X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקמת אקדמיה צבאית שבה ילמדו את מקצועות הצבא במשך 4 שנים, הכשרת כלל חיילי צה"ל כפי שמכשירים טייסים וחובלים ועוד - כל אלה יאפשרו הקמת צבא מקצועי בישראל שיהיה הרבה יותר יעיל ממה שהוא כיום
▪  ▪  ▪
מצבא העם - לצבא מקצועי [צילום: אדי ישראל/פלאש90]
מי שקורא היטב את דוח לוקר וגם את תוכנית "גדעון" של הרמטכ"ל, מבין שישנה כוונה מאוד ברורה להקטין את היקף כוח האדם של הצבא בצורה משמעותית. כך, קיצור שירות החובה לשנתיים בלבד. כך הכוונה לשחרר ממילואים את כל אלה שאינם מוגדרים כלוחמים. מה הסיבה? ההכשרה הארוכה, הצורך באימונים ובהתמקצעות. זו המשמעות של צבא מקצועי

לפני שנים, כאשר העזתי לכתוב על הצורך לשנות את האתוס הישראלי והצורך בצבא מקצועי במקום המודל של "צבא עם", הושמצתי קשות. עברו השנים והתודעה הציבורית התומכת ברעיון זה הלכה והתגברה. כיום, הרעיון איננו "טריפה" אלא קיבל סוג של הכשר ברבדים שונים של החברה. זו לא תופעה שגרתית אלא היא קונה לעצמה תמיכה הולכת וגוברת בציבוריות הישראלית המבינה שהמחיר עבור מיתוס בלתי מדויק לחלוטין, קרי צבא העם או כור היתוך וכדומה, איננו אפשרי יותר. אך לעניות דעתי, הציבור מתחיל להשתכנע שבנתונים הקיימים, צבא מקצועי הוא צורך אינהרנטי כדי להפוך את צה"ל לצבא מקצועי במלוא מובן המילה, ומאידך-גיסא להפנות תקציבים עצומים לטובת הרווחה של אזרחי ישראל.
לא בגלל השוויון בנטל יש להתחיל בתהליך מעברו של צה"ל מצבא עם לצבא מקצועי, אלא בגלל טובת כלל החברה בישראל. דוח לוקר קולע בדיוק לתבנית החדשה הזו של צה"ל. מי שקורא היטב את הדוח וגם את תוכנית "גדעון" של הרמטכ"ל, מבין שישנה כוונה מאוד ברורה להקטין את היקף כוח האדם של הצבא בצורה משמעותית. כך, קיצור שירות החובה לשנתיים בלבד. כך הכוונה לשחרר ממילואים את כל אלה שאינם מוגדרים כלוחמים. מה הסיבה? ההכשרה הארוכה, הצורך באימונים ובהתמקצעות. זו המשמעות של צבא מקצועי.
מקצוענים יותר ומקצוענים פחות
צה"ל יקר לכולם ותפקידו בשמירת קיומה של ישראל מרכזי. לכן ההצעות לשינויו המבני אינן באות כדי להרע, אלא דווקא כדי להיטיב עמו - והרבה מאוד. צבא חייב להיות גוף מקצועי לעילא ולעילא. גיוס המוני הוא דווקא מכשול בפני ההתמקצעות והמקצועיות המרבית. הכשרתם של חיילים חייבת להיות מרבית וארוכת טווח. ראו לדוגמה טייסים וחובלים אשר עוברים הכשרה ארוכה מאוד והתוצאות מדברות בעד עצמן. לעומת זאת, ביחידות שבהן כמות החיילים היא ענקית, תקופת ההכשרה היא קצרה מאוד ומשך הניצול מינימלי. מרבית חיילי החובה משתחררים לאחר שלוש שנים או שנתיים (בנות).
