X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאלה העומדת על הפרק אחרי עשור ל"הינתקות" איננה האם רוב הציבור מוכן להודות כיום ששגה לפני עשור כשתמך ב"תוכנית ההינתקות" פרי יוזמתו של ראש הממשלה דאז, אריק שרון? נכון יותר לשאול איך קרה שרוב הציבור לא השתכנע לפני עשור שאין לגרש 10,000 מבתיהם? במה שגו מארגני המחאות כנגד יישום תוכניתו של שרון?
▪  ▪  ▪
הפגנה נגד אריאל שרון בתקופת ההינתקות[צילום: AP/Baz Ratner]

ב-18 באפריל 2004 פרסם משרד ראש הממשלה בישראל את עקרונות "תוכנית ההינתקות" לפיהם מתחייבת ישראל לסגת מרצועת עזה וצפון השומרון ולפרק כעשרים יישובים. מאז פרסום העקרונות עד ההצבעה עליהם בכנסת חלפה כחצי שנה בה יכלו המתיישבים להשתמש בכל אמצעי תעמולתי כדי למנוע מהתוכנית לצאת לפועל. הם ניסו אך מחאותיהם לא צלחו.
מה השתבש?
מחאת המתיישבים כנגד תוכנית ההינתקות נתמכה בטיעונים הלא נכונים. זאת הסיבה העיקרית לאי הצלחתם לסכל את תוכניתו של שרון. הם שילבו במחאתם נגד התוכנית טיעונים המתבססים על זיקה היסטורית בין העם היהודי לבין ארץ ישראל וכן על תפיסת עולם לפיה "אין בסיס מוסרי ל'טרנספר' של יהודים על-ידי יהודים". רוב הציבור בישראל, ובמיוחד הציבור החילוני ובעלי תפיסה שאינה שואפת לארץ ישראל השלמה, לא "התחבר" לטיעונים שכאלו. יהיו סיבותיו של אריק שרון אשר יהיו, בשל הטיעונים במחאות כנגד תוכנית ההינתקות ניכר היה באותה תקופה חסר בשיח הציבורי של דימויים וסמלים המציגים אלמנטים ביטחוניים.
בהפגנה נגד תוכנית ההינתקות, שהתקיימה בכיכר ציון בירושלים בספטמבר 2004, קרא יושב-ראש מועצת יהודה ושומרון, בנצי ליברמן, מסמך שנכתב ברוח עשרת הדיברות: "לא לעקירת ישובים שהנה עוול אישי ולאומי." שלמה אבינר, רבה של התנחלות בית אל, אמר בהפגנה: "הארץ הזאת נקראת ארץ ישראל ולא ארץ ישמעאל," והוסיף: "לערבים יש עשרים מדינות ולנו רק אחת, ואנו אומרים לאחמד ולמוסטפה את הארץ שלנו אל תיקחו מאתנו. חזרנו ולא נזוז מארצנו לעולם."
צעירים חמומי אידיאולוגיה, המשלבים את תורת הרב אברהם יצחק קוק, רבני נחמן מברסלב והרב כהנא עם חלוציות על-פי דרכם, ושפעילותם מתרכזת באזור גבעות יהודה ושומרון, התארגנו כ"נוער הגבעות", ובהפגנה נגד התוכנית נשאו כרזות בסגנון: "אנחנו לא מתכוונים לשלם את המחיר, סיפור ימית חוזר הפעם על כל הקופה - אנחנו לא מוותרים".
לבסוף, על-מנת לשכנע בצדקתם, גייסו הקיצוניים שבין מתיישבי רצועת עזה מוטיבים של טראומה היסטורית יהודית מאמצע המאה הקודמת - טראומת השואה הנאצית, המחברת את פזורות העם היהודי ואת תושביה היהודים של מדינת ישראל לקהילה אחת של "קורבנות השואה".
כל מארגני המחאות כנגד תוכניתו של שרון שגו בהצגת טיעונים שהתבססו רובם ככולם על דימויים, סמלים ונרטיבים, פרשנויות ולקחים שאינם משותפים לכלל הציבור, פרט למוטיב השואה הנאצית.
במה עוד שגו המתיישבים?
