X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתרון היצירתי של הוצאת "סלע מאיר" לחוק שמגביל אנשים, שספק אם הרגולטור יאכוף אותו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Heiko Junge]

החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל התקבל לפני כשנתיים, כאשר הדעות לגביו חלוקות: אני טענתי שהחוק עצמו לא טוב כיוון שהוא לא מטפל בבעיה (כוח המיקוח של הסופרים מול ההוצאות), אבל בכירי הסופרים עצמם בוחרים לעמוד לצד החוק, ופוליטיקאים מתנגדים לו, מה שאומר שמבחינת פתרון הבעיה, לפחות בעיני חלק מהקבוצה לה הוא אמור היה לפתור את הבעיה, החוק עבד.
עכשיו, נזכיר שהחוק עצמו מגביל את האפשרות למכירה של ארבעה ספרים במאה שקלים. אז מה הבעיה? כאן נכנסת לפינה הוצאת "סלע מאיר" עם פתרון יצירתי. סלע מאיר מציעה להשכיר את הספרים לציבור, כאשר שלושה ספרים מושכרים לחמש שנים במאה שקלים. ההוצאה מבטיחה כי "בסוף תקופת ההשכרה ניתן לבחור: החזרת הספרים - ההחזרה מבית הלקוח, רכישת הספרים במחיר מיוחד, [או] לשדרג לספר חדש!".
במצב כזה, ההוצאה לאור בכלל לא מתייחסת לחוק הסופרים, שמדבר על עסקות מכר. לכאורה, לא מדובר בעסקת מכר לפי חוק המכר, שמדבר על הקניית נכס תמורת מחיר. הנכס עצמו לא עובר בבעלות, אלא רק מושאל לצרכן.
בית המשפט העליון תהה מתי תקופת השכרה הופכת להעברת בעלות, וקבע כי "אף במסגרת הדין הכללי ודיני הקניין נידונה השאלה כיצד יש להבחין בין חכירה לבין בעלות, וזאת בהתעלם מהכינוי הפורמלי שהוענק לעסקה על-ידי הצדדים. פרופ' דויטש סבור כי המבחן בדרך כלל צריך להיות מבחן מהותי המשלב מבחנים כלכליים ומשפטיים כאחד. לצורך הבחנה בין בעלות לחכירה מונה דויטש מספר אינדיקציות לקביעת אופי העסקה: משך התקופה של ההקניה; כוחות החוכר לבצע דיספוזיציות ולבנות במקרקעין; כוחותיו באשר לייעוד השימוש בנכס; זכותו החוזית לקבל בעלות בעתיד כשהדבר יתאפשר; הזכות ליהנות מפירות הנכס ותחלופיו; וכו'" (עא 8301/04 פקיד השומה למפעלים גדולים נ' פי גלילות).
דווקא כאן נראה שעסקה לחמש שנים עשויה להיות לגיטימית כלפי החוק: משך התקופה הוא אומנם קצת ארוך (הרי בחמש שנים ערכו של ספר משומש יורד משמעותית), אך לשוכר אין יכולת לבצע דיספוזיציה (למכור את הספר) או לשנות את הייעוד של השימוש (אבל זה כנראה בגלל דיני הקניין הרוחני), הוא גם לא יכול לקבל פירות (להשכיר את הספר בשכירות משנה). הדבר היחיד שכן, הוא הזכות של השוכר לרכוש את הספר בעתיד לכשתסתיים תקופת השכירות.
נראה שדווקא כאן ההוצאה קפצה את הכריש כאשר איפשרה לרכוש את הספר בתום התקופה. אם הדבר לא היה מתאפשר, והיו באמת מבקשים בטוחות עבור הספר (כמו להגדיר מחצית מהתשלום כפיקדון שיושב בתום התקופה, ונועד להבטיח את קיום העסקה), הרי שיש יותר סיכוי שהדבר לא היה נחשב עסקת מכר.
כיוון אחר בשינוי ההגדרה של העסקה כעסקת מכר היה אם הרישיון בקניין הרוחני בספר היה מועבר בצורה מוגבלת (דוקטרינת המכירה הראשונה שמצטמצמת).
בכל מקרה, יש כאן פתרון יצירתי לחוק שמגביל אנשים, ושספק אם הרגולטור יאכוף אותו.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (9.8.15)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  11/08/2015   |   עודכן:  11/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהו מכר, וכיצד עוקפים את חוק הסופרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אור יזרעאלי
דוד המלך? שאול? שמואל ושלמה? לא היו ולא נבראו, תשאלו כל קורא ממוצע של העיתון לאנשים חושבים, או שתתעניינו בקתדרה בתל אביב
יצחק מאיר
ההרכב הפרסונאלי של העומדים בראש המהלך לכינון בתי דין לגיור אלטרנטיבי אומר הרבה מעבר לזה. בלי שהדברים מפורשים, הם בעצם אמירה כי המדינה על מוסדותיה המחוקקים המתקיימים כולם על בסיס של היערכויות מפלגתיות, אינה ערוכה מעצם טבעה להיות הפוסקת דרך הגופים הפועלים מכוח הסמכתם ע"י המדינה מי הוא יהודי
אורי שרגיל
בשנת 1938 העולם היה מלא בידידי אמת, כך סברו בצ'כוסלובקיה: העולם המודרני, הנאור, הדמוקרטי והתרבותי לא יפקיר אותנו לנוכח שיניה החדות של המפלצת הרעבתנית ממול    כולנו יד אחת והגיע הזמן לחמש אותה מול הטירוף ההיטלריסטי
אפרים הלפרין
מיד לאחר פרסום דוח מבקר המדינה בעניין הגז מלאו הרשתות בתגובתה של הח"כית הכי רעשנית ‏בכנסת, שלי יחימוביץ'. מעניין מה יקרה עכשיו כאשר נגידת בנק ישראל מגבה את מתווה הגז‏
גרשום רוזן
יש להניח כי המכשול העיקרי בדרך לפתרון הסכסוך הצודק והרציונלי הוא יחס העולם כלפיו: מאוד בלתי רצוי למדינת ישראל, לא צודק, מבוסס על דוגמות שקריות ובכלל אבסורדי. רבים מאתנו רואים ביחס הזה מעין הנחה מוקדמת, אקסיומה, ולכן מסכימים, לעתים קרובות בלב כואב, לפתרונות הסכסוך שהם למעשה התאבדות מדינית. אבל, כמו כל תופעה בעולם, היחס הזה נגרם מסיבה מסוימת. אפשר להסיר הסיבה ובכך לסלול דרך לפתרון הסכסוך הצודק והרציונלי שהוצג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il