כל מי שמכיר, עיניו בראשו ושכלו אינו רפה, מבין שהמקצועיות של הטייסים והחובלים, או יחידת 8200 כדוגמה בלבד, היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר של חיילי חובה במקומות אחרים. כדי להתגבר על משך הזמן הקצר הניתן לנצל את המקצוענות של החיילים הקרביים, צה"ל דורש מהם לחתום קבע, משמע לשרת זמן רב הרבה יותר. התוצאה היא אחת: אלה חיילים מקצועיים במלוא מובן המילה ויעילותם גבוהה עשרות מונים מאחרים. כך גם לגבי יחידות השדה שבהן קצינים נדרשים לשרת פרקי זמן ארוכים. הסיבה היא אחת: הניסיון הוא חלק בלתי נפרד מהתמקצעות. למזל כולם כל היחידות הלוחמות אינן, ביבשה, באוויר ובים מאוישות היטב. זהו הצבא המקצועי עליו אני מדבר.
להקים צבא מקצועי ויעיל יותר
גיוס החובה בישראל לוקה בחסר. רק כמחצית המועמדים לגיוס חובה אכן מתגייסים. רבים מאלה המתגייסים, כ-20% לערך, אינם מסיימים את תקופת השירות מסיבות כאלה ואחרות, כפי שאכ"א פרסם לפני כמה שבועות. יחידות רבות בלתי נחוצות בעליל. כולם יודעים זאת.
ישנם מומחים הטוענים שאחד החסרונות של מודל הצבא המקצועי הוא ביצירת פערים משמעותיים מאוד בתוך החברה, כאשר אלה אשר ישרתו לא יבואו מקרב האליטות החברתיות. איני רוצה להתנבא אלא להתייחס לעובדות כיום. מהנדסים, אנשי מחשבים מן המעולים שיש, פיזיקאים וכימאים, משרתים בצבא תחת השם "צבא קבע" כלומר צבא מקצועי מאוד. יתרה מזו; לצד אלה, בכל היחידות הלוחמות הצבא שולח את הטובים ללימודים אקדמיים. אלה אינם חלק של האליטה החברתית? בעלי מקצועות ייחודיים כמו פסיכולוגים, רופאים, עובדים סוציאליים וכדומה גם משרתים בצבא קבע. הם לא חלק מן האליטות? ודאי שכן. אם כך, אין כל סיבה שבעולם שכל אלה לא ימשיכו לשרת גם בעתיד, אפילו בתנאים טובים הרבה יותר.
הקמתה של אקדמיה צבאית שבה ילמדו המתנדבים את מקצועות הצבא במשך ארבע שנים, הכשרת כלל חיילי צה"ל כפי שמכשירים טייסים וחובלים, תנאים כלכליים משופרים ומעמד חברתי גבוה - כל אלה יאפשרו הקמת צבא מקצועי בישראל שיהיה הרבה יותר יעיל ממה שהוא כיום. גם הרבה יותר קטן. כל מי שהיה בצה"ל יודע היטב שיש יחידות בלתי נחוצות בעליל ומאידך-גיסא עתירות כוח-אדם. גם הרמטכ"ל הנוכחי יודע זאת, לכן הציע קיצוצים בתוכנית העבודה הרב-שנתית שלו.
אנשי הקבע בצה"ל אינם אשמים
מילה לגבי אנשי הקבע, ודאי אלה המשרתים שנים רבות. הם אינם אשמים לא במשכורות שהם מקבלים ולא בפנסיות, כולל פנסיות הגישור. הם קיבלו זאת מן המדינה כדת וכדין. מי שמבקש לקצץ ולקצץ, מפר את התחייבותו לאנשי הקבע. מבלי לפגוע במשרתים, חייבת ממשלת ישראל להכריז על תוכנית חומש שבמרכזה - המעבר לצבא מקצועי, ביטול גיוס החובה וסגירת אותן יחידות מיותרות תוך חמש שנים. בפרק זמן זה יישבו החכמים על המדוכה ויפקחו על ביצוע התוכנית.
אין דרך אחרת לייעול משמעותי של צה"ל. אין דרך אחרת לפנות משאבים עצומים לתחומים אחרים בחברה. כל מי שמשתעשע בחלומות כאלה ואחרים, שיבושם לו. ביטחון אינו רק צבא, אלא גם חברה חזקה, כלכלה פורחת המאפשרת לאנשים להגשים את מרבית חלומותיהם. ככל שתקצוב הביטחון יישאר כמות שהוא או יגדל, אין כל אפשרות ריאלית לתיקון המצב בתחומים אחרים.

