X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אי-אפשר לומר "שליסל לא היה חרדי/דתי" אם נתעלם מכך שגידולים אלה גדלו בערוגותינו, נפסיד במערכה, משום שיכולתנו לעוקרם בעודם מעטים ורכים, קלה בהרבה מיכולתנו לעשות זאת אחרי שהיכו שורש והתפשטו
▪  ▪  ▪
זכויות אדם, אזרח ומיעוטים אינן רשומות בטאבו על-שם השמאל [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
מפעל ההתיישבות אינו תלוי בהבל פיהם של שונאיו בתקשורת. למרות האוויר החם היוצא מהמיקרופונים, השפעתם בנושא היא במשקל זבוב. אנחנו מזמן לא מיעוט, אנחנו הרוב

1. בשבוע האחרון תהיתי אם להצטרף למצעד המתקיפים נגד: נגד הריקוד על הדם של השמאל בתקווה לקושש הישג פוליטי מדומיין; נגד אמות המוסר הכפולות שאינן מבדילות בין מי ששרף והצית והשחית, לבין הרוב המוחלט שלא רק מגנה אלא מתעב מתוך זעזוע אמיתי; נגד ההאשמות וההכללות וקולות הנהי והבכי והטפיחה על חזה הימין; נגד הפסטיבל הקבוע ששחקניו ותפקידיו ידועים מראש. חלק מעמיתיי עשו את המתבקש ופירסמו טקסטים שוצפים נגד השמאל המתחסד - כאלה שגם אני פירסמתי במקרים אחרים.
לא הפעם. אני מבקש מהקוראים לעשות מעשה הפוך: לעמוד באומץ מול ההאשמות ולא להגיב. שקט. אנחנו חזקים דיינו לספוג. עימדו באומץ מול הקריאות הכואבות, מול הידיים הצבועות אדום - ושיתקו. אל תשתפו פעולה עם ההתמסכנות הקבועה. עברו 20 שנים מאז רצח רבין. השמאל מחוק כמעט לגמרי, מרכולתו הישנה אינה רלוונטית. פתרונותיו המדיניים עלו באש ובתמרות עשן. זכויות אדם, אזרח ומיעוטים אינן רשומות בטאבו על שם השמאל, ואפשר להחזיק בעמדה שמרנית עם דאגה מוסרית למיעוטים. אז מה נותר? נציגיו בתקשורת תקועים בשנות ה-80 בקיבעון פסיכו-פוליטי (לשמוע את טיעוניהם ולצחוק). היכנסו לאתר "שלום עכשיו", וצפו בדיונים ובדוברי הכנס שנערך לפני שבועיים (הלוואי עלינו כנס כזה) - לאחר שתצפו, אימרו לי: הם מאיימים עלינו, על קיומנו?
2. אנחנו נדרשים לברר את מושגי הערך של התקופה ולהוציאם מכלא המרכאות הכפולות. פעמים רבות אנחנו עושים את חשבון האחֵר. במה הוא לא בסדר ועד כמה דרישתו המוסרית נגועה בצביעות. אבל כלפי עצמנו מוכרחים לברר ולזקק את המושגים שמנחים את עולמנו. אם אנחנו בעד מסורת דתית, אסור להתעלם מהעובדה שקיימים בדת רכיבים של קנאות. בכל שנה קוראים בפרשת פינחס וליבנו גס בה. חכמינו ריככו את רושם המעשה, אבל חישבו על מעשה פינחס - גם במונחי הימים ההם הוא היה יוצא דופן. בשבוע האחרון פורסמו מודעות תמיכה בשליסל על ש"העז" ועשה מעשה פינחס. כולנו נדים בסלחנות לטמטום, אבל זה קיים בתוך המסורת היהודית, לא מחוצה לה. אי-אפשר לומר "שליסל לא היה חרדי/דתי". מעולמו יצא, אבל גם מעולמם של רבים שהיו רחוקים ממחשבותיו ולבטח ממעשיו, ובכל זאת חלקוּ פרקטיקה דתית ואמונה דומות.
מאז מלחה"ע השנייה מותקף הרעיון הלאומי. התרגלנו לשמוע עד לזרא את המונח "לאומנות" ביחס לכל גילוי בריא של נאמנות לעם ולמולדת. פעמים רבות השבתי מלחמה מתוך הנחה שבנפשנו הדבר: אנחנו זקוקים ללאומיות; בלעדיה אין לנו חיים כעם. הציונות נבנתה על הרגש הטבעי הזה, ויהודים בכל הדורות שמרו אמונים לעמם ולארצם העתיקה מתוך הרגש הזה (ואינני נכנס לוויכוח הטיפשי אם הלאומיות היא המצאה של המאה ה-19. היא לא). איננו יכולים להתעלם מכך שלאומיות מכילה רכיבים של לאומנות, שנאת הזר ואפילו פאשיזם בקצה המרוחק ועלולה להידרדר למחוזות נוראיים. אם הלאום חשוב יותר מכל מה שבאזור, אזי בהיעדר הבלמים המחשבתיים והמוסריים המתאימים, עלולים יחידים לעשות מעשה ולפגוע במי שלתפיסתם פוגע בלאומיות, כלומר פוגע בעורק החיים שלנו.
