא גם זה שסיפק אותו לאירן. אומנם בדוח לא צוין במפורש מי היה המקור הזה, אך כיוון שרוסיה היא זו שמכרה לאירן את כור המים הכבדים באראק, סביר להניח כי היא זו שסיפקה גם את המידע על טכנולוגיית הניסויים הגרעיניים.
בהמשך הדוח נכלל מידע על פעילותם של מדעני הגרעין האירנים בתחום ייצור הנפצים האלקטרוניים המהירים הדרושים להפעלת תגובת שרשרת בניסוי פיצוץ גרעיני. יכולתם הייחודית של נפצים מן הסוג הזה היא להפעיל גל מתח חשמלי גבוה בתזמון מדויק ובמהירות גבוהה ביותר.
במסגרת חקירת נציגי הסוכנות טענו האירנים, כי הם פיתחו בעצמם את הנפצים "למטרות שלום ולמטרות צבאיות קונבציונליות ולא גרעיניות". כדי להסיר כל ספק ולוודא אם אכן יש ממש בטיעונים האירניים, פנו נציגי הסוכנות למדעני גרעין במדינות בעלות נשק גרעיני וביקשו את חוות דעתם. התשובה שקיבלו הייתה חד-משמעית: נפצים מן הסוג הזה משמשים להפעלת סוג מסוים של פצצות אטום ולא לשום צורך אחר.
"זו רק אנימציה"
בדוח הסוכנות החושף את הפעילות הגרעינית האירנית המתקדמת נכתב עוד, כי מדענים אירניים הפעילו תוכנית ממוחשבת לבדיקת לפחות 14 אופציות אפשריות לבניית מתקן להגנת ראש החץ מנזקי הטמפרטורה הנוצרים בעת החזרה של הטיל אל כדור הארץ. המידע שהגיע לסוכנות מצביע על כך שהאירנים נעזרו בתחום זה בידע שסיפקו להם "מומחי גרעין זרים". אחד המומחים האלה שהה באירן משנת 1996 ואף הרצה על הפיזיקה של הנפצים החשמליים. הדוח מספר כי כאשר הוצגו בפני האירנים התוכניות שלהם לבניית מערכות הנפץ האלה טענו האירנים, כי מדובר ב"אנימציה" שלא קיימת במציאות.
ההפך הוא הנכון
כך או כך, בארה"ב כבר החלה הסערה הציבורית סביב ההסכם שגובש בעיקר לקראת פתיחת המרוץ לנשיאות ארה"ב. במסגרת הדיון פרוע-היצרים נשמעה גם הצהרתו החמורה נגד ההסכם של מושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי שהוא גם אחד המתמודדים על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, שבו השמיע את ההאשמה החמורה מתוך עולם דימויי השואה, כשטען כי "מדיניות אובמה מכינה משרפות חדשות לעם ישראל".
מכלול העובדות האלה חייב להדאיג מאוד את כל מי שעדיין שוגה בחלומות, כי ההסכם שנחתם בז'נבה אכן יעצור את מרוץ החימוש הגרעיני של אירן. העובדות המדעיות-טכנולוגיות מוכיחות את ההפך.
עם זאת, השאלה המרכזית הניצבת כיום נוכח פני ישראל היא מה יקרה אם ההסכם יאושר בקונגרס. אחרי ההתנסות במו"מ רב התהפוכות בין אירן לנציגי המעצמות, האירנים מבינים כי מולם ניצבים שני פוליטיקאים מומחים בהפקת מילים - ברק אובמה ובנימין נתניהו - אך כלל לא ברור מה כוחם במעשים. מבחינת נתניהו, נראה כי הוא חושש לקחת על עצמו את האחריות הבלעדית למה שיקרה ולכן הוא משתעשע ברעיון שיוכל לצרף לממשלתו המצומקת גם את יצחק הרצוג יו"ר "המחנה הציוני" כדי שיוכל לטעון במקרה של "ברוך" מבצעי, כי מפלגת העבודה דחפה אותו לפעולה, שהרי הדבר הקל ביותר הוא להטיל את האשמה על אחרים. ברור שבמקרה של הצלחה בכוחות משולבים הוא ינכס אותה רק לעצמו.
כך או כך, נראה כי מנהיגי אירן אינם מודאגים במיוחד מהאפשרות של מתקפת-מנע ישראלית וממשיכים בפעילותם המבצעית במישור האטומי. הם כבר מבינים עד כמה משמעותיות חולשותיו הביצועיות של נתניהו בקונסטלציה הפוליטית הסבוכה בישראל, ולכן, בינתיים, הם ממשיכים לצפצף ולעשות ככל העולה על רוחם, בעזרת אללה, ועכשיו גם בסיוע הכספי האדיר של הסרת הסנקציות.

תאריך:  27/07/2015   |   עודכן:  27/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן מתכננת ניסוי גרעיני?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בתל אביב
אהרון שחר  |  28/07/15 09:06
2
נכון, זה מוןבן
רפי לאופרט  |  28/07/15 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אילנה אדם
כשהולך ומתברר שההסכם לא רק גרוע אלא על סף הטמטום, שהאירנים העלו את קרי כסרדין ברשת, שרימו אותו כפי שרימו את אחרון הפתאים בעולם הפוליטי, וכשישראל אמורה לשלם את המחיר - כדאי לשאול: אולי באמת לא כדאי שההסכם שממילא יצא לדרך לא "יפול" בקונגרס
יבשם עזגד
כל הסכם שקשור לנשק גרעיני יופר    אבל האם פצצה שנראית בתחילת המחזה בהכרח מתפוצצת בסופו?    כל יבשה היא ספינה שטובעת כשחופרים מקלטים
יואל גוז'נסקי
הסכם הגרעין אליו הגיעו המעצמות עם אירן הוא חדשות לא רצויות מבחינת ריאד, שכן פירוש ההסכם הוא שטהרן קיבלה הכרה בינלאומית כמדינת סף גרעינית. ערב הסעודית רואה בהתפתחות רבת-משמעות זו עדות להתעצמות של אירן - יריבתה האידיאולוגית והגאו-אסטרטגית המרכזית - על חשבונה
אליקים העצני
ככל הנראה, אחרי קרב-מאסף פרובלמאטי בקונגרס האמריקני, הסכם וינה יאושר וישראל תצטרך לחזור למציאות. המציאות תמשיך לדמם בכל אותם מקומות שחמינאי הזכיר, והיא מסכנת קודם כל את שכנותינו הערביות הסוניות. אנחנו ניצבים רק בשורה השנייה, וגם בעמדת יתרון
איתמר לוין
ארה"ב מוכיחה, שהיא מחזיקה את יונתן פולארד במאסר כדי לשחררו תמורת הדיבידנד השמן ביותר שתוכל להשיג. ההתנהגות הזו אינה שונה ממעשיו של ארגון טרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il