X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ברק אובמה, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף עבד אל-עזיז, ועם שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן [צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin]
סעודיה מתנגדת להסכם עם אירן
מנהיגי ירדן ומצרים, מדינות המפרץ, ובמיוחד סעודיה, רואים בהסכם איום קטלני, ברור ומיידי, הנובע ממדיניות זחוחה והרסנית שתפגע מיידית במדינות ערב ואחר כך במערב

הנשיא אובמה טועה ומטעה כאשר טוען שישראל היא המדינה היחידה המתנגדת להסכם הגרעין עם אירן. מנהיגי ירדן ומצרים, מדינות המפרץ, ובמיוחד סעודיה, רואים בהסכם איום קטלני, ברור ומיידי, הנובע ממדיניות זחוחה והרסנית שתפגע מיידית במדינות ערב ואחר כך במערב, ובעיקר בארה"ב, "השטן הגדול" לפי משנת האייתולות.
בית סעוד מאופק בתגובתו הרשמית, אך מבטא את עמדתו האותנטית - כנהוג בשנים האחרונות - באמצעות ערוצי תקשורת שבשליטתו המוחלטת ובשיחות עם מחוקקים אמריקנים. בביקורי בגבעת הקפיטול אמרו לי סנטורים וצירי בית הנבחרים דמוקרטים ורפובליקנים: "בעוד ישראל מודאגת מהתגרענות אירן, סעודיה נמצאת בפניקה."
מנהל הטלוויזיה הסעודית, "אל-ערביה", והעורך הראשי לשעבר של היומון הסעודי היוקרתי, "א-שארק אל אווסאט", עבדול רחמן אל רשיד, שולל את הערכת מזכיר המדינה קארי כאילו מימוש ההסכם יקדם את ביטחונו ארוך הטווח של האזור: "(משטר האייתולות) דומה למפלצת ששוחררה מאזיקיה. אנו בפתחה של תקופת עקובת דם... ומתכוננים לתרחיש הרע ביותר.... טהרן לא תזנח את שאיפת ההתפשטות והפלת משטרי שכנותיה הערביות. הפסקת הסנקציות תזרים משאבים לחימוש ארגוני טרור ותחריף את האיום האירני."
עורך מדור הדעות של א-שארק אל-אווסאט, שגם הוא מבטא את עמדת המלך הסעודי, מציג אלטרנטיבה להסכם הנוכחי עם אירן: התניית ההטבות לאייתולות במעבר דרסטי להתנהלות מתונה. לפי משארי אל-זיידי, "הבעיה נעוצה במהות שליטי אירן ובמשאבים שיופנו לחתרנות וטרור במדינות ערב, לפי הנחיית החוקה האירנית. וושינגטון תחווה במהרה את השלכות ההרפתקה האירנית."
התכנסות העולם לכפר הגלובלי, והרקורד האנטי-אמריקני בן 36 השנים של האייתולות - כולל שליטה על תאי טרור רדומים בארה"ב ומעורבות גוברת באמריקה הלטינית - מבהירים שההשלכות הביטחוניות והכלכליות של ההסכם חורגות מגבולות המזרח התיכון וגולשות לכל אזור בחירה בארה"ב.
ב-2015 מציג מציג המזכיר קארי את הנשיא רוחאני ושר החוץ זאריף -אומני כפל-הלשון ושליחי האייתולות - כמתונים ואמינים. בשנות ה-90 ועד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה היה קארי חבר במועדון מצומצם של סנטורים שראו בחאפז ובשאר אסד מנהיגים שואפי שלום וקרא לישראל לסגת מהגולן. הוא התייחס לערפאת כאיש שלום, חיבק את "האחים המוסלמים", בגד במובארק, קידם את "הצונאמי הערבי" כ"אביב" וראה בו התעוררות ערבית, מעבר לדמוקרטיה ומהפיכת פייסבוק בנוסח מהטמה גנדי ומרטין לותר קינג.
בעל הטור הוותיק ב"א-שארק אל-אווסאט", והמומחה לענייני המפרץ הפרסי, אמיר טהרי, מטיח בקורת בקארי: "אין יסוד להנחה שרוחאני מעוניין ברפורמה.... בשנה השלישית לנשיאותו הוכפל מספר האסירים הפוליטיים, גדל מספר ההוצאות להורג והעיתונים שנסגרו, נאסר על התארגנות פוליטית ואגודי עובדים, תקציב הטרור הבינלאומי גדל ב-32%.... הפנטזיה של קארי מתגברת את יכולות ההרס של האייתולות." טהרי מוסיף שהדיפלומטיה של קארי משדרגת את יכולות האייתולות, מקטינה את הסיכוי לשינוי שלטון באירן, ומערערת את יציבות העולם.