במאמרו, "לחזור לשא-נור ולחומש" (הארץ 04.08.2015), טוען משה ארנסט שאילו היינו עורכים היום סקר דעת קהל לגבי צדקתה של תוכנית ההינתקות היה מושג רוב כנגד התוכנית והיא לא הייתה יוצאת לפועל. בקביעתו זאת הוא מדגיש את המתיחות בגבול עזה, אלפי טילים שהצליחו להגיע לחלקים נרחבים של ישראל, ושלושה מבצעים גדולים ובלתי נמנעים של צה"ל ברצועת עזה. וכך הוא טוען במאמרו:
רוב הציבור סבור היום, כך מראים הסקרים, לא רק שההחלטה לעקור את יישובי גוש-קטיף הייתה שגויה, אלא אף - לא להאמין - טוען שהוא חשב כבר אז, בשעת מעשה, שמדובר בטעות....
מכאן ברור דבר אחד. טיעונים "בעד" או "נגד" המסתמכים על זיכרון כלל לאומי של אירועים טראומטיים הסמוכים לימינו, יצליחו בדרך כלל לשכנע את רוב הציבור. שכן, לגיוס ההמונים באמצעות דימויים וסמלים מתאימים שכאלו מובטחת ברב המקרים הצלחה. שכן אירועים הנתפסים על-ידי מרבית הציבור כטראומה היסטורית שהתרחשה "לא מזמן" משרתים היטב יזמי מחאות, כפי שהיה ערב פינוי ימית ב 1982, ואילו ערב תוכנית ההינתקות לא היה למחאתם של המתיישבים ארסנל של דימויים מאירועים ביטחוניים "טריים". זאת הסיבה העיקרית לכך שמחאתם לא צלחה והסיבה לכך שכיום אפשר היה לצפות לתוצאות שונות.

תאריך:  04/08/2015   |   עודכן:  05/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במה שגו מתיישבי גוש-קטיף?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שגיאתם
שמ  |  5/08/15 09:47
2
הרחבת בשגיאה
אהרון שחר  |  7/08/15 17:33
3
במה שגו מתיישבי גוש קטיף?
ב_שמואל  |  9/08/15 08:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תוכנית ההינתקות
אורית ארפא
עם כל הכבוד לאורח החיים הדתי של אנשי גוש-קטיף ושל ציבור המתנחלים הדתיים, בימים שבהם הבתים שלהם - והארץ כולה - היו נתונים בסכנה, היה עליהם לדעת כי חיי אדם קודמים למצוות פולחניות
אברהם פכטר
להערכתי, פינוי גוש-קטיף הייתה החלטה, מבחינה אסטרטגית, ביטחונית ומשפטית - נכונה, נבונה ואמיצה. חמאס השתלט על עזה לא בשל פינוי הגוש, וזה היה קורה גם עם הגוש וביתר חומרה בשל השחיתות והחולשה של פת'ח והרשות הפלשתינית
אליקים העצני
עשור לגירוש, ומי פקד את קברותיהם של ילנה בוסינובה וברוך בן מנחם, זיכרונם לברכה? מי יודע שהיו קיימים בכלל ומה הביא למותם הנורא? החברה הישראלית חייבת בחשבון נפש על התעלמות ערלת לב מהתאבדותם לדעת של השניים, בשריפה בחיים, ערב החורבן והגירוש שיהודים חוללו לעצמם בארצם, לראשונה בהיסטוריה
הרב ישראל רוזן
קשה מאוד להנחיל לדור הבא, והנוכחי, את האמת הציונית והחברתית שרבים מתושבי גוש-קטיף היו חקלאים מלח הארץ, וביניהם לא מעטים שאינם חובשי כיפה, ולא רק 'דוסים' ו'דוסיות' רגשניים. וכן, שההתיישבות הייתה ביוזמת ממשלת ישראל המפא"יניקית ולא מזוקני גוש-אמונים או אישי התנועה הרויזיוניסטית ואוהדיה
עידן יוסף
עשור אחרי ההינתקות פונו לפנות בוקר, רובם בכוח, מאות מתיישבים    מפקדי מג"ב הדגישו שסרוב שני השוטרים חמור בעיניהם    גינויים בעולם לבנייה בהתנחלויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il