3. אני ממש לא פוחד לקרוא לילד בשמו, "שמא יאמרו" יריבינו הפוליטיים. הם לא מטרידים אותי. "ציון בְּמשפט תיפָּדה". הציונות (תנועת השיבה לציון) נמצאת בכלא מושגי התקופה ועל כך היא מותקפת ומושפלת בראש חוצות. כדי לחלץ אותה משבייה, עלינו לפדות אותה במשפט, בשפיטה מחודשת של המושגים והערכים המחזיקים את הבניין הציוני ובניקיונם המחזורי. מדוע היחיד מקבל את רעיון חשבון הנפש מדי שנה, ובמה שנוגע לקבוצת ההשתייכות שלו - הוא מגלה התנגדות פנימית?
מיעוטים מתקשים ב"כיבוס הכביסה המלוכלכת בחוץ". זה מובן. נקרא לזה אחרת: ניקוי הגוף ממורסה, היפטרות מרכיבים זרים שדבקו בנו. "הוא לא חרדי", נאמר על שליסל. "הוא לא דתי", נאמר על יגאל עמיר. "הם לא ימין", נאמר על משליכי בקבוק התבערה. הלוואי. חלק מהטיעונים - מדוע הם לא שייכים - צודק; אבל מוכרחים להודות שבמובן מסוים הם חלק מאיתנו, מעולמנו.
נכון, יריבינו משתמשים בחשבון הנפש נגדנו. אז מה? ההתנגדות לבדיקה פנימית, תנועתית, שבטית, אידיאולוגית ופוליטית בקרב חלקים בימין (לא כולו) - נובעת מרגש נחיתות מובנֶה, תוצאת שנים רבות שבהן השמאל הציוני הוביל את העם והמדינה ודיכא יריבים פוליטיים. כיום, כוחו של השמאל חזק אומנם בתקשורת ובאקדמיה, אבל הוא נחלש מאוד.
כי זאת לדעת: אנחנו כבר מזמן לא מיעוט! אנחנו הרוב! ככלל, ההגדרות החברתיות הן שטחיות. מיהו "דתי" (או "חרדי")? מיהו "ימני"? השיח הציבורי נותן בהם סימנים חיצוניים ואינו מבחין בגישות וזרמים. מכל מקום, החברה הישראלית ברובה הגדול היא מסורתית ולאומית.
4. מפעל ההתיישבות אינו תלוי בהבל פיהם של שונאיו בתקשורת. למרות האוויר החם היוצא מהמיקרופונים, השפעתם בנושא היא במשקל זבוב. מפעל ההתיישבות תלוי בהחלט בפעילות חלוציו וביכולתם להשפיע על השיח הציבורי ועל קובעי המדיניות. לא רק נקיוּת הדעת נדרשת, אלא נקיוּת המעשה. "לפי שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום, שנאמר 'וִהְיִיתֶם נְקִיִּם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל'" (שקלים ג, ב). מעניין, הפסוק שהמשנה מגייסת לקוח מסיפור כיבוש הארץ (במדבר לב)! נכון שלא אנחנו דקרנו ולא אנחנו רצחנו. חלילה! אבל אם נתעלם מהעובדה שהגידולים האלה גדלו - או לפחות עשו חלק ניכר מדרכם - בערוגותינו, נפסיד במערכה; משום שיכולתנו לעוקרם בעודם מעטים ורכים, קלה בהרבה מיכולתנו לעשות זאת, שעה שהיכו שורש והתפשטו. וכן, אני יודע שמדובר בשולי השוליים, אבל השוליים הללו משפיעים על המרכז באופן חסר מידה. הם מסכנים אותנו.
אז לדרוש מהממשלה ומכוחות הביטחון לעשות פעולתם, זה בסדר. אבל זה קל. אנחנו מסירים את האחריות מעלינו. השאלה היא, מה אנחנו דורשים מעצמנו. האם נדע להיות מעורבים יותר, לא לחשוש מפתיחות ביחס לבעיות בתוכנו, לאתרן ולהצביע עליהן בזמן, ואם צריך, גם להסגיר קנאים. האמירה "אנחנו לא צריכים להתנצל, כי איננו אשמים" היא שיח מתגונן, לא שיח של עילית חברתית המוכנה לתפוס מקומה ההיסטורי בהנהגת העם היהודי. לשם אנחנו נקראים.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 7.8.15)
תאריך:  10/08/2015   |   עודכן:  10/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא העשב של השכן
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
הפעם הסתבכת במלל מיותר.שליסל
הוא כשלון המשטרה!  |  10/08/15 19:15
2
מחשבות מעניינות של הכותב.
ותוספת משלי:  |  10/08/15 19:58
3
דרור.
כבש 44  |  10/08/15 20:38
 
