X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לחזור למקורות, לקצבה האוניברסלית, וכך לצמצם פערים ולחזק את הסולידריות החברתית. קצבה אוניברסלית תגיע לכולם, ללא קשר למצבם הכלכלי, בהתאם לרוח הזמן. אפשר לכלול את הקצבאות בחישובי מס הכנסה ומס בריאות, וכך מי שיש לו ישלם מס, ומי שאין לו יקבל את הקצבה
▪  ▪  ▪
הקצבה הבסיסית צריכה להיות צמודה לשכר המינימום [צילום: AP]

נדמה לי כי מוסכם על הכל שקצבת הזקנה הבסיסית ליחיד, שנעה בין 1,500 ל-2,200 שקלים לחודש, נמוכה מאוד ואינה מספיקה גם לצרכים הבסיסיים ביותר. הדילמה היא, האם להגדיל את הקצבה לכולם, כך שגם בעלי יכולת ייהנו, או רק לאלו שנמצאים מתחת לקו העוני או נושקים לו.
יהיו שיאמרו: למה לתת למי שיש לו? ניתן לעניים בלבד. לכאורה זו נראית הצעה הגיונית וצודקת, אך היא איננה מציאותית. מחקרים שנערכו לאורך השנים וגם באחרונה הוכיחו, שרבות מהקצבאות הניתנות על בסיס של מבחן הכנסות אינן מגיעות ליעדן. כך, מחצית מהזכאים לקצבת השלמת הכנסה, בהם זקנים, אינם מקבלים אותה.
יש כמה סיבות לכך: האחת היא חוסר במידע - יש אנשים שאינם מודעים לזכותם לקבל סיוע כספי מהמדינה. השנייה היא בושה בשל הסטיגמה הכרוכה בזכאות לקצבה לעניים. רבים מתביישים להודות בפני עצמם ובפני משפחתם וסביבתם שהם במצוקה ואינם יכולים לקיים את עצמם. סיבה נוספת היא הקשיים הביורוקרטיים שמערימה המערכת - מילוי שאלונים וטפסים, המצאת מסמכים, חקירות ועוד; וקיימת גם בעיית נגישות - לאנשים מבוגרים קשה להגיע למשרדי הביטוח הלאומי, שלא תמיד נמצאים בקרבת מקום מגוריהם, ולעתים הנסיעה אליהם מסורבלת ועולה לא מעט כסף. מתברר אם כן, שהקצבה הסלקטיבית, המיועדת לעניים או רק "למי שצריך", אינה נותנת מענה הולם.
יש לחזור למקורות, לקצבה האוניברסלית, וכך לצמצם פערים ולחזק את הסולידריות החברתית. קצבה אוניברסלית תגיע לכולם, ללא קשר למצבם הכלכלי, בהתאם לרוח הזמן. אפשר לכלול את הקצבאות בחישובי מס הכנסה ומס בריאות, וכך מי שיש לו ישלם מס, ומי שאין לו יקבל את הקצבה. יהיה בזה גם משום חיסכון עצום בכוח אדם ובמשאבים אחרים הנחוצים לתשלום קצבה על-פי מבחני הכנסה. בדרך זו ייעשה צדק חלוקתי, וכולם יקבלו באופן שווה ובצורה מכובדת ומכבדת.
יש לדחות מכל וכל את היוזמות השונות, לתת תוספת סלקטיבית לפי הגיל, של כמה עשרות ומאות בודדות של שקלים, כדי להעלות את הזקנים מעל קו העוני (ברוח ההצעה של חברי הכנסת נחמן שי ואיציק שמולי, להצמיד את הקצבה אל קו העוני). זהו תיקון קוסמטי ופופוליסטי. סכומים מזעריים כאלה לא יוציאו את הזקנים מעוטי היכולת ממצבם העגום, שהוא מביש וכואב להם ולנו כחברה.
מה צריך להיות גובה קצבת הזקנה? אנו, ב"כן לזקן" וגופים מרכזיים נוספים העוסקים בתחום, סבורים שהקצבה הבסיסית צריכה להיות צמודה לשכר המינימום. אם שכר המינימום במשק הוא הרף שהמדינה, ארגוני המעסיקים והסתדרות העובדים קבעו כסכום סביר למחיה לשכירים, אין כל סיבה שלא יונהג גם לגבי הגמלאים.
על הממשלה לקבל את העיקרון הצודק הזה, בהתחשב באילוצי התקציב, ולבצעו בהדרגה בתוך שנתיים-שלוש. הגיעה העת לשים קץ לקצבאות הזקנה "העלובות והמעליבות" כהגדרתו של שר האוצר, משה כחלון. הגיעה העת להחזיר את כבודם של הזקנים, כי כבודם הוא כבודה של החברה ושל קברניטיה.

לאתר ארגון "כן לזקן"
הכותב הוא עובד סוציאלי, יו"ר ארגון "כן לזקן".
תאריך:  29/07/2015   |   עודכן:  29/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
בוחבוט מקיים מצווה נאה של והדרת פני זקן, והדרת פני פניני שירה ישישה ויפה, והדרת את יפה שגנוז בְּשֵׁיבת שירתו שלמה זמיר, משורר ערירי נחבא אל הכלים
מרדכי ליפמן
גיוסה המתקדם של אירופה למאבק נגדנו, איננו בשום אופן מהלך שמותר לזלזל בו. בראש ובראשונה הקשיים המתרבים והולכים על פעילות ישראל באירופה, כמעט בכל התחומים, מחייבים בחינה מחדש של סדרי עדיפויות. תשומת לב מיוחדת נדרשת לנושא ההסברה, שהוזנח לחלוטין בעשורים האחרונים
מנחם רהט
נאמני בנימין נתניהו נטלו על עצמם 'פרויקט מיוחד', להמציא נראטיב חדש שממנו יוצא השותף הבכיר לדבר עבירה, זך כשלג
צ'לו רוזנברג
הקמת אקדמיה צבאית שבה ילמדו את מקצועות הצבא במשך 4 שנים, הכשרת כלל חיילי צה"ל כפי שמכשירים טייסים וחובלים ועוד - כל אלה יאפשרו הקמת צבא מקצועי בישראל שיהיה הרבה יותר יעיל ממה שהוא כיום
רועי אורן
אין ספק שמדובר בבשורה לגבי החולים אשר התקשו עד-כה לרכוש את הסם בשל בעיות ביורוקרטיות המאפיינות את מדינת-ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il