תאריך:  29/07/2015   |   עודכן:  29/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צבא מקצועי או מיתוסים
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
טעות איסטרטגית
אביטל  |  29/07/15 10:08
2
מעולם לא ניצחה טכנולוגיה את...
הו צ'י מין  |  29/07/15 10:20
3
צ.מקצועי-פטנט אמריק גרוע!
אורן מנהריה  |  29/07/15 11:06
4
אין לך מושג
אורי פ  |  29/07/15 11:36
5
אתה ממש טועה
לוז ארז  |  29/07/15 16:43
 
- הוא
שנאמר   |  29/07/15 18:11
 
- כל הכבוד לכם
אהרון שחר  |  29/07/15 18:12
6
צבא מקצועי נגד צבא אידיאולוגי
הגלשנית  |  29/07/15 18:03
7
הסברתי כבר למילשטיין
אהרון שחר  |  29/07/15 18:08
8
יעילות עם חומר אנושי חלש
באום  |  29/07/15 21:24
9
תוצאות
שרון99  |  29/07/15 22:16
 
- הדרג המדיני נכשל,לא הצבא
באום  |  29/07/15 23:14
 
- צבא העם
שרון99  |  30/07/15 06:27
 
- חוץ מהכישלון
באום  |  30/07/15 12:39
10
מה מניעי התומכים בצבא מקצועי?
לוגי  |  30/07/15 07:35
11
1.2.10. "מופז : 'איך נתניהו יכ
לזלזל  |  30/07/15 07:44
12
צ'לו מאביס עצמו בלוקשים....
י.ש  |  2/08/15 00:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
אין ספק שמדובר בבשורה לגבי החולים אשר התקשו עד-כה לרכוש את הסם בשל בעיות ביורוקרטיות המאפיינות את מדינת-ישראל
אפרים הלפרין
לשם מה נועדה קצבת ילדים? היא נועדה לסייע למשפחה בהוצאות גידול ילדים. ומי הם ילדים? ילדים הם צעירים עד גיל 18 ואם ניתן לדחות את התשלום עד לאחר גיל הילדות משמע הוא אינו נחוץ. אז פותחים להם תוכניות חיסכון?
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס משחקת משחק כפול ומנסה לקבל סיוע כספי מאירן ומסעודיה המתחרות ביניהן על ההגמוניה במזרח התיכון. משלחת נוספת של חמאס תצא בקרוב לסעודיה כדי לדון בסיוע הכספי לתנועה
ראובן לייב
רק תודות לשר הבריאות הנועז שבפועל, יעקב ליצמן, הוכשר סוף-סוף הקנאביס הרפואי כסם-מרפא, שיסופק מעתה בבתי-מרקחת רגילים, כשרופאים יוסמכו לרשום מרשמים שלו לחולים נזקקים
יצחק מאיר
לו עמדתי שם, בתוך קהל ישראל בין הזעם לבין הנחמה, ולא הייתי יודע אם להאמין לזעם של מחר או להאמין בנחמה של אחרית הימים, הייתי אולי אומר לליבי, כי משה שהנהיג אותנו לצאת ממצרים, והלך בראש טורי יחפנינו ארבעים שנה במדבר, ונתן לנו תורת השם ומצוותיו, משה זה אינו מת בחטאו במדבר אלא בחטאינו הוא מת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il