- בערוגות השמאל יש הרבה יותר שוט
יהודי מפוכח  |  10/08/15 23:06
4
הגם אתה ברוטוס? ל"ת
פ.ר.  |  10/08/15 21:22
5
אולמרט הוא הדשא שלי. אז מה?
אהוד פרלסמן  |  10/08/15 23:36
 
- כוללת גם את המרפסת בככר ציון,
הערוגה הרעילה  |  11/08/15 09:45
 
- שכחת מי הפיק את פוסטרי השנאה? ל"ת
אולי לגמת שמפניה?  |  11/08/15 20:08
 
- כל מי שהיה שם, שותף מלא באשמה ל"ת
לא תינקה מאשמה  |  12/08/15 09:34
 
- אתה מעליל עלילת דם.מפיץ שקר. ל"ת
זו דרך הסמול.  |  13/08/15 16:46
6
יש הבדל בין רצח אידאולוגי שנעש
קורןנאוה טבריה  |  12/08/15 10:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
החוק הדמוקרטי ביותר לא ישרוד אקלים שאינו דמוקרטי. הוא יוכה כנימות. הוא יתפורר. הוא יתגלה כעקר מעשות פרי. אקלים דמוקרטי יצמיח יוזמות חקיקה רעננות, אצילות, רודפות טובה ויושרה, ויהיה כמעטפת מיזוג המשמרת את הלחות בחוקים ומשפטים הראויים
איתן קלינסקי
דווקא במציאות של עימות ההולך ומחריף בשטחים דרושה מנהיגות אמיצה, שתאמר לעם ישראל את האמת, כי לא ניתן להחזיק עם שלם עוד מעט יובל שנים בתנאים של כיבוש קולוניאלי
משה חסדאי
יחיד או יחידים הפוגעים בערבים בגלל עוון היחידים שנמצאים בקרבם, הרי הינם פושעים. דינם חמור מכיוון שנהגו בניגוד להלכה ולתורה ולחוק המדינה. אם הרגו שלא כדין, אנשים, נשים, ילדים הרי הם רוצחים. אנו ננצח את אויבינו, אך ורק על-פי המוסר היהודי, על-פי ההלכה, על-פי התורה
ציפורה בראבי
"מילים", אמרה אמי ע"ה, "זה הכי קל. אנשים מוציאים מהפה מה שיוצא להם ולא תמיד הם שמים לב מה ולמה". אז שימו לב! כי "אבן שטיפש אחד זרק לבאר, אלף חכמים לא יוכלו להוציא אותה". אדם אחד יוכל במילה אחת להרוס, לקלקל, להשמיץ ולעוות לחלוטין את האמת    אבן הטיפשים
בלפור חקק
כשאנו מדברים באלול "אני לדודי ודודי לי", אנו מתפללים לאהבה. אנו מתפללים להיות ראויים לשפע הזה של טוּב שיש בעולם, וכל אחד ואחת מאיתנו רוצה לטעום מן השפע הזה של אהבה שיש בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il