X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למתבונן מן הצד נראה כי קמפיין האידיאליזציה של הסכם הגרעין מבית היוצר של הנשיא אובמה כמעט עובר את גבולות הטעם הטוב מעצם "חזון אחרית הימים" שהוא מנסה להנחיל בתודעה. גם הדרך הכמו-אלגנטית שבה נוקטים ראשי הממשל בהנמקת ההתגמשות במיקוח מול אירן נראית פתטית במקרה הטוב, כאילו המחיר שמשלמת אירן הוא חסר תקדים
▪  ▪  ▪
הנשיא אובמה. מבין את המציאות הפנימית באירן? [צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais]

רבים ממבקריו של ראש הממשלה בהתייחס לפלוגתא הנוקבת עם נשיא ארה"ב אובמה בעניין הסכם הגרעין עם אירן, מטפחים שתי הנחות מוצא כמו-אקסומטיות - האחת, ההסכם הוא בבחינת עובדת מוגמרת שיש להשלים עמה, והאחרת, אין לעלוב בכבודו של הנשיא האמריקני שאנו סמוכים על שולחנו אך גומלים לו ברעה תחת טובה.
גישה זו מאופיינת במעין סטריליות מחקרית, שכוחה יפה אולי למחלוקות בעניינים בילטרליים שאין להן נגיעה לסוגיות קיומיות, ובמסגרתן נכון יהיה לקוד קידה ולכבד בהכנעה את התכתיב המעצמתי.
בהקשר זה מעניינת העובדה כי ראשי הממשל האמריקני ובראש וראשונה הנשיא בכבודו ובעצמו, ראו לנחוץ להתלות במספר "לשעברים" בכירים מקרב יוצאי מערכת הביטחון הישראלית כתימוכין ערכיים וכבדי משקל כדי לסתור את עמדתו של ראש ממשלת ישראל השוללת את הסכם הגרעין מיסודו. בה בשעה, פורסם בתקשורת הישראלית מכתבם של עשרות קצינים ונושאי תפקידים בכירים לשעבר במערכת הביטחון אל ראש הממשלה, בקריאה "לרדת מן העץ" בהתייחס למחלוקת החריפה עם נשיא ארה"ב. לא ייפלא הדבר אם יתחוור כי לאותם "לשעברים" יש "תג זיהוי" פוליטי שאינו עולה בהכרח בקנה אחד עם מדיניות ממשלת נתניהו.
הוא הדין בהתייחס לקמפיין המוסווה של "הבית הלבן" המדרבן קבוצות ייעודיות בארה"ב לפרסם מכתבי תמיכה בהסכם הגרעין, דוגמת מכתב ה-מדענים ולאחריו מכתב הקצינים בדימוס שהמען הוירטואלי שלהם הוא הקונגרס האמריקני בכלל והסנטורים והצירים הדמוקרטיים בפרט.
לגופם של דברים, העולם ניצב משתאה לנוכח הסיטואציה המעמתת בגובה העיניים, את נשיא המעצמה הגדולה בעולם אל מול ראש ממשלה של מדינה זעירה. העובדה שהנשיא אובמה נחרץ בנחישותו לעקוף כל מכשול בדרך ליישום הסכם הגרעין, גם לנוכח ההתנגדות המאתגרת של הרוב הרפובליקני בגבעת הקפיטול מאששת את התחושה כי המדובר במעין "קרב חייו" של הנשיא היוצא. נתניהו מצידו גמר אומר למנוע את התחמשותה של אירן בגרעין, איום הנתפס בישראל כ קיומי ולפיכך מחייב מאבק איתנים שתכליתו נטרול תשתית הייצור הייעודית באירן.