כוח ההרתעה האמריקני, החיוני לשפיות העולם, נחלש עוד יותר כאשר הנשיא אובמה משווה את הסכם הגרעין שיזם הנשיא קנדי עם ברה"מ - מעצמת-על גרעינית שנרתעה ממאזן האימה ההדדי - להסכם עם האייתולות, פורעי החוק, מפירי הסכמים סדרתיים, בעלי עוצמה קונבנציונאלית בינונית ותפישת עולם אפוקליפטית הניזונה ממאזן אימה הדדי, ושואפת להשמיד את ארה"ב, "השטן הגדול היהיר והכופר". בניגוד להסכם שיזם קנדי, שצמצם את יכולות ברה"מ, ההסכם עם האייתולות ישדרג את יכולותיהם, יחריף את שאפתנותם ויערער את יציבות העולם.
קנדה שותפה להערכות סעודיה ומדינות ערב המתונות והפרו-מערביות. שר החוץ רוב ניקולסון מזהיר: "אירן ממשיכה להוות איום לביטחון ושלום העולם עקב שאיפות הגרעין, תמיכה בטרור, קריאות חוזרות ונשנות לחיסול ישראל והפרת זכויות האדם". ראש הממשלה סטיב הארפר שותף לקביעה שמצב זכויות האדם לא השתפר בתקופת נשיאות רוחאני, וכך גם לגבי מעורבות האייתולות בטרור הבינלאומי ובמאמץ להפלת שליטי המדינות בחצי האי ערב. למרות הסכם הגרעין, הארפר מתמיד בהטלת סנקציות על אירן, מוותר על רווח כלכלי הצפוי מביטול הסנקציות, ובכך נוקט במדיניות מונחית-עקרונות וביטחון לאומי ארוכי-טווח ולא מדיניות מונחית-רווח קצר-טווח.

תאריך:  10/08/2015   |   עודכן:  10/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה מתנגדת להסכם עם אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גילוי מפתיע
כבש 44  |  10/08/15 21:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אבנר גולוב
הסכם וינה, גם אם הוא מצמצם את הסיכוי לכך במהלך העשור הקרוב, אין הוא מבטל לחלוטין את האפשרות שאירן תגיע לפצצה ואף מהווה נתיב חלופי בדרכה לפצצה ולכן מגביר את הסיכוי, שכך יקרה בעשור השני להסכם
איציק וולף
שגריר ארצות הברית בישראל קורא לראש הממשלה נתניהו להיערך יחד עם הממשל האמריקני ליום שאחרי אישור הסכם הגרעין בבית הנבחרים האמריקני    ארה"ב הציעה לנתניהו לדון בהעמקת שיתוף הפעולה הביטחוני אך נתקלה בסירוב
רפי לאופרט
כל דבריו של אובמה אינם באים לתקן באמת טעויות בטיעוניו של ראש הממשלה נתניהו, אלא כדי להטעות את שומעיו. עובדה זו בעצמה אומרת "חשדהו". אילו היו לו טיעונים טובים, לא צריך היה "לפברק" טיעוני-סרק
עידן יוסף
נשיא ארצות הברית מאשים בראיון ל-CNN את ראש הממשלה בהתערבות כוחנית וחסרת תקדים בפוליטיקה האמריקנית    "אני לא זוכר מקרה דומה להתנהלות נתניהו"
אריה גל
ברור שאנחנו צריכים אויב, שיגרום לעם להתאחד סביב המנהיג. אבל דווקא עם אירן יש פוטנציאל נפלא לשיתוף פעולה מסחרי ומדעי - אולי נבחר לנו שטן תורן אחר?
רשימות נוספות
דמוקרט יהודי נוסף מתכוון להצביע נגד  /  עופר וולפסון
יעלון: "ישראל לא אחראית לחיי מדענים אירניים"  /  עופר וולפסון
פוטין נפגש עם ראש כוח קודס האירני  /  עופר וולפסון
טרור וטרור  /  אריאל י. לוין
ביקורת חריפה על קבלת ההחלטות של אובמה  /  רפאל בוכניק
נאום הכרחי  /  יראון פסטינגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il