X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה מפסיק את נאום הפרידה שלו מבני ישראל לשם הבדלת שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי - כדי להראות שהוא לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

פרשתנו, פרשת ואתחנן, היא המשכה הישיר של פרשת דברים. משה משמיע נאום ארוך ומדגיש בו את לקחי העבר, תוך שהוא מזהיר את בני ישראל לבל ישכחו את הברית אשר כרת ה' איתנו בהר סיני. פעם אחר פעם, הוא מזכיר את התגלות ה' בהר סיני ואת החובה לקיים את מצוות ה'. הוא אף מונה מחדש את עשרת הדיברות, וזהו עיקר תוכנה של פרשתנו.
נושא אחד שובר את הרצף בנאומו של משה, והוא הבדלתן של שלוש ערי מקלט בעבר הירדן, המקום בו עומדים באותו הזמן בני ישראל. ערי המקלט, כשמן כן הן: מקלט לרוצחים בשוגג שבו הם מוגנים מאיומיו של גואל הדם.
הפרשנים הקדמונים תמהו על העריכה של פרשתנו שנקטעת באמצעה בעניין זה. הרמב"ן עונה על כך: "משה אסף את כל ישראל לבאר להם התורה, ופתח להם בדברי התוכחות... והשלים להם שישמרו חוקיו ומצוותיו למען ייטב להם. אז אמר במעמדם לפניהם: עתה נקיים את המצוה אשר צִיוונוּ השם, ותהיינה בֶצֶר במדבר ורמוֹת בגלעד וגולן בבשן, ערי מקלט לנוס שמה כל רוצח בשגגה".
במילים אחרות: הרמב"ן אומר, כי מנהיג איננו יכול להסתפק בדרשות מלאות מוטיבציה נלהבת על תורה, מוסר, ערכים ואידיאלים. עליו להוביל בפועל את העם לעשייה חיובית, תוך שהוא משמש עבורם דוגמה אישית לקיום הערכים אליהם הוא מטיף. משה נואם על ערך המצוות ועל החובה לקיימן, מבלי להוסיף עליהן או לגרוע מהן. הדרך הטובה ביותר להנחיל את המסר לעם, היא להפסיק את הנאום ולהפוך מבחינת נאה דוֹבר לבחינת נאה מקיים.
הרמב"ן מעיר נקודה חשובה נוספת: שלוש הערים שהבדיל משה התחילו לתפקד כערי מקלט רק לאחר שבני ישראל חצו את הירדן והבדילו שלוש ערים נוספות בעבר הירדן המערבי. כלומר: לעת עתה הבדלתן של הערים בֶצֶר, רמוֹת וגולן לא מועילה. אם כן, מה היה דחוף כל כך למשה להבדילן כעת? משיב הרמב"ן: "ואף על-פי שאינן קולטות עד שיבדִלוּ אותן שבארץ כנען, אמר [משה]: מצוה שבאה לידינו נקיים אותה למען ייטב לנו".
הרמב"ן מסביר, כי מי שאוהב את הטוב ורוצה להיטיב, אוהב כל טוב גם אם הוא חלקי. הוא איננו "מפונק" ואיננו מציב תנאים לעשיית הטוב. הוא מוכן להשקיע בקידום הטוב, גם אם לא יראה את פירותיו אלא רק אחרים יזכו לכך (כזכור, משה לא נכנס לארץ כנען, ולא היה שותף להבדלת שלוש ערים נוספות. רק לאחר מותו, התחילו הערים שהוא הבדיל לתפקד כערי מקלט). הוא איננו דוחה את עשיית הטוב האפשרי כעת רק בגלל שלא יעלה בידו להשלים את המלאכה, אלא פועל ודוחף כפי יכולתו במציאות הנוכחית.
מסיים הרמב"ן: "ואחרי כן [=אחרי שמשה הבדיל את ערי המקלט בעבר הירדן המזרחי], יקרא בקול גדול אל כל ישראל שהיו שם, ואמר אליהם 'שמע ישראל את החוקים ואת המשפטים וגו', כי עתה יפתח במצות ובביאור התורה". כלומר: רק אחרי שמשה הראה לעם ישראל דוגמה אישית לקיום המצוות, הוא יכול לפנות אליהם ולדרוש מהם "שמע ישראל את החוקים ואת המשפטים".
יש כאן מסר גדול וכפול לכל מי שמנהיג או מבקש להוביל. מנהיג איננו יכול לדרוש מהמונהגים תחתיו את מה שהוא איננו דורש מעצמו. אסור שתתקיים הפרדה בין האמירה העקרונית לעשייה בפועל. המנהיג הוא ראש וראשון כדי להראות את הקשר שבין התיאוריה להתגלמות בפועל במציאות, גם אם כרגע אין אפשרות להביא לידי ביטוי את האידיאל בצורה מלאה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש הכולל בישיבת ההסדר ברכת משה במעלה אדומים וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  31/07/2015   |   עודכן:  02/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב מאיר מימון
שני הפסוקים הראשונים של ספר דברים מלמדים שיעור בתוכחה: כיצד לומר, מתי לומר ומה לומר. כל אלו חיוניים כדי שהתוכחה תשיג את מטרתה: לבנות קומה נוספת בנפשו של האדם
הרב דוד גרינוולד
פעולתו של משה ערב מותו - המלחמה נגד מדין - מלמדת אותנו על הדרך בה צריך לפעול מנהיג אמיתי, השם בראש מעייניו את טובת העם
הרב ד"ר רונן לוביץ
משה הקנאי אינו משה המנהיג, וגם יהושע הקנאי אינו יהושע המנהיג. מי שמגיע למנהיגות חייב לשקול את הדברים בקור רוח ולהכיר בקיומה של מציאות מורכבת
הרב ד"ר משה פינצ'וק
כניסתו של עם ישראל לארץ ישראל צריכה להיעשות בשיתוף אומות העולם - לא כדי לקבל את אישורן, אלא כדי שהתהליך יהיה מושלם מבחינה רוחנית אוניברסלית
הרב חנוך חיימוביץ
המלחמה הראשונה של עם ישראל אחרי קרוב ל-40 שנות נדודים במדבר מתחילה כיוזמה מלמטה למעלה, ומבוססת על העיקרון החשוב של פדיון שבויים
רשימות נוספות
אקס-טריטוריה  /  הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
ארץ חמדה?  /  הרב רפי אוסטרוף
מדברים מהשטח  /  הרב חגי לונדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il