למתבונן מן הצד נראה כי קמפיין האידיאליזציה של הסכם הגרעין מבית היוצר של הנשיא אובמה כמעט עובר את גבולות הטעם הטוב מעצם "חזון אחרית הימים" שהוא מנסה להנחיל בתודעה. גם הדרך הכמו-אלגנטית שבה נוקטים ראשי הממשל בהנמקת ההתגמשות במיקוח מול אירן נראית פטטית במקרה הטוב, כאילו המחיר שמשלמת אירן הוא חסר תקדים, ומנגד, כאילו ה"קווים האדומים" האמריקניים הם פרי דמיונם של גורמים אינטרסנטיים.
בהקשר זה מן הראוי לתת את הדעת לדברים הרואים אור (10 אוגוסט 2015) ביומון האירני השמרני "קייהאן" המשקף בד"כ את הלכי הרוח בסביבתו של המנהיג הרוחני חמינאי, לפיהם "ההסכם רחוק מלהיות מושלם ומדויק וסובל מאי-ודאויות בנושאים חיוניים". יתר על כן, האחראים על ההסכם מן הצד האירני "מתעקשים להסתיר מן המחוקקים היבטים מהותיים הנוגעים לתכני ההסכם" ובכך הם פועלים בסתירה להוראתו הברורה של המנהיג העליון של המהפיכה. יש לתהות האם אין בכך כדי לרמז על נסיון אירני עתידי לחלץ וויתורים נוספים מידי המעצמות?
הנשיא אובמה לעומת זאת מאמין כי הסכם הגרעין יזריק תשומות שישפיעו על שינוי פני המשטר באירן ובכך תצטמצם המוטיבציה להפרתו. הנשיא שכח כפי הנראה כי בשנת 2009 כאשר "מהפיכת הירוקים" צברה תנופה ושיוועה לדרבון מצד ארה"ב, ביכר אובמה להפנות עורף לצעירים האירניים שוחרי החופש...
יתר על כן, לשיטתו של הנשיא אובמה, מתנגדי ההסכם אינם מבינים את המציאות הפנימית באירן! ברומזו כי להבדיל אלף אלפי הבדלות, ארה"ב מבינה לעומקם את נבכי החברה והמשטר באירן. אם להתבסס על "הישגי" הדיפלומטיה האמריקנית במזה"ת בתקופת נשיאותו, ברור כי הדברים מדברים בעבור עצמם. הטעויות הקולוסאליות של ארה"ב בפתיחות כלפי האיסלאם הניבו פירות באושים בדמות ה"אביב הערבי" אשר חירבו כל חלקה טובה במדינות ערב, כרסמו באיתנות הקשר עם בנות הברית המסורתיות של וושינגטון במזה"ת וחיזקו מגמות של עליית האיסלאם הרדיקאלי בדגש לפריחת ארגון "המדינה האיסלאמית".
טוען הנשיא האמריקני כי קהילת המודיעין שלו תחשוף בזמן אמת כל ניסיון אירני להפר את תנאי הסכם הגרעין, כך שהבקרה המעצמתית מתקרבת ל-FULL PROOF (הוכחה מוחלטת). כלום נעלמה מעיני הנשיא העובדה הנחרצת שמתקני הגרעין המרכזיים המשרתים את המסלול הגרעיני הצבאי באירן (נתאנז ו-פורדו) פעלו בחשאי עד אשר נחשפו ע"י גולים אירניים ולא ע"י סוכנויות המודיעין של ארה"ב!. בעניין זה עדיין מהדהדת קביעתו של הגנרל מייקל פלין, לשעבר ר' המודיעין של הפנטגון (DIA) לפיה מסתמן כי "ממשל אובמה אינו יודע בביטחון מה הן כוונותיה של אירן לגבי השימוש בטכנולוגיה הגרעינית שלה; למרות זאת דוחף הממשל להסכם גרעין עם טהרן."
גם ר' ה-CIA לשעבר, הגנרל מייקל היידן הטיל ספק ביכולות המודיעין האמריקני בהקשר זה כאשר סתר את קביעתו של מזכיר המדינה ג'ון קרי כי "יש לנו תמונה מליאה לגבי פעילות העבר של אירן בתחום הגרעין הצבאי". לדבריו, "אין ולו קצין מודיעין אמריקני אחד שיהיה כה נחרץ בהתייחס לתמונה העובדתית ביחס לממד הצבאי של תוכנית הגרעין האירנית".
גם אם איש לא יודה בכך, ניכר כי המעצמות בחותמן על הסכם הגרעין, טשטשו, ככל הנראה ביודעין, את הפן הצבאי של תוכנית הגרעין האירנית ונטו להיאחז ב-"פאתווה" המייוחסת למנהיג הרוחני אייתולה חמינאי האוסרת על פיתוח נשק גרעיני, גם כאשר העובדות חשפו מניפולציה אירנית לכל אורך הדרך. לא בכדי מנסה ממשל אובמה להציג חזות של תמימות דעים בקרב הגורמים המקצועיים בארה"ב בסוגיה זו, הגם שדלפו ידיעות בדבר "השתקה" של קולות אחרים במערכת הביטחונית.
יש לתהות שמא המסע הטוטאלי של הנשיא אובמה לעקיפת משוכת הקונגרס האמריקני בהליכים הדמוקרטיים לאישור הסכם הגרעין עם אירן מקבל מידה של ציביון של "פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה".

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  12/08/2015   |   עודכן:  12/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם הגרעין עם אירן: מה מריץ את אובמה?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
סיכום
שמ  |  12/08/15 17:16
 
- כתבה מדוייקת.ותגובתךאמיתית
מ.אלקרייאף  |  12/08/15 19:30
2
שנאת ישראל ואנטישמיות סלקטיבית ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  12/08/15 18:19
3
אגו מנופח,בורות ומוטיבציה ל"ת
של אנטישמי טיפש  |  12/08/15 23:32
4
הכלאה בין מוסלמי לנערת פרחים
אבי געזונט  |  13/08/15 08:46
5
חלום - שלום
סניל  |  13/08/15 09:05
6
יש תשובה ל-'מה מריץ את אובמה'?
גדי אשל  |  14/08/15 10:34
 
- המאמר של בוכניק טוב, אך לא שלם
רפי לאופרט  |  14/08/15 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
רפי לאופרט
בהסכם עם אירן הציב ממשל אובמה סדר עדיפויות מאוד לא ידידותי לישראל ומאוד לא נוח לה. לאור עמדת ארה"ב במבצע צוק איתן, כאשר הטילה אמברגו על נשק לישראל תוך כדי לחימה, אומנם לא סיכנה אותה באופן חמור במקרה זה, אבל מי שמהמר על סיוע צבאי אמריקני לישראל מול אירן ובני בריתה - מהמר בגדול
יעקב שטרכר
בראיון טלוויזיה אמר אובמה שאם הוא צודק בנושא האירני אזי הוא מונע מלחמה וכן את גרעון אירן. השאלה היא מה יקרה אם הוא טועה? הרי אנו ראינו את האמריקנים טועים וחותמים על הסכם דומה עם קוריאה הצפונית
יוני בן-מנחם
ראש הרשות הפלשתינית מנסה להתקרב לאירן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין ויחסיה המתוחים עם תנועת חמאס    עבאס ייצא לביקור באירן בתוך חודשיים
זכי שלום
הנשיא אובמה נשא נאום תקיף במיוחד, שבו מתח ביקורת על עמדת ישראל בסוגיית הסכם הגרעין עם אירן. אומנם דבריו היו תקיפים במיוחד, אולם תוכנם לא היה חדש. התבטאויות ראשי הממשל האמריקני, ובעיקר אלה של הנשיא ומזכיר המדינה קרי, מאפשרות לבחון את הטיעונים שבאמצעותם מבקש הממשל לשכנע את הקונגרס ואת דעת הקהל בארה"ב לתמוך בהסכם הגרעין    סקירת עמדות הממשל השונות בהיבטים השונים של הסכם הגרעין ויתרונותיו
יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il